Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door Hendrik Jan
Vandaag om 23:20:44
Projekt 083-338 door Falkenberg
Vandaag om 23:19:52
Benaming kabel voor onder treinbaan door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:13:23
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Quinzeedied
Vandaag om 23:07:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 22:47:03
Roco NS1200 afwijking snelheid tussen vooruit en achteruit door Piet Alkema
Vandaag om 22:42:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 22:27:34
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 22:26:47
Piko 55902 (NS2205) door Harold34
Vandaag om 22:24:58
Kangourous wagen (REE Modeles), is één voldoende? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:22:26
Experimentele DAF YP403 door Eric B
Vandaag om 22:07:25
Raadplaatje door Kronefan
Vandaag om 21:49:11
Stadtstrecke in spoor 1 door Huib
Vandaag om 21:36:20
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 21:28:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:25:50
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 21:06:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door NS264
Vandaag om 20:53:30
Corona en modelbouw door ArjanB
Vandaag om 20:33:11
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door Martin Welberg
Vandaag om 20:29:31
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 20:01:27
Buitenlust door Pauldg
Vandaag om 19:44:19
Piko BR 78 tenderloc door M@rk
Vandaag om 19:33:09
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door Ferry As
Vandaag om 19:24:41
Modules van Kees Gorter door MOVisser
Vandaag om 19:21:07
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door VAM65
Vandaag om 19:03:50
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door borotof
Vandaag om 18:50:15
Welke containers zouden jullie graag op jullie containerwagens willen? door guus43
Vandaag om 18:49:59
Ewout in NRC door Hendrik Jan
Vandaag om 18:07:58
Functiedecoder Tams inverteren door Fritsprt
Vandaag om 17:49:32
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 17:40:45
  

Auteur Topic: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek  (gelezen 11618 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4262
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #75 Gepost op: 27 februari 2019, 16:34:12 »
Ik denk dat we dat allemaal al wel doorhadden.  8) Ook bij mijn "aanpassing" zat dat in mijn achterhoofd.

Ik begrijp alleen niet waarom de twee eerste raampjes van de passagieren zo klein zijn. Viel me pas op toen ik de foto aan het bewerken was. Is dit juist gedaan om de blauw/zwarte sierstreep? Lijkt me sterk.

Bij die gelijkvloerse treinen moet je ook ergens het draaistel kwijt.

En de ramen zijn hoog zat zodat je staand ook naar buiten kan kijken.

Bij de Flirt van Stadler net zo.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #76 Gepost op: 27 februari 2019, 20:19:23 »
De Italianen rijden ook met deze trein, en die hebben ook moeite om een mooie livery ervoor te maken; wel een vrolijk dingetje:


Plaatje van de Alstom website.

Al lijkt deze trouwens de zijraampjes in de cabine te missen; of ligt dat aan mij?

Overigens denk ik dat het vooral een kwestie  van wennen is; in het begin vond ik de IRM en SLT ook niets; en inmiddels vind ik dat best goed geslaagde ontwerpen.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2019, 20:22:09 door Niekleair »
Oeps!

Locofiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #77 Gepost op: 27 februari 2019, 20:34:36 »
Als ik naar de foto kijk, heb ik het gevoel, dat de neus met cabine tegen een rijtuig is geplakt.
Lijkt een beetje op het shame-stel  ;) uit Italie.


Gr,

Dirk
DCC X-Bus, SPROG II/Decoder pro, 10761, mod I en mod II + Multimaus, Maus R2/3🙀 🚂. Begonnen met een houten duwtrein, daarna met opwindtreinen (Märklin en Bing), na deze opwindend periode op elektrische treinen (Märklin en LIMA) en via LGB naar ROCO DCC.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 736
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #78 Gepost op: 27 februari 2019, 22:14:38 »
Inderdaad, zie een VIRM door het landschap kruisen en het kenmerkende zijn de lange blauwe banen op het geel die door het land zoeven...
De kop trekt dan zeker de aandacht niet :)
Dan is het toch frappant dat de bouwers van treinen op vakbeurzen juist die kop laten zien.
En ook de bedrijven die de treinen kopen. Ook NS heeft bij het presenteren van de nieuwe IC een dummy van de kop laten maken, niet van de 6 bakken die er achter komen...

Vandaar dat ik bij mijn stelling blijf dat het juist de kop van de trein is die bepaalt hoe de hele trein er uit ziet (of ervaren wordt). Niet voor 100%, maar toch zeker voor 70%.
Groetjes, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3091
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #79 Gepost op: 28 februari 2019, 00:03:34 »
Zo'n kop word ook gebouwd vanwege het interieur van de cabine, en als je goed kijkt zie je dat de mockup langer is dan de cabine alleen.

Een mockup laat doorgaans de cabine zien, een deel eerste klas en een deel tweede klas.

Zo'n ding is alleen om een indruk te kunnen krijgen van de verschillende delen van de trein die al met al vaak samengebouwd worden op een manier die niet meer voor zal komen :p

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
    • Biesje.nl
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #80 Gepost op: 28 februari 2019, 01:01:21 »
Dat Italiaanse ding heeft wel hoge ramen boven de draaistellen.

Het NS design met die golvende lijn over de neus/cabine lijkt inderdaad zo van: "Oh, we moeten die lijnen nog verbinden, hoppekee, dan maar zo". Het ontwerp van Sven is inderdaad veel beter (y) .

Ik heb verder niet echt een echte 'Intercity trein' vibe bij dit ontwerp. Het lijkt wat teveel op een 'lightrail' ontwerp. Maar dat komt wellicht omdat we nu die 'dikke' VIRM en imposante Koplopers gewend zijn met hun hoge kop.

Mvg,

Robert

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1501
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #81 Gepost op: 28 februari 2019, 01:59:33 »
Het lijkt inderdaad geen dikke intercity zo. Door die hoge en lage ramen lijkt het meer op een lagevloer tram in interregionale uitvoering.
Groeten,
Richard

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
    • Spoorhistorie
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #82 Gepost op: 28 februari 2019, 10:04:10 »
Deze trein is net als de Flirt en de SNG een zogenaamde modulaire trein. Je kan als bedrijf zelf bepalen wat de samenstelling wordt (aantal bakken, welke cabine enzovoorts) op basis van een standaard ontwerp. NS heeft een cabine besteld met zijdeuren en zijruiten omdat de expertgroep van machinisten die de aankoop begeleid hier op basis van ervaringen uit het verleden om vraagt.
Ook bij de Flirt (kent overigens ook een Intercity/sneltrein variant en zelfs een dubbeldekker) en de SNG (modulair ontwerp op basis van Civity modules) kan je als bedrijf dus bepalen of je geen cabinedeuren, één cabinedeur, wel of geen zijramen enzovoorts wenst.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18923
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #83 Gepost op: 28 februari 2019, 10:25:41 »
Ik weet niet wat jullie onder een dikke intercity verstaan, maar moderne treinen zijn allemaal behoorlijk 'dik'. Het profiel van een Hondekop lijkt verbazend iel naast zoiets als SLT. Het profiel van vrije ruimte wordt tegenwoordig maximaal uitgenut, zelfs voor lightrail. Alleen zijn dubbeldekkers nog wat hoger.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 6412
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #84 Gepost op: 28 februari 2019, 11:47:18 »
Als ik naar de foto kijk, heb ik het gevoel, dat de neus met cabine tegen een rijtuig is geplakt.
Misschien hebben de ontwerpers van deze trein een Piko H0 hondekop als voorbeeld op de tafel gehad.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1501
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #85 Gepost op: 28 februari 2019, 12:12:08 »
Ik weet niet wat jullie onder een dikke intercity verstaan, maar moderne treinen zijn allemaal behoorlijk 'dik'. Het profiel van een Hondekop lijkt verbazend iel naast zoiets als SLT. Het profiel van vrije ruimte wordt tegenwoordig maximaal uitgenut, zelfs voor lightrail. Alleen zijn dubbeldekkers nog wat hoger.

Precies wat Biesje zegt, we zijn gewend geraakt aan de Virm en hoge kop van ICM en daardoor lijkt de ICNG wat mager als Intercitytrein.
Groeten,
Richard


VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2459
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #87 Gepost op: 08 april 2020, 12:53:54 »
Prima naam!

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4117
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #88 Gepost op: 08 april 2020, 14:35:58 »
En dat terwijl het toch echt een hondekop is....

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7135
Re: Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek
« Reactie #89 Gepost op: 08 april 2020, 14:41:03 »
Pitbull.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2020, 11:45:46 door Jeronimos. Reden: typo »
Jeroen