Nee als het nu omgekeerd was... die punctualiteitscijfers zijn een vorm van window dressing waar je niet veel waarde aan moet hechten, die zijn eerder bedoeld om de dames en heren in Den Haag tevreden te houden. In mijn post over de Maaslijn Nijmegen - Roermond meldde ik al dat daar de cijfers momenteel redelijk rampzalig zijn, maar particuliere vervoerders worden niet meegerekend. Als ik in Boxmeer op het station sta en Arriva komt niet opdagen, dan heb ik er ook niks aan dat NS in Venlo of Nijmegen wel op tijd rijdt.
Nee dat doen ze niet, uitgevallen treinen worden niet meegeteld: https://www.prorail.nl/over-punctualiteit? Of het moet in aparte statistieken verschijnen (HSL), evenals vertragingen kleiner dan 3 minuten. Dan kun je dus nog wel je overstap missen. Andere vervoerders zijn ook niet meegerekend, al maak je daar naast NS gebruik van.
Maar goed, als je het artikel had gelezen dan had je gezien dat de particuliere vervoerders apart genoemd worden (regionale vervoerders), naast de HSL.
Ja, ik heb het gezien. We praten een beetje langs elkaar heen. Ik bedoel te zeggen dat zo'n cijfer niet veel waarde heeft, zeker niet als je in een regio woont waar de punctualiteit laag is (Maaslijn Arriva). Door verschillende storingen (voornamelijk vanwege het vervangen van de seinen door ProRail) ligt de lijn er de laatste maanden regelmatig urenlang uit... en dat blijft dus lekker uit de statistieken. In mijn geval betekent het meermaals helemaal afzien van de reis of met de auto gaan.
Overigens vind ik de uitspraak "ProRail zegt dat de treinen in Nederland nog nooit eerder zo punctueel reden" ook wel een beetje lachwekkend en ik geloof daar ook vrij weinig van. Of je moet niet verder terug willen kijken dan begin deze eeuw...
de gegevens van prorail worden door de NS gebruikt voor hun reizigers punctualiteit cijfer Ook dit is een argument dat cijfers van andere vervoerders niet worden meegenomen
ik krijg de indruk dat er hier alleen wordt gesproken over NS treinen en de 3 minuten grens,,andere vervoerder hebben andere etc ,,m.i.kunnen en worden deze vervoerders niet meegerekend.de gegevens van prorail worden door de NS gebruikt voor hun reizigers punctualiteit cijfer Ook dit is een argument dat cijfers van andere vervoerders niet worden meegenomen .daarnaast wordt er alleen gemeten bij specifieke stations en worden uitgevallen treinen niet meegerekend samengevat de beleving van de gemiddelde treinreiziger zal anders zijn dan dat de cijfers lijken te suggereren .groet kees