Doel:€250.00
Donaties:€345.00

Per saldo:€95.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:05:27
Dordrecht jaren 70 door Ponytail
Vandaag om 22:04:44
Treinen op zijlijnen, bij elkaar geraapt spul. door Eric B
Vandaag om 21:59:55
Flickr op zwart? gevolgen voor BNLS.... door Wim Hesselink
Vandaag om 21:44:14
Station Daarhuizen 2.0 door HenkN
Vandaag om 21:42:25
Brekina 2020, DAF annex Volvo 66! door 44
Vandaag om 21:41:26
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Eric B
Vandaag om 21:38:20
Van Swarzach naar Swarzburg door MOVisser
Vandaag om 21:24:41
Hoe (of) werkt "Games on Track" bij tunnels en helix ? door Remco_Nzo
Vandaag om 21:09:31
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Hans.F
Vandaag om 21:04:51
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
Vandaag om 21:02:31
Brawa 2020 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 20:55:28
CV31 en CV32 ESU Loksound door Norway13
Vandaag om 20:52:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:52:07
Kelderspoor (H0) - poging tot baanplan door eitreb
Vandaag om 20:51:41
Update: baan in de tropen door Eric B
Vandaag om 20:48:41
NL baan: Frotterdam in h0 door schienenbus2012
Vandaag om 20:44:00
Magoo's geheime archief. VERBODEN TOEGANG door Daniel Caso
Vandaag om 20:41:04
Oost Europa-draadje door dh3201
Vandaag om 20:36:22
Opstelruimte bij ProRail te weinig? door nkob
Vandaag om 20:19:58
Roco 2020 nieuws door VAM65
Vandaag om 19:56:58
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 19:55:02
Electrotren 1300 Turquoise rijdt niet... door VAM65
Vandaag om 19:54:35
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:54:15
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door bollen neus
Vandaag om 19:49:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:37:17
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:26:15
Modelspoor-Fair Roosendaal, 25-26 januari, Roosendaal. door EddyK
Vandaag om 19:21:30
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Rik
Vandaag om 19:15:29
MB-module: “Roubaix” door Chris80
Vandaag om 19:12:42
  

Auteur Topic: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten  (gelezen 2354 keer)

Wil uut Drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Gepost op: 07 mei 2019, 20:31:54 »
Hallo forumleden,

Bij baanplannen in mijn draadje heb ik een zelfgemaakt kruiswissellaten zien.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88296.msg3222018868#msg3222018868

Ik kan het niet gebruiken, omdat alle linker rails met elkaar verbonden zijnen allerechter rails ook.
Toen ik dit met een multimeter bij mijn 2 Dopp. PARALLEL GLEIS VERBINDUNGSSATZ 4561-Ms (kruiswissels van Roco
ging meten, bleek het daar ook zo te zijn. Zo heb ik er niets aan.
Bij mijn twee Shinohara kruiswissels waren alleen de buitenste railstaven aan een stuk en zelfs dat maakt deze wissels niet bruikbaar voor mij.

Ik heb met google gezocht naar hoe het kruiswissel geïsoleerd kan worden, maar helaas niets bruikbaars gevonden.
Ja meerdere draadjes hierover op dit forum hebben mij geen goede oplossing geboden, maar ze hebben mij wel op een idee gebracht.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13182.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64241.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=43245.30

Zelfs een bericht met een oplossing van Roco zelf heb ik gehad, maar die kan ik ook niet gebruiken.

Jawel, ik heb er zelf wel wat op gevonden. Volgens mij is dit voor iedereen heel handig, vandaar dat ik een nieuw draadje gestart heb.

Ik heb op 8 plaatsen bij de rode streepjes de rails door geslepen. Het wisselis nu elektrisch invieren gedeeld.
Dat is mooi, want er zijn vier wisselaandrijvingen met de mogelijkheid om hartstukken te polariseren.



Dus met alle wissels rechtdoor geven de contacten de stroom door aan alle rails recht door.
Bij alle wissels afbuigend  geven de contacten de stroom door aan het diagonaal tegenover liggende wissel.
Oke, ja,ale wisselaandrijvingen moeten tegelijk schakelen, dat kan niet anders en het is niet erg, want het is een kruiswissel. Enkelvoud.



De treinen rijden van links naar rechts. Met twee kruiswissels kan er over 8 routes gereden worden zonder rails doorslijpen (bovenste plaatje) zoals Roco de kruiswissels gemaakt heeft en ook over 8 routes met rails door geslepen.

Ik laat nog wel een Roco relais meeschakelen voor de beveiliging van de sporen voor het kruiswissel links.
In de afbuigende stand van de wissels zorgt de eerste trein dat het andere lege spoor onveilig is.

Zo kan ik ze wel gebruiken.

Nadelen: Geen
Voordelen: Twee bezetmelders nodig ipv 4
                 Isolatie raillasjes hoeven niet aande kruiswissels te zitten.
                 Weinig stroomdraadjes en relais nodig.
                 Twee treinen kunnen nu met verschillende snelheden tegelijk over het kruiswissel rijden in de rechtdoor stand.

Dit laatste is voor mij het allerbelangrijkste en de hoofdreden, waarom ik dit zo bedacht heb.

Groetjes
Wil





De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2019, 20:53:15 »
Ziet er uit als een goeie oplossing  (y)

Wil uut Drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2019, 21:58:15 »
De aansluiting in mijn vorige bericht klopt niet. Bij het doormeten bleek niet te kloppen.
Dus heb ik een ander schema gemaakt met nu de contacten van de wissel aandrijving erbij.



Voor de duidelijkheid heb ik twee tekeningen gemaakt.
Tekening A toont de bedrading voor beide sporen rechtdoor.
Tekening B toont de bedrading voor beide sporen afbuigend.

Net voor ik dit bericht wilde plaatsen heb ik de contacten van het wissel nog gemeten en jahoor, op de tekening had ik het andersom getekend.
Gelukkig was het niet zoveel hobby om het te veranderen en nu is het wel goed.

Ik dacht , dat bij rechtdoor het buitenste lipje contact zou maken met de middelste, maar, nee, het is dus de binnenste lipje.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Metrop-Märklin
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2019, 22:37:33 »
Voor zover ik weet zijn er twee versies van de roco in omloop (naast de 2 materialen messing en nikkelzilver), namelijk met en zonder doorverbindingen. Bij mijn 4561-Ms zijn die doorverbindingen er niet. Maar van een van de andere forumleden (die ook op het Koploper-forum actief was) had die doorverbindingen wel (en ook zichtbaar aan de onderkant).

Sorry, het is al een oude foto:

Bovendien zijn alle puntstukken en kruisstukken electrofrog, bezitten elk lasoogjes, en zijn elk apart aan te sluiten.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail