Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 01:21:11
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Vreemd probleem door RobVille
03 August 2025, 23:37:42
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
03 August 2025, 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
03 August 2025, 19:57:09
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07

Auteur Topic: Detailhandel en Fora  (gelezen 16591 keer)

henk

• Offline Offline
Re: Detailhandel en Fora
« Reactie #45 Gepost op: 27 January 2008, 22:21:05 »
In ieder geval kan een forum alleen maar invloed hebben indien kritiek goed wordt onderbouwd. In het geval van de ICK: indien er echt rare dingen met een model aan de hand zijn en voldoende hobbyïsten dat van belang vinden. In het geval van de 2400: indien er echt sprake is van een uitzonderlijk goede prijs-prestatieverhouding.
Een forum kan een goed model niet kapot praten en een beroerd model niet tot een succes maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

arjen

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 27 January 2008, 22:26:02 »
In ieder geval kan een forum alleen maar invloed hebben indien kritiek goed wordt onderbouwd.
Een forum kan een goed model niet kapot praten en een beroerd model niet tot een succes maken.

Dat zou waar zijn wanneer de meeste lezers van een forum verstand van zaken hadden. In de praktijk is dat helaas niet zo. Er lopen teveel mensen rond die alles geloven wat er geschreven wordt.

Arjen (die nu eigenlijk iets akeligs over de Telegraaf zou moeten zeggen  ;D )

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #47 Gepost op: 27 January 2008, 22:32:38 »

Arjen (die nu eigenlijk iets akeligs over de Telegraaf zou moeten zeggen  ;D )

Voor het eerst ben ik het vanavond met je eens! Je mag ook gewoon Telegrof * zeggen.

*bron FdJ
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #48 Gepost op: 27 January 2008, 22:51:20 »
@Rail4Marcel ;

Dan heb ik nog deze wijze zin van Henk voor je :

Citaat

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #49 Gepost op: 27 January 2008, 23:03:59 »
Ik wou nog wat scherps neerzetten, maar ik sluit me maar bij Chris aan, lijkt me beter en zekr ook verstandiger  ;D
Mvg Marty,

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #50 Gepost op: 27 January 2008, 23:09:40 »
En hopelijk weet ik er nog één bij te vertellen. Kijk naar de feiten (en dan bedoel ik eigenlijk foto's en andere bronnen die hier worden vermeld) en vel een eigen oordeel. Luister niet klakkeloos naar anderen, hoe slim ze ook soms kunnen zijn, ze kunnen het ook wel eens fout hebben.
Kijk wat je zelf wilt van een model en niet wat anderen ervan verlangen. Dan bepaal je zelf of het model een succes is.
En dan kom je zelf tot het nut van het forum: goede, betrouwbare informatie.
En gezelligheid kan erbij komen door foto's van treinsamenstellingen te laten zien en dan te zeggen hoe romantisch die vroegahruh tijduh waren.

Henk (2, of 3 of ehm, die andere)
K.Bay.Sts.B

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #51 Gepost op: 27 January 2008, 23:12:27 »
Ja en zeik nou eens niet een model af wat niet naar jouw wens is  ;D

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

tinus

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 28 January 2008, 00:09:58 »
de reacties hier kunnen, en daar doe ik zelf ook af en toe aan mee,
best afkrakend zijn.
maar naar mijn mening (niet verkeerd bedoeld) zitten hier ook zeer
fanatieke modelspoorders, die elke treeplank/ ribbel of wat dan ook
precies kennen.
als er dan ook iets niet klopt wordt dat hier meteen gemeld (begrijpelijk)
want dit zou wel eens een verbetering van een volgende uitvoering kunnen
betekenen.
dat dit niets voor evt. verkoopresultaten uitmaakt geloof ik wel.
je vindt  een model mooi of niet!
hier zit tenslotte maar een klein deel van de modelspoorders.

tinus.

o_grenier

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 28 January 2008, 00:16:28 »
Gaat het nou bij deze discussie over de inhoud van de kritiek, of over de manier waarop die wordt gegeven? Het zou toch wel raar zijn als iemand niet mag schrijven waarom hij een model niet 100% vindt? En iedereen die het leest kan toch voor zichzelf bepalen of hij die kritiekpunten belangrijk genoeg vindt om zijn "aankoopbeleid" aan te passen? Ik zou me niet laten leiden door de te grote/kleine handvatten op de deuren van de motorhuif van de 2400 van Roco, maar zou wel blij zijn als iemand me waarschuwde als er bijv opeens een lok met nummer 2535 zou worden uitgebracht. Nou klinkt dat laatste misschien wat lachwekkend, maar met goederenwagens gebeurt dat natuurlijk om de haverklap!! Dus maar niet zeggen dat de Frico-wagen van Piko nergens op lijkt? Of bijv de Oranjeboom- en KNSM-wagen van Roco (behalve het wagennummer, want dat is correct) gewoon verzonnen modellen van Reijne waren (maar wel in een doosje "Professional")?  En zo zijn er nog vele, vele voorbeelden. De bladen houden wijzelijk hun mond, want dat kost adverteerders. Bovendien hebben redaktieleden soms aktief meegewerkt om zo'n model te laten maken, omdat zij daar wel tevreden mee waren (of zo'n wagen ook nauwelijks kenden). Het is dus *juist* een taak voor dit forum om die kritiek wel te laten horen. Indien overdreven kijkt men daar wel doorheen, maar ik las ook vorige week dat iemand zijn pas gekochte Piko-Fricowagen nu moest gaan wegdoen, omdat hij er pas na de koop achter kwam dat dat model niet conform de werkelijkheid was. Dat vind ik persoonlijk veel erger(lijker) dan een boze detaillist!

Maar dat is natuurlijk ook maar mijn persoonlijke mening...

GG

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #54 Gepost op: 28 January 2008, 00:55:04 »
Voor mij gaat er wel een positieve sfeer uit van dit forum. Regelmatig krijg ik hier antwoorden op (technische) vragen die mij enorm helpen. Zelfs spontane pm's van mensen die nog een tip oid hebben. Geweldig!

Bij alle bekende modelspoorzaken in het Noorden kom ik wel eens. Ze lezen allemaal dit forum. Natuurlijk is er wel eens kritiek die hen niet aanstaat maar dat komt omdat het hun handel betreft. Bv. de kwestie met de prijs van de lokpilot dekoder.

Wat de märklinshop in Groningen betreft, ik neem tenminste aan dat het deze zaak betreft. Een geweldig mooie winkel, met bedenkelijk personeel. Eénmaal geweest om wielen van een ICR te wisselen. Uiteindelijk heeft m'n vrouw ze eruit gehaald en de anderen er weer ingezet omdat de jongeman achter de toonbank dit niet kon. Bleek thuis ook nog eens dat er een wisselstroom as tussenzat  >:(.

Tweede keer geweest. Eén jongen was bezig met het demonstratiebaantje en liet een loc met twee wagonnen keihard rondjes achteruit racen. De andere jongen stond in een hoekje achter de toonbank te bellen. Ben maar weer in de auto gestapt en naar Drachten gereden.

Nu zou je zeggen, zie je wel, gaat een negatieve sfeer uit van mijn verhaal. Is niet zo, je moet het andersom lezen, ik bedoel dus, verbeter je wat. Zorg dat ik me als klant serieus genomen voel. Er, dankzij het personeel, een fijne sfeer hangt in de winkel (over die sfeer gesproken ...). En als er dan eens iets niet goed gaat ervaart de klant dat toch heel anders da nu het geval is.

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #55 Gepost op: 28 January 2008, 07:52:14 »
Hoewel je verhaal goed gestructureerd is, wil ik toch vragen om meningen over specifieke winkeliers buiten deze discussie te houden.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #56 Gepost op: 28 January 2008, 09:50:55 »
Citaat
Natuurlijk is er wel eens kritiek die hen niet aanstaat maar dat komt omdat het hun handel betreft.

Als ex- (zelfstandige) detailist betreur ik het te zeerste dat er in mijn tijd geen internet was.
De mogelijkheden om handel te drijven en te adviseren via internet zijn enorm. Velen van ons laten hun spullen uit Duitsland en Amerika komen. Het internet is niet meer weg te denken vandaar dat ik al eerder schreef:

Citaat
"If you can't beat them....join them"

Natuurlijk is de kans groot dat er dan ook kritiek op je zaak komt maar daar kan je juist je voordeel mee doen en de zaken aanpassen zoals de klant het graag wil hebben.

Ook in mijn winkel kwam het geregeld voor dat klanten meer van een specifiek artikel afwisten dan ik zelf. Dus oortjes open en luisteren. Zo kwam je steeds weer iets meer te weten over je eigen vakgebied.
Nu kan dat via fora. Fantastisch toch!!

Lekker enthousiast meedoen met dit moderne medium brengt alleen maar geld in het laatje. Je maakt er naam door en men weet je te vinden.

Pakje op de post en..... kassa!  Het basisprincipe van de detailhandel dacht ik.

Voorbeelden van goede hobbyzaken komen regelmatig op dit forum voorbij en die paar kilometers rijden heb ik er graag voor over om zo'n zaak te bezoeken.

Irritatie over concurentie van modelspoorbeurzen is ook niet meer van deze tijd:"Join them"!

Groet Jaap (die géén hobbywinkel had).
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #57 Gepost op: 28 January 2008, 13:36:19 »
Juist...

Ik gooi em even dicht.
Eerst alle neuzen dezelfde kant op, anders gaan gebruikers en moderators hier bekvechten.

Jaha, ook moderators kunnen dat  ;D
Zodra we dat hebben doorgenomen, gooien we deze draad opgeschoont weer open.

Peter van der Leek

• Administrator
  • Offline Offline
    • Somda
« Reactie #58 Gepost op: 28 January 2008, 15:35:50 »
Goed, topic stevig opgeschoond en verplaatst.

Zo blijft ons beleid helder: in Ditjes & Datjes mag afgedwaald worden. In deze categorie mag dat niet, dus bij deze het verzoek om bij het onderwerp of sterk gerelateerde zaken te blijven!
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #59 Gepost op: 28 January 2008, 16:48:48 »
Hier is het afgelopen jaar tenminste één tegenvoorbeeld van. De Roco ICK is op dit forum dusdanig (virtueel) gesloopt dat ze nu in de dump liggen en er geen tweede serie van komt.
Terecht.
Het zou Roco sieren als ze het juiste rijtuig zouden omspuiten ipv het verkeerde. Ze hebben het in de collectie, dus wat let ze? Ik kan je verzekeren dat dat helemáál een verkoopsucces zou worden!
Overigens is de mattest van dat rijtuig met medewerking van een winkelier gemaakt: het rijtuig werd op verzoek door hen ter beschikking gesteld.

Gr/H