Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ewout in NRC door henk
Vandaag om 14:22:48
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Floris Dilz
Vandaag om 14:18:52
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door GP20
Vandaag om 14:18:23
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 14:14:02
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
Vandaag om 14:13:41
Raadplaatje door Jewannes
Vandaag om 14:08:34
Functiedecoder Tams inverteren door henk
Vandaag om 14:08:17
St. Janskathedraal van 's-Hertogenbosch in 1:87, de bouw gevolgd door cor_b
Vandaag om 14:06:08
Buitenlust door basjuh1981
Vandaag om 14:00:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:00:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Andries
Vandaag om 13:46:34
Welke containers zouden jullie graag op jullie containerwagens willen? door guus43
Vandaag om 13:33:09
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 13:32:53
Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door JurS
Vandaag om 13:15:46
Kangourous REE Modeles door Arnold van Heyst
Vandaag om 13:08:25
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Rondje_HO
Vandaag om 13:07:08
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:02:24
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door BrightonBelle
Vandaag om 12:51:27
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Harold34
Vandaag om 12:33:00
Littfinski keerlusmodule: Schakelt met één lok niet, wel met de anderen door Tijdperk||
Vandaag om 12:32:29
Hall sensor, SMD alternatief? door bellejt
Vandaag om 12:32:00
Line-up foto's van modellen door bollen neus
Vandaag om 12:28:30
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Hans1963
Vandaag om 12:23:18
Paul's model train stuff door Tijdperk||
Vandaag om 12:12:56
Piko BR 78 tenderloc door zuylen
Vandaag om 11:45:56
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door Marty
Vandaag om 11:45:21
Holland Rail NS DE-II verbeteren door René P
Vandaag om 10:36:25
RhB H0m, Albulisch door Wouter_
Vandaag om 09:55:32
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door d.vanaalst
Vandaag om 09:37:09
Verschil in aansluitrail Roco Line met bedding door Harold34
Vandaag om 09:22:44
  

Auteur Topic: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten  (gelezen 2638 keer)

Wil uut Drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Gepost op: 07 mei 2019, 20:31:54 »
Hallo forumleden,

Bij baanplannen in mijn draadje heb ik een zelfgemaakt kruiswissellaten zien.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88296.msg3222018868#msg3222018868

Ik kan het niet gebruiken, omdat alle linker rails met elkaar verbonden zijnen allerechter rails ook.
Toen ik dit met een multimeter bij mijn 2 Dopp. PARALLEL GLEIS VERBINDUNGSSATZ 4561-Ms (kruiswissels van Roco
ging meten, bleek het daar ook zo te zijn. Zo heb ik er niets aan.
Bij mijn twee Shinohara kruiswissels waren alleen de buitenste railstaven aan een stuk en zelfs dat maakt deze wissels niet bruikbaar voor mij.

Ik heb met google gezocht naar hoe het kruiswissel geïsoleerd kan worden, maar helaas niets bruikbaars gevonden.
Ja meerdere draadjes hierover op dit forum hebben mij geen goede oplossing geboden, maar ze hebben mij wel op een idee gebracht.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13182.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64241.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=43245.30

Zelfs een bericht met een oplossing van Roco zelf heb ik gehad, maar die kan ik ook niet gebruiken.

Jawel, ik heb er zelf wel wat op gevonden. Volgens mij is dit voor iedereen heel handig, vandaar dat ik een nieuw draadje gestart heb.

Ik heb op 8 plaatsen bij de rode streepjes de rails door geslepen. Het wisselis nu elektrisch invieren gedeeld.
Dat is mooi, want er zijn vier wisselaandrijvingen met de mogelijkheid om hartstukken te polariseren.



Dus met alle wissels rechtdoor geven de contacten de stroom door aan alle rails recht door.
Bij alle wissels afbuigend  geven de contacten de stroom door aan het diagonaal tegenover liggende wissel.
Oke, ja,ale wisselaandrijvingen moeten tegelijk schakelen, dat kan niet anders en het is niet erg, want het is een kruiswissel. Enkelvoud.



De treinen rijden van links naar rechts. Met twee kruiswissels kan er over 8 routes gereden worden zonder rails doorslijpen (bovenste plaatje) zoals Roco de kruiswissels gemaakt heeft en ook over 8 routes met rails door geslepen.

Ik laat nog wel een Roco relais meeschakelen voor de beveiliging van de sporen voor het kruiswissel links.
In de afbuigende stand van de wissels zorgt de eerste trein dat het andere lege spoor onveilig is.

Zo kan ik ze wel gebruiken.

Nadelen: Geen
Voordelen: Twee bezetmelders nodig ipv 4
                 Isolatie raillasjes hoeven niet aande kruiswissels te zitten.
                 Weinig stroomdraadjes en relais nodig.
                 Twee treinen kunnen nu met verschillende snelheden tegelijk over het kruiswissel rijden in de rechtdoor stand.

Dit laatste is voor mij het allerbelangrijkste en de hoofdreden, waarom ik dit zo bedacht heb.

Groetjes
Wil





De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2019, 20:53:15 »
Ziet er uit als een goeie oplossing  (y)

Wil uut Drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2019, 21:58:15 »
De aansluiting in mijn vorige bericht klopt niet. Bij het doormeten bleek niet te kloppen.
Dus heb ik een ander schema gemaakt met nu de contacten van de wissel aandrijving erbij.



Voor de duidelijkheid heb ik twee tekeningen gemaakt.
Tekening A toont de bedrading voor beide sporen rechtdoor.
Tekening B toont de bedrading voor beide sporen afbuigend.

Net voor ik dit bericht wilde plaatsen heb ik de contacten van het wissel nog gemeten en jahoor, op de tekening had ik het andersom getekend.
Gelukkig was het niet zoveel hobby om het te veranderen en nu is het wel goed.

Ik dacht , dat bij rechtdoor het buitenste lipje contact zou maken met de middelste, maar, nee, het is dus de binnenste lipje.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 719
  • Metrop-Märklin
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2019, 22:37:33 »
Voor zover ik weet zijn er twee versies van de roco in omloop (naast de 2 materialen messing en nikkelzilver), namelijk met en zonder doorverbindingen. Bij mijn 4561-Ms zijn die doorverbindingen er niet. Maar van een van de andere forumleden (die ook op het Koploper-forum actief was) had die doorverbindingen wel (en ook zichtbaar aan de onderkant).

Sorry, het is al een oude foto:

Bovendien zijn alle puntstukken en kruisstukken electrofrog, bezitten elk lasoogjes, en zijn elk apart aan te sluiten.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail