Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bahnstrecke 5867
door
frits959
Vandaag
om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
AndrevdG
Vandaag
om 02:21:57
Baan in Los Angeles
door
AndrevdG
Vandaag
om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT
door
eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0
door
Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn
door
Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje
door
Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉
door
kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag``
door
DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0
door
Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool
door
Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen
door
Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden
door
Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant
door
ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0
door
BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in Spoor-1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
23
24
[
25
]
26
27
28
Omlaag
Auteur
Topic: NS 8100 in Spoor-1 (gelezen 79363 keer)
Mitchell
3D Designer
Offline
Berichten: 3101
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #360 Gepost op:
07 oktober 2019, 15:33:10 »
Geweldig Frits, ziet er erg mooi en strak uit!
(En goed om te zien dat de spuitbussen van nonpaints naar wens zijn, weet ik in iedergeval dat ik ook geen verkeerde keus heb gemaakt).
Toch de vraag die mij bezighoud:
Is een airbrush op deze schaal het nou waard? Je laat zelf zien dat je uitstekend met een spuitbus uit de voeten kan komen en goede resultaten kan krijgen.
Op welk punt is het nou interessanter om over te schakelen naar een airbrush?
Gelogd
SpoorObjecten
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #361 Gepost op:
07 oktober 2019, 15:40:13 »
Aflakken is nooit mijn ding geweest, dus ik ben bevooroordeeld als ik zeg...weg met die airbrush. Daarnaast was mij drijfveer om van de thinner gedragen lakken af te komen, dus als ik lak gevonden zou hebben die met de airbrush te doen zijn én die niet stinkt, dan was ik ook klaar geweest. Nu is het zo gelopen, maar had dus ook anders kunnen zijn.
Maar ik zie (voor mij) een super groot voordeel.....niks meer schoonmaken en mopperen als de airbrush toch weer vuil was terwijl je dacht...die is schoon.
Ik besef echter heel goed dat er meerdere wegen naar Rome lopen. Zo kan ik dus echt niet omgaan met een WSA (Weerstand Soldeer Apparaat) terwijl anderen erbij zweren om soldeerwerk te doen.
Een ding...je moet het natuurlijk wel een keertje geprobeerd hebben voordat je kan oordelen, maar dat geld voor zowat alles.
Dus alle airbrushers onder ons.... pak eens een knikkerbus en deel je ervaringen hier.
«
Laatst bewerkt op: 07 oktober 2019, 15:47:23 door FritsT
»
Gelogd
moonlicht
Offline
Berichten: 500
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #362 Gepost op:
07 oktober 2019, 15:53:37 »
Ik heb een knikkerbus geprobeerd
Ik vind het gewoon vreselijk
Ik zweer bij mijn airbrush, schoon maken gewoon gelijk doen als je klaar bent( gewoonte van gemaakt)
Cor
Gelogd
daempfer
Offline
Berichten: 311
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #363 Gepost op:
07 oktober 2019, 16:11:55 »
Alhoewel ik airbrushen een leuke techniek vind ben ik een tijdje geleden ook overgestapt op de mat zwarte Motip voor de onderstellen en een grijze acrylverf in spuitbus (Tamiya) voor de daken, vanwege het gemak. En ik ben er net zo enthausiast over als Frits vanwege de kwaliteit en het niet hoeven schoonmaken van de airbrush en voorkomen van tip-dry etc.
Een airbrush is wel weer heel handig als je je modellen wilt weatheren of een modelbaan/rails/bedding/landschap of achtergrond wilt spuiten, voor het organische werk zal ik maar zeggen.
Maar de voorraad tinnerbusjes van Phildie gaan gewoon nog met de airbrush, want fijne lak is het wel!
Ik zie trouwens net dat er op de site van MK een heel overzicht staat onder verfassortiment van RAL kleuren, te gebruiken voor verschillende periodes, modellen en NL maatschappijen. Best handig
Groet,
René
«
Laatst bewerkt op: 07 oktober 2019, 16:15:35 door daempfer
»
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #364 Gepost op:
07 oktober 2019, 16:16:51 »
Ik begin na jaren eindelijk het airbrushen onder de 'duim' te krijgen :-) en ga dus nog even niet Motippen.
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
becasse
Offline
Berichten: 968
http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #365 Gepost op:
07 oktober 2019, 17:23:04 »
Ha Frits,
Nou, je bent dus net als ik “om”. Uiteraard gebruik ik mijn airbrush dagelijks, maar voor het op kleur brengen en omspuiten van modellen is de spuitbus ideaal. Mooi egaal, dekkend en regelmatig.
En -niet onbelangrijk- het eindresultaat is ook oersterk. De verf houdt veel beter dan wat je ook uit een airbrush er op aanbrengt.
Michiel
Gelogd
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/
peterha
Offline
Berichten: 1101
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #366 Gepost op:
07 oktober 2019, 18:29:38 »
Ik heb ook eens een wagen gespoten met (Action) primer; die zou ook erg goed zijn, maar....
Zoals Frits ook al eerder opmerkte, je bent geneigd door te gaan en daarmee te veel verf aan te brengen. Dat was bij mij ook gebeurd
Vooralsnog niet meer een spuitbus gebruikt en daarbij heb ik 't idee dat je met een airbrush de verf veel geleidelijker, gecontroleerder en veel dunner kunt aanbrengen dan met een spuitbus. Daar is het van: op de knop drukken en de volle laag komt eruit. Moet het duidelijk nog leren, maar tot die tijd...
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #367 Gepost op:
07 oktober 2019, 18:51:37 »
Volle laag?......... Houdt je aan de geadviseerde afstand en zeker niet te dichtbij. Oefen op een testplaat. Schuin of plat er op spuiten maakt ook uit (net zoals bij de airbrush).
Het gaat niet vanzelf !
Nogmaals gemeld dat de MOTIP bus heel geleidelijk en egaal spuit en de bus die ik speciaal op kleur had laten maken.....20 bar, (?) pats boem....fout (op een testplaat). De Action bus zou dus best van inferieure kwaliteit geweest kunnen zijn en daarom kan je niet alle spuitbussen over 1 kam scheren.
Een ding is zeker, de primer kan gewoon niet fout. Als je dat lukt, ben je heel knap.
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2424
Aachenau West
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #368 Gepost op:
07 oktober 2019, 21:26:51 »
Citaat van: FritsT op 07 oktober 2019, 11:55:20
Niet 2x heen en weer (2x2) maar gewoon 1x heen (zonder weer) en klaar.
Als je deze tekst uit z'n verband rukt, dan vraag je je af: waar heeft ie het over?
Maar nu we het toch over het weer hebben
Het moet wel redelijk weer zijn om te kunnen spuiten. Geen regen, niet te koud, niet teveel wind.
Heb jij geen last van de wind bijvoorbeeld?
En hoe voorkom je dat ook de schutting wat spuitnevel mee krijgt?
Groet, Bas
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #369 Gepost op:
07 oktober 2019, 22:50:46 »
Ik bel een dag van tevoren het KNMI..........
even serieus, je voelt toch of het waait of niet. En anders zie je het aan de straal die uit de bus komt. Waait het teveel, ja dan gaat het niet.
Regen....dacht je dat ik nat wilde worden? nee dus. En het werkstuk al helemaal niet.
En toch is mijn 8100 deze dagen gewoon in de buitenlucht (tussen de regenbuien door) gespoten. Wat kan ik daarop verder zeggen.
Wat mijn schutting betreft...........Grafitti? Ik zie er niks van.... weggewaaid.
Ik ben een model aan het maken op een manier die niet standaard is, maar het resultaat is er naar. Ik durf die gebaande paden los laten en durf te experimenteren. En eigenlijk weet ik met mijn aanpak vooraf al dat het gaat lukken. Vertrouwen in jezelf.
En mocht het fout gaan, wat dan nog...dan heb ik wel lol gehad en blijf dan zitten met een paar stukjes oud-messing...volgend project svp.
Vanavond zit ik de 8100 in elkaar te zetten met de intentie om het zaterdag klaar te hebben. Net te gehaast voor mijn gevoel en de eerste "krassen"
(wel makkelijk herstelbaar overigens) zijn een feit. Misschien dat ik hem straks in een doos stop en lekker verder ga met de Maffeitjes want die vormen mijn nieuwe uitdaging. Die 8100...komt wel eens (of niet). Ik vind hem klaar al zit hij niet in elkaar. Project geslaagd.
30950
«
Laatst bewerkt op: 07 oktober 2019, 22:55:27 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #370 Gepost op:
08 oktober 2019, 12:56:10 »
Toch nog maar even doorzetten, maar wel in lager tempo.
Dat komt er van als je de goede montage volgorde niet meer paraat hebt (Stomme Maffei's gooien roet in het eten)
-De kap moet er weer af omdat ik de buffers aan de achterzijde eerst had moeten monteren. Dan spuit ik de beschadigde gereedschapskist ook maar gelijk over.
-Wielen/assen moeten er weer af omdat de plunjers eerst gemonteerd hadden moeten worden.
Dus vanaf nu iets meer concentratie.
Belijning en nummerplaten voor zaterdag?....nee
Cylinderblokken...
Drijfwerk.....
Remwerk.....
Veerpakketten.....
Deurtjes inhangen ...... (staan net in de groene lak, was ik dus ook vergeten)
Leidingen en handgrepen.....
Nu zie ik ineens dat de opstaptreden op de kopse kant van de watertank ook nog zwart moeten.
IMG_3844
by
Nulpunt0
, on Flickr
31121
«
Laatst bewerkt op: 08 oktober 2019, 13:06:32 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #371 Gepost op:
08 oktober 2019, 19:23:53 »
Plunjers zijn geplaatst en functioneren. Bedrading aangesloten. Vooralsnog kan de loc analoog rijden.
Op de Gearbox heeft Slaters een Cannon motor geplaatst.
Dus enkel met het aandraaien van de inbus op de as, zal de loc electrisch of handmatig bewegen.
Digitale aansluiting is altijd nog mogelijk.
IMG_3846
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 08 oktober 2019, 19:26:17 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #372 Gepost op:
10 oktober 2019, 22:39:07 »
Voetbal vanavond is bedroevend, dus dan is modelbouw een leuker alternatief..alhoewel..nu net 2-1. Blijft bedroevend.
Ik zal de loc niet klaar krijgen voor zaterdag. Helaas mijn hand even minder bruikbaar en met links die kleine schroefjes...nee. Maar het grootste deel van het drijfwerk aan 1 zijde heb ik er toch op gekregen
(niet te geloven... 3-1)
IMG_3868
by
Nulpunt0
, on Flickr
31606
«
Laatst bewerkt op: 10 oktober 2019, 22:42:45 door FritsT
»
Gelogd
Zilte
Gast
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #373 Gepost op:
11 oktober 2019, 07:03:33 »
Dat voetbal bedroevend is moet ik persoonlijk onderschrijven.
Ook al krijgt u hem niet klaar, Frits, het is toch weer een een briljant mooi exemplaar, die door menig liefhebber begeert zal worden.
Beterschap met uw ledemaat.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #374 Gepost op:
11 oktober 2019, 17:45:03 »
Afwerken duurt lang en alle minimale afwijkingen komen aan het licht....toch ben ik niet ontevreden.
Het merendeel van het drijfwerk aan de linkerzijde zit er op en loopt. Met een druppie olie (ook op de assen) zal het nog beter zijn
De messing handgrepen (buis) op de ketel moeten vervangen worden door nikkel-zilver exemplaren. Die moet ik nog aanschaffen. Merk: Albion Alloy.
De deurtjes zitten er in en de handgrepen bij de deuren zijn voor de helft geplaatst. De andere twee moeten wachten tot dat de belijning is aangebracht.
De veiligheid heeft nu ook een veer in het midden.
Vanavond nog de stangen van het ganghandel een een leiding voor de blazer. Dan ben ik zo ver als ik wilde komen voor de presentatie morgen in Houten.
IMG_3869
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Vorige
-
Volgende
-
1
...
23
24
[
25
]
26
27
28
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in Spoor-1