Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Terugmelding via stroomdetectie  (gelezen 4368 keer)

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Terugmelding via stroomdetectie
« Gepost op: 13 januari 2019, 19:53:48 »
Beste mensen,
Ik rijd analoog. De aansturing gebeurt via een zelfgeschreven programma op de PC, dat via een seriële koppeling een Arduino aanstuurt. Die Arduino geeft dan aan ieder blok op de baan een (per blok dus verschillend) puls-breedte-signaal. Het schema van de elektronica voor de voeding één blok van staat hieronder.



Het geheel werkt redelijk naar behoren. Echter met één probleem. De terugmelding naar de Arduino gaat nu via een magneetje onder de treinen en reed-contacten (niet op de tekening). Bij aanslaan van het reed-contact wordt de poort (input-pull-up) op de Arduino met de nullijn verbonden. Dat gaat nogal eens mis. Een aantal reed-contacten ligt in een bocht, en de uitslag van de locomotief is blijkbaar net teveel. Ook andere oorzaken zorgen dat het reed-contact geen schakelpuls doorgeeft. Kortom, ik ben daar niet zo tevreden mee.

Nu weet ik, dat het mogelijk is om via het meten in de stroomkring een signaal is door te geven (in mijn geval dus naar de Arduino). Gezien de huidige opzet zou alleen een plaats bij de rode vraagtekens bij B (dus vóór de motor, dus in de 12 volt draad) of bij A (volgens mij ongeveer op nul, aarde spanningsniveau). Ik denk dan het laatste stuk van 50 cm van een blok te isoleren, en in de draad die naar dat sub-blok toeloopt de stroomdoorvoer te meten.

Mijn vraag: wie weet een schakeling (ik vermoed iets met een transistor of zo), die ik in elkaar kan solderen, en bij A of bij B kan tussenvoegen, waarbij het eindresultaat aan de Arduino-poort kan worden aangeboden. Moet dus tussen 5 of 0 volt schakelen. Het in elkaar solderen is voor mij niet zo'n punt, dat lukt me wel. Het plaatsen tussen de huidige transistor en de nullijn is, gezien de huidige aanleg van de baan, niet goed mogelijk.

Wie helpt mij?

Wim K
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2019, 20:48:57 door Bert van Gelder »

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: terugmelding via stroomdetectie
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2019, 19:57:28 »
Zie de site van Klaas: https://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html#05

Als je digitaal rijdt, kun een enkelvoudige optocoupler gebruiken zoals de PC817, die zijn goedkoper...

En als diodes zou ik 1N540x gebruiken, zeker voor H0...
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2019, 20:00:04 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: terugmelding via stroomdetectie
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2019, 20:01:48 »
Een zelfde schakeling staat in de encyclopedie, afbeelding 09.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: terugmelding via stroomdetectie
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2019, 20:12:12 »
Dat is snel antwoord.
In de encyclopedia had ik dit nog niet zien staan, dat is inderdaad wat ik zoek.

Nog wel twee vraagjes:.

1.  over de twee condensatoren (10 nF wordt voorgesteld). Volgens mij geeft dat verstoring van het pmw-signaal. Kan dat zomaar bij het meten bij een puls-breedte-signaal? Kan ik die condensatoren gewoon weglaten of zijn ze echt nodig?

2. En is het wel nodig om dioden erin te zetten voor heen en voor terug? Een puls-signaal is alleen maar e-e-n richting op, het is aan of uit, maar nooit negatief. Mag ik de helft van de dioden (D3 en D4 in de tekening van de encyclopedie) gewoon weglaten? Of mag dat niet?

Wim K
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2019, 20:52:31 door wimk »

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Terugmelding via stroomdetectie
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2019, 21:18:49 »
Ja, weglaten kan. Bij de meeste soortgelijke schakelingen zitten ze er ook niet in...
Neen, als je stroom maar 1 kant op loopt zijn 2 dioden genoeg, en uiteraard ook de goedkopere enkelvoudige optocouplers (PC817s).
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Terugmelding via stroomdetectie
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2019, 21:26:34 »
Suggestie: misschien is 1 diode wel genoeg als je de optocoupler over 1 diode EN de transistor zet, dat zou je es kunnen testen.
Als de collector-emitter spanningsval meer dan 0,5 Volt is, zou dat voldoende moeten zijn samen met de 0,6 Volt van de diode?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Terugmelding via stroomdetectie
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2019, 21:50:21 »
Als de spanning over collector-emitter 0,5 volt is dan wordt de transistor niet goed open gestuurd. Normaal gesproken zou die spanningsval niet meer dan 0,2 volt moeten zijn.
Het is ook mogelijk om de stroomdetector tussen emitter en massa te zetten. Dan kan het wel met 1 diode, maar dan krijg je een ander type stroomdetector.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Terugmelding via stroomdetectie
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2019, 07:56:10 »
Dank voor het meedenken.
Het medegebruik van de transistor is, gezien de bedrading onder de baan, niet mogelijk, maar de andere hints (weglaten condensator, e-e-n richting op diodes) zal ik ter harte nemen.
Binnenkort zal ik wat gaan experimenteren.

Wim K

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Terugmelding via stroomdetectie
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2019, 10:24:48 »
Nee, die diode de andere kant op kan je niet weglaten. Tenminste, ik neem niet aan dat de flyback in je trein zelf zit maar over A en B. Als je de diode de andere kant op weg zou laten heb je geen pad meer voor de back EMF. Of je moet na de detectie nog een flyback diode over de rail zetten.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Terugmelding via stroomdetectie
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2019, 12:35:37 »
De back EMF laat de stroom toch in dezelfde richting lopen? Dus ik zie het probleem niet als je de andere diodes weglaat.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Terugmelding via stroomdetectie
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2019, 13:16:51 »
Nu moest ik weer even nadenken want doe het niet dagelijks meer. Moest weer even zoeken. ::) Dus zeg het maar als ik het fout heb.

Volgens mij is dit de mooie verwarring van termen. Waar back EMF voor zowel de piek spanning over een inductor die je uit zet, als voor de spanning ten behoeve van een motor in generator modus wordt gebruikt. Waarbij de eerste dan eigenlijk correcter / minder verwarrend counter EMF is. En dat is wat ik bedoelde. De negatieve puls bij het uitschakelen van een inductor (en dus motor). Zonder diode in de andere richting kan deze puls nergens heen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Terugmelding via stroomdetectie
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2019, 16:28:36 »
Timo, je vergist je toch. De term back-EMF is wat verwarrend omdat dit suggereert dat die de stroom in de andere richting wil sturen. Maar dat is niet zo. Een inductor, of spoel, die wordt afgeschakeld wil de bestaande stroom juist handhaven en stuwt hem dus in dezelfde richting.

Iets anders is de generatorwerking van de motor op het moment dat de voeding is afgeschakeld. Die wil de stroom juist in tegengestelde richting stuwen. Daar helpen geen diode tegen want zo'n diode zou de motor kortsluiten zodat die niet meer wil werken.

Gelukkig kan de generatorspanning geen kwaad want die kan nooit groter zijn dan de voedende spanning. Dit in tegenstelling tot de spanning die ontstaat door de inductie, als je die niet afvoert via een diode kan die zo hoog oplopen dat de stuurtransistor wordt opgeblazen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Terugmelding via stroomdetectie
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2019, 17:02:20 »
Nee, de inductie spanning is tegenovergesteld (counter EMF) en generator spanning gelijk (back EMF).

Simpel motor model:


Als je de spanning over de spoel definieert dat deze positief is zodra deze aan een (positieve) voeding hangt (voeding + aan spoel +, voeding - aan spoel -) dan loopt de stroom dor de spoel netjes van + naar -. Zodra deze losgekoppeld wordt van de voeding wil de spoel deze stroom aanhouden en druk dus stroom uit zin - klem. Iets parallel aan de spoel zal daarom een stoom van spoel - naar spoel +krijgen ofwel de spanning over de spoel moet negatief geworden zijn.

Even door LTspice:


Groen, stroom door L1.
Blauw, spanning over L1 + R1 ofwel R2


Timo of ben ik zo toe aan weekend? ;D
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Terugmelding via stroomdetectie
« Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2019, 17:18:11 »
Iets parallel aan de spoel zal daarom een stoom van spoel - naar spoel +krijgen ofwel de spanning over de spoel moet negatief geworden zijn.
Je bent inderdaad aan het weekend toe. ;D
De spanning over de spoel keert inderdaad om, maar de stroom blijft in dezelfde richting lopen. Het verschil is dat de spoel in het ene geval, als hij van buiten wordt gevoed, de verbruiker is. In het andere geval, na afschakeling, wordt hij de bron. En binnen een bron loopt de stroom van min naar plus.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Terugmelding via stroomdetectie
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2019, 09:01:18 »
Je hebt gelijk! :-X :-X :-X :-X

Probleem was niet niet zo zeer niet goed hebben wat de motor doet maar hoe dat dan gaat in combinatie met de schakeling. Had ik dat even getekend had ik het wel gezien ::) Om vervolgens door mijn eigen stomme schuld te lezen:
[...]De term back-EMF is wat verwarrend omdat dit suggereert dat die de stroom spanning in de andere richting wil sturen.
[...]
Iets anders is de generatorwerking van de motor op het moment dat de voeding is afgeschakeld. Die wil de stroom spanning juist in tegengestelde richting stuwen.

Laten we het er op houden dat het een lange dag werken was na een te korte nacht. Iemand had de mug op de slaapkamer niet verteld dat het januari is >:(


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox