Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco z21 start + Halling tram door Overet
Vandaag om 09:19:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Overet
Vandaag om 09:10:55
Station Rekerdam door Johan Keuterink
Vandaag om 08:51:00
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0 door Zilte
Vandaag om 08:36:30
Sonderzug van Centralbahn brandt deels uit door SimonSt
Vandaag om 08:34:57
Vergelijk tussen Digikeijs en NS parts seinen door Jeroen Water
Vandaag om 08:22:22
Fleischmann Profi Driewegwissel hapert door klusser
Vandaag om 03:19:25
Oersik in schaal 1 door FritsT
Vandaag om 00:23:49
Nightjet in 2020 vanuit Brussel - 2021 Amsterdam door laurent
Vandaag om 00:16:12
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 00:06:51
Arduino voor verlichting boven de baan door 72sonett
19 oktober 2019, 23:21:22
Draaistellen 1 op 1 gevonden. door timtrein
19 oktober 2019, 22:43:10
Baanbouw Bosje77 door bosje77
19 oktober 2019, 22:42:30
Frans loodsje door MOVisser
19 oktober 2019, 22:40:51
NTM goederenwagens in Spoor-0 door jumbo747
19 oktober 2019, 22:16:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RikM
19 oktober 2019, 22:14:51
BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen door St00mboy
19 oktober 2019, 21:57:47
Modelspoorbeurs NOORDSPOOR 2020 door eitreb
19 oktober 2019, 21:37:59
Raadplaatje door Alfred O
19 oktober 2019, 21:26:36
Update: baan in de tropen door phdirk
19 oktober 2019, 21:09:09
Beursbaan H0 150x40 DSB - Spodsbjerg Havn door Marc tramt
19 oktober 2019, 20:45:14
Westlandbaan door Zoedelaar
19 oktober 2019, 20:22:53
Bröckenbahn door Wim Vink
19 oktober 2019, 19:57:01
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ruud-64
19 oktober 2019, 19:47:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
19 oktober 2019, 19:21:37
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
19 oktober 2019, 19:07:57
"Leeg Materieel" in het Frans? door Falkenberg
19 oktober 2019, 17:43:05
Instap DC H0 digitaal door Klaas Zondervan
19 oktober 2019, 17:18:39
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door Carel Ruysink
19 oktober 2019, 15:07:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 oktober 2019, 14:35:46
  

Auteur Topic: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten  (gelezen 2096 keer)

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Gepost op: 07 mei 2019, 20:31:54 »
Hallo forumleden,

Bij baanplannen in mijn draadje heb ik een zelfgemaakt kruiswissellaten zien.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88296.msg3222018868#msg3222018868

Ik kan het niet gebruiken, omdat alle linker rails met elkaar verbonden zijnen allerechter rails ook.
Toen ik dit met een multimeter bij mijn 2 Dopp. PARALLEL GLEIS VERBINDUNGSSATZ 4561-Ms (kruiswissels van Roco
ging meten, bleek het daar ook zo te zijn. Zo heb ik er niets aan.
Bij mijn twee Shinohara kruiswissels waren alleen de buitenste railstaven aan een stuk en zelfs dat maakt deze wissels niet bruikbaar voor mij.

Ik heb met google gezocht naar hoe het kruiswissel geïsoleerd kan worden, maar helaas niets bruikbaars gevonden.
Ja meerdere draadjes hierover op dit forum hebben mij geen goede oplossing geboden, maar ze hebben mij wel op een idee gebracht.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13182.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64241.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=43245.30

Zelfs een bericht met een oplossing van Roco zelf heb ik gehad, maar die kan ik ook niet gebruiken.

Jawel, ik heb er zelf wel wat op gevonden. Volgens mij is dit voor iedereen heel handig, vandaar dat ik een nieuw draadje gestart heb.

Ik heb op 8 plaatsen bij de rode streepjes de rails door geslepen. Het wisselis nu elektrisch invieren gedeeld.
Dat is mooi, want er zijn vier wisselaandrijvingen met de mogelijkheid om hartstukken te polariseren.



Dus met alle wissels rechtdoor geven de contacten de stroom door aan alle rails recht door.
Bij alle wissels afbuigend  geven de contacten de stroom door aan het diagonaal tegenover liggende wissel.
Oke, ja,ale wisselaandrijvingen moeten tegelijk schakelen, dat kan niet anders en het is niet erg, want het is een kruiswissel. Enkelvoud.



De treinen rijden van links naar rechts. Met twee kruiswissels kan er over 8 routes gereden worden zonder rails doorslijpen (bovenste plaatje) zoals Roco de kruiswissels gemaakt heeft en ook over 8 routes met rails door geslepen.

Ik laat nog wel een Roco relais meeschakelen voor de beveiliging van de sporen voor het kruiswissel links.
In de afbuigende stand van de wissels zorgt de eerste trein dat het andere lege spoor onveilig is.

Zo kan ik ze wel gebruiken.

Nadelen: Geen
Voordelen: Twee bezetmelders nodig ipv 4
                 Isolatie raillasjes hoeven niet aande kruiswissels te zitten.
                 Weinig stroomdraadjes en relais nodig.
                 Twee treinen kunnen nu met verschillende snelheden tegelijk over het kruiswissel rijden in de rechtdoor stand.

Dit laatste is voor mij het allerbelangrijkste en de hoofdreden, waarom ik dit zo bedacht heb.

Groetjes
Wil





De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2019, 20:53:15 »
Ziet er uit als een goeie oplossing  (y)

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2019, 21:58:15 »
De aansluiting in mijn vorige bericht klopt niet. Bij het doormeten bleek niet te kloppen.
Dus heb ik een ander schema gemaakt met nu de contacten van de wissel aandrijving erbij.



Voor de duidelijkheid heb ik twee tekeningen gemaakt.
Tekening A toont de bedrading voor beide sporen rechtdoor.
Tekening B toont de bedrading voor beide sporen afbuigend.

Net voor ik dit bericht wilde plaatsen heb ik de contacten van het wissel nog gemeten en jahoor, op de tekening had ik het andersom getekend.
Gelukkig was het niet zoveel hobby om het te veranderen en nu is het wel goed.

Ik dacht , dat bij rechtdoor het buitenste lipje contact zou maken met de middelste, maar, nee, het is dus de binnenste lipje.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 636
  • Metrop-Märklin
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2019, 22:37:33 »
Voor zover ik weet zijn er twee versies van de roco in omloop (naast de 2 materialen messing en nikkelzilver), namelijk met en zonder doorverbindingen. Bij mijn 4561-Ms zijn die doorverbindingen er niet. Maar van een van de andere forumleden (die ook op het Koploper-forum actief was) had die doorverbindingen wel (en ook zichtbaar aan de onderkant).

Sorry, het is al een oude foto:

Bovendien zijn alle puntstukken en kruisstukken electrofrog, bezitten elk lasoogjes, en zijn elk apart aan te sluiten.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail