Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.  (gelezen 3141 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Gepost op: 12 januari 2019, 14:23:15 »
Goedemiddag,


Ik kreeg van een kennis onderstaand probleem voorgeschoteld.

- De treinen rijden in alle richtingen.
- Digitaal Dcc bedrijf.
- Wissels en kruis met puntstukpolarisatie.
- Conrad wisselmotoren met eindafschakeling


Hoe kan ik dit terugkoppelen met betrekking tot de juiste manier van aansluiten.



Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2019, 18:20:54 »
De twee gewone wissels zijn natuurlijk het makkelijkste en gaan zoals gewoonlijk.

Voor de engelsman is het ook al vaker beschreven zoals hier. Hieronder een plaatje eruit. Komt er op neer dat de aandrijving steeds het tegenoverliggende puntstuk polariseert.

De lastige kandidaat is de kruiswissel omdat deze geen aandrijving heeft. Nu moet ik zeggen dat ik daar ook nog weinig over gelezen heb met betrekking tot polarisatie. Maar gezien het ontwerp ga ik er vanuit dat de aansluitingen van de twee puntstukken onafhankelijk van de wissel af komen. Volgens mij zou het het linker puntstuk van de kruiswissel aan kunnen sluiten op het hartstuk van de rechter normale wissel. Het rechterpuntstuk van de kruiswissel sluit je aan op het rechter puntstuk van de engelsman.

Om dit geheel te laten werken is het alleen wel van belang dat je maar steeds maar van één kant de rijweg instelt over de kruiswissel. Dus als je vanaf links(onder) over de kruiswissel naar de tak rechtsboven wilt rijden moet de rechter wissel in de stand rechtdoor liggen. En andersom.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2019, 21:25:18 »
Timo, waar zie jij een kruiswissel? Ik zie alleen maar een kruising. De puntstukken daarvan kun je polariseren met de stand van het Engels wissel en het gewone wissel rechts. Met dien verstande dat die wissels niet allebei tegelijk naar de kruising mogen leiden want ze veroorzaken een tegengestelde polarisatie.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21659
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2019, 21:31:27 »
En dat laatste is wel even oppassen.
Je kan de kruising ook een eigen relais voor de polarisatie geven. De bediening van dat relais neem je dan mee bij het instellen van de rijweg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2019, 21:35:25 »
Werken met rijwegkeuze is inderdaad het mooiste. Maar ook dan moet je een vergrendeling inbouwen zodat je geen conflicterende rijwegen kunt instellen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21659
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2019, 21:40:31 »
Wel of geen vergrendeling (beveiliging) is een keuze die volgens mij niet zoveel met deze vraag te maken heeft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2019, 22:39:07 »
@Klaas Zondervan, uhm, ja, dat bedoelde ik :-[ :-[

Maar verder zeggen we dus hetzelfde ;D

En als je toch met rijwegen instellen gaat werken zou de "verkeerde" rijweg ook instellen er onderdeel van kunnen zijn. Is dat relais ook niet nodig :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2019, 23:11:16 »
Wel of geen vergrendeling (beveiliging) is een keuze die volgens mij niet zoveel met deze vraag te maken heeft.
Nou, dat denk ik wel. Of je de polarisatie nou laat afhangen van de wisselstanden of van de rijwegkeuze, in beide gevallen moet je er voor zorgen dat rijwegen die een tegenstrijdige polarisatie veroorzaken op elkaar vergrendeld zijn. Of je moet er zelf op letten dat dat niet voorkomt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21659
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2019, 14:23:54 »
Bij het instellen van een rijweg moet je altijd opletten of alles goed staat (of beveiligen) toch? Dat is hier niet anders.

En relais heeft als voordeel dat het echt bij de kruising hoort en altijd in de feitelijke rijweg is opgenomen. Je hoeft geen wissel te bedienen dat helemaal niet bij de rijweg hoort en dus gemakkelijk wordt vergeten.

Dat speelt minder als de rijwegbedienimg wordt geautomatiseerd. Analoog doe je dat met de aloude diodematrix. De betere digitale centrales kennen rijweginstelling, mits de wissels digitaal worden bediend natuurlijk. Bij automatisering met de computer is het al helemaal geen punt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2019, 14:39:58 »
Bij het instellen van een rijweg moet je altijd opletten of alles goed staat (of beveiligen) toch? Dat is hier niet anders.
Ik hoef alleen maar op te letten bij het ontwerp en de bouw. Ik werk al jaren met rijwegkeuzes, en bij de keuze van een rijweg die in conflict is met een reeds gekozen rijweg wordt de nieuwe aanvraag domweg geweigerd. Dus eerst de andere rijweg cancelen voordat de nieuwe wordt gekozen.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2019, 14:53:14 »
Een auto reverser tussen hangen.http://wiringfordcc.com/track_2.htm#a54

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2019, 16:16:03 »
Bedankt voor het meedenken, ik kwam er zelf niet uit zonder compromissen
te doen inzake rijwegen gezien er altijd kans op conflicten is.

Een frog juicer is wel een goed optie, ik heb even rondgekeken en deze is ook
in Engeland wel te krijgen, dat scheelt weer import uit de States.

Ik neem het mee voor mijn kennis, deze gaat over de centen dus die zal ik
eens gaan benaderen.


Bedankt!

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2019, 16:42:59 »
Een keerlusmodule is inderdaad een optie. Maar zou het zelf niet waard vinden in deze situatie. Maar goed, vrije keuze natuurlijk! (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21659
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2019, 16:53:42 »
@Klaas, je kan altijd kiezen tussen telkens opletten of de boel beveiligen. Mijn opmerking was alleen maar dat deze situatie niet bijzonder was, voor het geval de vragensteller uit jouw advies zou opmaken dat vergrendelen hier ‘moet’.

Werken met rijwegkeuze is inderdaad het mooiste. Maar ook dan moet je een vergrendeling inbouwen zodat je geen conflicterende rijwegen kunt instellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.