Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........  (gelezen 30838 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #150 Gepost op: 25 januari 2019, 07:15:51 »
Worden sommige reacties wel gelezen? ::)
Waarschijnlijk worden ze niet begrepen, of rijd je het hele jaar door LUD?

Dat is een gevoelig punt. Is in het verleden geprobeerd maar dat wordt gezien als "rondjes rond de kerk" en daar was vanuit NS personeel nogal wat protest tegen.

Ahaaa.... Dus gemiddeld 3x preventief LUD per jaar om de dienstregeling overeind te houden is verschrikkelijk / land in rep en roer, maar ik mag wel 200 werkdagen per jaar LUD diensten draaien voor die 2x per jaar dat er door een uitzonderlijke opeenstapeling van calamiteiten treinen geschrapt moeten worden omdat het personeel zoek is ? Nou bedankt.

Je kunt het ook anders zien: Als ik opweg naar Amsterdam in Utrecht strand vanwege wat dan ook, dan kan ik daar natuurlijk 4 uur blijven zitten, omdat ik niets anders kan en mag...
Nu kan ik alle andere richtingen op muv Maliebaan, omdat ik daar ook wegbekendheid heb.
Maak ik mss wel een slagje Baarn en Rhenen om een hoop klanten blij te maken die anders niet vervoerd kunnen worden omdat de geschikte machinist in Breukelen vast staat.

Ik stem voor landelijke wegbekendheid voor de meer centraal gelegen standplaatsen.
Over gevoelig punt gesproken.  :P
Wie zegt dat een minder complexe personeelsdienst betekent dat je op maar één traject wegbekendheid hebt? Je kan ook de eerste dag op traject A - B rijden, de dag erna A - C en zo door. Bij een verstoring kan je dan nog steeds klantvriendelijk invallen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #151 Gepost op: 25 januari 2019, 08:41:35 »
Waarschijnlijk worden ze niet begrepen....
Is deze uitleg aan Thijs dan zo moeilijk te begrijpen?  ??? Als ik de reactie van Albert.HO dan zie, is het A: niet gelezen of B: gewoon vasthouden aan iets wat onzin is ;)
Citaat
of rijd je het hele jaar door LUD?
Nee ;D. Alleen met aangepaste dienstregeling. En ik vind het prima.  (y)
Groeten Joop, machinist Lls

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #152 Gepost op: 25 januari 2019, 10:13:18 »
Het zou ook over de normale dienstregeling kunnen gaan, daar waren immers protesten over vanwege 'het rondje om de kerk'.  ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #153 Gepost op: 25 januari 2019, 10:17:58 »
Tuurlijk kan het, 80 man op de bijsturing erbij …..
Waarom op de bijsturing? Die extra mannetjes kun je beter op de plekken zetten waar de problemen ontstaan. Dat zijn wissels die niet meer om willen. Of zie ik nog iets over het hoofd?

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #154 Gepost op: 25 januari 2019, 10:30:26 »
Die mannetjes zou ProRail dan even op moeten trommelen.  ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #155 Gepost op: 25 januari 2019, 10:43:49 »
Waarom op de bijsturing? Die extra mannetjes kun je beter op de plekken zetten waar de problemen ontstaan. Dat zijn wissels die niet meer om willen. Of zie ik nog iets over het hoofd?
Aan 80 man bij die wisseltjes heb je niet zoveel als er ergens op de vrije baan een stel strand...

Dan heb je nog steeds capaciteit te kort op de plek waar de mensen zitten die het spul in goede banen leiden...

En op het moment dat die monteur met zijn brandertje dat wissel gaat ontdooien moet toch daar echt even het treinverkeer gewijzigd worden zodat die man niet op het spoor ernaast de vouwen uit zijn broek gereden worden :p

Dat gaat wederom niet vanzelf, levert treinen toch vertraging op, wat op zijn beurt weer als een sneeuwbal doorgaat in de treinen die er omheen rijden...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #156 Gepost op: 25 januari 2019, 10:45:04 »
Die mannetjes moeten ze niet even optrommelen, die moeten ze er op voorbereiden. Direct na de zomer al instructie geven. Niet alleen over wat ze moeten doen, maar ook waar ze op moeten letten in verband met hun eigen veiligheid. Het lijkt me dat er bij aannemers genoeg mannen zijn die daar geschikt voor zijn. En als er een sneeuwbui wordt aangekondigd zorg je dat die mannen van tevoren al op locatie aanwezig zijn zodat ze niet in het wegverkeer vastlopen als ze eerst nog 100 kilometer moeten rijden. Het zal inderdaad extra kosten met zich meebrengen, maar de opmerking dat mijn treinkaartje daardoor 250% duurder wordt is echt een groteske overdrijving.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #157 Gepost op: 25 januari 2019, 10:58:58 »
Hallo

En daar ligt volgens mij de kern van het probleem.
NS is bang voor vertragingen, want daar worden ze op afgerekend.
Als je dan de helft van de dienstregeling schrapt (wat niet meetelt) kun je ook minder vertraging in de boekjes schrijven en blijft je gemiddelde mooi op de gewenste 94%? "op tijd" staan.

Bart

Bart,

Volgens mij heb je het nog steeds niet begrepen. Uitval van treinen, opeenhoping van treinen op knooppuntstations, personeel overal en nergens waardoor andere "normale" treinen weer uitvallen omdat personeel niet aanwezig is, enz, enz, ....
Dat is de enige reden van het rijden van een LUD.

@ anderen,
Rondje rond de kerk is beter? Vraag het de andere vervoerders eens hoe dat is?
Voorbeeld: in Zwolle rijdt Blauwnet(Arriva + Syntus) op het traject Zl - Kpn en Zl - Es.
Personeel rijdt slag Zl - Kpn om vervolgens binnen 9 min!!! van sp. 12 naar sp. 9(andere kant station) te "rennen" om vervolgens 2 slagen Zl - Es te rijden en daarna aansluitend slag Zl - Kpn!
Lijkt mij leuk voor een week maar daarna? Dan snap je ook waarom er zoveel verloop is bij die vervoerders afgezien van alle andere verschillen zoals CAO e.d.
Grt, Ronald.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3841
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #158 Gepost op: 25 januari 2019, 11:02:07 »
1Als er over het hele land sneeuw wordt verwacht, kan je niet bij elk knelpunt al mannetjes neerzetten.

2op het moment dat een wissel vastzit door de sneeuw of het ijs, moet de trein stoppen.
En de trein erachter, enz.

3 Het nevenspoor moet buiten dienst gesteld worden, dus de andere kant op gaat ook geen trein.

Voorbeeld:
Als ik tussen Nijmegen en Arnhem rijd, zie je letterlijk de treinen voor je.
Zo vol zit dat baanvak.
Daar heb je de luxe niet om even 5 minuten de boel plat te leggen.

Ik lees hier dat de mensen gewoon echt geen idee hebben hoe complex alles verwoven is.
En dat wanneer de trein in Elst een kwartier moet wachten, er verder helemaal niks meer kan gebeuren om te zorgen dat deze op tijd in Den Helder komt.

Een klein voorbeeld  ;)

Maar inderdaad in Alaska rijden de treinen ook. ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #159 Gepost op: 25 januari 2019, 11:03:50 »
Ik wil geen excuses of zo aandragen hoor, maar de aannemers hebben niet eens zoveel mensen in dienst of beschikbaar via via,  om dit te kunnen regelen, Klaas. Vroeger, toen alles zowat beter was  ;), en het 1 groot bedrijf was en de veiligheidsnormen niet zo ontzettend belachelijk streng zijn als tegenwoordig, ging het allemaal veel makkelijker. Nu is het allemaal opgedeeld in diverse eiland bedrijven. Het spoornetwerk is verdeelt in diverse contractsectoren, ingevuld door verschillende aannemers. En die aannemers werken zelf weer met onderaannemers.  ProRail wilt iets, de vervoerders kijken en beslissen, leveren van te voren in elkaar gedraaide dienstregelingen aan, en dan gaat het zo gebeuren. Machinisten van alle vervoerders mogen van ProRail niks meer doen aan de infra (lees = wissels krukken)

Dat je kaartje 250% duurder wordt, dat kan je gerust wel vergeten hoor. Is een beetje gechargeerd door thom  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #160 Gepost op: 25 januari 2019, 11:10:28 »
Die mannetjes moeten ze niet even optrommelen, die moeten ze er op voorbereiden. Direct na de zomer al instructie geven. Niet alleen over wat ze moeten doen, maar ook waar ze op moeten letten in verband met hun eigen veiligheid. Het lijkt me dat er bij aannemers genoeg mannen zijn die daar geschikt voor zijn. En als er een sneeuwbui wordt aangekondigd zorg je dat die mannen van tevoren al op locatie aanwezig zijn zodat ze niet in het wegverkeer vastlopen als ze eerst nog 100 kilometer moeten rijden. Het zal inderdaad extra kosten met zich meebrengen, maar de opmerking dat mijn treinkaartje daardoor 250% duurder wordt is echt een groteske overdrijving.

Nou nee,
Wie gaat deze "mannetjes" betalen voor de rest van het jaar dat ze stil zitten?
Je kunt moeilijk deze uit je bestaande organisatie halen want dan ontstaat daar een leegte en wie vult dat op? Uitzendbureaus? Geen optie, voordat die zijn ingewerkt is de winter voorbij.
Het Leger? is een mogelijkheid, zie het opruimen van de stranden op de wadden maar de hoeveelheid sneeuw is met geen mogelijkheid te vergelijken met de hoeveelheid die viel in '79.
Dus, waar haal je de mensen dan vandaan?
Grt, Ronald.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #161 Gepost op: 25 januari 2019, 11:42:59 »
Citaat

Voorbeeld: in Zwolle rijdt Blauwnet(Arriva + Syntus) op het traject Zl - Kpn en Zl - Es.
Personeel rijdt slag Zl - Kpn om vervolgens binnen 9 min!!! van sp. 12 naar sp. 9(andere kant station) te "rennen" om vervolgens 2 slagen Zl - Es te rijden en daarna aansluitend slag Zl - Kpn!
Lijkt mij leuk voor een week maar daarna? Dan snap je ook waarom er zoveel verloop is bij die vervoerders afgezien van alle andere verschillen zoals CAO e.d.

Dit is onbegrijpelijk. Graag ook even voor de 'leken' de normale benaming gebruiken!

Gr, Bert
Team moderatoren

(Forumregel 1F: Gebruik niet al te veel afkortingen en jargon. Niet iedereen weet dat bij voorbeeld "Eghm" Eygelshoven Markt betekent)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #162 Gepost op: 25 januari 2019, 11:49:23 »
ZL = Zwolle
Kpn = Kampen
Es = Enschede
Grt, Ronald.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #163 Gepost op: 25 januari 2019, 12:00:20 »
Waarschijnlijk worden ze niet begrepen, of rijd je het hele jaar door LUD?
Over gevoelig punt gesproken.  :P
Wie zegt dat een minder complexe personeelsdienst betekent dat je op maar één traject wegbekendheid hebt? Je kan ook de eerste dag op traject A - B rijden, de dag erna A - C en zo door. Bij een verstoring kan je dan nog steeds klantvriendelijk invallen.

Als ik in Utrecht of waar dan ook klantvriendelijk alle kanten op moet kunnen, dan moet ik ook in alle richtingen wegbekendheid hebben en moet ik dus ook door het jaar heen diensten draaien in al die verschillende richtingen.
Ik durf te stellen dat 95% van mijn diensten gewoon geheel volgens plan verlopen of soms met minimale wijziging (slagje linksaf wordt rechtsaf of een treintje later wordt een treintje eerder)
15 jaar geleden mocht ik vanuit Eindhoven (in noordelijke richting) alleen naar Haarlem (met Utrecht Hilversum Amsterdam) als omleidingsroute en naar Den Haag C. Dan raakte je nogal eens werkloos als het ergens stagneerde op de verbinding. Tegenwoordig mag ik overal komen in het westen en dus overal inzetbaar. Leuk voor mijn werk, leuk voor de bijsturing wanneer het sporadisch nodig is.


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #164 Gepost op: 25 januari 2019, 12:19:20 »
Die mannetjes moeten ze niet even optrommelen, die moeten ze er op voorbereiden. Direct na de zomer al instructie geven. Niet alleen over wat ze moeten doen, maar ook waar ze op moeten letten in verband met hun eigen veiligheid. Het lijkt me dat er bij aannemers genoeg mannen zijn die daar geschikt voor zijn. En als er een sneeuwbui wordt aangekondigd zorg je dat die mannen van tevoren al op locatie aanwezig zijn zodat ze niet in het wegverkeer vastlopen als ze eerst nog 100 kilometer moeten rijden. Het zal inderdaad extra kosten met zich meebrengen, maar de opmerking dat mijn treinkaartje daardoor 250% duurder wordt is echt een groteske overdrijving.
Briljant idee, maar op de kritieke punten gebeurd dat dus al  ;)

En het mannetje kan zo goed geïnstrueerd zijn voor zijn eigen veiligheid, bij werkzaamheden moeten minstens de nevensporen daarbij buitendienst zijn en moet er ook een veilige oversteek die kant op mogelijk zijn, dat heeft allemaal zijn uitwerking weer op de treindienst.