Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 01:56:25
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Marcel112
Vandaag om 01:05:47
Baanplan fabriek met spooraansluiting en kade H0 door Reeks77
Vandaag om 00:44:29
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 00:00:25
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Gerke
31 mei 2020, 23:52:27
Projekt 083-338 door 44
31 mei 2020, 23:52:17
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door Ruben90
31 mei 2020, 23:35:50
FCS, bestaat een Automatisch stop systeem? door GeKatreinen
31 mei 2020, 23:27:35
Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen? door FHJ Seller
31 mei 2020, 23:03:01
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door moonlicht
31 mei 2020, 23:00:43
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Peter Kleton
31 mei 2020, 22:57:25
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
31 mei 2020, 22:41:17
DR5000 Problemen met Hoge locomotiefadressen door John18
31 mei 2020, 22:35:12
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door NS8714
31 mei 2020, 22:21:56
LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen door mDDM
31 mei 2020, 21:56:57
VERPLAATST: ESU 194, rijdt deze door Fleischmann Profi 6120 bochten? door Bert van Gelder
31 mei 2020, 21:53:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
31 mei 2020, 21:50:45
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door MOVisser
31 mei 2020, 21:42:07
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
31 mei 2020, 21:38:38
Rijtuigen op De Meer door mDDM
31 mei 2020, 21:38:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
31 mei 2020, 21:38:06
Autotransporter autoslaaptrein D141 begin jaren ‘60... door mDDM
31 mei 2020, 21:03:47
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door 44
31 mei 2020, 20:44:45
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door NS264
31 mei 2020, 20:36:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bigboynl
31 mei 2020, 20:27:18
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
31 mei 2020, 20:15:27
Trafo na laten kijken? door Patrick Smout
31 mei 2020, 19:55:36
Doornvliet door cor_b
31 mei 2020, 19:20:15
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
31 mei 2020, 19:09:35
Wasbenzine/residu door Overet
31 mei 2020, 19:07:54
  

Auteur Topic: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........  (gelezen 14496 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spoor N
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #165 Gepost op: 25 januari 2019, 12:24:07 »
Als ik in Utrecht of waar dan ook klantvriendelijk alle kanten op moet kunnen, dan moet ik ook in alle richtingen wegbekendheid hebben en moet ik dus ook door het jaar heen diensten draaien in al die verschillende richtingen.
Ik durf te stellen dat 95% van mijn diensten gewoon geheel volgens plan verlopen of soms met minimale wijziging (slagje linksaf wordt rechtsaf of een treintje later wordt een treintje eerder)
15 jaar geleden mocht ik vanuit Eindhoven (in noordelijke richting) alleen naar Haarlem (met Utrecht Hilversum Amsterdam) als omleidingsroute en naar Den Haag C. Dan raakte je nogal eens werkloos als het ergens stagneerde op de verbinding. Tegenwoordig mag ik overal komen in het westen en dus overal inzetbaar. Leuk voor mijn werk, leuk voor de bijsturing wanneer het sporadisch nodig is.
Waarom zou je wegbekendheid kwijtraken als je diensten in het hele land houdt?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3084
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #166 Gepost op: 25 januari 2019, 12:25:36 »
Voorbeeld: in Zwolle rijdt Blauwnet(Arriva + Syntus) op het traject Zl - Kpn en Zl - Es.
Personeel rijdt slag Zl - Kpn om vervolgens binnen 9 min!!! van sp. 12 naar sp. 9(andere kant station) te "rennen" om vervolgens 2 slagen Zl - Es te rijden en daarna aansluitend slag Zl - Kpn!
Lijkt mij leuk voor een week maar daarna? Dan snap je ook waarom er zoveel verloop is bij die vervoerders afgezien van alle andere verschillen zoals CAO e.d.
Toch valt dat best mee heb ik vernomen, die machinisten doen namelijk ook nog wat andere zaken die bij NSR bij iemand anders liggen, zo controleren zij zelf de treinen, doen zelf het voor- en afbrengen van de treinen binnen hun dienst (bijvoorbeeld geen aparte RET'er) etc...

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #167 Gepost op: 25 januari 2019, 12:42:04 »
Er lopen nu 2 discussies door elkaar heen. Gedoe over versoberde dienstregeling en gedoe over wegbekendheid.  ;D

Met versoberde dienstregeling lekker in de buurt van de standplaats blijven, zoals dus gebeurd. (y)
Zonder gedoe, lekker door het land crossen, zoals standaard gebeurd  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #168 Gepost op: 25 januari 2019, 13:01:23 »
Vroeger, toen alles zowat beter was  ;), en het 1 groot bedrijf was en de veiligheidsnormen niet zo ontzettend belachelijk streng zijn als tegenwoordig, ging het allemaal veel makkelijker. Nu is het allemaal opgedeeld in diverse eiland bedrijven.
…………………………….
 Machinisten van alle vervoerders mogen van ProRail niks meer doen aan de infra (lees = wissels krukken)

Beste Lls

Hier vinden wij elkaar  (y)

Jullie mogen trouwens veel meer niet meer doen ten opzichte van vroeger.
BH's zijn afgeschaft omdat jullie niet meer in het spoor mogen komen op stations.
Overpaden tussen perrons zijn verdwenen en op tussensporen mogen jullie met meer dan 2 stellen niet meer kopmaken omdat je uit moet stappen en de langs de trein moet lopen en dat mag niet meer.

Dat was dus mijn betoog in mijn eerdere bijdragen dat je dus erkent.

Mvg, Johan

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 730
    • Altwied im Westerwald
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #169 Gepost op: 25 januari 2019, 13:05:36 »
Al dat geklaag nu, is dat niet het gevolg van de pamperisering van de maatschappij?
Vroeger klaagde men niet? ;)

Maar ik begrijp je punt. We zijn eigenlijk best wel verwend met NS en consorten. Eind jaren 90 liep ik stage in Duitsland, in de buurt van Frankfurt. Toen reisde ik ook met enige regelmaat met de trein. Een vertraging van 30 min of een uur kwam regelmatig voor. Of aansluitingen die net niet op elkaar passen waardoor je dus 1.5 uur moet wachten (vanwege een 2 uursdienstregeling...). Ook in de jaren daarna ben ik meermaals per trein door Duitsland gereisd en eigenlijk vrijwel nooit zonder vertraging. En dan hebben we het over > 1 uur vertraging...

Daarentegen heb ik ook jaren lang (van 2002 tot 2015) tussen Den Haag en Zoetermeer geforenst. Die trein kwam eigenlijk altijd op tijd. Maar als hij dan een keer te laat was (5 of 10 min of zo), dan baalde ik toch flink! Terwijl het eigenlijk nergens over gaat...
Je raakt gewoon gewend aan het feit dat het normaal gewoon netjes op tijd rijdt. Als het dan niet meer zo is, dan gaan we klagen. Heel menselijk schijnt... :)

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #170 Gepost op: 25 januari 2019, 13:55:44 »
Beste Lls
Zeg maar Joop ;D
Citaat
Hier vinden wij elkaar  (y)
Wie had dat ooit gedacht? En dat zonder dm  ;D
Citaat
BH's zijn afgeschaft ... [knip]
Vinden de vrouwen waarschijnlijk wel wat van  ;D
Citaat
Overpaden tussen perrons zijn verdwenen
Dat is niet helemaal waar. Kijk maar even op Hollandsch Spoor ;)
Citaat
en op tussensporen mogen jullie met meer dan 2 stellen niet meer kopmaken omdat je uit moet stappen en de langs de trein moet lopen en dat mag niet meer.
Op stations is dat inderdaad zo, op de vrije baan is het nog steeds geen probleem. Schouwpaden worden niet voor niets goed onderhouden
Citaat
Dat was dus mijn betoog in mijn eerdere bijdragen dat je dus erkent.
Verder erken ik bar weinig in wat jij opgeschreven had, behalve dan het wissels krukken ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spoor N
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #171 Gepost op: 25 januari 2019, 14:22:52 »
Er lopen nu 2 discussies door elkaar heen. Gedoe over versoberde dienstregeling en gedoe over wegbekendheid.  ;D

Met versoberde dienstregeling lekker in de buurt van de standplaats blijven, zoals dus gebeurd. (y)
Zonder gedoe, lekker door het land crossen, zoals standaard gebeurd  (y)
Het ging over een minder complexe personeelsdienst, met een uitgebreide wegbekendheid lijkt mij niets mis.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #172 Gepost op: 25 januari 2019, 14:40:14 »
En wat heeft dat dan te maken met dit topic dan? Met LUD heb je niks aan landelijke wegbekendheid.  ;D

Verder geloof ik het wel.  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1313
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #173 Gepost op: 25 januari 2019, 16:07:57 »
Ik lees met plezier en verbijstering deze 11 paginas
ijsselstein helemaal met je eens .
als we swinters in nederland zijn dan nemen we geen trein en bus omdat er altijd kans is op vertragingen door sneeuw etc
met een huurauto ben je flexibeler en kan je je afspraken  en route gemakkelijker aanpassen .
daarbij hou ik rekening met de weersomstandigheden dus meer speling
Het is onmogelijk om als complexe organisatie op alles  ten alle tijde voorbereid te zijn .
Je mag gezond verstand verwachten van mensen en acceptatie vermogen toch .
Steeds vaker hoor ik in nederland ,meneer ik wil u graag helpen maar ik mag het niet meer .voorbeeld
ik wil een gasfornuis kopen ,contant betalen en zelf meenemen naar marokko
winkelier .. sorry ik kan daar geen service geven dus ik mag hem dan niet aan  u verkopen
wat ik ook wilde verklaren ,het maakte niet uit .
Je kan niet alles voorkomen cq uitsluiten met regelgeving
Een oplossing die ik zie voor sneeuw en ns is bv alle sporen in een tunnel /alle sporen dubbel aanleggen /Bij elke wissel iemand neerzetten met gasbranders die bij voorbaat accoord is met het passeren van treinen op 5 cm afstand
Ik geloof trouwens dat de gemiddelde vertraging die een autoforens had beduidend groter was .
Om af te sluiten als ik hier iets plan/afspreek is het altijd onder voorbehoud wat iedereen vanzelfsprekend vindt
een stuk relaxter
Kinderen mogen nog spelen zonder helmen, toezichthouders  ,bodemmonsters van zand ,rubbertegels  hekken rond kuilen van meer dan 20 cm diep
deels off topic
groet kees






Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 880
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #174 Gepost op: 25 januari 2019, 16:27:35 »
Waarom zou je wegbekendheid kwijtraken als je diensten in het hele land houdt?

Op pagina 9 gaat het over de personeelsdiensten, dat die te complex zijn en dat daardoor de dienstregeling bij het minste of geringste compleet in elkaar dondert. Deze zouden dus vereenvoudigd moeten worden (= minder wegbekendheid) om zulks te voorkomen.
Ik bestrijd dat en geef juist aan dat meer wegbekendheid een flexibelere personeelsinzet mogelijk maakt.
 De complexiteit van de diensten hangt 1:1 samen met de mogelijke mate van wegbekendheid.

Bij LUD of andere calamiteiten is er niemand die moppert dat ie 3 slagen Weert en 2 slagen Universiteit moet rijden. Dat is totaal geen issue.

Bovenstaand heeft betrekking op de dagelijkse normale gang van zaken. Niet de sporadische grote calamiteit of enkele LUD per jaar.


Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2019, 16:33:26 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #175 Gepost op: 25 januari 2019, 17:19:40 »
het draait niet om wegbekendheid en rondjes om de kerk. Daarin verzand het nu wel.
Het gaat om : Onwil,Onbegrip,Berekendheid en Verwachtingen.
Ik blijf erbij dat de berekendheid van de managers bij ProRail en NS tot de onwil tot vervoeren heeft geleid.
Natuurlijk levert op voorhand de handschoen neer te leggen tot onbegrip bij reiziger en alles wat daar in talkshows een mening over geeft.
Blijf ik bij mijn punt dat de weersverwachting (wat ruim uitkwam) pas sneeuw na de spits gaf.
En ja plannen is een vak,ik beheers dat maar matig, alleen in alle systemen weet de planning van ProRail/NS waar iedere machinist/conducteur thuis hoort . Dat moeten ze gewoon kunnen uitvoeren. Een Machinist uit Maastricht die nog in Leeuwarden staat moet dus gewoon weer terug gepland kunnen worden. Met misschien wat wachturen of een extra ritje maar thuis komen moet kunnen.
Alleen dat werk en dus kosten wil de managerslaag niet maken want dat komt de bonus niet ten goede.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18906
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #176 Gepost op: 25 januari 2019, 17:28:24 »
Worden sommige reacties wel gelezen? ::)

Denk het niet Joop.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 567
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #177 Gepost op: 25 januari 2019, 18:18:33 »
Bart,

Volgens mij heb je het nog steeds niet begrepen. Uitval van treinen, opeenhoping van treinen op knooppuntstations, personeel overal en nergens waardoor andere "normale" treinen weer uitvallen omdat personeel niet aanwezig is, enz, enz, ....
Dat is de enige reden van het rijden van een LUD.


Hallo

We hebben het over 2cm verwachtte! sneeuwval, niet over een sneeuwstorm.
Als je bij 2 cm sneeuw de dienstregeling niet eens meer kunt (of wenst te) garanderen kun je beter een andere dienst gaan verlenen.
Het is gewoon te belachelijk voor woorden dat in Nederland bij het minste het geringste het OV als een kaartenhuis in elkaar valt.
Ook de busdiensten waren in mijn woonplaats voor de helft geschrapt.
Zullen ook wel bang zijn geweest afgerekend te worden op vertragingen.

Bart

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
  • ZWOLLE
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #178 Gepost op: 25 januari 2019, 18:30:40 »
Bart,

Die 2 cm, valt die in 2 sec. en dat was het? Of zoals in bepaalde gebieden(oosten van het land) tot 22:00 uur 's avonds en geeft 10 à 15 cm sneeuw? Heb jij de foto's gezien wat sneeuw doet met het materieel?
Hoe ziet jouw auto eruit als jij door 2 cm sneeuw ploegt? Kijk eens in je wielkasten wat zich daar opgehoopt heeft.
Grt, Ronald.

oudebiels

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #179 Gepost op: 25 januari 2019, 18:35:20 »
Bart ligt nu trillend onder zijn bed, met de voordeur op het nachtslot en alle lichten uit in de hoop dat het Commando met de Kromzwaarden hem niet zal vinden.

Thumbs up for Bart!

oudebiels