Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trams, treinen, bruggen en Americana in Portland Oregon door hvyfuji
Vandaag om 04:18:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:59:12
Werkbank bouwen door ArjanB
Vandaag om 03:44:21
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 00:14:13
Projekt 083-338 door Erik Baas
22 juli 2019, 23:59:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
22 juli 2019, 23:51:48
Schwarzburg door 44
22 juli 2019, 22:52:08
Artitec SS700/NS3700 door Gerke
22 juli 2019, 22:45:37
Piko h0 NS 2200 door Gerke
22 juli 2019, 22:30:49
Hoe gebouwde huisjes etc verzenden door nkob
22 juli 2019, 22:07:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
22 juli 2019, 22:06:20
BNLS-module: De Korne door pietgrasparkiet
22 juli 2019, 21:52:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
22 juli 2019, 21:49:55
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
22 juli 2019, 21:23:20
Raadplaatje door Illya Vaes
22 juli 2019, 21:20:22
Efringen-Kirchen door poftie
22 juli 2019, 21:01:11
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door frederik19630
22 juli 2019, 20:43:13
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
22 juli 2019, 19:58:23
Fleischmann 'zelfdenkende' wissel n-spoor door mass am see
22 juli 2019, 19:22:49
Vloerbaan op een studentenkamer... door Joost O
22 juli 2019, 18:43:06
Iets kleins in 00 door Noordernet
22 juli 2019, 18:33:00
Combe Halt, Brits smalspoor door Stedahult
22 juli 2019, 18:14:39
Tram Lierneux - Vielsalm door Scratchbuilt
22 juli 2019, 17:53:56
Waar is stroomaftap voor en hoe open ik een Jouef BR44 lok? door OpAart
22 juli 2019, 17:33:37
Update: baan in de tropen door Joost O
22 juli 2019, 16:50:30
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door mass am see
22 juli 2019, 16:22:12
Crowdfunding gestart voor ex-ZHESM 9952 door janw
22 juli 2019, 13:41:36
Pfarrerwinkel bahn door 44
22 juli 2019, 13:02:50
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Jelmer
22 juli 2019, 12:47:04
Stationsplein Baden Baden door Dion
22 juli 2019, 12:42:57
  

Auteur Topic: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II  (gelezen 1449 keer)

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1765
  • Bnlx treinendokter.
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #15 Gepost op: 10 januari 2019, 02:38:58 »
Hallo Ruud,

Bij aanschaf van een Ecos2 zit een set pluggen om de boel aan te sluiten.

Johan heeft overigens grootendeels gelijk maar er is (zoals altijd  ;) ) een uitzondering. Je kunt ook 'oude' (lees niet-MFX) boosters gebruiken. Er zitten wel een paar kanttekeningen bij dat gebruik.
Bij gebruik van de oude boosters voor treinen moet én de O én de B geisoleerd worden. Dus spoorstaven isolatie en de sleperwip toepassen. Daarnaast is nog wat gepiel nodig om de juiste time out voor de booster in te stellen (volgens Ecos handleiding 2 sec (in de Ecos)).
Treinen rijden prima op de oude booster met MFX, DCC, MM, etc protocol. Wat ze dus niet doen is zich terug melden (lijkt op de TAMS/Viessmann centrales uit eerder bericht).

Voor wissel decoders is dat dus minder belangrijk, en de C- en (nieuwe) K-rails, hebben geisoleerde aandrijving, en kunnen via de booster, decoder prima in hun eigen electrische één richtingsverkeer omgeving leven.

De belangrijk is om geen massa kontakt tussen boosters en Ecos2 te maken, ook niet via de rails of terugmelders.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2019, 02:41:17 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18251
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #16 Gepost op: 10 januari 2019, 07:14:15 »
Ecos heeft dacht ik ook geen Loconet. Dus waarom opeens Ecos? Vanwege de converter?
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2019, 07:17:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #17 Gepost op: 10 januari 2019, 07:47:07 »
Ik heb nu de IB II met Loconet. Ik ben echter neit tevreden over de mogelijkheden en de bediening ervan. Ik wil dus een switch maken. Wilde in eerst instantie vasthouden aan het Loconet voor terugmelding, vandaar de switch naar Ecos, maar ik begin zo langzamerhand het gevoel te krijgen dat ik beter Loconet vaarwel kan zeggen en overstap naar de Digikeijs 4088 GND nu mijn baan nog in aanbouw is en ik nog niet alles van Loconet bezetmelders is voorzien.
Bij deze switch kan ik ook de Märklin CS3 gaan gebruiken en zijn veel van de irritaties hiermee uit de lucht. Het is wel even een investering😏

Groet
Ruud

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6258
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #18 Gepost op: 10 januari 2019, 08:15:48 »
.....maar ik begin zo langzamerhand het gevoel te krijgen dat ik beter Loconet vaarwel kan zeggen en overstap naar de Digikeijs 4088 GND nu mijn baan nog in aanbouw is en ik nog niet alles van Loconet bezetmelders is voorzien.
Bij deze switch kan ik ook de Märklin CS3 gaan gebruiken en zijn veel van de irritaties hiermee uit de lucht. Het is wel even een investering😏
...
Dan kan je dus beter WEL op loconet overstappen voor je bezetmelding.
Die is juist wel betrouwbaar.
Als er een bus onbetrouwbaar is is het wel de S88 bus. Al maakt de S88N het wel iets beter.

Ik heb nu de IB II met Loconet. Ik ben echter neit tevreden over de mogelijkheden en de bediening ervan.
Wat mis je dan aan mogelijkheden?
En de bediening kan je ook via externe handregelaars doen.
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18251
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #19 Gepost op: 10 januari 2019, 09:03:56 »
Hoe groot wordt de baan dan?
Hele volksstammen werken met de S88 en dat is niet omdat het zo vreselijk onbetrouwbaar is. Sterker, die Loconet Digikeijsmodule die Ruud eerst wilde gebruiken, vertaalt ook alleen maar S88 naar Loconet, maar maakt de S88 keten niet meer of minder betrouwbaar.

Als ik het goed begrijp wil Ruud vooral kunnen beschikken over volledig mfx. Dan zit je toch vast aan Märklin of ESU.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #20 Gepost op: 10 januari 2019, 10:51:12 »
Hi,

Henk, je hebt het bij het rechte eind. Ik wil inderdaad beschikken over de volledige mogelijkheden van MFX en niet de lapmiddelen van Uhlenbrock met 2 of 3 adressen per lok.
Mijn baan wordt niet supergroot. 4,50 x 2,50 en nig een klein stuk met opstelsporen.
Wel 3 niveaus.

groet
Ruud

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #21 Gepost op: 10 januari 2019, 11:02:00 »
Als je echt alles uit mfx wilt halen is Marklin C3 de beste keuze
ECoS loopt achter met mfx omdat Marklin de nieuwtjes altijd probeert af te schermen.

Ik heb zelf een ECoS maar heb mfx uitgeschakeld mij zegt dat niet zoveel

Mvg Johan

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #22 Gepost op: 10 januari 2019, 11:36:50 »

ECoS loopt achter met mfx omdat Marklin de nieuwtjes altijd probeert af te schermen.


Hallo

Märklin schermt helemaal niks af, maar ontwikkeld door.
ESU echter doet niks meer met M4 en raakt dus steeds verder achterop.
Komt er nu al op neer dat een lokpilot M4 beter onder DCC te progammeren is.
De MFX functionaliteit is nog niveau "systems".
Het ding kan dus niks onder MFX, en bij de lokpilot 5 zal dit niet veranderen.
Herzelfde geldt ook voor de ecos.

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18251
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #23 Gepost op: 10 januari 2019, 14:44:50 »
Daar ben ik het mee eens. Als je volledig mfx wil, dan beter voor Märklin kiezen.
Het is wel zo dat ook Märklin sinds enige tijd DCC volledig implementeert in de centrales en de decoders, maar dus nog niet in locs die ouder zijn dan een jaar of twee.

En wat betreft S88. Als je tussen de S88 schakelingen netwerkkabels gebruikt die niet langer zijn dan een meter of twee, werkt het allemaal betrouwbaar genoeg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #24 Gepost op: 10 januari 2019, 15:14:28 »
Hartelijk dank voor al jullie reacties.
Ik heb besloten om de boel helemaal om te gooien en de Uhlenbrock frustraties uit de weg te gaan.

groet
Ruud

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2347
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #25 Gepost op: 10 januari 2019, 15:57:02 »
Geinig. Zoals in mijn onderschrift te lezen is, ik heb zowel een IB als een CS3. Ik zal thuis even uitgebreid op je reageren.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2347
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #26 Gepost op: 10 januari 2019, 22:18:54 »
Hi,

Henk, je hebt het bij het rechte eind. Ik wil inderdaad beschikken over de volledige mogelijkheden van MFX en niet de lapmiddelen van Uhlenbrock met 2 of 3 adressen per lok.
Mijn baan wordt niet supergroot. 4,50 x 2,50 en nig een klein stuk met opstelsporen.
Wel 3 niveaus.

groet
Ruud
Hier ga ik je dus corrigeren. Het is geen lapmiddel van Uhlenbrock, het is iets dat je met iedere centrale zal hebben zo lang je op Motorola werkt. Het Motorola 2 protocol ondersteund, naast licht, maar 4 functies. Zo is het protocol des tijds ontworpen.

Ik gebruik mijn IB vooral voor DCC programmeren. Dat gaat daarmee een stuk makkelijker dan met de CS3, daarin gaat het, maar wel iewat omslachtig.

Motorola/MFX is ook de reden dat ik toch een CS gekozen heb. Full acces tot alle functies in een lok zonder moeilijk te moeten doen met extra adressen enzo. En wat ik nu ook fijn vind, is de mogelijkheid tot besturen via een app. Gewoon lekker rondhobbelen (ik ben een vloerrijder, dus maak langere lengtes dwars door het huis) en overal kunnen besturen. Goed, zou je met een Daisy funk ook via Loconet kunnen. ;D

Nadeel aan de CS is dat je allerlei randapparatuur niet zomaar kan aansluiten. Je zit vast aan de CAN bus. Boosters bij voorkeur ook, maar die kan je via de rails doen en dan een MFX Boosterlink van Tams erop (kost 30 euro, heb je ook daar terugmelding).
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Aansturing functies mfx loc’s (Märklin) met IB II
« Reactie #27 Gepost op: 12 januari 2019, 12:09:39 »
Hi Laurent,

Dank voor je reactie. Uit jou verhaal maak ik in ieder geval op de IB achter de hand te houden voor het DCC progammeerwerk.

groet
Ruud