Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Hans W
Vandaag om 01:00:20
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ArjanB
Vandaag om 00:30:14
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:14:57
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
20 september 2020, 23:44:54
Beurs in Houten 10 oktober 2020 - de voor- en nabeschouwing door Antoine.
20 september 2020, 23:24:13
Zonder fouten een Arduino programmeren door meino
20 september 2020, 23:14:23
Bestaat er een lijstje met voedingen die niet meer veilig zijn? door Piet Groot
20 september 2020, 23:10:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door AntonM
20 september 2020, 23:09:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
20 september 2020, 23:06:57
Afsluitdoppen voor tankwagons? door Wim Janse
20 september 2020, 22:52:04
Projekt 083-338 door 44
20 september 2020, 22:46:54
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
20 september 2020, 22:36:40
Frans loodsje et cetera door Noordernet
20 september 2020, 22:28:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
20 september 2020, 21:58:24
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
20 september 2020, 21:32:59
Doornvliet door cor_b
20 september 2020, 21:32:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
20 september 2020, 21:25:55
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door Edgy
20 september 2020, 21:05:36
NL baan: Frotterdam in h0 door basjuh1981
20 september 2020, 20:39:26
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Jelmer
20 september 2020, 20:18:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 september 2020, 20:18:22
Philotrain HSM 726, de grote verbouwing door Tomasso
20 september 2020, 20:08:57
Beurs Joure, 18 juli 2020... door gdh
20 september 2020, 19:49:11
Westlandbaan door Wim Vink
20 september 2020, 19:36:04
SPitfire & SPoor-1 door Wim Vink
20 september 2020, 19:34:39
MB-module: Hielan Ware door Marc tramt
20 september 2020, 18:37:54
Islington yard - Toronto Canada door MathieuN
20 september 2020, 18:33:44
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Sicco Dierdorp
20 september 2020, 18:20:27
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
20 september 2020, 17:57:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 september 2020, 17:41:00
  

Auteur Topic: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten  (gelezen 2797 keer)

Wil uut Drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Gepost op: 07 mei 2019, 20:31:54 »
Hallo forumleden,

Bij baanplannen in mijn draadje heb ik een zelfgemaakt kruiswissellaten zien.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88296.msg3222018868#msg3222018868

Ik kan het niet gebruiken, omdat alle linker rails met elkaar verbonden zijnen allerechter rails ook.
Toen ik dit met een multimeter bij mijn 2 Dopp. PARALLEL GLEIS VERBINDUNGSSATZ 4561-Ms (kruiswissels van Roco
ging meten, bleek het daar ook zo te zijn. Zo heb ik er niets aan.
Bij mijn twee Shinohara kruiswissels waren alleen de buitenste railstaven aan een stuk en zelfs dat maakt deze wissels niet bruikbaar voor mij.

Ik heb met google gezocht naar hoe het kruiswissel geïsoleerd kan worden, maar helaas niets bruikbaars gevonden.
Ja meerdere draadjes hierover op dit forum hebben mij geen goede oplossing geboden, maar ze hebben mij wel op een idee gebracht.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13182.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64241.0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=43245.30

Zelfs een bericht met een oplossing van Roco zelf heb ik gehad, maar die kan ik ook niet gebruiken.

Jawel, ik heb er zelf wel wat op gevonden. Volgens mij is dit voor iedereen heel handig, vandaar dat ik een nieuw draadje gestart heb.

Ik heb op 8 plaatsen bij de rode streepjes de rails door geslepen. Het wisselis nu elektrisch invieren gedeeld.
Dat is mooi, want er zijn vier wisselaandrijvingen met de mogelijkheid om hartstukken te polariseren.



Dus met alle wissels rechtdoor geven de contacten de stroom door aan alle rails recht door.
Bij alle wissels afbuigend  geven de contacten de stroom door aan het diagonaal tegenover liggende wissel.
Oke, ja,ale wisselaandrijvingen moeten tegelijk schakelen, dat kan niet anders en het is niet erg, want het is een kruiswissel. Enkelvoud.



De treinen rijden van links naar rechts. Met twee kruiswissels kan er over 8 routes gereden worden zonder rails doorslijpen (bovenste plaatje) zoals Roco de kruiswissels gemaakt heeft en ook over 8 routes met rails door geslepen.

Ik laat nog wel een Roco relais meeschakelen voor de beveiliging van de sporen voor het kruiswissel links.
In de afbuigende stand van de wissels zorgt de eerste trein dat het andere lege spoor onveilig is.

Zo kan ik ze wel gebruiken.

Nadelen: Geen
Voordelen: Twee bezetmelders nodig ipv 4
                 Isolatie raillasjes hoeven niet aande kruiswissels te zitten.
                 Weinig stroomdraadjes en relais nodig.
                 Twee treinen kunnen nu met verschillende snelheden tegelijk over het kruiswissel rijden in de rechtdoor stand.

Dit laatste is voor mij het allerbelangrijkste en de hoofdreden, waarom ik dit zo bedacht heb.

Groetjes
Wil





De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
  • Het is een kleine wereld...
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 07 mei 2019, 20:53:15 »
Ziet er uit als een goeie oplossing  (y)
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Wil uut Drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2019, 21:58:15 »
De aansluiting in mijn vorige bericht klopt niet. Bij het doormeten bleek niet te kloppen.
Dus heb ik een ander schema gemaakt met nu de contacten van de wissel aandrijving erbij.



Voor de duidelijkheid heb ik twee tekeningen gemaakt.
Tekening A toont de bedrading voor beide sporen rechtdoor.
Tekening B toont de bedrading voor beide sporen afbuigend.

Net voor ik dit bericht wilde plaatsen heb ik de contacten van het wissel nog gemeten en jahoor, op de tekening had ik het andersom getekend.
Gelukkig was het niet zoveel hobby om het te veranderen en nu is het wel goed.

Ik dacht , dat bij rechtdoor het buitenste lipje contact zou maken met de middelste, maar, nee, het is dus de binnenste lipje.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
  • Metrop-Märklin
Re: Kruiswissel / Hosenträger isoleren en aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2019, 22:37:33 »
Voor zover ik weet zijn er twee versies van de roco in omloop (naast de 2 materialen messing en nikkelzilver), namelijk met en zonder doorverbindingen. Bij mijn 4561-Ms zijn die doorverbindingen er niet. Maar van een van de andere forumleden (die ook op het Koploper-forum actief was) had die doorverbindingen wel (en ook zichtbaar aan de onderkant).

Sorry, het is al een oude foto:

Bovendien zijn alle puntstukken en kruisstukken electrofrog, bezitten elk lasoogjes, en zijn elk apart aan te sluiten.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail