Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
  

Auteur Topic: Rangeersein maken in Elotrains 1500  (gelezen 3499 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Rangeersein maken in Elotrains 1500
« Gepost op: 15 februari 2019, 04:24:21 »
Dag allen,

Heeft iemand al eens uitgeplozen hoe de printjes werken in de Elotrains 1500?

Ik wil graag het middelste sein ombouwen naar rangeersein maar ik heb moeite de printjes te doorgronden. Er zitten 4 draden aan de seinprintjes, maar er is slechts rood en wit (geel :P) aangesloten. Waar is het 4e draadje voor? In theorie heb je er maar 3 nodig: blauw/gemeenschappelijke plus, en 2x de functieaansluiting die rood of geel (wit :P) naar min trekt bij activering.

De originele LEDs zijn wit, maar ik heb aan de binnenkant van het zwarte plastic fliepje wat op de LED print zit een stukje gele isolatie tape geplakt. Mooie licht gele kleur en omkeerbaar mocht het ding ooit miljoenen waard worden in originele staat (y)

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Rangeersein maken in Elotrains 1500
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2020, 02:30:54 »
Net mijn Elotrains 1500 weer eens vastgehouden en toen dacht ik weer aan de wens van een rangeersein. Bij het googelen vond ik eigenlijk alleen dit draadje. Niemand nog een idee? Is het ding zo zeldzaam dat niemand er een soldeerbout tegen aan gedrukt heeft?

Op de printplaat zitten soldeer eilandjes voor transistoren, maar deze zijn leeg, en zoals al eerder opgemerkt zitten er 4 draadjes aan het printplaatje van de seinen waar de LEDs op zitten. Het middelste sein lijkt een aparte LED te hebben. De onderste twee seinen delen een LED. De sluitseinen hebben elk 1 LED.

Bij mij zit er een ESU LoPi 4 in. In theorie dus 2 extra onversterkte uitgangen. Maar ik kan er ook een LoPi 5 in prikken mochtdat makkelijkerder zijn.

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Rangeersein maken in Elotrains 1500
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2020, 02:02:05 »
Er lijkt weinig vraag te zijn naar rangeerseinen voor 1500en. En ik ben natuurlijk met elfentachtig dingen tegelijk bezig waardoor ik vergeet het zelf uit te zoeken :(

Maar de twee witte/gele LEDs hebben elk een aparte aansluiting. Net even geprobeerd. Draadje los solderen en alle seinen deden het niet meer, dus vermoed dat dat de blauwe draad was. Toen een andere losgehaald en toen deed het bovenste LEDje het niet meer. Die moeten we hebben ;D .

Nu nog een Aux 3/4 versterkertje ergens vandaan halen (en een paar weerstanden) en ik heb rangeerseinen (y) . Ik had ooit transistors/mosfets/fliepjes gekocht maar kan niet meer vinden welk type en hoe deze aan te sluiten :P .

Stapje dichterbij naar rangeersein nu :) Hoewel ik nog steeds denk dat de originele print er ook op voorbereid was, want het draadje wat ik loshaalde staat via via in verbinding met de lege transistor eilandjes.

Mvg,

Robert

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Rangeersein maken in Elotrains 1500
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2020, 10:10:22 »
je topic staat hier in ieder geval al heel lang op volgen  ;) en net als bij jou ben ik ook met duizend en 1 (nacht) projectjes bezig  ;D
het lijkt ook wel of de elo weinig gepimpt wordt, toen ik in mijn 1500 topic poste dat ik samen met FRIE vervangende ruitenwissertjes had ontwikkeld bleef het oorverdovend stil. en dat terwijl er meerdere aan mij gevraagd hadden of deze nog leverbaar waren.

maar k ben ook erg benieuwd hoe dit af loopt en ik hoop dat je de uitkomst (met plaatjes  ;D) met ons zal delen  :D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Rangeersein maken in Elotrains 1500
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2020, 23:17:26 »
Hoi Duikeend,

Het is natuurlijk een beetje een zeldzaam ding geworden. Dus misschien hebben niet veel 'pimpers' er een kunnen bemachtigen of zijn mensen bang om hun collectors item te vernaggelen.

Ik ben al best wel een beetje blij dat de LED print al voorbereid was voor een rangeer sein. Maar ik wacht nog op antwoord van degene die de AUX 3/4 versterkers aanbied. En anders koop ik een LokPilot 5 waar de uitgangen al versterkt zijn. Beetje jammer alleen dat ESU niet aangeeft wat de verschillen per interface zijn op hun website. Ik zie twee 21 MTC interfaces maar geen aparte specificaties...

... Na wat graven in de handleiding gevonden wat de verschillen zijn. Maar aangezien ik toch de draadjes direct op de decoder ga solderen maakt het geen fluit uit. De soldeer eilandjes van beide ESU LoPi 5 DCC modellen zijn gelijk, alleen de MKL variant heeft de versterkers ook op de pinnen staan schijnbaar. Geen idee wat het effect is als ik deze versie met versterkte pinnen in de printplaat van de 1500 plug.

Mvg,

Robert

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Rangeersein maken in Elotrains 1500
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2020, 23:24:24 »
dat gaan we dan nu maar meteen proberen. ik had toch al een lopi 5 er voor klaar liggen :) alleen heb ik geen flauw idee hoe ik dat moet aansturen. ik heb nog nooit een rangeersein gebruikt :)

edit:

ok, dat doet dus niet zoveel. maar ja, dat had ik wel kunnen bedenken als ik eerst naar de print had gekeken. er gaan maar 4  draden naar de lichtprintjes en omdat het 2 zwarte en 2 rode betreft neem ik aan dat  er geen common ground of iets dergelijk is. maar dat wist jij waarschijnlijk al ;)
nu "missen" er op de hoofd print een aantal weerstandjes, wellicht voor meer functionaliteit :) heb jij dat allemaal al wel uitgezocht?

edit 2: en die van mij is de "gewone" 21mtc mmx decoder
« Laatst bewerkt op: 06 december 2020, 23:40:55 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Rangeersein maken in Elotrains 1500
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2020, 01:43:46 »
Een van de rode draden met CCD of zo erbij, is de grote gemene deler, de andere rode is ws de rode sluitseinen, en de andere twee zijn voor de frontseinen. Ik zal zo ff gluren welke de juiste is.

In theorie moet het dus werken om de draad die voor het bovenste sein is aan de soldeerpad te solderen van een van de versterkte uitgangen van de LoPi 5. Maar geen garantie en eigen risico en zo daar het alleen nog maar een theorie is.

Ik had inderdaad de lege plekjes gezien op de print waar transistoren en smd weerstanden geplaatst kunnen worden. maar geen idee hoe dit werkend te krijgen.

Ik klim ff naar boven om te spieken

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Rangeersein maken in Elotrains 1500
« Reactie #7 Gepost op: 07 december 2020, 02:18:54 »
Even een foto gemaakt:



Ik had eerst VCC losgehaald, toen deed geen enkel sein aan deze kant het meer. Dus zeer waarschijnlijk is dat de plus/blauwe draad. Toen maakte ik C1 los (gele cirkel) en dat was meteen de juiste: toen deed de bovenste witte LED het niet meer. Dus in theorie moet de draad van C1 aan een versterkte funtie geknoopt worden, die bij de LokPilot 5 MTC variaties aan de kant waar ik een langwerpige gele "banaan" heb getekend.

Vergeet de weerstand niet! Anders doet de LED "poef" en ik ben bang dat de reserve printjes bij EloTrack wel op zijn nu :(

Ik heb helaas geen LoPi 5, anders had ik het al meteen getest :(

Mvg,

Robert
« Laatst bewerkt op: 07 december 2020, 02:49:19 door Biesje »

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Rangeersein maken in Elotrains 1500
« Reactie #8 Gepost op: 07 december 2020, 10:15:45 »
Scheelt je ook een aux 34,zo'n lokpilot 5.
Mocht je een aux 34 voor je lokpilot 4 nodig hebben,dan heb ik er nog wel 1

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Rangeersein maken in Elotrains 1500
« Reactie #9 Gepost op: 07 december 2020, 10:25:40 »
AUX 3/4 versterkers kan je simpel zelf maken.Een schema:





Of je koopt ze gemaakt : link   maar is zeer eenvoudig en kosten nagenoeg niks als je de onderdelen bij ali besteld


PS : de bronnen vind ik niet juist  meer maar zijn op internet te vinden
Greetings,salutations,groetjes,

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Rangeersein maken in Elotrains 1500
« Reactie #10 Gepost op: 08 december 2020, 04:34:51 »
Bellejt en Casmir, bedankt voor de info. Ik had de aanbieder van de Aux 3/4 printjes gevonden, maar geen antwoord vooralsnog. Zoals gezegd had ik al wat onderdeeltjes, maar ik weet niet meer welke en waar ik ze heb :P .

Vandaag een Lokpilot 5 DCC meegenomen van werk (ik heb leuk werk 8) ) en eigenlijk werkte alles zoals ik voorspelde: lichtprint draadjes van C losgehaald en met een weerstand van 10k op de soldeerpads van AUX3 en Aux4 aangesloten. Wat goochelen met de lokprogrammer en POEF! Rangeerseinen (y) (ik heb de functiemapping zo gezet dat als ik F3 aanzet, de rangeerseinen aan beide kanten aan gaan, onafhankelijk van rijrichting, en de front-  en sluitseinen uit gaan)

De print na de modificatie:



Niet veel spannends, zoals gezegd de draadjes van C en C1 losgesoldeerd en aan een 10k ohm weerstand gehangen en deze weer aan de soldeerpads van de LoPi geplakt. Krimpkous over de weerstand gevouwen en even testen:



Yay! Het werkt gewoon zoals ik het bedacht had! Nou moe? Maar werkt de rest ook nog? (het lijkt op de foto dat de andere LEDs ook licht geven maar dat is een spiegeling)





Lijkt van wel  (y) kap er weer op:







Moest dat nou zo lang duren om dit uit te vogelen? :-X Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand zou zeggen: ja, de print is ervoor ontworpen. Gewoon transistor THX 2001 bij de firma Habraken bestellen en samen met weerstandjes van elfentachtig ohm op de print solderen en alles werkt...

Maar dit was net zo simpel (zo niet simpeler), en de LokPilot 4 kan ik wel weer ergens anders in fleppen (y) Maar er is een risico dat ik verslaafd ga worden aan al die extra functie uitgangen van de LokPilot 5. Wat zal ik er nog meer aanknopen? Er zijn er nog 4 (of meer, F9, 10 en 11 hebben gedeelde functies) over :D

Oh, en als iemand nu gaat zeggen: 'Jamaar dat kan niet en zo, de 1500 kon alleen links of rechtsonder rangeersein tonen' dan word ik best wel erg verdrietig...

Ok, nu de motor afregelen en de 1501 is weer dienstvaardig. En inderdaad: de extra details zitten er niet op, deze zitten nog veilig in de doos zolang ik meer aan het prutsen dan aan het rijden ben ;D

Mvg,

Robert

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Rangeersein maken in Elotrains 1500
« Reactie #11 Gepost op: 08 december 2020, 07:44:49 »
Nais
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Rangeersein maken in Elotrains 1500
« Reactie #12 Gepost op: 08 december 2020, 08:58:18 »
mooi man! ik had gisteren al de print aan de achterkant gefotografeerd om te kijken of het met een juiste decoder al helemaal goed zou zijn maar verder was ik nog niet gekomen  :D blij dat jij het voor elkaar gekregen hebt!  (y) zou je trouwens ons willen vertellen wat de functiemappen zijn? ik ben echt nog een leek wat dat betreft dus als ik weet welke ik hoe moet zetten scheelt dat weer :)

heb je trouwens wel eens overwogen om je seinen wat geler te maken? in mijn topic (zie onderschrift) heb ik beschreven hoe je dit simpel kunt doen en het scheelt echt! ik wil niet meer anders  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Rangeersein maken in Elotrains 1500
« Reactie #13 Gepost op: 08 december 2020, 09:10:20 »
Oh, en als iemand nu gaat zeggen: 'Jamaar dat kan niet en zo, de 1500 kon alleen links of rechtsonder rangeersein tonen' dan word ik best wel erg verdrietig...

Je boft, want de 3 frontseinen waren onafhankelijk van elkaar te bedienen. Het rangeersein kon dus door elk frontsein apart getoond worden.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Rangeersein maken in Elotrains 1500
« Reactie #14 Gepost op: 08 december 2020, 14:00:17 »
Hoi, dank.

De Seinen zijn voorzien van gele folie. In het echt geel genoeg voor mij. De foto laat het niet goed zien. Het super gele van een gele led is weer te geel voor mij, sommige LEDs zijn bijna oranje.

Ik wilde dus ook uitvogelen hoe die print in elkaar stak, maar ik had moeite de printbanen te volgen :( Maar zo werkt het ook, met minimale verandering aan de loc zelf. Alleen die C en C1 draadjes los solderen en andere decoder er in :)

Ik gebruik een lokprogrammer voor het funtiemappen. Geen idee hoe het te doen met CVs, sorry :(

Dat is mazzel dan van die schakelaars. Scheelt een boel gedonder.

Nu heb ik nog maar een paar locs die geen rangeersein kunnen tonen, waaronder de Rocky rail 6400, Artitec 1300 en mijn 2400en. Daar zitten wel al Digikeijs printjes in dus dat gaat ook wel lukken als ik die versterkers heb. De 6400 en 1300 worden lastiger ben ik bang. Ik denk dat de 1300 nog wel functie uitgangen over heeft, daar de sluitseinen door de SUSI print geregeld worden. Maar de 6400 zit best 'vol'. En een LokSound 4 met echt 6400 geluid vervangen door een LoSo 5 met generiek geluid is wat zonde.

Mvg,

Robert