Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........  (gelezen 30848 keer)

Ronald69

  • Online Online
  • Berichten: 2205
  • Duitsland TP III
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #120 Gepost op: 24 januari 2019, 12:59:02 »
Haha Joop, lachen. Bij elke verstoring heb je van die sukkels die eisen dat er onmiddellijk bussen moeten worden ingezet. Ga je ze uitleggen dat het minimaal 1,5 uur duurt voordat ze ter plekke zijn, en dan die gezichten zien die ze dan trekken.
Leg je ze vervolgens uit dat het klauwen vol geld kost om deze bussen paraat hebben staan op grote stations en treinkaartjes 6 x zo duur gaan kosten dan binden sommige wel in. De rest... die snappen het niet en gaan het nooit snappen want het komt niet binnen.
O ja, en vooral het zinnetje: maar IK moet naar huis en hoe kom IK thuis. En daarna: ALTIJD DIE NS WEER!! ZE KUNNEN OOK NIKS!!! Terwijl de verstoring is ontstaan door een springer.(aanrijding met een persoon). Heel vaak 3 delig pak met een hoop poeha.
Schouder ophalen en lachend weglopen is vaak de beste remedie want iemand op zijn bek timmeren heeft geen zin want dat kost mijn baan(iets met BOA) en die is juist zo leuk.
Grt, Ronald.

Zaanlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #121 Gepost op: 24 januari 2019, 13:01:05 »
Zo kan het ook


Groeten Marco

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #122 Gepost op: 24 januari 2019, 13:02:33 »
Totdat de bovenleiding breekt  ::) ;D ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #123 Gepost op: 24 januari 2019, 13:20:57 »
Het heeft gevroren, betekent dat zo nu en dan de zamboni opgestart wordt om her en der wat sneeuw, ijs en andere persoonlijke verwensingen te dweilen.

Geen persoonlijke aanvallen meer a.u.b., anders moeten we ook de ‘moderated’ aanhanger achter de Zamboni aan laten gaan (en dan moeten eerst je berichten door de mods worden gekeurd voordat ze op het forum verschijnen...).... ;)

Gr, Bert
Team moderatoren


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #124 Gepost op: 24 januari 2019, 14:20:06 »
Joop, Ronald,

Bedankt voor de visie vanuit het grootspoor :)  (y)
Dat helpt altijd om beter te begrijpen wat er nu achter de schermen gebeurt. En wat de achterliggende redenen zijn om dingen wel of niet te doen.

Zoals ik het van jullie begrijp is die 2 cm dus echt een probleem, bv de sneeuw die ook dan al aan de treinen koekt en er her en der weer afvalt (zie de fotos van Ronald).

Wat ik alleen nog niet helemaal snap, is waarom dat bij slechts 20% minder treinen dit dan minder problemen geeft. Er rijden nog steeds veel treinen (ok ietsje minder maar nog steeds veel), de sneeuw koekt nog steeds aan en valt er dus ook nog steeds af. Ook op de wissels.
Waarom geeft het nu dan geen (of nauwelijks) problemen die bij een normale dienstregeling misschien wel waren opgetreden? Wat is nu het kritieke punt?

Aan de treinen kan het niet liggen, want het zijn dezelfde treinen die rijden. Nu met klonten sneeuw er aan, maar of 80% van de treinen met brokken sneeuw rond rijden of 100% is eigenlijk geen verschil. Tijd om ze schoon te maken heb je nu ook niet, want ik neem aan dat er geen mannetjes op elk station/halte staan om ijsklompen weg te halen van de draaistellen.
Het spoor is ook hetzelfde en de wissels zijn ook in gebruik.

Het enige dat ik kan verzinnen is dat met een uitgedunde dienstregeling er minder wissels bediend moeten worden (en er dus minder wisselstoringen kunnen optreden).

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #125 Gepost op: 24 januari 2019, 14:29:35 »
Wat ik alleen nog niet helemaal snap, is waarom dat bij slechts 20% minder treinen dit dan minder problemen geeft. Er rijden nog steeds veel treinen (ok ietsje minder maar nog steeds veel), de sneeuw koekt nog steeds aan en valt er dus ook nog steeds af. Ook op de wissels.
Waarom geeft het nu dan geen (of nauwelijks) problemen die bij een normale dienstregeling misschien wel waren opgetreden? Wat is nu het kritieke punt?
Eerder in het draadje is dat al eens uitgelegd. Met minder treinen die her en der hoeven te keren (vooral sprinters) zijn er minder wisselbewegingen nodig. Als daar sneeuw/ijs in valt kunnen die blokkeren. Door die uit de dienstregeling te halen hoeven ze ook minder/niet bediend te worden.
En dat voorkomt problemen.
Gr.
Eric

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #126 Gepost op: 24 januari 2019, 15:19:33 »
Wat ik alleen nog niet helemaal snap, is waarom dat bij slechts 20% minder treinen dit dan minder problemen geeft. Er rijden nog steeds veel treinen (ok ietsje minder maar nog steeds veel), de sneeuw koekt nog steeds aan en valt er dus ook nog steeds af. Ook op de wissels.
Waarom geeft het nu dan geen (of nauwelijks) problemen die bij een normale dienstregeling misschien wel waren opgetreden? Wat is nu het kritieke punt?
Met minder treinen wordt vooral bedoeld dat op veel trajecten terug wordt gevallen op een halfuursdienst ipv een kwartierdienst. Uiteraard hebben veel trajecten normaal een halfuursdienst, of alleen een kwartiersdienst in de spits, dus daar worden geen treinen of alleen spitstreinen uit de dienstregeling genomen. Veel lijnen zitten tegen de max van de capaciteit, dus terugvallen op een halfuursdienst geeft de nodige speelruimte om problemen op te vangen.

Het gaat niet alleen om minder treinen, maar ook beperkte verbindingen (in tweeen gesplitste routes) waarbij minder wisselbewegingen nodig zijn. Elke keer een wissel omleggen is namelijk elke keer een risicootje. Neem bijvoorbeeld Rotterdam/Den Haag-Utrecht. De treinen rijden op en neer tussen de eindbestemmingen waarbij alleen 2 wissels in Gouda voor de splitsing, en overloopwissels op de eindbestemmingen nodig zijn. Het kopmaken in Utrecht richting Amersfoort-Zwolle/Apeldoorn en bijbehorende wisselstraten wordt weggenomen. Zo wordt het risico op defecte wissels dus verkleind. Sneeuwbuien trekken vaak langzaam over. Dus als er bijvoorbeeld veel sneeuw valt in Overijssel en Gelderland en er daardoor problemen komen aldaar, dan zorgen die opgeknipte routes ervoor dat problemen met defecte/uitgevallen treinen niet doorsijpelen naar gebieden waar minder/geen problemen zijn. Het opknippen van routes zorgt er ook voor dat personeel altijd paraat is en niet afhankelijk is van het halen van overstappen in hun rooster.

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #127 Gepost op: 24 januari 2019, 17:15:18 »
Zo houd je je personeel en trein in de buurt bij eventuele storingen en kan er gemakkelijk gekeerd worden.

En daar zit nu juist de kern.
Die personeelsomlopen zijn zo ongelooflijk complex dat de treindienst als een kaartenhuis in elkaar valt bij het minste of geringste.
Daar zou wat aangedaan moeten worden.

Thijs


Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #128 Gepost op: 24 januari 2019, 17:20:59 »
Zoals ik eerder al aangaf, Thijs.
In de media en op diverse fora wordt ook gesproken over pretpakketdiensten/rooster en heilige omloop. Laat ik dit zeggen. Met LUD is er niks geen pretpakketdienst te bespeuren. Dan mogen we lekker pendelen tussen knooppunten of op corridors. En daar is echt helemaal niks mis mee. Niemand zit te wachten om bijvoorbeeld vanuit Enkhuizen naar Maastricht te gaan, of vanaf Lelystad naar Dordrecht. Dan willen wij ook redelijk dicht bij de standplaats blijven.  De Heilige omloop, zoals men dat noemt, is gewoon logisch. Allemaal bedrijfseconomisch belang. Dat is met transportbedrijven, bus bedrijven ect ect ook aan de orde.
Niet vol blijven houden dat het anders is, want dat is het dus NIET!
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2019, 20:13:07 door Bert van Gelder »
Groeten Joop, machinist Lls

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Roco Fccpps vriend
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #129 Gepost op: 24 januari 2019, 17:26:40 »
En daar zit nu juist de kern.
Die personeelsomlopen zijn zo ongelooflijk complex dat de treindienst als een kaartenhuis in elkaar valt bij het minste of geringste.
Daar zou wat aangedaan moeten worden.

Thijs
Dat is een gevoelig punt. Is in het verleden geprobeerd maar dat wordt gezien als "rondjes rond de kerk" en daar was vanuit NS personeel nogal wat protest tegen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #130 Gepost op: 24 januari 2019, 17:31:46 »
Worden sommige reacties wel gelezen? ::)
Groeten Joop, machinist Lls

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #131 Gepost op: 24 januari 2019, 17:49:52 »
Ahaaa.... Dus gemiddeld 3x preventief LUD per jaar om de dienstregeling overeind te houden is verschrikkelijk / land in rep en roer, maar ik mag wel 200 werkdagen per jaar LUD diensten draaien voor die 2x per jaar dat er door een uitzonderlijke opeenstapeling van calamiteiten treinen geschrapt moeten worden omdat het personeel zoek is ? Nou bedankt.

Je kunt het ook anders zien: Als ik opweg naar Amsterdam in Utrecht strand vanwege wat dan ook, dan kan ik daar natuurlijk 4 uur blijven zitten, omdat ik niets anders kan en mag...
Nu kan ik alle andere richtingen op muv Maliebaan, omdat ik daar ook wegbekendheid heb.
Maak ik mss wel een slagje Baarn en Rhenen om een hoop klanten blij te maken die anders niet vervoerd kunnen worden omdat de geschikte machinist in Breukelen vast staat.

Ik stem voor landelijke wegbekendheid voor de meer centraal gelegen standplaatsen.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #132 Gepost op: 24 januari 2019, 18:59:27 »
Weet niet of ik jou goed begrijp, Floris, maar de uitgedunde dienstregeling van de 22e is altijd nog meer dan vroeger, toen alles anders was.
dan begrijp je me dus precies goed.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #133 Gepost op: 24 januari 2019, 19:39:01 »
Blijft onverlet dat heer Spithorst wel degelijk gelijk had. NS/ProRail toont geen enkele ambitie!
Alle weerkaarten gaven aan dat het na de ochtendspits pas zou gaan sneeuwen. En ja wel 2 tot 3 centimeter.
Het is voor al die exelgekkies op het hoofdkantoor toch gewoon mogelijk om in te plannen dat na 9.00 er beperkter zou worden gereden. Nee de weerboeren zitten er ook wel eens naast maar het begon in de Zaanstreek pas na 10.00 dus ruim de tijd om alles te regelen.
Maar daar komt het weer de ambitie om goed voor de klant te zorgen is al jaren weg.
En die leuke plaatjes uit verre landen met een rijdende trein waar hier spottend over geschreven werd maar reed die wel op tijd? Dat interesseert de klant op zo een moment helemaal niet. Die willen naar huis en ook al boemelt hij/zij de gehele rit dan nog aanvaarden de meesten het ongemak. Maar dan moet de reisverzorger wel zijn best doen.
Ik blijf erbij , goed voor de exelautisten hun bonus maar niet voor de reiziger.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd.........
« Reactie #134 Gepost op: 24 januari 2019, 19:45:44 »
Er zijn nog wel wat verbeteringen mogelijk ja... zo kan NS niet halverwege een dag "om" omdat omlopen en roosters daar te ingewikkeld voor zijn. Treinen versterken is in één nacht maar beperkt mogelijk. Dus het is een beetje met een kanon op een mug schieten. Kan het beter? Nee. Zou het beter moeten? Eigenlijk wel. Wat je kan rijden, moet je eigenlijk gewoon rijden. Op de weg wordt het ook pas een probleem als de sneeuw werkelijk valt.