Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 01:29:11
Sfeer op je modelbaan
door
grove den
Vandaag
om 00:22:43
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
KNed
Vandaag
om 00:13:06
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 00:03:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:00:12
Spoor- en tramweg parafernalia
door
rolfm
12 July 2025, 23:52:39
Raadplaatje
door
Huup
12 July 2025, 23:43:07
vervolg op "veel AC wielen"
door
Klaas Zondervan
12 July 2025, 23:21:43
Klein baantje 1200x1200mm
door
grove den
12 July 2025, 22:57:21
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Thom
12 July 2025, 22:49:25
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Dave.......
12 July 2025, 22:40:43
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Modellbahnwagen
12 July 2025, 22:29:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Thom
12 July 2025, 22:09:18
Nahmertaler Kleinbahn
door
NS264
12 July 2025, 20:44:34
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
12 July 2025, 20:42:56
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder?
door
Prutsert
12 July 2025, 20:15:39
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen
door
Scratchbuilt
12 July 2025, 20:05:26
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
12 July 2025, 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale
door
FritsT
12 July 2025, 18:37:50
Roco 2025
door
Dennis94
12 July 2025, 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan!
12 July 2025, 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
12 July 2025, 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
12 July 2025, 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
12 July 2025, 17:22:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
willyTEE
12 July 2025, 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
12 July 2025, 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
12 July 2025, 15:12:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
tijgernootje
12 July 2025, 13:42:35
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
12 July 2025, 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
tijgernootje
12 July 2025, 11:35:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten (gelezen 5416 keer)
Wil uit ZO drenthe
Offline
Berichten: 437
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
«
Gepost op:
07 May 2019, 20:31:54 »
Hallo forumleden,
Bij baanplannen in mijn draadje heb ik een zelfgemaakt kruiswissellaten zien.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88296.msg3222018868#msg3222018868
Ik kan het niet gebruiken, omdat alle linker rails met elkaar verbonden zijnen allerechter rails ook.
Toen ik dit met een multimeter bij mijn 2 Dopp. PARALLEL GLEIS VERBINDUNGSSATZ 4561-Ms (kruiswissels van Roco
ging meten, bleek het daar ook zo te zijn. Zo heb ik er niets aan.
Bij mijn twee Shinohara kruiswissels waren alleen de buitenste railstaven aan een stuk en zelfs dat maakt deze wissels niet bruikbaar voor mij.
Ik heb met google gezocht naar hoe het kruiswissel geïsoleerd kan worden, maar helaas niets bruikbaars gevonden.
Ja meerdere draadjes hierover op dit forum hebben mij geen goede oplossing geboden, maar ze hebben mij wel op een idee gebracht.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13182.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64241.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=43245.30
Zelfs een bericht met een oplossing van Roco zelf heb ik gehad, maar die kan ik ook niet gebruiken.
Jawel, ik heb er zelf wel wat op gevonden. Volgens mij is dit voor iedereen heel handig, vandaar dat ik een nieuw draadje gestart heb.
Ik heb op 8 plaatsen bij de rode streepjes de rails door geslepen. Het wisselis nu elektrisch invieren gedeeld.
Dat is mooi, want er zijn vier wisselaandrijvingen met de mogelijkheid om hartstukken te polariseren.
Dus met alle wissels rechtdoor geven de contacten de stroom door aan alle rails recht door.
Bij alle wissels afbuigend geven de contacten de stroom door aan het diagonaal tegenover liggende wissel.
Oke, ja,ale wisselaandrijvingen moeten tegelijk schakelen, dat kan niet anders en het is niet erg, want het is een kruiswissel. Enkelvoud.
De treinen rijden van links naar rechts. Met twee kruiswissels kan er over 8 routes gereden worden zonder rails doorslijpen (bovenste plaatje) zoals Roco de kruiswissels gemaakt heeft en ook over 8 routes met rails door geslepen.
Ik laat nog wel een Roco relais meeschakelen voor de beveiliging van de sporen voor het kruiswissel links.
In de afbuigende stand van de wissels zorgt de eerste trein dat het andere lege spoor onveilig is.
Zo kan ik ze wel gebruiken.
Nadelen: Geen
Voordelen: Twee bezetmelders nodig ipv 4
Isolatie raillasjes hoeven niet aande kruiswissels te zitten.
Weinig stroomdraadjes en relais nodig.
Twee treinen kunnen nu met verschillende snelheden tegelijk over het kruiswissel rijden in de rechtdoor stand.
Dit laatste is voor mij het allerbelangrijkste en de hoofdreden, waarom ik dit zo bedacht heb.
Groetjes
Wil
Gelogd
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er
Syb030
Offline
Berichten: 588
Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
«
Reactie #1 Gepost op:
07 May 2019, 20:53:15 »
Ziet er uit als een goeie oplossing
Gelogd
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------
Wil uit ZO drenthe
Offline
Berichten: 437
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
«
Reactie #2 Gepost op:
23 May 2019, 21:58:15 »
De aansluiting in mijn vorige bericht klopt niet. Bij het doormeten bleek niet te kloppen.
Dus heb ik een ander schema gemaakt met nu de contacten van de wissel aandrijving erbij.
Voor de duidelijkheid heb ik twee tekeningen gemaakt.
Tekening
A
toont de bedrading voor beide sporen rechtdoor.
Tekening
B
toont de bedrading voor beide sporen afbuigend.
Net voor ik dit bericht wilde plaatsen heb ik de contacten van het wissel nog gemeten en jahoor, op de tekening had ik het andersom getekend.
Gelukkig was het niet zoveel hobby om het te veranderen en nu is het wel goed.
Ik dacht , dat bij rechtdoor het buitenste lipje contact zou maken met de middelste, maar, nee, het is dus de binnenste lipje.
Groetjes
Wil
Gelogd
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er
Te 2/2
Offline
Berichten: 1004
Metrop-Märklin
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
«
Reactie #3 Gepost op:
19 August 2019, 22:37:33 »
Voor zover ik weet zijn er twee versies van de roco in omloop (naast de 2 materialen messing en nikkelzilver), namelijk met en zonder doorverbindingen. Bij mijn 4561-Ms zijn die doorverbindingen er niet. Maar van een van de andere forumleden (die ook op het Koploper-forum actief was) had die doorverbindingen wel (en ook zichtbaar aan de onderkant).
Sorry, het is al een oude foto:
Bovendien zijn alle puntstukken en kruisstukken electrofrog, bezitten elk lasoogjes, en zijn elk apart aan te sluiten.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten