Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Duikeend
Vandaag om 23:04:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:48:53
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
Vandaag om 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
Vandaag om 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
  

Auteur Topic: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu  (gelezen 6373 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Gepost op: 02 januari 2019, 10:30:41 »
Treinen stonden afgelopen jaar minder vaak stil dan het jaar ervoor. Het aantal grote storingen nam met 10 procent af van 627 naar 558, meldt ProRail. Hierbij gaat het grofweg om storingen die meer dan 25 treinen raken.
Ook reden meer treinen op tijd: 91,4 procent vergeleken met 90,5 procent in 2017. Met de verbetering is de voorwaardelijke boete van 1,3 miljoen euro, die de spoorbeheerder vorig jaar van de minister kreeg opgelegd, van de baan.
ProRail zegt dat de treinen in Nederland nog nooit eerder zo punctueel reden. "Er zijn weinig landen in de wereld die ons dit nadoen", zegt topman Pier Eringa. Volgens ProRail blijft Nederland in de top 3 van meest punctuele landen, naast Japan en Zwitserland.
Volgens ProRail is het aantal technische storingen de laatste vijf jaar met 20 procent afgenomen. De spoorbeheerder heeft het afgelopen jaar maatregelen genomen om het aantal verstoringen terug te brengen. Zo zijn op drukke trajecten speciale teams aangesteld die problemen ter plekke sneller verhelpen.

Op de regionale lijnen reed vorig jaar 94,6 procent op tijd. Bij de hogesnelheidslijn (hsl) was dat 82,7 procent. Van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet 82,5 procent van hogesnelheidstreinen op tijd rijden.
De spoorbeheerder probeert het aantal storingen en de impact die deze hebben op reizigers heeft, verder terug te brengen. Externe factoren die invloed hebben op het spoor, zoals vandalisme, spoorlopers en suïcide, bleven ongeveer gelijk.

Bron www.nos.nl
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2019, 13:45:54 door VAM65. Reden: Bron toegevoegd »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2019, 12:28:42 »
Nuancering: opgeheven treinen en treinen met een snel gewijzigde dienstregeling (ook een bekende truc) tellen niet mee bij het bepalen van de punctualiteit.
Groet, Frank

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2019, 12:56:46 »
Goederentreinen die door toedoen van prorail vertraagd zijn , zijn vast ook niet meegenomen in het onderzoek. Spontane verandering van een dienstregeling tijdens de rit poetst ook vertragingen weg.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2019, 12:58:43 »
Lees ik nou serieus dat er hier mensen zijn die suggereren dat ProRail treinen opheft en dienstregelingen aanpast, om de punctualiteitscijfers op te poetsen?
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2019, 13:11:13 »
Nee, dat wordt niet gesuggereeerd. Treinen worden opgeheven om technische redenen. Vervolgens worden ze niet meegenomen in de punctualiteitscijfers. Een opgeheven trein bestaat niet, dus kan ook niet vertraagd zijn.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10570
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2019, 13:30:20 »
Treinen worden ook opgeheven om dienstregeling technische redenen. Een sprinter tussen Den Haag en Dordrecht met 10 min vertraging kan zomaar in Rotterdam worden opgeheven. Komt dan blijkbaar ook niet terug in de statistieken.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2019, 14:18:39 »
Dienstregelingtechnisch vat ik ook onder technische oorzaken. Dat zie ik wel eens op de relatie Amsterdam-Vlissingen. Dat is een halfuurdienst. Maar soms is een trein zoveel vertraagd dat hij bijna door de volgende wordt ingehaald. Dan wordt hij halverwege uit de rit gehaald en mogen de reizigers overstappen op de opvolger.
Het is dan wel te hopen dat de trein voor het vertraagde deel wel in de statistieken wordt meegenomen.

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2019, 14:56:08 »
Ik lees het woord truc en dat impliceert bij mij dat het moedwillig gebeurt. Maar anyway, NS wordt afgerekend op reizigerspunctualiteit (en niet op treinpunctualiteit zoals ProRail) en daarin tellen opgeheven treinen wèl mee.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2019, 14:58:57 »
Wat je er ook van vindt, de cijfers zijn ten opzichte van dezelfde berekeningen vorig jaar en de jaren daarvoor. Dus wat nu niet wordt meegerekend werd toen ook niet meegerekend. Ook NS wordt niet op alle uitgevallen treinen afgerekend. Uitval door toedoen van derden wordt niet meegerekend.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #9 Gepost op: 02 januari 2019, 15:48:31 »
Je kunt cijfers alles laten zeggen als je dat wilt.
Maar: zoals Wilco al zegt, als je elk jaar dezelfde formules toepast mag je de resultaten vergelijken en zijn ze betrouwbaar, maar moet je wel oppassen te definiëren WAT je precies hebt gemeten.

Dirk

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #10 Gepost op: 02 januari 2019, 16:11:08 »
@ VAM 65  ;) en Prorail;
Ik heb niet de indruk dat Japan Prorail aan het nadoen is  ???  ;D

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

ReneN

  • Gast
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #11 Gepost op: 02 januari 2019, 17:36:19 »
Nee als het nu omgekeerd was... die punctualiteitscijfers zijn een vorm van window dressing waar je niet veel waarde aan moet hechten, die zijn eerder bedoeld om de dames en heren in Den Haag tevreden te houden. In mijn post over de Maaslijn Nijmegen - Roermond meldde ik al dat daar de cijfers momenteel redelijk rampzalig zijn, maar particuliere vervoerders worden niet meegerekend. Als ik in Boxmeer op het station sta en Arriva komt niet opdagen, dan heb ik er ook niks aan dat NS in Venlo of Nijmegen wel op tijd rijdt.


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #12 Gepost op: 02 januari 2019, 18:16:29 »
Lees ik nou serieus dat er hier mensen zijn die suggereren dat ProRail treinen opheft en dienstregelingen aanpast, om de punctualiteitscijfers op te poetsen?
Ja. Zie het regelmatig gebeuren dat een trein met een grote vertraging "opgeheven" wordt. Maar vervolgens vrolijk verder gaat naar de eindbestemming onder een andere treinnummer en de vermelding "extra trein". Ook een mooie truc om de trein niet mee te laten tellen in de statistiek.

Dus nogmaals JA dat gebeurd  ;D

Verbaas me dan ook ieder jaar over de hoge punctualiteitscijfers.

Zo reist mijn collega dagelijks 2x over de HSL. En hoevaak daar geen problemen zijn en/of opgeheven treinen.
Om dan toch een 82.7 procent te halen is echt knap.
Creatief boekhouden ten top.
Gr.
Eric

ReneN

  • Gast
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #13 Gepost op: 02 januari 2019, 22:46:27 »
Dit volgens het bekende credo "je hebt leugens en je hebt statistieken".  :)

Martijnstein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1536
Re: ProRail: treinen in Nederland waren nog nooit zo punctueel als nu
« Reactie #14 Gepost op: 02 januari 2019, 23:23:30 »
Ik neem aan dat ze bij IenW ook niet op hun achterhoofd zijn gevallen en uitgevallen treinen ook als vertraging (afhangend van de frequentie) in de statistieken willen zien.
Het lijkt me logisch dat een trein wordt opgeheven om eerder te keren als een trein bijna door de volgende trein wordt ingehaald. Erg vervelend voor de reizigers die in die vertraagde trein zitten en over moeten stappen, maar zo is de vertraagde trein wel weer waar hij zijn moet en blijft de vertraging niet de rest van de dag door/oplopen.
Laatst zat ik in de trein van Den Haag naar Enschede (3 stellen). Door een storing tussen Hilversum en Amersfoort keerden 2 van de 3 stellen in Deventer om een uitgevallen/vertraagde trein uit Schiphol/Amsterdam te vervangen. Het is alleen maar toe te juichen dat de NS probeert vertragingen zo snel mogelijk op te vangen.