Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 15:27:49
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:00:27
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 14:37:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 14:29:54
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Schroefkoppeling voor H0. door Wim1969
Vandaag om 14:14:09
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Pendel module Viessmann 5214 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:37:36
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 11:58:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door RikJ
Vandaag om 10:54:18
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 10:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 10:42:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 10:09:55
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 09:59:34
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 09:36:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:23:43
PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 08:56:15
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:00:38
  

Auteur Topic: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70  (gelezen 8182 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
  • Twentelijn 1968-1980
Ik ben benieuwd welke WR er hoort in de Holland/Scandinavië Express tussen 1970 en pakweg '76. Dat zou er eentje moeten zijn van de CIWL (1970-'71) of NS, maar bij beiden heb ik geen beeld. Een foto zou al helpen, maar vervolgvraag is natuurlijk of dat rijtuig in model verkrijgbaar is (fabrikant en evt. artikelnummers). Tot nu toe rijdt er in mijn stammetje een Roco Plan D Restauratie mee, maar dat is denk ik niet conform werkelijkheid. Iemand die me daarmee kan helpen?
« Laatst bewerkt op: 28 January 2019, 13:01:39 door 1200blauw »

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #1 Gepost op: 28 January 2019, 14:42:19 »
Zou dat niet een DSG speisewagen van de DB geweest kunnen zijn?
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2019, 14:53:09 »
Uiteraard geen DSG, het was geen binnenlandse rit. De wagens uit de CIWL 4201-4218 die bij de NS reden waren daar ingezet. Er is geen model van. Natuurlijk kun je een moderne LS Models gebruiken, maar die wijkt wel wat af van de echte. Naleze kun je bij http://www.martijnhaman.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1979
    • Mijn website
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #3 Gepost op: 28 January 2019, 16:00:03 »
Zowel France-Trains als TRAM hebben een rijtuig met CIWL nummer 4217 uit de serie 4201-18 gemaakt:

Even wat klein lettertjes/nummertjes aanpassen en het klopt ;) voor de Holland-Scandinavië Express

PMP heeft een restauratie rijtuig met het correcte nummer 4215 gemaakt, maar dat is niet echt een schaalmodel (maar wel mooi blik):


Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #4 Gepost op: 28 January 2019, 21:06:20 »
Uiteraard geen DSG, het was geen binnenlandse rit.

De DSG kwam ook buiten Duitsland  :)
« Laatst bewerkt op: 28 January 2019, 21:15:39 door VictorPM »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #5 Gepost op: 28 January 2019, 22:09:03 »
Even gegoogled. Dat model van France Trains/TRAM lijkt goed op schaal te zijn en ook vrij gedetailleerd voor die tijd. Dat de nummertjes niet helemaal kloppen is tot daar aan toe vind ik, mits het model nog maar verkrijgbaar zou zijn.

Er zijn hier zoveel mensen die een Scandex hebben rijden, als ik tenminste posts op BNLS doorlees, wat hebben die dan als oplossing of alternatief voor die WR gekozen?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #6 Gepost op: 28 January 2019, 22:25:43 »
Heel lang geleden gewoon een Jouef WR samen met Fleischmann plan K's, Büms en het Deense rijtuig van Fleischmann. Als ik dan zogenaamd, na heel veel rondjes, in Bad Bentheim was, werd het rijtuig met de locwissel daar(Flm BR110) uitgerangeerd.
Groeten,
Richard

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1979
    • Mijn website
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #7 Gepost op: 28 January 2019, 22:28:06 »
Even gegoogled. Dat model van France Trains/TRAM lijkt goed op schaal te zijn en ook vrij gedetailleerd voor die tijd. Dat de nummertjes niet helemaal kloppen is tot daar aan toe vind ik, mits het model nog maar verkrijgbaar zou zijn.
Bij deze winkel heb ik laatstelijk ook een France Trains rijtuig gekocht; ging helemaal goed; en hij heeft de 4217 nog.
https://kupa-electronic.com/Modellbahn-Ecke/Wagen/FranceTrain/France-Train-HO-301-Speisewagen::1033.html

En Ebay natuurlijk, zoals deze https://ebay.us/eEQIJ4

Groet
Fred

Mijn website: https://sncf231e.nl/

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #8 Gepost op: 28 January 2019, 22:40:37 »
Dat model van France Trains/TRAM lijkt goed op schaal te zijn en ook vrij gedetailleerd voor die tijd.
Voor mijn Scandex laat ik de france trains toch maar liggen. Een model uit de 60er jaren vind ik niet passen bij wat recentere modellen. Ramen, koppelingen, binneninrichting, opschriften, details als sluitseinijzers, balgen, onderstel etc zijn niet meer van deze tijd. Vergeet niet, dat ook de opschriften hiervan niet kloppen. In de 70er jaren stond boven de ramen "Compagnie Internationale des Wagon-lits". Tot de vijftiger jaren stond er ook nog (ook op dat model) "et des grands express europeens". Dus je moet wel effe meer doen dan een nummertje aanpassen. Mijn keuze ligt bij een LS Models WR56 of liever de Breda variant als die binnenkort komt.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #9 Gepost op: 29 January 2019, 20:52:28 »
Dank je voor je info. Ik zie nu pas (...) dat de ramen van het France-Trains model niet zijn ingelegd. Ze liggen als het ware achter de wanden in plaats van erin. Dan steekt het inderdaad wel wat af tov bijvoorbeeld de moderne Roco DB-rijtuigen.

Waarom komt LS eigenlijk niet gewoon met het juiste model? Volgens mij is daar wel vraag naar, zowel hier in Nederland als bij onze oosterburen...

Hoe ging dat destijds eigenlijk: was er altijd een 4200 voorhanden, of werd er ook wel eens een ander restauratierijuig ingezet?

Mijn keuze ligt bij een LS Models WR56 of liever de Breda variant als die binnenkort komt.
Heb je daar toevallig artikelnummers bij?
« Laatst bewerkt op: 30 January 2019, 08:54:19 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #10 Gepost op: 08 February 2019, 18:25:16 »
Mijn keuze ligt bij een LS Models WR56 of liever de Breda variant als die binnenkort komt.

Ik neem aan dat deze bedoeld wordt:



Heeft iemand daar een artikelnummer bij? Ik heb het nog nergens kunnen vinden.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #11 Gepost op: 08 February 2019, 20:44:57 »
Dat is de 49193

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1979
    • Mijn website
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #12 Gepost op: 08 February 2019, 22:22:28 »
De foto is van de Breda (de fabrikant uit Italie, niet de stad in Brabant) restauratie wagen en deze heeft niet het nummer  49193 maar een van deze 4:
49196 CIWL WR 52 Breda (1956) stahlblau administration FS (Epoche III)
49197 CIWL WR 52 Breda (1968) stahlblau administration SNCF (Epoche IVa)
49198 CIWL WR 52 Breda (1971) stahlblau administration FS (Epoche IVa)
49199 CIWL WR 52 Breda (1956) stahlblau administration SNCF (Epoche III)

De 49193 is het LS catalogusnummer van een ander type CIWL restauratierijtuig.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #13 Gepost op: 09 February 2019, 09:02:47 »
Aan de Ep III heeft hij niks. De SNCF Breda past dan het beste. De 49193 is de WR56, ook onderdeel van de vraag.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7636
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #14 Gepost op: 09 February 2019, 10:22:05 »
Stond die serie niet bekend als 'De Blauwe Roemenen' ?

Dat waren iets modernere, gelaste bakken. Voor het authentieke zou je dan eigenlijk de ribbels van het dak en de klinknagels moeten wegschuren
Don't be part of the problem. Be the entire problem!