Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR4024 door Josephes
Vandaag om 09:35:08
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Gerard van de Weijer
Vandaag om 08:50:32
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronaldk
Vandaag om 08:45:20
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:30:47
ABLOAD gaat stoppen door Jelmer
Vandaag om 08:30:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70  (gelezen 7193 keer)

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2457
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Ik ben benieuwd welke WR er hoort in de Holland/Scandinavië Express tussen 1970 en pakweg '76. Dat zou er eentje moeten zijn van de CIWL (1970-'71) of NS, maar bij beiden heb ik geen beeld. Een foto zou al helpen, maar vervolgvraag is natuurlijk of dat rijtuig in model verkrijgbaar is (fabrikant en evt. artikelnummers). Tot nu toe rijdt er in mijn stammetje een Roco Plan D Restauratie mee, maar dat is denk ik niet conform werkelijkheid. Iemand die me daarmee kan helpen?
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2019, 13:01:39 door 1200blauw »

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1523
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2019, 14:42:19 »
Zou dat niet een DSG speisewagen van de DB geweest kunnen zijn?
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2019, 14:53:09 »
Uiteraard geen DSG, het was geen binnenlandse rit. De wagens uit de CIWL 4201-4218 die bij de NS reden waren daar ingezet. Er is geen model van. Natuurlijk kun je een moderne LS Models gebruiken, maar die wijkt wel wat af van de echte. Naleze kun je bij http://www.martijnhaman.nl/

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
    • Mijn website
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2019, 16:00:03 »
Zowel France-Trains als TRAM hebben een rijtuig met CIWL nummer 4217 uit de serie 4201-18 gemaakt:

Even wat klein lettertjes/nummertjes aanpassen en het klopt ;) voor de Holland-Scandinavië Express

PMP heeft een restauratie rijtuig met het correcte nummer 4215 gemaakt, maar dat is niet echt een schaalmodel (maar wel mooi blik):


Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2019, 21:06:20 »
Uiteraard geen DSG, het was geen binnenlandse rit.

De DSG kwam ook buiten Duitsland  :)
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2019, 21:15:39 door VictorPM »

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2457
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2019, 22:09:03 »
Even gegoogled. Dat model van France Trains/TRAM lijkt goed op schaal te zijn en ook vrij gedetailleerd voor die tijd. Dat de nummertjes niet helemaal kloppen is tot daar aan toe vind ik, mits het model nog maar verkrijgbaar zou zijn.

Er zijn hier zoveel mensen die een Scandex hebben rijden, als ik tenminste posts op BNLS doorlees, wat hebben die dan als oplossing of alternatief voor die WR gekozen?

Modellbahnwagen

  • Online Online
  • Berichten: 3004
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2019, 22:25:43 »
Heel lang geleden gewoon een Jouef WR samen met Fleischmann plan K's, Büms en het Deense rijtuig van Fleischmann. Als ik dan zogenaamd, na heel veel rondjes, in Bad Bentheim was, werd het rijtuig met de locwissel daar(Flm BR110) uitgerangeerd.
Groeten,
Richard

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
    • Mijn website
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2019, 22:28:06 »
Even gegoogled. Dat model van France Trains/TRAM lijkt goed op schaal te zijn en ook vrij gedetailleerd voor die tijd. Dat de nummertjes niet helemaal kloppen is tot daar aan toe vind ik, mits het model nog maar verkrijgbaar zou zijn.
Bij deze winkel heb ik laatstelijk ook een France Trains rijtuig gekocht; ging helemaal goed; en hij heeft de 4217 nog.
https://kupa-electronic.com/Modellbahn-Ecke/Wagen/FranceTrain/France-Train-HO-301-Speisewagen::1033.html

En Ebay natuurlijk, zoals deze https://ebay.us/eEQIJ4

Groet
Fred

Mijn website: http://sncf231e.nl/

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2019, 22:40:37 »
Dat model van France Trains/TRAM lijkt goed op schaal te zijn en ook vrij gedetailleerd voor die tijd.
Voor mijn Scandex laat ik de france trains toch maar liggen. Een model uit de 60er jaren vind ik niet passen bij wat recentere modellen. Ramen, koppelingen, binneninrichting, opschriften, details als sluitseinijzers, balgen, onderstel etc zijn niet meer van deze tijd. Vergeet niet, dat ook de opschriften hiervan niet kloppen. In de 70er jaren stond boven de ramen "Compagnie Internationale des Wagon-lits". Tot de vijftiger jaren stond er ook nog (ook op dat model) "et des grands express europeens". Dus je moet wel effe meer doen dan een nummertje aanpassen. Mijn keuze ligt bij een LS Models WR56 of liever de Breda variant als die binnenkort komt.

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2457
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2019, 20:52:28 »
Dank je voor je info. Ik zie nu pas (...) dat de ramen van het France-Trains model niet zijn ingelegd. Ze liggen als het ware achter de wanden in plaats van erin. Dan steekt het inderdaad wel wat af tov bijvoorbeeld de moderne Roco DB-rijtuigen.

Waarom komt LS eigenlijk niet gewoon met het juiste model? Volgens mij is daar wel vraag naar, zowel hier in Nederland als bij onze oosterburen...

Hoe ging dat destijds eigenlijk: was er altijd een 4200 voorhanden, of werd er ook wel eens een ander restauratierijuig ingezet?

Mijn keuze ligt bij een LS Models WR56 of liever de Breda variant als die binnenkort komt.
Heb je daar toevallig artikelnummers bij?
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2019, 08:54:19 door 1200blauw »

1200blauw

  • Online Online
  • Berichten: 2457
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #10 Gepost op: 08 februari 2019, 18:25:16 »
Mijn keuze ligt bij een LS Models WR56 of liever de Breda variant als die binnenkort komt.

Ik neem aan dat deze bedoeld wordt:



Heeft iemand daar een artikelnummer bij? Ik heb het nog nergens kunnen vinden.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #11 Gepost op: 08 februari 2019, 20:44:57 »
Dat is de 49193

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
    • Mijn website
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #12 Gepost op: 08 februari 2019, 22:22:28 »
De foto is van de Breda (de fabrikant uit Italie, niet de stad in Brabant) restauratie wagen en deze heeft niet het nummer  49193 maar een van deze 4:
49196 CIWL WR 52 Breda (1956) stahlblau administration FS (Epoche III)
49197 CIWL WR 52 Breda (1968) stahlblau administration SNCF (Epoche IVa)
49198 CIWL WR 52 Breda (1971) stahlblau administration FS (Epoche IVa)
49199 CIWL WR 52 Breda (1956) stahlblau administration SNCF (Epoche III)

De 49193 is het LS catalogusnummer van een ander type CIWL restauratierijtuig.
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #13 Gepost op: 09 februari 2019, 09:02:47 »
Aan de Ep III heeft hij niks. De SNCF Breda past dan het beste. De 49193 is de WR56, ook onderdeel van de vraag.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6464
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #14 Gepost op: 09 februari 2019, 10:22:05 »
Stond die serie niet bekend als 'De Blauwe Roemenen' ?

Dat waren iets modernere, gelaste bakken. Voor het authentieke zou je dan eigenlijk de ribbels van het dak en de klinknagels moeten wegschuren
Boomshanka!