Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II  (gelezen 6184 keer)

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Gepost op: 07 januari 2019, 22:37:20 »
Goedenavond,

Voor de aansturing van mijn baan( in aanbouw) gebruik ik momenteel een IB II.
Ik hiervoor gekozen vanwege de Loconet mogelijkheden.
Echter het lukt mij niet om bij een aantal nieuwe Märklin mfx loc’s de functies boven f4 aan de praat te krijgen.
Ik heb de IB II op alle DCC formaten ingesteld , naast het Motorola nieuw formaat, maar op geen enkel data formaat reageren de functies boven f4.
Ook heb ik in de handleiding gekeken of er speciale opties ingesteld/aangepast moeten worden, maar ook hier loop ik op dood spoor.
De software versie van mijn IB II is 1.0255-1.0256
Wie kan mij verder helpen?

met vriendelijke groeten
Ruud van der Sluijs

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #1 Gepost op: 08 januari 2019, 00:02:05 »
Hallo

Een IB "praat" geen MFX, en de oudere ( ouder dan pakweg 2 jaar)  marklin decoders geen DCC.
Je kunt je loks dus alleen via motorola aansturen, en dat heeft behalve F0 hoogstens 4 extra functies.
Hogere functies kunnen de meeste motorola loks via vervolgadressen aansturen. Zie hiervoor de gebruiksaanwijzing van je loks.

Motorola is gewoon een verouderd protocol, en een IB kan geen MFX.
Het is eenmaal zo.

Bart

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #2 Gepost op: 08 januari 2019, 00:39:08 »
Hallo Ruud,

Bart heeft bijna gelijk. Hij vergeet (waarschijnlijk om het antwoord simpel te houden) een aantal wijzigingen die Marklin in de decoders heeft aangebracht.

Eerste vraag is hoe oud zijn de MFX loks?
Tweede staat in de handleiding dat de decoder in de lokomotief DCC ondersteund?

MFX(+) loks die de afgelopen twee jaar zijn uitgebracht hebben soms de mogelijkheid om aangestuurd te worden met DCC.
Om dit goed te laten werken moet je de Intellibox eerst in default DCC zetten voor loks en wisseldecoders (niet MM).
Reset de intellibox, zodat er alleen DCC signaal op de rails staat.
Nou kun je, en geef de decoder even de tijd (uit ervaring) onder spanning voordat je gaat programeren.
Met CV50 kun je MFX protocol uitzetten en de decoder specifiek naar DCC laten luisteren (motorola kan niet worden uitgeschakeld).
De programering werkt alleen als de uit te schakellen protocol niet gedetecteerd wordt (in gebouwde failsave).
De waarde om de nieuwe decoders met DCC aansturen is terug te vinden in de handleiding van bv 60972. De waarde 5 in CV50, geeft een lok die op DCC, MM en AC werkt, en MFX negeert.


Oudere MFX loks kunnen de hogere functies alleen aansturen door de extra motorola adressen toe te wijzen aan de lok. Bv eerste adres rijden en F0->F4, adres+1 voor F5-F8 en adres+2 voor F9 tot F12.
In de handleiding (weer van die 60972) van de lok staat hoe je deze extra adressen kan activeren. Merk op dat dit in CV17 en CV18 gebeurt en dat het gewijzigd doel** van deze CV's in CV49 wordt bepaald. Ook Uhlenbrock heeft hier een episteltje over opgesteld.

** CV17 En CV18 hebben rest van de grote boze DCC wereld het doel om lange adressen op te slaan (Adr boven de 128).

En ik kan Bart alleen gelijk geven met zijn opmerking
Citaat
Motorola is gewoon een verouderd protocol,
, IB kan zonder extra toeters en bellen geen MFX, maar is beperkt bruikbaar bij toepassen van de MFU (automatische aanmelding van lok aan de IB2, rijden gaat waarschijnlijk nog gewoon met MM)

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2019, 16:11:17 »
Hallo Jan-Peter en Bart,

Als ik jullie goed begrijp heb ik dus niets aan een Intellibox II als ik MFX locomotieven wil aansturen en daarbij de functies hoger dan f4 wil gebruiken.
Ik had de indruk dat het MFX protocol een DCC signaal uitstuurde, maar dat is dus ook Motorola 1 als ik het goed heb.

Is er misschien wel een centrale op de markt te koop die naast het MFX protocol en dus de functies hoger dan f4 aankan, maar ook met Loconet kan werken?

groet,
Ruud

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #4 Gepost op: 08 januari 2019, 16:25:34 »
MFX is een vorm van DCC. Als met het over DCC tov MFX of MM heeft bedoelt men NMRA-DCC, dus DCC volgens de NMRA norm.
MFX is een proprietary DCC protocol van Marklin, gemaakt door ESU (die noemen het M4?). Dus alleen Marklin en ESU centrales ondersteunen het.
MFX is intussen ge-re-engineered, maar ik weet niet van een volledige implementatie buiten Marklin en ESU om...

Dus "het MFX protocol stuurt DCC uit" is min of meer een correcte uitspraak, maar MFX is heel wat anders dan NMRA-DCC, of MM (Motorola I of II).

Volgens mij kun je voor MFX centrales alleen bij Marklin en ESU terecht, en voor LocoNet dan alleen bij ESU?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #5 Gepost op: 08 januari 2019, 17:27:30 »
Esu met loconet adapter niet standaard ingebouwd

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #6 Gepost op: 08 januari 2019, 21:23:12 »
Even corrigeren/verbeteren voor het beste resultaat:

Ruud:
Citaat
de aangekondigde factuur laat nog even op zich wachten.
Alweer bijna goed, met het toewijzen van extra motorola adressen aan de decoder, kun je functies tot F12 aansturen.
Op het rij-adres (basis adres), worden de functies F0 (licht), F1 tot F4 en de rij-instructies vontvangen. Op het tweede ingestelde adress, kunnen door het gebruik van de functie knoppen F1 functie F5 aan/uit gezet worden. Voor F2 is dat F6, voor F3 is dat F7 en F4 op het tweede adress is dus F8 van de lokomotief. (Phew. Copy-paste)
Op het tweede derde ingestelde adress, kunnen door het gebruik van de functie knoppen F1 functie F9 aan/uit gezet worden. Voor F2 is dat F10, voor F3 is dat F11 en F4 op het tweede adress is dus F12 van de lokomotief.

MFX en DCC lijken op elkaar, er kunnen modeltreinen mee worden gereden. In het 3rail forum is in dit bericht een stukje van beide te zien (DCC met Railcom  cutout, MFX met cutout). Meest in het oogspringend; DCC is electrisch symmetrisch en MFX niet, wat resulteerd in knipperende led-jes bij MFX (zo ook bij MM en MM2).

Ruud:
Citaat
Ik had de indruk dat het MFX protocol een DCC signaal uitstuurde, maar dat is dus ook Motorola 1 als ik het goed heb.

Digitale Centrales sturen de verschillende protocollen achter elkaar (in serie) uit. De decoders zijn zo 'slim' dat als ze iets ontvangen en niet hun taal spreekt, ze deze negeren. Het is dus niet zo dat het ene protocol bestaat uit onderdelen van een ander protocol.

Hans:
Citaat
Volgens mij kun je voor MFX centrales alleen bij Marklin en ESU terecht,
De huidige situatie is dat alleen Marklin (CS1, CS2, CS3 en CS3+) en Esu (CS1R, Ecos, Ecos2, Ecos2 SE) de volledige MFX/M4 functionaliteit ondersteunen. Marklin heeft daarnaast MFX+ geintroduceerd als uitbreiding van de terugmelding van lokomotieven (gesimuleerd verbuik diesel, kolen, water etc etc afhankelijk van de moeite die de decoder moet leveren om het model in beweging te houden).

Daarnaast zijn er nog een aantal centrales (of aangekondigd) die een gedeelte van de MFX protocol ondersteunen.
Voor het MFX rijden zijn dat bv TAMS Easy Control en Redbox (MFX wordt M3 genoemd), Viessmann Commander2 (aangekondigd) en ... (er was nog één, Raptor als onbeschreven optie???)
Intellibox II, met MFU module can Loks uitlezen. Aansturing gebeurt (waarschijnlijk, ik heb geen ervaring met de MFU) met MM2.

Jelmer,
Citaat
Esu met loconet adapter niet standaard ingebouwd
Correct.
Loconet zijn terug te vinden (ingebouwd) in de Digikeijs DR5000, Uhlenbrock Intellibox, Intellibox IR, Intellibox II, Intellibox Basic, ESU CabControl (aangekondigd), Piko , Fleischmann Twincenter, .... etc etc.

Sorry, alweer een belachlijk lange post....
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #7 Gepost op: 08 januari 2019, 21:51:38 »
Hi Jan-Peter,

Ik ben blij met je lange post.
Het schept al wat meer duidelijkheid.
Het vreemde is waar ik tegen aanloop vanavond met wat experimenteer pogingen,
dat ik een Märklin Mfx loc(Köff III) serienr 36814 die ik in sept 2017 aangeschaft wel de functies tot en met f13 zijn aan te sturen terwijl ik voor de loc alleen het adres 03 in de Motorola Nieuw modus heb aangegeven.
Terwijl mijn Märklin BR44 serienr 37895 ook met Mfx decoder dus niet reageert op de toetsen hoger dan f5.
Ik denk dat ik je tip maar opvolg om bij deze loc een 2e cq 3e adres in te stellen om te kijken of dat werkt.

groet.
Ruud

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #8 Gepost op: 08 januari 2019, 22:17:51 »
Dat is niet vreemd, je begrijpt het verhaal van Jan-Peter nog niet helemaal (of je hebt het nog niet volledig gelezen). ;D ;D ;)
De 36814 is uitgevoerd met een MSd3 (of althans, een OEM variant daarvan). Die spreekt MFX+ én DCC. Deze Köff is een recent model uit de catalogus van 2017-2018, sinds 2016/2017 is Märklin voorzichtig de eerste MFX+/DCC decoders gaan inbouwen. De 37895 is een ouder model, namelijk uit 2013. En uit mijn hoofd ligt de basis van dit model nog verder terug. Toen was er nog geen sprake van DCC voor Märklin noch van MFX+.

Ergo: de Köff ondersteunt volledige DCC (alhoewel je her en der wat gewijzigde CV's zult hebben), de 44er zul je op Motorola met 2 vervolgadressen moeten aansturen.

Als je iemand kent met een central station 2 of 3, dan kan deze persoon heel makkelijk de vervolgadressen voor je instellen. Die gaan overigens, anders dan de klassieke motorola dipswitch decoders, tot 255.
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2019, 22:21:14 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #9 Gepost op: 09 januari 2019, 10:08:47 »
Beste Laurent,

Dank voor je reactie. Nu wordt het verhaal mij duidelijk. Het was niet bij mij opgekomen dat Märklin aanpassingen op de nieuwste Mfx decoders uitgevoerd zou kunnen hebben.
Ik ga verder puzzelen.
groet
Ruud

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #10 Gepost op: 09 januari 2019, 20:50:34 »
Vandaag in mijn modelbaanshop te horen gekregen dat de Märklin CS3 uitstekend gecombineerd kan worden met de 4088LN GND terugmeldmodule van Digikeijs, om de terugmeldingen te genereren.
Ik heb gezocht op het forum of ik hier een topic over kon vinden, maar helaas.
Is iemand bekend met deze combinatie en de werking hiervan ?

groet
Ruud

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
    • Mijn levenswerk
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #11 Gepost op: 09 januari 2019, 21:13:26 »
Interessant verhaal. Ik heb een BR 64 39640 en die kan ook alleen de eerste 4 functies aan.

Bedankt voor de info!



Groet Jeroen

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #12 Gepost op: 09 januari 2019, 21:38:41 »
hoi,

Vandaag in mijn modelbaanshop te horen gekregen dat de Märklin CS3 uitstekend gecombineerd kan worden met de 4088LN GND terugmeldmodule van Digikeijs, om de terugmeldingen te genereren.

Nee, dat kan niet. Het de LN is de versie met een LocoNet-aansluiting en die aansluiting heeft de Märklin Central Station (1 / tm 3+) niet aanwezig. Je kan voor de Central Station de standaard DR4088 GND (GND = Ground = detectie via de massa[/url] gebruiken. Als je met M-rails rijdt dan kan je het gemakkelijkst via stroomdetectie werken en dan heb je de DR4088CS (CS = Current Sensing = detectie van stroomgebruik). 

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #13 Gepost op: 09 januari 2019, 22:27:46 »
Hi,

Dank voor je reactie. Ik gebruik K-rails en heb dus detectie via de massa.
Marklin CS3 valt dus af. Misschien toch een switch maken naar de Ecos.
Alleen goed de boosteraansluiting uitpluizen. Volgens de Ecos handleiding moet van de
märklin booster flatcable de stekker aan een kant afgeknipt worden en de draden apart van elkaar aangesloten worden op de Ecos met behulp van een 5 polige klemstekker die bij Conrad te verkrijgen is.
Klopt het dat de telling van de draadnummers bij zo’n flatcable aan de zwart gemarkeerde zijde begint.

groet
Ruud

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #14 Gepost op: 09 januari 2019, 23:13:43 »
Als je voor de ECoS kiest en mfx wilt gebruiken zul je indien je een booster nodig hebt voor een esu booster moeten kiezen anders werkt mfx niet meer in het booster gedeelte

Mvg Johan