Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Weten we dat ook weer. door Rick
Vandaag om 07:54:19
Schwarzburg door Post49
Vandaag om 05:45:16
condensator werkt niet door Dave.......
Vandaag om 01:32:14
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 01:16:55
Re: BMB 00-modulebaan, overlijden Ferdinand (Ferre) door St00mboy
17 november 2019, 23:55:49
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
17 november 2019, 23:52:21
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
17 november 2019, 23:43:56
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
17 november 2019, 23:42:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
17 november 2019, 23:27:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mardig23
17 november 2019, 23:22:56
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
17 november 2019, 23:05:53
Raadplaatje door GerardvV
17 november 2019, 23:02:27
Bemo RhB Bernina Triebwagen, hoe te openen? door Bert van Gelder
17 november 2019, 22:58:26
Pret met Arduino door Reinout van Rees
17 november 2019, 22:52:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door mwdb
17 november 2019, 22:42:45
Oersik in schaal 1 door FritsT
17 november 2019, 22:31:00
Lima antislipbanden, welke passen op NS1200? door EddyK
17 november 2019, 22:27:50
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 november 2019, 21:58:52
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
17 november 2019, 21:48:38
De fabriek - Spoor 0 door Ferry As
17 november 2019, 21:47:47
Diorama in een Billykast door wouter-
17 november 2019, 21:45:34
De Noordelijke Spoor en modelbouwdagen in Veendam. door Hans van de Burgt
17 november 2019, 21:12:54
Het 01TREFF 2020: Spoor 0 en 1 puur! door Mitchell
17 november 2019, 20:52:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 november 2019, 20:38:06
Update: baan in de tropen door Joost O
17 november 2019, 20:04:22
Fleischmann 1306 probeersels door Marco EB
17 november 2019, 19:58:29
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
17 november 2019, 19:34:29
ACME 2019 door Menno de Vries
17 november 2019, 19:32:54
Schaal 0m. 1op45 op meterspoor. door Piet Groot
17 november 2019, 19:31:02
Piko h0 NS 2200 door DavidNS400 Grote sik
17 november 2019, 19:11:46
  

Auteur Topic: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten  (gelezen 2169 keer)

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Gepost op: 07 mei 2019, 20:31:54 »
Hallo forumleden,

Bij baanplannen in mijn draadje heb ik een zelfgemaakt kruiswissellaten zien.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88296.msg3222018868#msg3222018868

Ik kan het niet gebruiken, omdat alle linker rails met elkaar verbonden zijnen allerechter rails ook.
Toen ik dit met een multimeter bij mijn 2 Dopp. PARALLEL GLEIS VERBINDUNGSSATZ 4561-Ms (kruiswissels van Roco
ging meten, bleek het daar ook zo te zijn. Zo heb ik er niets aan.
Bij mijn twee Shinohara kruiswissels waren alleen de buitenste railstaven aan een stuk en zelfs dat maakt deze wissels niet bruikbaar voor mij.

Ik heb met google gezocht naar hoe het kruiswissel geïsoleerd kan worden, maar helaas niets bruikbaars gevonden.
Ja meerdere draadjes hierover op dit forum hebben mij geen goede oplossing geboden, maar ze hebben mij wel op een idee gebracht.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13182.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64241.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=43245.30

Zelfs een bericht met een oplossing van Roco zelf heb ik gehad, maar die kan ik ook niet gebruiken.

Jawel, ik heb er zelf wel wat op gevonden. Volgens mij is dit voor iedereen heel handig, vandaar dat ik een nieuw draadje gestart heb.

Ik heb op 8 plaatsen bij de rode streepjes de rails door geslepen. Het wisselis nu elektrisch invieren gedeeld.
Dat is mooi, want er zijn vier wisselaandrijvingen met de mogelijkheid om hartstukken te polariseren.



Dus met alle wissels rechtdoor geven de contacten de stroom door aan alle rails recht door.
Bij alle wissels afbuigend  geven de contacten de stroom door aan het diagonaal tegenover liggende wissel.
Oke, ja,ale wisselaandrijvingen moeten tegelijk schakelen, dat kan niet anders en het is niet erg, want het is een kruiswissel. Enkelvoud.



De treinen rijden van links naar rechts. Met twee kruiswissels kan er over 8 routes gereden worden zonder rails doorslijpen (bovenste plaatje) zoals Roco de kruiswissels gemaakt heeft en ook over 8 routes met rails door geslepen.

Ik laat nog wel een Roco relais meeschakelen voor de beveiliging van de sporen voor het kruiswissel links.
In de afbuigende stand van de wissels zorgt de eerste trein dat het andere lege spoor onveilig is.

Zo kan ik ze wel gebruiken.

Nadelen: Geen
Voordelen: Twee bezetmelders nodig ipv 4
                 Isolatie raillasjes hoeven niet aande kruiswissels te zitten.
                 Weinig stroomdraadjes en relais nodig.
                 Twee treinen kunnen nu met verschillende snelheden tegelijk over het kruiswissel rijden in de rechtdoor stand.

Dit laatste is voor mij het allerbelangrijkste en de hoofdreden, waarom ik dit zo bedacht heb.

Groetjes
Wil





De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2019, 20:53:15 »
Ziet er uit als een goeie oplossing  (y)

Stuurman Wil

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2019, 21:58:15 »
De aansluiting in mijn vorige bericht klopt niet. Bij het doormeten bleek niet te kloppen.
Dus heb ik een ander schema gemaakt met nu de contacten van de wissel aandrijving erbij.



Voor de duidelijkheid heb ik twee tekeningen gemaakt.
Tekening A toont de bedrading voor beide sporen rechtdoor.
Tekening B toont de bedrading voor beide sporen afbuigend.

Net voor ik dit bericht wilde plaatsen heb ik de contacten van het wissel nog gemeten en jahoor, op de tekening had ik het andersom getekend.
Gelukkig was het niet zoveel hobby om het te veranderen en nu is het wel goed.

Ik dacht , dat bij rechtdoor het buitenste lipje contact zou maken met de middelste, maar, nee, het is dus de binnenste lipje.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Metrop-Märklin
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2019, 22:37:33 »
Voor zover ik weet zijn er twee versies van de roco in omloop (naast de 2 materialen messing en nikkelzilver), namelijk met en zonder doorverbindingen. Bij mijn 4561-Ms zijn die doorverbindingen er niet. Maar van een van de andere forumleden (die ook op het Koploper-forum actief was) had die doorverbindingen wel (en ook zichtbaar aan de onderkant).

Sorry, het is al een oude foto:

Bovendien zijn alle puntstukken en kruisstukken electrofrog, bezitten elk lasoogjes, en zijn elk apart aan te sluiten.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail