Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 20:43:18
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Theovh
Vandaag om 20:33:40
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 20:07:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:03:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
  

Auteur Topic: NS 8100 in Spoor-1  (gelezen 79395 keer)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3101
    • SpoorObjecten
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #360 Gepost op: 07 oktober 2019, 15:33:10 »
Geweldig Frits, ziet er erg mooi en strak uit!
(En goed om te zien dat de spuitbussen van nonpaints naar wens zijn, weet ik in iedergeval dat ik ook geen verkeerde keus heb gemaakt).

Toch de vraag die mij bezighoud:
Is een airbrush op deze schaal het nou waard? Je laat zelf zien dat je uitstekend met een spuitbus uit de voeten kan komen en goede resultaten kan krijgen.
Op welk punt is het nou interessanter om over te schakelen naar een airbrush?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #361 Gepost op: 07 oktober 2019, 15:40:13 »
Aflakken is nooit mijn ding geweest, dus ik ben bevooroordeeld als ik zeg...weg met die airbrush. Daarnaast was mij  drijfveer om van de thinner gedragen lakken af te komen, dus als ik lak gevonden zou hebben die met de airbrush te doen zijn én die niet stinkt, dan was ik ook klaar geweest. Nu is het zo gelopen, maar had dus ook anders kunnen zijn.
Maar ik zie (voor mij) een super groot voordeel.....niks meer schoonmaken en mopperen als  de airbrush toch weer vuil was terwijl je dacht...die is schoon.

Ik besef echter heel goed dat er meerdere wegen naar Rome lopen. Zo kan ik dus echt niet omgaan met een WSA (Weerstand Soldeer Apparaat) terwijl anderen erbij zweren om soldeerwerk te doen.
Een ding...je moet het natuurlijk wel een keertje geprobeerd hebben voordat je kan oordelen, maar dat geld voor zowat alles.

Dus alle airbrushers onder ons.... pak eens een knikkerbus en deel je ervaringen hier.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2019, 15:47:23 door FritsT »

moonlicht

  • Online Online
  • Berichten: 500
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #362 Gepost op: 07 oktober 2019, 15:53:37 »
Ik heb een knikkerbus geprobeerd
Ik vind het gewoon vreselijk
Ik zweer bij mijn airbrush, schoon maken gewoon gelijk doen als je klaar bent( gewoonte van gemaakt)

Cor


daempfer

  • Online Online
  • Berichten: 311
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #363 Gepost op: 07 oktober 2019, 16:11:55 »
Alhoewel ik airbrushen een leuke techniek vind ben ik een tijdje geleden ook overgestapt op de mat zwarte Motip voor de onderstellen en een grijze acrylverf in spuitbus (Tamiya) voor de daken, vanwege het gemak. En ik ben er net zo enthausiast over als Frits vanwege de kwaliteit en het niet hoeven schoonmaken van de airbrush en voorkomen van tip-dry etc.

Een airbrush is wel weer heel handig als je je modellen wilt weatheren of een modelbaan/rails/bedding/landschap of achtergrond wilt spuiten, voor het organische werk zal ik maar zeggen.

Maar de voorraad tinnerbusjes van Phildie gaan gewoon nog met de airbrush, want fijne lak is het wel!

Ik zie trouwens net dat er op de site van MK een heel overzicht staat onder verfassortiment van RAL kleuren, te gebruiken voor verschillende periodes, modellen en NL maatschappijen. Best handig  ;D

Groet,

René
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2019, 16:15:35 door daempfer »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #364 Gepost op: 07 oktober 2019, 16:16:51 »
Ik begin na jaren eindelijk het airbrushen onder de 'duim' te krijgen :-) en ga dus nog even niet Motippen.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #365 Gepost op: 07 oktober 2019, 17:23:04 »
Ha Frits,

Nou, je bent dus net als ik “om”. Uiteraard gebruik ik mijn airbrush dagelijks, maar voor het op kleur brengen en omspuiten van modellen is de spuitbus ideaal. Mooi egaal, dekkend  en regelmatig.

En -niet onbelangrijk- het eindresultaat is ook oersterk. De verf houdt veel beter dan wat je ook uit een airbrush er op aanbrengt.

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #366 Gepost op: 07 oktober 2019, 18:29:38 »
Ik heb ook eens een wagen gespoten met (Action) primer; die zou ook erg goed zijn, maar....
Zoals Frits ook al eerder opmerkte, je bent geneigd door te gaan en daarmee te veel verf aan te brengen. Dat was bij mij ook gebeurd :(
Vooralsnog niet meer een spuitbus gebruikt en daarbij heb ik 't idee dat je met een airbrush de verf veel geleidelijker, gecontroleerder en veel dunner kunt aanbrengen dan met een spuitbus. Daar is het van: op de knop drukken en de volle laag komt eruit. Moet het duidelijk nog leren, maar tot die tijd...
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #367 Gepost op: 07 oktober 2019, 18:51:37 »
Volle laag?......... Houdt je aan de geadviseerde afstand en zeker niet te dichtbij. Oefen op een testplaat. Schuin of plat er op spuiten maakt ook uit (net zoals bij de airbrush).
Het gaat niet vanzelf !

Nogmaals gemeld dat de MOTIP bus heel geleidelijk en egaal spuit en de bus die ik speciaal op kleur had laten maken.....20 bar, (?) pats boem....fout (op een testplaat). De Action bus zou dus best van inferieure kwaliteit geweest kunnen zijn en daarom kan je niet alle spuitbussen over 1 kam scheren.

Een ding is zeker, de primer kan gewoon niet fout. Als je dat lukt, ben je heel knap.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Aachenau West
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #368 Gepost op: 07 oktober 2019, 21:26:51 »
Niet 2x heen en weer (2x2) maar gewoon 1x heen (zonder weer) en klaar.
Als je deze tekst uit z'n verband rukt, dan vraag je je af: waar heeft ie het over? ;D

Maar nu we het toch over het weer hebben ;D
Het moet wel redelijk weer zijn om te kunnen spuiten. Geen regen, niet te koud, niet teveel wind.

Heb jij geen last van de wind bijvoorbeeld?
En hoe voorkom je dat ook de schutting wat spuitnevel mee krijgt?

Groet, Bas

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #369 Gepost op: 07 oktober 2019, 22:50:46 »
Ik bel een dag van tevoren het KNMI..........

even serieus, je voelt toch of het waait of niet. En anders zie je het aan de straal die uit de bus komt. Waait het teveel, ja dan gaat het niet.
Regen....dacht je dat ik nat wilde worden? nee dus. En het werkstuk al helemaal niet.

En toch is mijn 8100 deze dagen gewoon in de buitenlucht (tussen de regenbuien door) gespoten. Wat kan ik daarop verder zeggen.
Wat mijn schutting betreft...........Grafitti? Ik zie er niks van.... weggewaaid.

Ik ben een model aan het maken op een manier die niet standaard is, maar het resultaat is er naar. Ik durf die gebaande paden los laten en durf te experimenteren. En eigenlijk weet ik met mijn aanpak vooraf al dat het gaat lukken. Vertrouwen in jezelf.
En mocht het fout gaan, wat dan nog...dan heb ik wel lol gehad en blijf dan zitten met een paar stukjes oud-messing...volgend project svp.

Vanavond zit ik de 8100 in elkaar te zetten met de intentie om het zaterdag klaar te hebben. Net te gehaast voor mijn gevoel en de eerste "krassen"
(wel makkelijk herstelbaar overigens) zijn een feit. Misschien dat ik hem straks in een doos stop en lekker verder ga met de Maffeitjes want die vormen mijn nieuwe uitdaging. Die 8100...komt wel eens (of niet). Ik vind hem klaar al zit hij niet in elkaar. Project geslaagd.

30950
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2019, 22:55:27 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #370 Gepost op: 08 oktober 2019, 12:56:10 »
Toch nog maar even doorzetten, maar wel in lager tempo.

Dat komt er van als je de goede montage volgorde niet meer paraat hebt (Stomme Maffei's gooien roet in het eten)
-De kap moet er weer af omdat ik de buffers aan de achterzijde eerst had moeten monteren. Dan spuit ik de beschadigde gereedschapskist ook maar gelijk over.
-Wielen/assen moeten er weer af omdat de plunjers eerst gemonteerd hadden moeten worden.

Dus vanaf nu iets meer concentratie.
Belijning en nummerplaten voor zaterdag?....nee
Cylinderblokken...
Drijfwerk.....
Remwerk.....
Veerpakketten.....
Deurtjes inhangen ...... (staan net in de groene lak, was ik dus ook vergeten)
Leidingen en handgrepen.....

Nu zie ik ineens dat de opstaptreden op de kopse kant van de watertank ook nog zwart moeten.

IMG_3844 by Nulpunt0, on Flickr

31121
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2019, 13:06:32 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #371 Gepost op: 08 oktober 2019, 19:23:53 »
Plunjers zijn geplaatst en functioneren. Bedrading aangesloten. Vooralsnog kan de loc analoog rijden.
Op de Gearbox heeft Slaters een Cannon motor geplaatst.

Dus enkel met het aandraaien van de inbus op de as, zal de loc electrisch of handmatig bewegen.
Digitale aansluiting is altijd nog mogelijk.

IMG_3846 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2019, 19:26:17 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #372 Gepost op: 10 oktober 2019, 22:39:07 »
Voetbal vanavond is bedroevend, dus dan is modelbouw een leuker alternatief..alhoewel..nu net 2-1. Blijft bedroevend.

Ik zal de loc niet klaar krijgen voor zaterdag. Helaas mijn hand even minder bruikbaar en met links die kleine schroefjes...nee. Maar het grootste deel van het drijfwerk aan 1 zijde heb ik er toch op gekregen

(niet te geloven... 3-1)

IMG_3868 by Nulpunt0, on Flickr

31606

« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2019, 22:42:45 door FritsT »

Zilte

  • Gast
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #373 Gepost op: 11 oktober 2019, 07:03:33 »
Dat voetbal bedroevend is moet ik persoonlijk onderschrijven. ;D Ook al krijgt u hem niet klaar, Frits, het is toch weer een een briljant mooi exemplaar, die door menig liefhebber begeert zal worden.
Beterschap met uw ledemaat.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: NS 8100 in Spoor-1
« Reactie #374 Gepost op: 11 oktober 2019, 17:45:03 »
Afwerken duurt lang en alle minimale afwijkingen komen aan het licht....toch ben ik niet ontevreden.

Het merendeel van het drijfwerk aan de linkerzijde zit er op en loopt. Met een druppie olie (ook op de assen) zal het nog beter zijn
De messing handgrepen (buis) op de ketel moeten vervangen worden door nikkel-zilver exemplaren. Die moet ik nog aanschaffen. Merk: Albion Alloy.
De deurtjes zitten er in en de handgrepen bij de deuren zijn voor de helft geplaatst. De andere twee moeten wachten tot dat de belijning is aangebracht.
De veiligheid heeft nu ook een veer in het midden.

Vanavond nog de stangen van het ganghandel een een leiding voor de blazer. Dan ben ik zo ver als ik wilde komen voor de presentatie morgen in Houten.

IMG_3869 by Nulpunt0, on Flickr