Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 18:42:30
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 17:31:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Klein baantje 1200x1200mm door Scratchbuilt
Vandaag om 17:12:11
Nahmertaler Kleinbahn door Scratchbuilt
Vandaag om 17:07:53
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 14:19:30
Spoor- en tramweg parafernalia door Frits C
Vandaag om 14:18:46
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Rico [momfer]
Vandaag om 12:41:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47
  

Auteur Topic: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu  (gelezen 6761 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4548
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Gepost op: 02 January 2019, 10:30:41 »
Treinen stonden afgelopen jaar minder vaak stil dan het jaar ervoor. Het aantal grote storingen nam met 10 procent af van 627 naar 558, meldt ProRail. Hierbij gaat het grofweg om storingen die meer dan 25 treinen raken.
Ook reden meer treinen op tijd: 91,4 procent vergeleken met 90,5 procent in 2017. Met de verbetering is de voorwaardelijke boete van 1,3 miljoen euro, die de spoorbeheerder vorig jaar van de minister kreeg opgelegd, van de baan.
ProRail zegt dat de treinen in Nederland nog nooit eerder zo punctueel reden. "Er zijn weinig landen in de wereld die ons dit nadoen", zegt topman Pier Eringa. Volgens ProRail blijft Nederland in de top 3 van meest punctuele landen, naast Japan en Zwitserland.
Volgens ProRail is het aantal technische storingen de laatste vijf jaar met 20 procent afgenomen. De spoorbeheerder heeft het afgelopen jaar maatregelen genomen om het aantal verstoringen terug te brengen. Zo zijn op drukke trajecten speciale teams aangesteld die problemen ter plekke sneller verhelpen.

Op de regionale lijnen reed vorig jaar 94,6 procent op tijd. Bij de hogesnelheidslijn (hsl) was dat 82,7 procent. Van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet 82,5 procent van hogesnelheidstreinen op tijd rijden.
De spoorbeheerder probeert het aantal storingen en de impact die deze hebben op reizigers heeft, verder terug te brengen. Externe factoren die invloed hebben op het spoor, zoals vandalisme, spoorlopers en suïcide, bleven ongeveer gelijk.

Bron www.nos.nl
« Laatst bewerkt op: 02 January 2019, 13:45:54 door VAM65. Reden: Bron toegevoegd »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #1 Gepost op: 02 January 2019, 12:28:42 »
Nuancering: opgeheven treinen en treinen met een snel gewijzigde dienstregeling (ook een bekende truc) tellen niet mee bij het bepalen van de punctualiteit.
Groet, Frank

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3237
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #2 Gepost op: 02 January 2019, 12:56:46 »
Goederentreinen die door toedoen van prorail vertraagd zijn , zijn vast ook niet meegenomen in het onderzoek. Spontane verandering van een dienstregeling tijdens de rit poetst ook vertragingen weg.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #3 Gepost op: 02 January 2019, 12:58:43 »
Lees ik nou serieus dat er hier mensen zijn die suggereren dat ProRail treinen opheft en dienstregelingen aanpast, om de punctualiteitscijfers op te poetsen?
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26624
    • Pagina van klaas
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #4 Gepost op: 02 January 2019, 13:11:13 »
Nee, dat wordt niet gesuggereeerd. Treinen worden opgeheven om technische redenen. Vervolgens worden ze niet meegenomen in de punctualiteitscijfers. Een opgeheven trein bestaat niet, dus kan ook niet vertraagd zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10758
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #5 Gepost op: 02 January 2019, 13:30:20 »
Treinen worden ook opgeheven om dienstregeling technische redenen. Een sprinter tussen Den Haag en Dordrecht met 10 min vertraging kan zomaar in Rotterdam worden opgeheven. Komt dan blijkbaar ook niet terug in de statistieken.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26624
    • Pagina van klaas
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #6 Gepost op: 02 January 2019, 14:18:39 »
Dienstregelingtechnisch vat ik ook onder technische oorzaken. Dat zie ik wel eens op de relatie Amsterdam-Vlissingen. Dat is een halfuurdienst. Maar soms is een trein zoveel vertraagd dat hij bijna door de volgende wordt ingehaald. Dan wordt hij halverwege uit de rit gehaald en mogen de reizigers overstappen op de opvolger.
Het is dan wel te hopen dat de trein voor het vertraagde deel wel in de statistieken wordt meegenomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #7 Gepost op: 02 January 2019, 14:56:08 »
Ik lees het woord truc en dat impliceert bij mij dat het moedwillig gebeurt. Maar anyway, NS wordt afgerekend op reizigerspunctualiteit (en niet op treinpunctualiteit zoals ProRail) en daarin tellen opgeheven treinen wèl mee.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #8 Gepost op: 02 January 2019, 14:58:57 »
Wat je er ook van vindt, de cijfers zijn ten opzichte van dezelfde berekeningen vorig jaar en de jaren daarvoor. Dus wat nu niet wordt meegerekend werd toen ook niet meegerekend. Ook NS wordt niet op alle uitgevallen treinen afgerekend. Uitval door toedoen van derden wordt niet meegerekend.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #9 Gepost op: 02 January 2019, 15:48:31 »
Je kunt cijfers alles laten zeggen als je dat wilt.
Maar: zoals Wilco al zegt, als je elk jaar dezelfde formules toepast mag je de resultaten vergelijken en zijn ze betrouwbaar, maar moet je wel oppassen te definiëren WAT je precies hebt gemeten.

Dirk

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #10 Gepost op: 02 January 2019, 16:11:08 »
@ VAM 65  ;) en Prorail;
Ik heb niet de indruk dat Japan Prorail aan het nadoen is  ???  ;D

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

ReneN

  • Gast
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #11 Gepost op: 02 January 2019, 17:36:19 »
Nee als het nu omgekeerd was... die punctualiteitscijfers zijn een vorm van window dressing waar je niet veel waarde aan moet hechten, die zijn eerder bedoeld om de dames en heren in Den Haag tevreden te houden. In mijn post over de Maaslijn Nijmegen - Roermond meldde ik al dat daar de cijfers momenteel redelijk rampzalig zijn, maar particuliere vervoerders worden niet meegerekend. Als ik in Boxmeer op het station sta en Arriva komt niet opdagen, dan heb ik er ook niks aan dat NS in Venlo of Nijmegen wel op tijd rijdt.


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8106
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #12 Gepost op: 02 January 2019, 18:16:29 »
Lees ik nou serieus dat er hier mensen zijn die suggereren dat ProRail treinen opheft en dienstregelingen aanpast, om de punctualiteitscijfers op te poetsen?
Ja. Zie het regelmatig gebeuren dat een trein met een grote vertraging "opgeheven" wordt. Maar vervolgens vrolijk verder gaat naar de eindbestemming onder een andere treinnummer en de vermelding "extra trein". Ook een mooie truc om de trein niet mee te laten tellen in de statistiek.

Dus nogmaals JA dat gebeurd  ;D

Verbaas me dan ook ieder jaar over de hoge punctualiteitscijfers.

Zo reist mijn collega dagelijks 2x over de HSL. En hoevaak daar geen problemen zijn en/of opgeheven treinen.
Om dan toch een 82.7 procent te halen is echt knap.
Creatief boekhouden ten top.
Gr.
Eric

ReneN

  • Gast
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #13 Gepost op: 02 January 2019, 22:46:27 »
Dit volgens het bekende credo "je hebt leugens en je hebt statistieken".  :)

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1557
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #14 Gepost op: 02 January 2019, 23:23:30 »
Ik neem aan dat ze bij IenW ook niet op hun achterhoofd zijn gevallen en uitgevallen treinen ook als vertraging (afhangend van de frequentie) in de statistieken willen zien.
Het lijkt me logisch dat een trein wordt opgeheven om eerder te keren als een trein bijna door de volgende trein wordt ingehaald. Erg vervelend voor de reizigers die in die vertraagde trein zitten en over moeten stappen, maar zo is de vertraagde trein wel weer waar hij zijn moet en blijft de vertraging niet de rest van de dag door/oplopen.
Laatst zat ik in de trein van Den Haag naar Enschede (3 stellen). Door een storing tussen Hilversum en Amersfoort keerden 2 van de 3 stellen in Deventer om een uitgevallen/vertraagde trein uit Schiphol/Amsterdam te vervangen. Het is alleen maar toe te juichen dat de NS probeert vertragingen zo snel mogelijk op te vangen.