Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door martijn v m
Vandaag om 19:32:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:13:42
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Rondje_HO
Vandaag om 19:10:49
Bouwpakket van een CIWL LX rijtuig van Amati door Rondje_HO
Vandaag om 19:06:19
1/32 schaal, 'Papier Berken" door Stedahult
Vandaag om 18:56:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 18:55:20
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Nils
Vandaag om 18:44:46
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 18:37:16
Fleischmann draaischijf 6052 door johanw
Vandaag om 18:16:37
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
Vandaag om 18:12:59
Once Upon A Time In A Computer Desk door JurS
Vandaag om 17:40:58
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Frans Peeters
Vandaag om 17:30:38
Projekt 083-338 door Bert V
Vandaag om 17:20:31
65 018 van de SSN/VSM door Karben
Vandaag om 17:02:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen-V
Vandaag om 16:36:18
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door 1795
Vandaag om 16:27:05
Roco BR215 decoder door NS1220
Vandaag om 15:26:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 14:19:49
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 14:16:41
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Joran
Vandaag om 14:04:17
Van Biervliet/B Models 2019 door Ryansprenkels
Vandaag om 13:18:34
Graag jullie mening over deze baan door bask185
Vandaag om 11:58:13
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door mdjr78
Vandaag om 11:44:59
EifelBurgenBahn door mass am see
Vandaag om 11:17:13
De laatste dag van een 1700 door Vislijn
Vandaag om 10:53:04
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Floris Dilz
Vandaag om 10:23:31
Digitale centrale: Roco z21 of Digikeijs DR5000? door MdBruin
Vandaag om 09:55:37
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn door Nullem
Vandaag om 09:39:55
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 08:35:34
Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4 door Coliebollie
Vandaag om 06:58:02
  

Auteur Topic: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.  (gelezen 1237 keer)

RobbertJan

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 3113
  • Mcn NSR Groningen.
    • Mijn modelspoor pagina op Facebook
Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Gepost op: 12 januari 2019, 14:23:15 »
Goedemiddag,


Ik kreeg van een kennis onderstaand probleem voorgeschoteld.

- De treinen rijden in alle richtingen.
- Digitaal Dcc bedrijf.
- Wissels en kruis met puntstukpolarisatie.
- Conrad wisselmotoren met eindafschakeling


Hoe kan ik dit terugkoppelen met betrekking tot de juiste manier van aansluiten.



Gr,

Robbert Jan.
NS "Station Sauwerd" in 1:87 binnenkort te zien
in het museum te Zuidbroek en in Groningen
begin Oktober.

Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4487
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2019, 18:20:54 »
De twee gewone wissels zijn natuurlijk het makkelijkste en gaan zoals gewoonlijk.

Voor de engelsman is het ook al vaker beschreven zoals hier. Hieronder een plaatje eruit. Komt er op neer dat de aandrijving steeds het tegenoverliggende puntstuk polariseert.

De lastige kandidaat is de kruiswissel omdat deze geen aandrijving heeft. Nu moet ik zeggen dat ik daar ook nog weinig over gelezen heb met betrekking tot polarisatie. Maar gezien het ontwerp ga ik er vanuit dat de aansluitingen van de twee puntstukken onafhankelijk van de wissel af komen. Volgens mij zou het het linker puntstuk van de kruiswissel aan kunnen sluiten op het hartstuk van de rechter normale wissel. Het rechterpuntstuk van de kruiswissel sluit je aan op het rechter puntstuk van de engelsman.

Om dit geheel te laten werken is het alleen wel van belang dat je maar steeds maar van één kant de rijweg instelt over de kruiswissel. Dus als je vanaf links(onder) over de kruiswissel naar de tak rechtsboven wilt rijden moet de rechter wissel in de stand rechtdoor liggen. En andersom.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17407
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2019, 21:25:18 »
Timo, waar zie jij een kruiswissel? Ik zie alleen maar een kruising. De puntstukken daarvan kun je polariseren met de stand van het Engels wissel en het gewone wissel rechts. Met dien verstande dat die wissels niet allebei tegelijk naar de kruising mogen leiden want ze veroorzaken een tegengestelde polarisatie.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18333
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2019, 21:31:27 »
En dat laatste is wel even oppassen.
Je kan de kruising ook een eigen relais voor de polarisatie geven. De bediening van dat relais neem je dan mee bij het instellen van de rijweg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17407
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2019, 21:35:25 »
Werken met rijwegkeuze is inderdaad het mooiste. Maar ook dan moet je een vergrendeling inbouwen zodat je geen conflicterende rijwegen kunt instellen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18333
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2019, 21:40:31 »
Wel of geen vergrendeling (beveiliging) is een keuze die volgens mij niet zoveel met deze vraag te maken heeft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4487
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2019, 22:39:07 »
@Klaas Zondervan, uhm, ja, dat bedoelde ik :-[ :-[

Maar verder zeggen we dus hetzelfde ;D

En als je toch met rijwegen instellen gaat werken zou de "verkeerde" rijweg ook instellen er onderdeel van kunnen zijn. Is dat relais ook niet nodig :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17407
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2019, 23:11:16 »
Wel of geen vergrendeling (beveiliging) is een keuze die volgens mij niet zoveel met deze vraag te maken heeft.
Nou, dat denk ik wel. Of je de polarisatie nou laat afhangen van de wisselstanden of van de rijwegkeuze, in beide gevallen moet je er voor zorgen dat rijwegen die een tegenstrijdige polarisatie veroorzaken op elkaar vergrendeld zijn. Of je moet er zelf op letten dat dat niet voorkomt.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18333
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2019, 14:23:54 »
Bij het instellen van een rijweg moet je altijd opletten of alles goed staat (of beveiligen) toch? Dat is hier niet anders.

En relais heeft als voordeel dat het echt bij de kruising hoort en altijd in de feitelijke rijweg is opgenomen. Je hoeft geen wissel te bedienen dat helemaal niet bij de rijweg hoort en dus gemakkelijk wordt vergeten.

Dat speelt minder als de rijwegbedienimg wordt geautomatiseerd. Analoog doe je dat met de aloude diodematrix. De betere digitale centrales kennen rijweginstelling, mits de wissels digitaal worden bediend natuurlijk. Bij automatisering met de computer is het al helemaal geen punt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17407
    • Pagina van klaas
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2019, 14:39:58 »
Bij het instellen van een rijweg moet je altijd opletten of alles goed staat (of beveiligen) toch? Dat is hier niet anders.
Ik hoef alleen maar op te letten bij het ontwerp en de bouw. Ik werk al jaren met rijwegkeuzes, en bij de keuze van een rijweg die in conflict is met een reeds gekozen rijweg wordt de nieuwe aanvraag domweg geweigerd. Dus eerst de andere rijweg cancelen voordat de nieuwe wordt gekozen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 8034
  • Team Mitropa FNDL
    • Team Mitropa
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2019, 14:53:14 »
Een auto reverser tussen hangen.http://wiringfordcc.com/track_2.htm#a54

RobbertJan

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 3113
  • Mcn NSR Groningen.
    • Mijn modelspoor pagina op Facebook
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2019, 16:16:03 »
Bedankt voor het meedenken, ik kwam er zelf niet uit zonder compromissen
te doen inzake rijwegen gezien er altijd kans op conflicten is.

Een frog juicer is wel een goed optie, ik heb even rondgekeken en deze is ook
in Engeland wel te krijgen, dat scheelt weer import uit de States.

Ik neem het mee voor mijn kennis, deze gaat over de centen dus die zal ik
eens gaan benaderen.


Bedankt!

Gr,

Robbert Jan.
NS "Station Sauwerd" in 1:87 binnenkort te zien
in het museum te Zuidbroek en in Groningen
begin Oktober.

Nieuw project; The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4487
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2019, 16:42:59 »
Een keerlusmodule is inderdaad een optie. Maar zou het zelf niet waard vinden in deze situatie. Maar goed, vrije keuze natuurlijk! (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18333
Re: Wisselstraat Digitaal Dcc, hoe aan te sluiten.
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2019, 16:53:42 »
@Klaas, je kan altijd kiezen tussen telkens opletten of de boel beveiligen. Mijn opmerking was alleen maar dat deze situatie niet bijzonder was, voor het geval de vragensteller uit jouw advies zou opmaken dat vergrendelen hier ‘moet’.

Werken met rijwegkeuze is inderdaad het mooiste. Maar ook dan moet je een vergrendeling inbouwen zodat je geen conflicterende rijwegen kunt instellen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.