Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
Jelmer
Vandaag
om 13:59:14
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
Vandaag
om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
MacArthur
Vandaag
om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Paul552
Vandaag
om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 12:25:12
Al mijn goede ideeën...
door
Karst Drenth
Vandaag
om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:27:15
Bauarbeiten im gange
door
Dave.......
Vandaag
om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk)
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet
door
Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0
door
Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Brawa V100.10 42801
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Brawa V100.10 42801 (gelezen 2474 keer)
Peter.v.L
Offline
Berichten: 244
Brawa V100.10 42801
«
Gepost op:
14 januari 2019, 09:40:16 »
Goedemorgen,
Op het moment ben ik bezig om een Brawa V100.10 42801 van een Loksound v4 21 MTC te voorzien. De binnenverlichting laat ik even buiten gebruik omdat ik (nog) niet wil verbouwen aan de originele print en/of solderen aan de decoder om de uitgang Aux3 te versterken. Eerst maar eens kijken of de rijeigenschappen goed te krijgen zijn, vooralsnog blijft, ondanks finetunen met de lokprogrammer, de lok in lage snelheid iets stotteren. Nu al bijna niet storend meer maar ik wil hem toch iets rustiger hebben
Omdat ik mijn favoriete Zimo sugarcube speaker niet kwijt kon heb ik er een iPhone 4 speaker ingezet. Het geluid is verbazingwekkend goed en dat uit een gratis speaker van een oud toestel, alleen nu nog mooi op video te krijgen, ik ga maar eens experimenteren met wat andere opname apparatuur, voorlopig is dit het resultaat, opgenomen met de telefoon, wij zijn er al weer blij mee.
https://youtu.be/E6JrE92sj4A
Ps, alle tips om de licht trilling (je kunt het nog nauwelijks stotteren noemen) er uit te krijgen in rijstap 1 en 2 zijn welkom. Ik ga ook eens kijken hoe het motortje reageert op 20kHz PWM in plaats van de standaard 40kHz. Wordt vervolgt....
Gelogd
Groet, Peter
mijn YouTube kanaal
Abonneren op mijn YouTube kanaal?
wob
Online
Berichten: 2410
Aachenau West
Re: Brawa V100.10 42801
«
Reactie #1 Gepost op:
14 januari 2019, 10:15:10 »
Ik heb een vergelijkbaar model in DC, namelijk Brawa 42856.
Mijn exemplaar stottert niet, maar rijdt helaas onregelmatig, vooral bij gematigde snelheden. Dat zie je vooral als je er een trein achter hangt.
Ik vrees dat dat een mechanische oorsprong heeft en dat er weinig aan te doen valt (althans niet door mij).
De decoderinstellingen (ESU LoPi V4.0) heb ik al geoptimaliseerd via de truc om CV54 op 0 te zetten en vervolgens F1 te activeren.
De loc loopt verder heel mooi met nauwelijks geluid van motor en aandrijving.
Ik ben benieuwd of het jou gaat lukken het stotteren te elimineren.
Succes.
Groet, Bas
Gelogd
wob
Online
Berichten: 2410
Aachenau West
Re: Brawa V100.10 42801
«
Reactie #2 Gepost op:
14 januari 2019, 10:23:20 »
Hierbij nog even de uitkomst van de genoemde ESU-truc:
CV 2 = 3
CV 51 = 0
CV 52 = 4
CV 53 = 127
CV 54 = 46
CV 55 = 8
CV 56 = 255
Groet, Bas
Gelogd
Peter.v.L
Offline
Berichten: 244
Re: Brawa V100.10 42801
«
Reactie #3 Gepost op:
14 januari 2019, 15:15:22 »
Dank voor je reactie, ik ga er eens induiken, hou jullie op de hoogte
Gelogd
Groet, Peter
mijn YouTube kanaal
Abonneren op mijn YouTube kanaal?
wob
Online
Berichten: 2410
Aachenau West
Re: Brawa V100.10 42801
«
Reactie #4 Gepost op:
16 januari 2019, 22:46:22 »
Ik heb nog even getest wat het effect is als je de lastregeling uitzet, met CV 56 = 0.
De snelheid schiet dan enigszins omhoog en het schokkerige rijgedrag vermindert.
Dat staaft mijn vermoeden dat de oorzaak mechanisch van aard is (want anders zou de loc in principe gelijkmatig moeten lopen).
Met de lastregeling aan (CV 56 = 255; maximaal) zou het kunnen zijn dat de decoder het mechanische schokken probeert te corrigeren, wat natuurlijk a hell of a job is voor de decoder. Het tegenovergestelde is het gevolg: het schokken wordt versterkt.
Tevens blijkt het schokken bij het trekken van een zware trein te verminderen. Ook dat lijkt logisch omdat een zware aanhanglast een dempend effect heeft op de mechanische onvolkomenheid van de relatief lichte loc.
Ik gebruik de loc in principe voor lichte keertreinen. In mijn geval is het dan het beste (minst slechte) om de lastregeling uit te zetten.
Groet, Bas
Gelogd
Peter.v.L
Offline
Berichten: 244
Re: Brawa V100.10 42801
«
Reactie #5 Gepost op:
26 januari 2019, 22:04:05 »
Ha medespoorders,
Na enorm veel proberen en instellen hebben we hem aardig onder controle, al komt er misschien nog wel eens een ander motortje in. Inrijden van de remsecties geeft nog wat stotters, maar verder is ie aardig naar de zin. Alle instellingen voor de remsecties staan goed, maar ja, de boog kan niet altijd gespannen staan
https://youtu.be/15XHmr3u8KI
«
Laatst bewerkt op: 26 januari 2019, 22:54:17 door Peter.v.L
»
Gelogd
Groet, Peter
mijn YouTube kanaal
Abonneren op mijn YouTube kanaal?
wob
Online
Berichten: 2410
Aachenau West
Re: Brawa V100.10 42801
«
Reactie #6 Gepost op:
27 januari 2019, 11:34:45 »
Ziet er perfect uit!
Mooie baan, trouwens.
Groet, Bas
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Brawa V100.10 42801