Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
Laag-Baarlo door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu  (gelezen 6368 keer)

ReneN

  • Gast
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #15 Gepost op: 03 januari 2019, 01:04:26 »
Nee dat doen ze niet, uitgevallen treinen worden niet meegeteld: https://www.prorail.nl/over-punctualiteit? Of het moet in aparte statistieken verschijnen (HSL), evenals vertragingen kleiner dan 3 minuten. Dan kun je dus nog wel je overstap missen. Andere vervoerders zijn ook niet meegerekend, al maak je daar naast NS gebruik van. Dit is de papieren werkelijkheid van I en W, waarbij NS annex ProRail uit de wind wordt gehouden omdat de overheid nog steeds de enige aandeelhouder is.

Deze oppoets-truc komt elk jaar terug, net als nu het klagen van Van Boxtel over de btw-verhoging. Daar komt dan standaard 2 procent inflatiecorrectie bij. Ik heb nog nooit van NS gehoord dat je die inflatie dus mede zelf creëert wanneer je als grote speler op de markt de prijzen steeds verhoogt. Kwestie van macro-economie, schijnen journalisten tegenwoordig ook niet meer in hun opleiding te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2019, 01:07:19 door ReneN »

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #16 Gepost op: 03 januari 2019, 01:33:52 »
't Komt dus gewoon wel terug in de statistieken, maar dat wordt niet bericht door de NOS. Ze zeggen wel dat het aantal 'grote storingen' is afgenomen. Ik neem aan dat uitgevallen treinen vaak het gevolg zijn van grote storingen, dus dat hier wel ergens een link ligt.

Dat 'uit de wind houden' zie ik ook niet echt terug in de werkelijkheid. De staat geeft gewoon boetes aan de NS (wel een gevalletje vestzak-broekzak natuurlijk), en kijk naar het hele HSL zuid en Fyra gebeuren. Ook stimuleren zowel de rijksoverheid als provinciebesturen het om concessies aan andere spelers te geven (vaak ook weer semi-overheid, maar dan van onze grote buren, maar dat terzijde).
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2019, 01:41:14 door Martijnstein »

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #17 Gepost op: 03 januari 2019, 09:33:27 »
50 stations
weet iemand welke dat zijn ?en op welke trajecten ?
groet kees

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #18 Gepost op: 03 januari 2019, 10:30:58 »
Nee als het nu omgekeerd was... die punctualiteitscijfers zijn een vorm van window dressing waar je niet veel waarde aan moet hechten, die zijn eerder bedoeld om de dames en heren in Den Haag tevreden te houden. In mijn post over de Maaslijn Nijmegen - Roermond meldde ik al dat daar de cijfers momenteel redelijk rampzalig zijn, maar particuliere vervoerders worden niet meegerekend. Als ik in Boxmeer op het station sta en Arriva komt niet opdagen, dan heb ik er ook niks aan dat NS in Venlo of Nijmegen wel op tijd rijdt.
Als ik op het perron in Venlo sta heb ik er ook niks aan dat Arriva wel op tijd is in Boxmeer...
Maar goed, als je het artikel had gelezen dan had je gezien dat de particuliere vervoerders apart genoemd worden (regionale vervoerders), naast de HSL. En aangezien nergens in het artikel de NS genoemd word ga ik ervan uit dat het eerste cijfer geldt voor heel Nederland.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #19 Gepost op: 03 januari 2019, 11:10:44 »
Nee dat doen ze niet, uitgevallen treinen worden niet meegeteld: https://www.prorail.nl/over-punctualiteit? Of het moet in aparte statistieken verschijnen (HSL), evenals vertragingen kleiner dan 3 minuten. Dan kun je dus nog wel je overstap missen. Andere vervoerders zijn ook niet meegerekend, al maak je daar naast NS gebruik van.
Er staat daar nergens dat andere vervoerders dan NS hier niet in mee gerekend worden en dat zal ook wel moeten want Prorail word op hun percentage afgerekend door de overheid. Dat kun je niet op één vervoerder baseren dan uiteraard.

Daarnaast komt dat gewoon uit het systeem rollen, dus waarom zou je andere vervoerders daar uit gaan filteren?

ReneN

  • Gast
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #20 Gepost op: 03 januari 2019, 12:43:40 »
Citaat
Maar goed, als je het artikel had gelezen dan had je gezien dat de particuliere vervoerders apart genoemd worden (regionale vervoerders), naast de HSL.

Ja, ik heb het gezien. We praten een beetje langs elkaar heen. Ik bedoel te zeggen dat zo'n cijfer niet veel waarde heeft, zeker niet als je in een regio woont waar de punctualiteit laag is (Maaslijn Arriva). Door verschillende storingen (voornamelijk vanwege het vervangen van de seinen door ProRail) ligt de lijn er de laatste maanden regelmatig urenlang uit... en dat blijft dus lekker uit de statistieken. In mijn geval betekent het meermaals helemaal afzien van de reis of met de auto gaan.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #21 Gepost op: 03 januari 2019, 13:08:20 »
Overigens vind ik de uitspraak "ProRail zegt dat de treinen in Nederland nog nooit eerder zo punctueel reden" ook wel een beetje lachwekkend en ik geloof daar ook vrij weinig van. Of je moet niet verder terug willen kijken dan begin deze eeuw...

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #22 Gepost op: 03 januari 2019, 13:09:24 »
ik krijg de indruk dat er hier alleen wordt gesproken over NS treinen  en de 3 minuten grens,,andere vervoerder hebben andere etc ,,m.i.kunnen en worden  deze vervoerders niet  meegerekend.
de gegevens van prorail worden door de NS gebruikt voor hun reizigers punctualiteit cijfer
Ook dit is een argument dat cijfers van andere vervoerders niet worden meegenomen .
daarnaast  wordt er alleen gemeten bij specifieke stations  en worden uitgevallen treinen niet meegerekend
samengevat de beleving van de gemiddelde treinreiziger zal anders zijn dan dat de cijfers lijken te suggereren .
groet kees

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #23 Gepost op: 03 januari 2019, 13:31:08 »
De andere personen vervoerders rijden wat je zou kunnen beschouwen als pendel diensten. Daardoor is de vertraging gevoeligheid veel minder. Ook bij slecht weer.
NS rijdt lange (soms gekoppelde) trajecten.

Bij de ICD speelt nadrukkelijk mee dat er veel handelingen moeten worden gedaan bij het omschakelen van beveiliging en stroomsoort. Bij bijvoorbeeld de Thalys is dat niet het geval.

Spoorfan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #24 Gepost op: 04 januari 2019, 10:19:16 »
Ja, ik heb het gezien. We praten een beetje langs elkaar heen. Ik bedoel te zeggen dat zo'n cijfer niet veel waarde heeft, zeker niet als je in een regio woont waar de punctualiteit laag is (Maaslijn Arriva). Door verschillende storingen (voornamelijk vanwege het vervangen van de seinen door ProRail) ligt de lijn er de laatste maanden regelmatig urenlang uit... en dat blijft dus lekker uit de statistieken. In mijn geval betekent het meermaals helemaal afzien van de reis of met de auto gaan.
Dat heb je altijd, heel leuk dat 90% op tijd rijdt maar als je eigen trein uitvalt heb je er niks aan. De hoeveelheid uitgevallen treinen (per vervoerder/traject) zou wel interessant zijn maar dat is inderdaad niet gepubliceerd.

Overigens vind ik de uitspraak "ProRail zegt dat de treinen in Nederland nog nooit eerder zo punctueel reden" ook wel een beetje lachwekkend en ik geloof daar ook vrij weinig van. Of je moet niet verder terug willen kijken dan begin deze eeuw...
Dat geloof ik wel, ik heb het idee dat vroeger meer treinen vertraging hadden door een klein defect waar ze nu voor worden opgeheven. Voor deze eeuw klopt het in ieder geval wel.

de gegevens van prorail worden door de NS gebruikt voor hun reizigers punctualiteit cijfer
Ook dit is een argument dat cijfers van andere vervoerders niet worden meegenomen
Daarentegen beheert Prorail het spoorwegnet in Nederland en niet alleen dat van de NS.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #25 Gepost op: 04 januari 2019, 11:30:44 »
ik krijg de indruk dat er hier alleen wordt gesproken over NS treinen  en de 3 minuten grens,,andere vervoerder hebben andere etc ,,m.i.kunnen en worden  deze vervoerders niet  meegerekend.
de gegevens van prorail worden door de NS gebruikt voor hun reizigers punctualiteit cijfer
Ook dit is een argument dat cijfers van andere vervoerders niet worden meegenomen .
daarnaast  wordt er alleen gemeten bij specifieke stations  en worden uitgevallen treinen niet meegerekend
samengevat de beleving van de gemiddelde treinreiziger zal anders zijn dan dat de cijfers lijken te suggereren .
groet kees
Je zou misschien even de eerder gelinkte link kunnen lezen waar de gegevens vandaan komen, en dan lees je gewoon dat het het landelijke percentage is en geen uitzondering van de andere vervoerders kent...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #26 Gepost op: 04 januari 2019, 12:05:36 »
Overigens vind ik de uitspraak "ProRail zegt dat de treinen in Nederland nog nooit eerder zo punctueel reden" ook wel een beetje lachwekkend en ik geloof daar ook vrij weinig van. Of je moet niet verder terug willen kijken dan begin deze eeuw...

Veel verder moet je ook niet terugkijken wegens andere wereld.
Als intensief treinreiziger herken ik de positieve ontwikkeling goed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #27 Gepost op: 04 januari 2019, 12:46:40 »

Afgelopen kalenderjaar was een verademing voor treinreizigers die station Kerkrade veel aandoen. Het station blijkt één van de meest punctuele van het land te zijn.


Uit onderzoek van De Volkskrant, dat overigens alleen in de papieren editie is meegenomen, blijkt dat liefst 97,4 procent van de treinen in Kerkrade op tijd kwam en ging.

Drie minuten
Overigens is een trein in dit onderzoek 'op tijd' als er sprake is van hooguit drie minuten vertraging. Ondanks het hoge percentage, is Kerkrade geen koploper in dit klassement. Sneek was het meest stipt, met 98,5 procent, en Kampen (98,4) en Bad Nieuweschans (98,2) completeren het podium. Kerkrade sluit 2018 af met een zevende plek. Maastricht scoort het slechtst van het land, met een percentage van 74,5 procent. Dat komt, zo schrijft de krant, doordat Maastricht het eindpunt is van verschillende lange trajecten en de kans op vertraging zo groter is.

Grote storingen
Ook aan de andere kant van het onderzoek vinden we een Limburgs traject. Op 5 juni 2018 was er een flinke storing tussen Susteren en Sittard, die reizigers geruime tijd hinderde. Deze storing haalt net de top tien van grootste storingen van het jaar. De grootste klapper was op 18 januari, toen landelijk het treinverkeer werd stilgelegd vanwege een storm
bron l1
https://www.1limburg.nl/treinen-kerkrade-punctueel-maastricht-blijft-achter?context=section-1

ReneN

  • Gast
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #28 Gepost op: 04 januari 2019, 17:14:11 »
Utrecht - Arnhem vandaag (traject 2 uur gestremd):
https://www.gelderlander.nl/veenendaal/beperkingen-treinverkeer-tussen-arnhem-en-utrecht-voorbij~a6aa2412/

En Utrecht - Arnhem gisteren (traject 2 uur gestremd):
https://www.gelderlander.nl/utrecht/trein-ramt-auto-bij-overgang-renswoude-vrouw-met-kind-springt-er-net-op-tijd-uit~a1606bba/

Het baanvak Utrecht - Arnhem is verouderd doordat er maar twee sporen liggen plus vele overwegen waar het nogal eens mis gaat. Er wordt wel aan gewerkt, maar dit zal nog jaren duren. Ik ga ervan uit dat ik van de 5 dagen dat ik de rit maak er 3 "ongeschonden" doorsta en op 2 dagen een lange vertraging heb. Dit is dus de onzin van punctualiteitscijfers, de treinen vallen uit en tellen niet mee. Rover maakt nog altijd bezwaar tegen deze optimistische rekenmethode, maar tevergeefs. Bijna iedereen vergeet dat onze samenleving anno 2019 is doordrongen van marketing op elk terrein. Opgepoetste cijfers en goed-nieuws-politiek horen daar ook bij.


Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #29 Gepost op: 04 januari 2019, 17:47:45 »
Je hebt inmiddels 5 berichten in dit draadje geplaatst (van de 29), vervelend dat je vaak op jouw traject vertraging hebt, maar dat wil niet gelijk zeggen dat het ‘windowdressing’ is, ‘oppoets-trucen” zijn, of soortgelijks.

Ook is het aantal grote verstoringen afgenomen, landelijk gezien(!).

Dus het lijkt met dat het allemaal wel mee valt, beter in ieder geval dan vorig jaar!

Misschien iets minder negatief?

Gr, Bert