Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Geluiden op de baan, zelfbouwproject.  (gelezen 10721 keer)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Geluiden op de baan, zelfbouwproject.
« Gepost op: 10 februari 2019, 15:00:19 »
hallo collega modellers :)

inleiding
Een tijd geleden had ik het idee opgevat om is wat geluid op mijn baan toe te voegen. Ik heb toen wat geluidsmodules op ali en ebay besteld en daar een keuze uit gemaakt. Het beste beviel mij de dfplayer Dit is een simpel printje waarmee je erg simpel geluid af kunt spelen. Je zet een mp3 geluid op een micro sd kaartje, steekt die in de player en spelen maar. De andere die ik heb geprobeerd waren veel lastiger. Om mijn ervaringen te delen nu een beschrijving van een toepassing van de dfplayer:




het apparaat
Allereerst: je kunt het ding op meerdere manieren aansturen. Hier vindt je hoe dat eventueel kan. Het verschil is dat de player losstaand opstart in standaard waarden; gebruik je bijvoorbeeld een arduino dan kun je in je sketch meegeven hoe die start. Dus bijvoorbeeld hoe hard het geluid staat, welke geluiden die moet spelen etc.. Deze heb ik besteld: link

Maar je kunt hem ook standalone draaien. Je kunt dan met drukknopjes (of bijvoorbeeld met andere (elektronische) schakelaars) hem aansturen. Ik heb dit zelf gemaakt als proof of concept zoals dat zo mooi heet:



plaatje van mijn setup


Ik heb er gewoon een bakje met 3 penlites aan gezet omdat dit het makkelijkste was om een voeding van 3.2v -5.0v; typical 4.2v gelijkspanning er op te zetten. maw hij wil graag een spanning tussen de 3,2 en 5 volt gelijkspanning maar het beste is rond de 4,2v. omdat 3 penlites rond de 4,5 zitten was dat dus even de makkelijkste oplossing. Het is tenslotte nog een prototype. Ik heb vervolgens op een stukje proto board (heb ik altijd op voorraad, kost ook niks op ebay/ali ) een printje gemaakt. het stelt niks voor; een paar headers om de print in te zetten (hoeft niet maar werkt makkelijker) en wat schakelaartjes uit een oude cdrom speler die zijn motortje al af moest staan aan een lima :).

Vervolgens een speakertje en gaan.. Nu wilde het toeval dat ruudns rond deze tijd speakertjes aanbood en nadat ik hem benaderd had heb ik er een paar van hem gehad  ;D ;D ik kan er mijn en de hele clubbaan mee van geluid voorzien. Nogmaals bedankt ruud! Het mooie van deze speakertjes is dat ze in elk huisje ingebouwd kunnen worden maar te denken valt ook aan een voetgangerstunnel uitgang op een perron waarbij het geluid omhoog ketst als het ware.

Hier zie je zo'n speakertje:




de geluiden
dit voor wat betreft de hardware; nu het geluid. ik heb sinds kort enkele geluids treien (artitec plau bijvoorbeeld) en wat my opvalt is dat je daar stations omroep geluid mee kunt maken. maar dit hoort niet in een trein, dit hoort op een perron!!! dus daarom wilde ik dit zelf maken. maar hoe doe je dit? nou eigenlijk heel erg simpel.. je gaat naar Youtube en zoekt daar een geluid wat je wil hebben. ik zocht op stations omroepen en tada... allerlei geluiden. later heb ik ook op spoorweg over gang mechanische bel gezocht (ik rijd immers tijdperk4) en ook dat leverde mooi geluid op.

het klinkt dan zo:

<a href="https://www.youtube.com/v/0FNu6WRFM1Q" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/0FNu6WRFM1Q</a>



Maar hoe krijg je dat nu op  de player? wel, je zoekt in google op "youtube to mp3" en tada.. een hoop sites waar dit kan. je kiest er 1, download de mp3 (let op, veel van die sites proberen ondertussen paginas voor je neus te gooien met reclame dus niet klakkeloos overal op klikken). als je nu een mp3 met het door jou gewenste geluid hebt dan kun je die op de dfplayer zetten maar vaak is het geluid nog niet goed.

geluid bewerken
Om nu een mooi geluid te krijgen kun je het programma audicity gebruiken. Dit vind je ook met google en is gratis. Dit download je en het is werkelijk zo simpel dat ik erg verbaasd was. Als je een stukje uit een geluid wil knippen: je selecteert het en drukt op delete. makkelijk he :) nu ga ik hier geen handleiding schrijven hoe het programma werkt, gewoon een uurtje klooien en je snap het. Zo heb ik bijvoorbeeld de "gong"van 1 omroep bericht gebruikt en het geluid van een andere om zo tot een mooi totaal te komen. Gewoon knippen plakken. Ook zit er een noice filter in waarmee je herrie eruit kunt filteren. wellicht dat ik dat hier ook nog een keertje uitleg.



Als je nu je geluid naar wens hebt dan plaats je dit op een sd kaartje en ta da: een mooi omroep geluid voor de modelbaan. Dit kan natuurlijk elk geluid zijn; Ik ga bijvoorbeeld mijn toekomstige overwegen ermee voorzien, in combinatie met een infrarood sluisje voor trein detectie :) hoe dat afloopt post ik hier, maar ik hoor ook graag jullie oplossingen.  ;D hopelijk hebben jullie hier wat aan. Veel bouwplezier!!



edit: filmpje toegevoegd en embedded gemaakt
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2020, 12:20:30 door Bert van Gelder »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: geluiden op de baan :)
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2019, 15:07:30 »
Handige tips  (y)  Ik moet ook nog eens achter geluid aan maar voorlopig doe ik het met gewone Youtube filmpjes aan laten staan tijdens het rijden. Deze vond ik zelf nogal aardig als sfeer achtergrondgeluid:

https://youtu.be/aszYg8GxpJc

https://youtu.be/JW5lynYVucY

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: geluiden op de baan :)
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2019, 15:12:40 »
Hey kijk, dat zijn mooie geluidjes :)) dank u !
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: geluiden op de baan :)
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2019, 15:32:34 »
Dat dacht ik al  (y)

Ik zet ze ook wel eens in "Lus" aan op Youtube (*) en laat ze op de achtergrond afspelen. Dan is het net of je op het station zit te werken  ;D


(*) Om video's op Youtube in lus af te laten spelen (dus constant achter elkaar blijven herhalen): rechter muistoets ergens op het videobeeld klikken en dan "Lus" of in de engelse versie "Loop" aanvinken  :)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: geluiden op de baan :)
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2019, 16:11:22 »
 (y) ook een leuk spelertje. Niet bij Aliexpress te krijgen zag ik al :-\. Dan wel weer 24bit (y). btw, de speakertjes zijn momenteel op. Ik moet de restant Fuijtsu-Siemens monitoren nog slopen, staan buiten in een stalen bak......in de regen. Hoop dat die bak met dit kl :-X ten weer niet helemaal vol loopt ::).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: geluiden op de baan :)
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2019, 16:13:12 »
@ rondjeHo: Super! weer wat geleerd. ik heb in mijn post meteen maar even een youtube filmpje gezet van mijn creatie. hoor graag wat je (jullie) er van vind(en)  ;D ;D

@ RuudNS ik heb er wel een paar te koop  ;D ;D ;D en de link naar de ebay listing staat in de start post :)
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2019, 16:17:28 door duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: geluiden op de baan :)
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2019, 17:10:58 »
Interessant  (y)! Ik moet nog klokkengelui, een kerkorgel, een koor, een mis, een preek en voor 's-nachts nog krakende deuren, windgeruis, onweer pfff
hoeveel van die dingen heb ik dan wel niet nodig?  ;D


Kun je eigenlijk ook meerdere geluiden op zo'n kaartje zetten en dan via drukknoppen kiezen welk geluid je wilt afspelen?
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2019, 17:16:00 door SuperSylvester »
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

gilpin43

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Geluiden op de baan :)
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2019, 17:24:34 »
Ook Ali heeft deze speler:
link

Ron
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2019, 21:10:10 door Reinout van Rees. Reden: Links visueel ingekort »

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: geluiden op de baan :)
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2019, 20:58:51 »
Kun je eigenlijk ook meerdere geluiden op zo'n kaartje zetten en dan via drukknoppen kiezen welk geluid je wilt afspelen?

ja dat kan Sylvester! :) je moet het dan via een arduino aansturen en dan kun je per knopje aangeven welk geluid ie moet spelen!


Edit: een arduino pro mini en zo'n chipje, een speakertje en wat knopjes en een sd kaartje.. moet lukken onder de 10 euro :) en het past in het orgel  ;D ;D

« Laatst bewerkt op: 10 februari 2019, 21:01:14 door duikeend »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Geluiden op de baan :)
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2019, 23:13:40 »
Heel goed  (y)! Ik wacht vol ongeduld op de 1e verdieping  :D
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: Geluiden op de baan :)
« Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2019, 00:33:41 »
Duikeend,

als je op zoek bent naar geluiden of als je eens een beschrijving wilt lezen hoe je stationsomroepen kunt maken, kijk dan eens op de website van AVT Products B.V.  onder downloads bij de geluidsmodules die daar al een paar jaar te koop worden aangeboden.

Groeten
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Geluiden op de baan :)
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2019, 22:34:44 »
Heb er weer een stel ;).

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2314
Re: Geluiden op de baan :)
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2019, 23:32:49 »
Cool! wellicht zijn er bnls'ers die hier iets mee kunnen dan wel willen maken.. ik begreep dat ruud dan wel "verwacht"dat je hier plaatst wat je er mee maakt :)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Geluiden op de baan :)
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2019, 17:20:03 »
Heb er weer een stel ;).

....


Ik zag ze net bij Aangeboden/diversen staan ... weet je dat ik nu serieus eerst dacht dat het deurbellen waren?  :P  Ik dacht, die gebruikt hij als drukknop om een geluidje te laten horen ergens op de baan. Je weet wel, net als bij tentoonstellingen waar kinderen dan op kunnen drukken en dat er dan iets gebeurt  :P ;D

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Carpe diem
Re: Geluiden op de baan :)
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2019, 17:32:30 »
Wat een leuk projectje zeg.  (y)

Denk dat ik deze binnenkort maar even aan mijn andere 20 projectjes toevoeg  ;D

Hoe vertel ik dit aan moeders :-[
Carpe Diem