Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima V80/BR280, ontbrekend onderstel door Biesje
Vandaag om 19:57:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:48:52
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 19:41:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 19:41:11
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 19:39:02
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
Vandaag om 19:35:48
Bouw NS 2200 in spoor-0 door JaJo
Vandaag om 18:29:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 18:23:47
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door Fritsprt
Vandaag om 18:21:22
Mijn baan (Erwin) door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:06:08
(Hoontje's Beursbaan) "Kamp Rijen" door Hoontje
Vandaag om 17:59:38
Update: baan in de tropen door Patrick1975
Vandaag om 17:54:43
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:45:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 17:44:58
Hoekdiorama door Scratchbuilt
Vandaag om 17:44:03
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Johnnytrein
Vandaag om 15:58:12
Wie heeft ervaring met ESU Ecos + MultiMaus? door lare0008
Vandaag om 15:42:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 14:49:30
Woonkamer Diorama "Station Almelo" door maarten_siffels
Vandaag om 14:44:57
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:39:05
Roco 2400 is defect door edwin1974
Vandaag om 14:37:08
Decoder foppen door weerstand ipv motor door Timo
Vandaag om 14:32:50
Westlandbaan door Niels B
Vandaag om 14:30:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:41:50
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 13:34:48
Zoutkamp 1921 - 1942 door MR
Vandaag om 13:25:24
Fleischman 434x onderdelen, maar waar door Tijdperk||
Vandaag om 13:22:51
Roco BR23, motor maakt veel geluid na decoderinbouw door Mechiel_
Vandaag om 13:21:36
Er ook ingerold door Wim Vink
Vandaag om 12:53:29
Nieuw huis, nieuwe baan door MOVisser
Vandaag om 12:35:09
  

Auteur Topic: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70  (gelezen 3084 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1340
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Ik ben benieuwd welke WR er hoort in de Holland/Scandinavië Express tussen 1970 en pakweg '76. Dat zou er eentje moeten zijn van de CIWL (1970-'71) of NS, maar bij beiden heb ik geen beeld. Een foto zou al helpen, maar vervolgvraag is natuurlijk of dat rijtuig in model verkrijgbaar is (fabrikant en evt. artikelnummers). Tot nu toe rijdt er in mijn stammetje een Roco Plan D Restauratie mee, maar dat is denk ik niet conform werkelijkheid. Iemand die me daarmee kan helpen?
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2019, 13:01:39 door 1200blauw »

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2019, 14:42:19 »
Zou dat niet een DSG speisewagen van de DB geweest kunnen zijn?
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2928
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2019, 14:53:09 »
Uiteraard geen DSG, het was geen binnenlandse rit. De wagens uit de CIWL 4201-4218 die bij de NS reden waren daar ingezet. Er is geen model van. Natuurlijk kun je een moderne LS Models gebruiken, maar die wijkt wel wat af van de echte. Naleze kun je bij http://www.martijnhaman.nl/
11:16, 12:22, 13:2 14:9

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Mijn website
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2019, 16:00:03 »
Zowel France-Trains als TRAM hebben een rijtuig met CIWL nummer 4217 uit de serie 4201-18 gemaakt:

Even wat klein lettertjes/nummertjes aanpassen en het klopt ;) voor de Holland-Scandinavië Express

PMP heeft een restauratie rijtuig met het correcte nummer 4215 gemaakt, maar dat is niet echt een schaalmodel (maar wel mooi blik):


Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2019, 21:06:20 »
Uiteraard geen DSG, het was geen binnenlandse rit.

De DSG kwam ook buiten Duitsland  :)
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2019, 21:15:39 door VictorPM »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1340
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2019, 22:09:03 »
Even gegoogled. Dat model van France Trains/TRAM lijkt goed op schaal te zijn en ook vrij gedetailleerd voor die tijd. Dat de nummertjes niet helemaal kloppen is tot daar aan toe vind ik, mits het model nog maar verkrijgbaar zou zijn.

Er zijn hier zoveel mensen die een Scandex hebben rijden, als ik tenminste posts op BNLS doorlees, wat hebben die dan als oplossing of alternatief voor die WR gekozen?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2019, 22:25:43 »
Heel lang geleden gewoon een Jouef WR samen met Fleischmann plan K's, Büms en het Deense rijtuig van Fleischmann. Als ik dan zogenaamd, na heel veel rondjes, in Bad Bentheim was, werd het rijtuig met de locwissel daar(Flm BR110) uitgerangeerd.
Groeten,
Richard

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Mijn website
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2019, 22:28:06 »
Even gegoogled. Dat model van France Trains/TRAM lijkt goed op schaal te zijn en ook vrij gedetailleerd voor die tijd. Dat de nummertjes niet helemaal kloppen is tot daar aan toe vind ik, mits het model nog maar verkrijgbaar zou zijn.
Bij deze winkel heb ik laatstelijk ook een France Trains rijtuig gekocht; ging helemaal goed; en hij heeft de 4217 nog.
https://kupa-electronic.com/Modellbahn-Ecke/Wagen/FranceTrain/France-Train-HO-301-Speisewagen::1033.html

En Ebay natuurlijk, zoals deze https://ebay.us/eEQIJ4

Groet
Fred

Mijn website: http://sncf231e.nl/

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2928
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2019, 22:40:37 »
Dat model van France Trains/TRAM lijkt goed op schaal te zijn en ook vrij gedetailleerd voor die tijd.
Voor mijn Scandex laat ik de france trains toch maar liggen. Een model uit de 60er jaren vind ik niet passen bij wat recentere modellen. Ramen, koppelingen, binneninrichting, opschriften, details als sluitseinijzers, balgen, onderstel etc zijn niet meer van deze tijd. Vergeet niet, dat ook de opschriften hiervan niet kloppen. In de 70er jaren stond boven de ramen "Compagnie Internationale des Wagon-lits". Tot de vijftiger jaren stond er ook nog (ook op dat model) "et des grands express europeens". Dus je moet wel effe meer doen dan een nummertje aanpassen. Mijn keuze ligt bij een LS Models WR56 of liever de Breda variant als die binnenkort komt.
11:16, 12:22, 13:2 14:9

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1340
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2019, 20:52:28 »
Dank je voor je info. Ik zie nu pas (...) dat de ramen van het France-Trains model niet zijn ingelegd. Ze liggen als het ware achter de wanden in plaats van erin. Dan steekt het inderdaad wel wat af tov bijvoorbeeld de moderne Roco DB-rijtuigen.

Waarom komt LS eigenlijk niet gewoon met het juiste model? Volgens mij is daar wel vraag naar, zowel hier in Nederland als bij onze oosterburen...

Hoe ging dat destijds eigenlijk: was er altijd een 4200 voorhanden, of werd er ook wel eens een ander restauratierijuig ingezet?

Mijn keuze ligt bij een LS Models WR56 of liever de Breda variant als die binnenkort komt.
Heb je daar toevallig artikelnummers bij?
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2019, 08:54:19 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1340
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #10 Gepost op: 08 februari 2019, 18:25:16 »
Mijn keuze ligt bij een LS Models WR56 of liever de Breda variant als die binnenkort komt.

Ik neem aan dat deze bedoeld wordt:



Heeft iemand daar een artikelnummer bij? Ik heb het nog nergens kunnen vinden.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2928
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #11 Gepost op: 08 februari 2019, 20:44:57 »
Dat is de 49193
11:16, 12:22, 13:2 14:9

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Mijn website
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #12 Gepost op: 08 februari 2019, 22:22:28 »
De foto is van de Breda (de fabrikant uit Italie, niet de stad in Brabant) restauratie wagen en deze heeft niet het nummer  49193 maar een van deze 4:
49196 CIWL WR 52 Breda (1956) stahlblau administration FS (Epoche III)
49197 CIWL WR 52 Breda (1968) stahlblau administration SNCF (Epoche IVa)
49198 CIWL WR 52 Breda (1971) stahlblau administration FS (Epoche IVa)
49199 CIWL WR 52 Breda (1956) stahlblau administration SNCF (Epoche III)

De 49193 is het LS catalogusnummer van een ander type CIWL restauratierijtuig.
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2928
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #13 Gepost op: 09 februari 2019, 09:02:47 »
Aan de Ep III heeft hij niks. De SNCF Breda past dan het beste. De 49193 is de WR56, ook onderdeel van de vraag.
11:16, 12:22, 13:2 14:9

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 2973
Re: Welk restauratierijtuig in de Holland-Scandinaviè Express begin jaren ´70
« Reactie #14 Gepost op: 09 februari 2019, 10:22:05 »
Stond die serie niet bekend als 'De Blauwe Roemenen' ?

Dat waren iets modernere, gelaste bakken. Voor het authentieke zou je dan eigenlijk de ribbels van het dak en de klinknagels moeten wegschuren
Hoezo is er geen HonkieTonkie speciaal meer???