Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geweatherde Challenger, O-schaal, MTH door Maunsell
Vandaag om 12:48:24
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 12:45:26
Beschrijving mini pijpenbuiger door Pauldg
Vandaag om 12:43:57
Roco 2019 door Rob quaedvlieg
Vandaag om 12:40:41
LS Models 2019 door Jeroen Water
Vandaag om 12:39:06
Afzekeren stroomkringen door trdl
Vandaag om 12:38:07
NS modelbaan Hoekdam H0 door meino
Vandaag om 12:37:21
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door wob
Vandaag om 12:34:48
Afmetingen tankwagens door mcs51
Vandaag om 12:12:50
Frans loodsje door Daniel Caso
Vandaag om 12:08:36
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? door Erik
Vandaag om 12:06:37
Ronald bouwt een demo-pizza layout (je) door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:17
Wensendraadje Nederlands 2020 door Pauldg
Vandaag om 11:31:11
City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw door Dave.......
Vandaag om 11:22:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Debvd
Vandaag om 11:03:30
MB-module: "Chicago Union" door NS8714
Vandaag om 10:37:36
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door frank002
Vandaag om 10:26:18
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
Vandaag om 09:04:48
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Niekleair
Vandaag om 02:48:43
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Sander.
Vandaag om 00:44:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:19
Haardvuurtje in de hut door Erik Baas
Vandaag om 00:09:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:04:47
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
10 december 2019, 23:57:16
Raadplaatje door PaulC
10 december 2019, 23:49:13
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
10 december 2019, 23:41:54
Projekt 083-338 door 44
10 december 2019, 22:35:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
10 december 2019, 22:20:34
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Daniels
10 december 2019, 22:09:16
Weatheren Franse loks door Lokführer Bas
10 december 2019, 21:40:33
  

Auteur Topic: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten  (gelezen 2234 keer)

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Gepost op: 07 mei 2019, 20:31:54 »
Hallo forumleden,

Bij baanplannen in mijn draadje heb ik een zelfgemaakt kruiswissellaten zien.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88296.msg3222018868#msg3222018868

Ik kan het niet gebruiken, omdat alle linker rails met elkaar verbonden zijnen allerechter rails ook.
Toen ik dit met een multimeter bij mijn 2 Dopp. PARALLEL GLEIS VERBINDUNGSSATZ 4561-Ms (kruiswissels van Roco
ging meten, bleek het daar ook zo te zijn. Zo heb ik er niets aan.
Bij mijn twee Shinohara kruiswissels waren alleen de buitenste railstaven aan een stuk en zelfs dat maakt deze wissels niet bruikbaar voor mij.

Ik heb met google gezocht naar hoe het kruiswissel geïsoleerd kan worden, maar helaas niets bruikbaars gevonden.
Ja meerdere draadjes hierover op dit forum hebben mij geen goede oplossing geboden, maar ze hebben mij wel op een idee gebracht.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13182.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64241.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=43245.30

Zelfs een bericht met een oplossing van Roco zelf heb ik gehad, maar die kan ik ook niet gebruiken.

Jawel, ik heb er zelf wel wat op gevonden. Volgens mij is dit voor iedereen heel handig, vandaar dat ik een nieuw draadje gestart heb.

Ik heb op 8 plaatsen bij de rode streepjes de rails door geslepen. Het wisselis nu elektrisch invieren gedeeld.
Dat is mooi, want er zijn vier wisselaandrijvingen met de mogelijkheid om hartstukken te polariseren.



Dus met alle wissels rechtdoor geven de contacten de stroom door aan alle rails recht door.
Bij alle wissels afbuigend  geven de contacten de stroom door aan het diagonaal tegenover liggende wissel.
Oke, ja,ale wisselaandrijvingen moeten tegelijk schakelen, dat kan niet anders en het is niet erg, want het is een kruiswissel. Enkelvoud.



De treinen rijden van links naar rechts. Met twee kruiswissels kan er over 8 routes gereden worden zonder rails doorslijpen (bovenste plaatje) zoals Roco de kruiswissels gemaakt heeft en ook over 8 routes met rails door geslepen.

Ik laat nog wel een Roco relais meeschakelen voor de beveiliging van de sporen voor het kruiswissel links.
In de afbuigende stand van de wissels zorgt de eerste trein dat het andere lege spoor onveilig is.

Zo kan ik ze wel gebruiken.

Nadelen: Geen
Voordelen: Twee bezetmelders nodig ipv 4
                 Isolatie raillasjes hoeven niet aande kruiswissels te zitten.
                 Weinig stroomdraadjes en relais nodig.
                 Twee treinen kunnen nu met verschillende snelheden tegelijk over het kruiswissel rijden in de rechtdoor stand.

Dit laatste is voor mij het allerbelangrijkste en de hoofdreden, waarom ik dit zo bedacht heb.

Groetjes
Wil





De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2019, 20:53:15 »
Ziet er uit als een goeie oplossing  (y)

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2019, 21:58:15 »
De aansluiting in mijn vorige bericht klopt niet. Bij het doormeten bleek niet te kloppen.
Dus heb ik een ander schema gemaakt met nu de contacten van de wissel aandrijving erbij.



Voor de duidelijkheid heb ik twee tekeningen gemaakt.
Tekening A toont de bedrading voor beide sporen rechtdoor.
Tekening B toont de bedrading voor beide sporen afbuigend.

Net voor ik dit bericht wilde plaatsen heb ik de contacten van het wissel nog gemeten en jahoor, op de tekening had ik het andersom getekend.
Gelukkig was het niet zoveel hobby om het te veranderen en nu is het wel goed.

Ik dacht , dat bij rechtdoor het buitenste lipje contact zou maken met de middelste, maar, nee, het is dus de binnenste lipje.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Metrop-Märklin
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2019, 22:37:33 »
Voor zover ik weet zijn er twee versies van de roco in omloop (naast de 2 materialen messing en nikkelzilver), namelijk met en zonder doorverbindingen. Bij mijn 4561-Ms zijn die doorverbindingen er niet. Maar van een van de andere forumleden (die ook op het Koploper-forum actief was) had die doorverbindingen wel (en ook zichtbaar aan de onderkant).

Sorry, het is al een oude foto:

Bovendien zijn alle puntstukken en kruisstukken electrofrog, bezitten elk lasoogjes, en zijn elk apart aan te sluiten.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail