Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Doneren
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€172.50
Per saldo:
€-77.50
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen
Kalender
Plaatje uploaden
Hoe werkt plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Filmwedstrijd
Youtube kanaal
Modelspoorwinkels
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BMB 00-modulebaan, Algemeen.
door
St00mboy
Vandaag
om 22:13:44
Loof soorten
door
EricZmS
Vandaag
om 22:10:18
Wisselsymbool veranderen Ecos2
door
Hasenwald
Vandaag
om 22:05:35
Knooppunt aan de Twentelijn
door
1200blauw
Vandaag
om 22:02:43
Railtalk Magazine Latest Issue
door
Erik Mijd
Vandaag
om 22:00:40
Bezetmelding voor gevorderden?
door
Hasenwald
Vandaag
om 21:53:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bosje77
Vandaag
om 21:52:22
Beneluxforum Kalender 2021
door
bosje77
Vandaag
om 21:51:16
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Michiel 80
Vandaag
om 21:47:00
Roco MultiMaus, hoe moet je CV programmeren van 3 cijfers?
door
Remunj
Vandaag
om 21:45:45
Welke Roco koppelingen heb ik nodig?
door
Hans Gvz
Vandaag
om 21:43:31
Digikeijs DR4024 + DR4021 (bezetmelding) + bezetmelding (Rosoft)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:38:30
Werkplaats - (Baanplan H0)
door
martijnhaman
Vandaag
om 21:34:55
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking
door
mDDM
Vandaag
om 21:34:05
Blok kleurt niet mee in Koploper.
door
Rinuswaardenburg
Vandaag
om 21:32:03
Roco NS 200/300 Sik, model 2019
door
henk
Vandaag
om 21:30:12
Drukke spoorlijn Den Dolder?
door
richardvandijk
Vandaag
om 21:16:19
Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
door
CC72067
Vandaag
om 21:02:29
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:55:35
Waar is kurkplaat te koop ?
door
Frank 123
Vandaag
om 20:35:18
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
ingenium secundus
Vandaag
om 20:24:08
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk
door
jerrytrein
Vandaag
om 20:00:27
Falkenheim
door
Falcon10
Vandaag
om 19:50:19
EifelBurgenBahn
door
Wim Hesselink
Vandaag
om 19:46:48
Modelspoorbaan Fleischmann
door
Rolando
Vandaag
om 19:42:38
Situatie Eurostar kritisch
door
Joshua
Vandaag
om 19:37:04
Projekt 083-338
door
Wim Hesselink
Vandaag
om 19:18:29
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen.
door
Juroen
Vandaag
om 19:09:07
Restauratie TEE treinstel
door
Dwergsein
Vandaag
om 18:50:13
100x "Het is Weekend" foto's!
door
basjuh1981
Vandaag
om 18:45:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in Spoor-1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Vorige
-
Volgende
-
1
...
23
24
[
25
]
26
Omlaag
Auteur
Topic: NS 8100 in Spoor-1 (gelezen 47310 keer)
Mitchell
3D Designer
Offline
Berichten: 2576
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #360 Gepost op:
07 oktober 2019, 15:33:10 »
Geweldig Frits, ziet er erg mooi en strak uit!
(En goed om te zien dat de spuitbussen van nonpaints naar wens zijn, weet ik in iedergeval dat ik ook geen verkeerde keus heb gemaakt).
Toch de vraag die mij bezighoud:
Is een airbrush op deze schaal het nou waard? Je laat zelf zien dat je uitstekend met een spuitbus uit de voeten kan komen en goede resultaten kan krijgen.
Op welk punt is het nou interessanter om over te schakelen naar een airbrush?
Gelogd
SpoorObjecten
FritsT
Offline
Berichten: 5729
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #361 Gepost op:
07 oktober 2019, 15:40:13 »
Aflakken is nooit mijn ding geweest, dus ik ben bevooroordeeld als ik zeg...weg met die airbrush. Daarnaast was mij drijfveer om van de thinner gedragen lakken af te komen, dus als ik lak gevonden zou hebben die met de airbrush te doen zijn én die niet stinkt, dan was ik ook klaar geweest. Nu is het zo gelopen, maar had dus ook anders kunnen zijn.
Maar ik zie (voor mij) een super groot voordeel.....niks meer schoonmaken en mopperen als de airbrush toch weer vuil was terwijl je dacht...die is schoon.
Ik besef echter heel goed dat er meerdere wegen naar Rome lopen. Zo kan ik dus echt niet omgaan met een WSA (Weerstand Soldeer Apparaat) terwijl anderen erbij zweren om soldeerwerk te doen.
Een ding...je moet het natuurlijk wel een keertje geprobeerd hebben voordat je kan oordelen, maar dat geld voor zowat alles.
Dus alle airbrushers onder ons.... pak eens een knikkerbus en deel je ervaringen hier.
«
Laatst bewerkt op: 07 oktober 2019, 15:47:23 door FritsT
»
Gelogd
moonlicht
Offline
Berichten: 286
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #362 Gepost op:
07 oktober 2019, 15:53:37 »
Ik heb een knikkerbus geprobeerd
Ik vind het gewoon vreselijk
Ik zweer bij mijn airbrush, schoon maken gewoon gelijk doen als je klaar bent( gewoonte van gemaakt)
Cor
Gelogd
daempfer
Offline
Berichten: 227
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #363 Gepost op:
07 oktober 2019, 16:11:55 »
Alhoewel ik airbrushen een leuke techniek vind ben ik een tijdje geleden ook overgestapt op de mat zwarte Motip voor de onderstellen en een grijze acrylverf in spuitbus (Tamiya) voor de daken, vanwege het gemak. En ik ben er net zo enthausiast over als Frits vanwege de kwaliteit en het niet hoeven schoonmaken van de airbrush en voorkomen van tip-dry etc.
Een airbrush is wel weer heel handig als je je modellen wilt weatheren of een modelbaan/rails/bedding/landschap of achtergrond wilt spuiten, voor het organische werk zal ik maar zeggen.
Maar de voorraad tinnerbusjes van Phildie gaan gewoon nog met de airbrush, want fijne lak is het wel!
Ik zie trouwens net dat er op de site van MK een heel overzicht staat onder verfassortiment van RAL kleuren, te gebruiken voor verschillende periodes, modellen en NL maatschappijen. Best handig
Groet,
René
«
Laatst bewerkt op: 07 oktober 2019, 16:15:35 door daempfer
»
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 10713
Spoor-0 & Spoor-1
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #364 Gepost op:
07 oktober 2019, 16:16:51 »
Ik begin na jaren eindelijk het airbrushen onder de 'duim' te krijgen :-) en ga dus nog even niet Motippen.
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
becasse
Offline
Berichten: 844
http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #365 Gepost op:
07 oktober 2019, 17:23:04 »
Ha Frits,
Nou, je bent dus net als ik “om”. Uiteraard gebruik ik mijn airbrush dagelijks, maar voor het op kleur brengen en omspuiten van modellen is de spuitbus ideaal. Mooi egaal, dekkend en regelmatig.
En -niet onbelangrijk- het eindresultaat is ook oersterk. De verf houdt veel beter dan wat je ook uit een airbrush er op aanbrengt.
Michiel
Gelogd
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/
peterha
Offline
Berichten: 754
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #366 Gepost op:
07 oktober 2019, 18:29:38 »
Ik heb ook eens een wagen gespoten met (Action) primer; die zou ook erg goed zijn, maar....
Zoals Frits ook al eerder opmerkte, je bent geneigd door te gaan en daarmee te veel verf aan te brengen. Dat was bij mij ook gebeurd
Vooralsnog niet meer een spuitbus gebruikt en daarbij heb ik 't idee dat je met een airbrush de verf veel geleidelijker, gecontroleerder en veel dunner kunt aanbrengen dan met een spuitbus. Daar is het van: op de knop drukken en de volle laag komt eruit. Moet het duidelijk nog leren, maar tot die tijd...
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
Als gewone dingen ineens niet meer gewoon zijn,
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
FritsT
Offline
Berichten: 5729
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #367 Gepost op:
07 oktober 2019, 18:51:37 »
Volle laag?......... Houdt je aan de geadviseerde afstand en zeker niet te dichtbij. Oefen op een testplaat. Schuin of plat er op spuiten maakt ook uit (net zoals bij de airbrush).
Het gaat niet vanzelf !
Nogmaals gemeld dat de MOTIP bus heel geleidelijk en egaal spuit en de bus die ik speciaal op kleur had laten maken.....20 bar, (?) pats boem....fout (op een testplaat). De Action bus zou dus best van inferieure kwaliteit geweest kunnen zijn en daarom kan je niet alle spuitbussen over 1 kam scheren.
Een ding is zeker, de primer kan gewoon niet fout. Als je dat lukt, ben je heel knap.
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 1345
Aachenau West
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #368 Gepost op:
07 oktober 2019, 21:26:51 »
Citaat van: FritsT op 07 oktober 2019, 11:55:20
Niet 2x heen en weer (2x2) maar gewoon 1x heen (zonder weer) en klaar.
Als je deze tekst uit z'n verband rukt, dan vraag je je af: waar heeft ie het over?
Maar nu we het toch over het weer hebben
Het moet wel redelijk weer zijn om te kunnen spuiten. Geen regen, niet te koud, niet teveel wind.
Heb jij geen last van de wind bijvoorbeeld?
En hoe voorkom je dat ook de schutting wat spuitnevel mee krijgt?
Groet, Bas
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 5729
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #369 Gepost op:
07 oktober 2019, 22:50:46 »
Ik bel een dag van tevoren het KNMI..........
even serieus, je voelt toch of het waait of niet. En anders zie je het aan de straal die uit de bus komt. Waait het teveel, ja dan gaat het niet.
Regen....dacht je dat ik nat wilde worden? nee dus. En het werkstuk al helemaal niet.
En toch is mijn 8100 deze dagen gewoon in de buitenlucht (tussen de regenbuien door) gespoten. Wat kan ik daarop verder zeggen.
Wat mijn schutting betreft...........Grafitti? Ik zie er niks van.... weggewaaid.
Ik ben een model aan het maken op een manier die niet standaard is, maar het resultaat is er naar. Ik durf die gebaande paden los laten en durf te experimenteren. En eigenlijk weet ik met mijn aanpak vooraf al dat het gaat lukken. Vertrouwen in jezelf.
En mocht het fout gaan, wat dan nog...dan heb ik wel lol gehad en blijf dan zitten met een paar stukjes oud-messing...volgend project svp.
Vanavond zit ik de 8100 in elkaar te zetten met de intentie om het zaterdag klaar te hebben. Net te gehaast voor mijn gevoel en de eerste "krassen"
(wel makkelijk herstelbaar overigens) zijn een feit. Misschien dat ik hem straks in een doos stop en lekker verder ga met de Maffeitjes want die vormen mijn nieuwe uitdaging. Die 8100...komt wel eens (of niet). Ik vind hem klaar al zit hij niet in elkaar. Project geslaagd.
30950
«
Laatst bewerkt op: 07 oktober 2019, 22:55:27 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 5729
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #370 Gepost op:
08 oktober 2019, 12:56:10 »
Toch nog maar even doorzetten, maar wel in lager tempo.
Dat komt er van als je de goede montage volgorde niet meer paraat hebt (Stomme Maffei's gooien roet in het eten)
-De kap moet er weer af omdat ik de buffers aan de achterzijde eerst had moeten monteren. Dan spuit ik de beschadigde gereedschapskist ook maar gelijk over.
-Wielen/assen moeten er weer af omdat de plunjers eerst gemonteerd hadden moeten worden.
Dus vanaf nu iets meer concentratie.
Belijning en nummerplaten voor zaterdag?....nee
Cylinderblokken...
Drijfwerk.....
Remwerk.....
Veerpakketten.....
Deurtjes inhangen ...... (staan net in de groene lak, was ik dus ook vergeten)
Leidingen en handgrepen.....
Nu zie ik ineens dat de opstaptreden op de kopse kant van de watertank ook nog zwart moeten.
IMG_3844
by
Nulpunt0
, on Flickr
31121
«
Laatst bewerkt op: 08 oktober 2019, 13:06:32 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 5729
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #371 Gepost op:
08 oktober 2019, 19:23:53 »
Plunjers zijn geplaatst en functioneren. Bedrading aangesloten. Vooralsnog kan de loc analoog rijden.
Op de Gearbox heeft Slaters een Cannon motor geplaatst.
Dus enkel met het aandraaien van de inbus op de as, zal de loc electrisch of handmatig bewegen.
Digitale aansluiting is altijd nog mogelijk.
IMG_3846
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 08 oktober 2019, 19:26:17 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 5729
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #372 Gepost op:
10 oktober 2019, 22:39:07 »
Voetbal vanavond is bedroevend, dus dan is modelbouw een leuker alternatief..alhoewel..nu net 2-1. Blijft bedroevend.
Ik zal de loc niet klaar krijgen voor zaterdag. Helaas mijn hand even minder bruikbaar en met links die kleine schroefjes...nee. Maar het grootste deel van het drijfwerk aan 1 zijde heb ik er toch op gekregen
(niet te geloven... 3-1)
IMG_3868
by
Nulpunt0
, on Flickr
31606
«
Laatst bewerkt op: 10 oktober 2019, 22:42:45 door FritsT
»
Gelogd
Zilte
Gast
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #373 Gepost op:
11 oktober 2019, 07:03:33 »
Dat voetbal bedroevend is moet ik persoonlijk onderschrijven.
Ook al krijgt u hem niet klaar, Frits, het is toch weer een een briljant mooi exemplaar, die door menig liefhebber begeert zal worden.
Beterschap met uw ledemaat.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 5729
Re: NS 8100 in Spoor-1
«
Reactie #374 Gepost op:
11 oktober 2019, 17:45:03 »
Afwerken duurt lang en alle minimale afwijkingen komen aan het licht....toch ben ik niet ontevreden.
Het merendeel van het drijfwerk aan de linkerzijde zit er op en loopt. Met een druppie olie (ook op de assen) zal het nog beter zijn
De messing handgrepen (buis) op de ketel moeten vervangen worden door nikkel-zilver exemplaren. Die moet ik nog aanschaffen. Merk: Albion Alloy.
De deurtjes zitten er in en de handgrepen bij de deuren zijn voor de helft geplaatst. De andere twee moeten wachten tot dat de belijning is aangebracht.
De veiligheid heeft nu ook een veer in het midden.
Vanavond nog de stangen van het ganghandel een een leiding voor de blazer. Dan ben ik zo ver als ik wilde komen voor de presentatie morgen in Houten.
IMG_3869
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Vorige
-
Volgende
-
1
...
23
24
[
25
]
26
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in Spoor-1