Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Ronald Halma
Vandaag om 00:27:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
Mijn geweatherde modellen door Tedo
23 July 2025, 23:28:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
23 July 2025, 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
  

Auteur Topic: Verkanting in bochten  (gelezen 6170 keer)

seinhuiswachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #15 Gepost op: 02 February 2019, 18:28:36 »
Ik heb het op mijn eigen baan niet toegepast. Ik heb ruime bogen en zie daar niet echt noodzaak voor. Ook is t daar wat lastiger omdat je altijd een recht overgangsstuk nodig hebt. Mijn rails is vrij star (profierail).
Bij een kennis heb ik het met dun karton gedaan (van vb verpakking van hagelslag). Hij heeft vrij krappe bogen i.v.m. de ruimte en daar zag ik wel de noodzaak. Hij heeft rails zonder bedding en dat is wat makkelijker. In de bochten loopt iig de trein mooi doorheen.
Ik heb in het verleden bij een modelbouwveringing gezeten waar dit ook wordt toegepast met stukjes karton (van vb een pak hagelslag of rijst). Een belangrijk detail is dat er meestal een heuveltje ballast aan de buitenkant ligt. Bij te grootspoor is dat duidelijk te zien. Dikte is daar trouwens niet meer dan 0,5mm.

In het handboek spoorwegtechniek deel I staat de volgende formule voor grootspoor vermeld: 2/3x (sneliheid kmh : boogstraal m) Verder was er nog een tabel waar vaste waardes in stonden met de boostraal en bijbehorende verkanting in mm.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2019, 18:33:31 door seinhuiswachter. Reden: Toevoeging formule groostpoor »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26645
    • Pagina van klaas
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #16 Gepost op: 02 February 2019, 21:21:32 »
Hij heeft vrij krappe bogen i.v.m. de ruimte en daar zag ik wel de noodzaak.
Wat ik eerder zei, op een modelspoorbaan is er technisch helemaal geen noodzaak voor verkanting.

Citaat
In het handboek spoorwegtechniek deel I staat de volgende formule voor grootspoor vermeld: 2/3x (sneliheid kmh : boogstraal m)
vreemd, de snelheid hoort in het kwadraat voor te komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #17 Gepost op: 02 February 2019, 21:36:26 »
Toch staat er geen kwadraat in de formule in het handboek. Overigens moet het meters per uur zijn, geen kilometers.

Overigens staat er ook dat deze formule geldt voor plaatsen waar geregeld met geringere snelheid wordt gereden. Voor andere situaties staat er een tabel.

« Laatst bewerkt op: 02 February 2019, 21:42:33 door Reinier Z. »
Reinier

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #18 Gepost op: 02 February 2019, 21:53:42 »
Of het op modelbaan wel of geen noodzaak is laat ik in het midden. Voor het gross op mijn baan met grote ruime bogen  is het inderdaad meer voor het zicht dat ik doe.
Waar ik echter op een bepaald segment een redelijk scherpe bocht naar het schaduwstation maakte, ondervond ik regelmatig ontsporingen met lange treinen.   Dit bochtgedeelte (dat uit het zicht ligt) heb ik dan wel uitgerust met een verkanting van meer dan een mm.  Sindsdien  zowel met getrokken als met opgeduwde combinaties geen enkel probleem meer ondervonden wat toch wel aantoont dat het soms op modelbanen ook wel zijn nut kan hebben ipv de hele bocht te moeten gaan hertekenen en verleggen.
Petdig1

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Verkanting in bochten
« Reactie #19 Gepost op: 03 February 2019, 22:11:02 »
Bij mijn vorige baan verkanting en overgangsbogen toegepast in enkele ruime bogen.
De verkanting heb ik gemaakt d.m.v. op de ondergrond geplakte stukjes linden hout. Hoogte ca 1,5 mm. daarna geschuurd vanaf begin van de overgangsboog zodat er een geleidelijke overgang van 0 naar ca 1,2 mm ontstond. Daarna kurkstroken er op gelijmd. Waarop vervolgens de rails gelijmd zijn met boekbinders lijm. Linden hout laat zich erg gemakkelijk schuren.
De baan is i.v.m verhuizing afgebroken maar de bogen heb ik uit de baan gehaald voor gebruik in een nieuwe baan. Het effect is te mooi om het niet te doen. Het toepassen van overgangsbogen kan ik iedereen aanbevelen, fantastisch om te zien hoe een trein de boog in gaat zonder de bekende "knik" bij het ingaan van een boog.