Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Sikje 225
door
Eric B
Vandaag
om 13:49:47
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 13:43:28
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 13:42:45
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 13:38:54
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 13:38:42
Locatie van foto gezocht
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
martijnhaman
Vandaag
om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
shay59
Vandaag
om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 11:44:03
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 11:35:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 11:16:52
Lima IRM pimpen
door
Railpassie
Vandaag
om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar
door
HeRo
Vandaag
om 09:05:42
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik Mijd
Vandaag
om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
HJ
Vandaag
om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Lobomotion69
Vandaag
om 04:30:00
DCM motor van Märklin demonteren.
door
Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Brawa V100.10 42801
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Brawa V100.10 42801 (gelezen 2682 keer)
Peter.v.L
Offline
Berichten: 297
Brawa V100.10 42801
«
Gepost op:
14 January 2019, 09:40:16 »
Goedemorgen,
Op het moment ben ik bezig om een Brawa V100.10 42801 van een Loksound v4 21 MTC te voorzien. De binnenverlichting laat ik even buiten gebruik omdat ik (nog) niet wil verbouwen aan de originele print en/of solderen aan de decoder om de uitgang Aux3 te versterken. Eerst maar eens kijken of de rijeigenschappen goed te krijgen zijn, vooralsnog blijft, ondanks finetunen met de lokprogrammer, de lok in lage snelheid iets stotteren. Nu al bijna niet storend meer maar ik wil hem toch iets rustiger hebben
Omdat ik mijn favoriete Zimo sugarcube speaker niet kwijt kon heb ik er een iPhone 4 speaker ingezet. Het geluid is verbazingwekkend goed en dat uit een gratis speaker van een oud toestel, alleen nu nog mooi op video te krijgen, ik ga maar eens experimenteren met wat andere opname apparatuur, voorlopig is dit het resultaat, opgenomen met de telefoon, wij zijn er al weer blij mee.
https://youtu.be/E6JrE92sj4A
Ps, alle tips om de licht trilling (je kunt het nog nauwelijks stotteren noemen) er uit te krijgen in rijstap 1 en 2 zijn welkom. Ik ga ook eens kijken hoe het motortje reageert op 20kHz PWM in plaats van de standaard 40kHz. Wordt vervolgt....
Gelogd
Groet, Peter
mijn YouTube kanaal
Ons draadje, de bouw van Bahnstrecke Lahr
wob
Online
Berichten: 2831
Aachenau West
Re: Brawa V100.10 42801
«
Reactie #1 Gepost op:
14 January 2019, 10:15:10 »
Ik heb een vergelijkbaar model in DC, namelijk Brawa 42856.
Mijn exemplaar stottert niet, maar rijdt helaas onregelmatig, vooral bij gematigde snelheden. Dat zie je vooral als je er een trein achter hangt.
Ik vrees dat dat een mechanische oorsprong heeft en dat er weinig aan te doen valt (althans niet door mij).
De decoderinstellingen (ESU LoPi V4.0) heb ik al geoptimaliseerd via de truc om CV54 op 0 te zetten en vervolgens F1 te activeren.
De loc loopt verder heel mooi met nauwelijks geluid van motor en aandrijving.
Ik ben benieuwd of het jou gaat lukken het stotteren te elimineren.
Succes.
Groet, Bas
Gelogd
wob
Online
Berichten: 2831
Aachenau West
Re: Brawa V100.10 42801
«
Reactie #2 Gepost op:
14 January 2019, 10:23:20 »
Hierbij nog even de uitkomst van de genoemde ESU-truc:
CV 2 = 3
CV 51 = 0
CV 52 = 4
CV 53 = 127
CV 54 = 46
CV 55 = 8
CV 56 = 255
Groet, Bas
Gelogd
Peter.v.L
Offline
Berichten: 297
Re: Brawa V100.10 42801
«
Reactie #3 Gepost op:
14 January 2019, 15:15:22 »
Dank voor je reactie, ik ga er eens induiken, hou jullie op de hoogte
Gelogd
Groet, Peter
mijn YouTube kanaal
Ons draadje, de bouw van Bahnstrecke Lahr
wob
Online
Berichten: 2831
Aachenau West
Re: Brawa V100.10 42801
«
Reactie #4 Gepost op:
16 January 2019, 22:46:22 »
Ik heb nog even getest wat het effect is als je de lastregeling uitzet, met CV 56 = 0.
De snelheid schiet dan enigszins omhoog en het schokkerige rijgedrag vermindert.
Dat staaft mijn vermoeden dat de oorzaak mechanisch van aard is (want anders zou de loc in principe gelijkmatig moeten lopen).
Met de lastregeling aan (CV 56 = 255; maximaal) zou het kunnen zijn dat de decoder het mechanische schokken probeert te corrigeren, wat natuurlijk a hell of a job is voor de decoder. Het tegenovergestelde is het gevolg: het schokken wordt versterkt.
Tevens blijkt het schokken bij het trekken van een zware trein te verminderen. Ook dat lijkt logisch omdat een zware aanhanglast een dempend effect heeft op de mechanische onvolkomenheid van de relatief lichte loc.
Ik gebruik de loc in principe voor lichte keertreinen. In mijn geval is het dan het beste (minst slechte) om de lastregeling uit te zetten.
Groet, Bas
Gelogd
Peter.v.L
Offline
Berichten: 297
Re: Brawa V100.10 42801
«
Reactie #5 Gepost op:
26 January 2019, 22:04:05 »
Ha medespoorders,
Na enorm veel proberen en instellen hebben we hem aardig onder controle, al komt er misschien nog wel eens een ander motortje in. Inrijden van de remsecties geeft nog wat stotters, maar verder is ie aardig naar de zin. Alle instellingen voor de remsecties staan goed, maar ja, de boog kan niet altijd gespannen staan
https://youtu.be/15XHmr3u8KI
«
Laatst bewerkt op: 26 January 2019, 22:54:17 door Peter.v.L
»
Gelogd
Groet, Peter
mijn YouTube kanaal
Ons draadje, de bouw van Bahnstrecke Lahr
wob
Online
Berichten: 2831
Aachenau West
Re: Brawa V100.10 42801
«
Reactie #6 Gepost op:
27 January 2019, 11:34:45 »
Ziet er perfect uit!
Mooie baan, trouwens.
Groet, Bas
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Brawa V100.10 42801