Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 11:25:02
Piko Trainsound decoder elders toepassen, kan dat ongestraft?
door
Besselspoor
Vandaag
om 11:08:25
Fleischmann br 212 bodemplaat
door
Besselspoor
Vandaag
om 10:57:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:55:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Besselspoor
Vandaag
om 10:54:37
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 10:50:14
PB Models, ICR-rijtuigen
door
PBModels
Vandaag
om 10:29:36
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:50:50
Een nieuw baantje op Micromodules
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:46:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:41:36
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug..
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 09:11:27
Stofvrij houden van mijn treinbaan
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:38:14
Op Zuid (NL H0)
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:19:23
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:15:35
De Projecten van RetroJack
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:13:59
verlichting op mijn draaischijf zeten
door
keesm
Vandaag
om 08:07:56
Modelbaan Beltheim.
door
741230
Vandaag
om 06:42:09
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
MOVisser
15 October 2025, 23:59:46
Da's Daz 2
door
Ruben90
15 October 2025, 23:31:02
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
15 October 2025, 22:23:15
West-Brabantse modelspoordagen
door
HenkN
15 October 2025, 21:58:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
15 October 2025, 21:45:40
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
jjg koopmans
15 October 2025, 20:41:31
Liliput verpakking en motor
door
hervé
15 October 2025, 20:33:24
Kleur van het dak,van een geelbander.
door
Noud
15 October 2025, 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
15 October 2025, 20:14:02
C12c rijtuig
door
martijnhaman
15 October 2025, 19:39:57
werking 0ude Lenz silver decoder 10331
door
maartenvdb
15 October 2025, 19:29:23
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging
door
Eric B
15 October 2025, 18:50:25
Een leuke vrachtwagen
door
Modellbahnwagen
15 October 2025, 16:48:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019 (gelezen 9320 keer)
Erik Mijd
Offline
Berichten: 721
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
«
Reactie #15 Gepost op:
03 January 2019, 14:26:36 »
Passenger Jim Nielson was on the second coach when the crash happened. There was a cargo train coming from Zealand, the opposite direction. It was shaking due to the strong wind," he said.
"One of the containers was blown off the cargo train into the rails, because of the wind. Our driver tried to stop the train, pulling the brake. But the train continued to drive a bit, and crashed into the container blown off from the cargo.
Ben vaak met de vrachtwagen over de Storebælt gereden en als het daar stormt ben je blij als je heelhuids aan de andere kant komt.
Erik.
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
«
Reactie #16 Gepost op:
03 January 2019, 15:24:34 »
In een filmpje zegt een van de passagiers dat de zijkant compleet open werd getrokken en bierflesjes ze om de horen vlogen.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Reinout van Rees
Team forummoderators
Offline
Berichten: 7759
Forummoderator
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
«
Reactie #17 Gepost op:
03 January 2019, 16:50:18 »
Op
deze pagina
staat een filmpje. Na 10 seconden zie je redelijk goed dat het eerste rijtuig voor de helft is opengereten aan de zijkant. Het is de rand onder de ramen die te grazen lijkt te zijn genomen.
Reinout
Gelogd
Bouw v/d EifelBurgenBahn
(h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis
(verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)
borotof
Offline
Berichten: 804
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
«
Reactie #18 Gepost op:
03 January 2019, 17:11:57 »
Zoals het er nu naar uitziet is de eerste trailer van de huckepack trein geblazen en geramd door de personentrein.
Gelogd
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11714
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
«
Reactie #19 Gepost op:
04 January 2019, 08:54:03 »
Carlsberg stopt tot nader order met het vervoer van bier per trein.
Gelogd
Arjan6511
Offline
Berichten: 4751
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
«
Reactie #20 Gepost op:
04 January 2019, 09:05:49 »
Wat een rare beslissing..... Alsof het bij een andere gekozen modaliteit niet mis kan gaan.
Bovendien is het een vrachtwagenoplegger die op een trein staat en daarmee gecombineerd ladingverkeer. Geen "vervoer per trein" a la schuifwandwagen. Verder zal het toch echt over de brug moeten en daar kunnen ook vrachtwagens van af waaien als het wegverkeer niet wordt stilgelegd wat nu wel is gebeurd.
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4233
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
«
Reactie #21 Gepost op:
04 January 2019, 09:14:45 »
Ik snap wel dat, ook al is het niet hun schuld ( bevestiging trailer op huckepakwagen heeft weinig met bierbrouwen te maken) ze imagoschade hebben opgelopen hierdoor en dat niet weer willen. Zolang de vervoerder niet kan garanderen dat het niet weer gebeurt snap ik dat de vrachtwagens voorlopig dan over de weg gaan. Maar dat lijkt mij een emotionele beslissing; 1 vrachtwagen die op die brug omslaat kan minstens evenveel schade kan veroorzaken. En achter de schermen zal er wel iets juridisch worden uitgevochten mbt imagoschade.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Eelco Storm
Pauze
Offline
Berichten: 11714
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
«
Reactie #22 Gepost op:
04 January 2019, 09:21:14 »
Tot nader order wil in dit geval zeggen dat ze nu bezig zijn met uitzoeken wat er precies gebeurd is. zolang dat onderzoek duurt, rijden de biertreinen niet. Als na onderzoek geen bezwaren naar voren zijn gekomen tegen het vervoer van bierkratten op deze manier, wordt het transport per spoor weer hervat.
Het personeel dat de wagons beladen heeft wordt verhoord, de betreffende medewerkers zijn behoorlijk van slag door het gebeurde.
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 4072
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
«
Reactie #23 Gepost op:
04 January 2019, 12:58:38 »
Je kunt je ook stiekem wel afvragen hoe stevig het geheel eigenlijk is;
Pallets met los gestapelde kratten die ansich niet vast staan in de trailer anders dan opgesloten door de houten planken in de zijwanden.
Uiteindelijk stelt die zijwand van zo'n zeilentrailer natuurlijk ook niet heel veel voor, het zeil vangt alleen wind, het dak heeft weinig stevigheid en verder staat het hele gewicht van de lading tegen de planken in de zijwanden aan te drukken...
Verder staan die trailers volgens mij uiteindelijk los op de goederwagens...
En dat op een open brug boven het water met een flinke windkracht, echt ideaal lijkt het mij allemaal niet...
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10758
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
«
Reactie #24 Gepost op:
04 January 2019, 13:06:51 »
Helaas zijn er dit soort ongelukken voor nodig om daar achter te komen.
En dat is niet uniek. Na de cafébrand in Volendam zijn brandveiligheidsvoorschriften aangescherpt. De vuurwerkramp in Enschede heeft de visie op vuurwerkopslag en- verkoop blijvend verandert en sinds de ramp met de Herald of Free Enterprise (wie kent die nog?) varen ferry's niet meer met openstaande boegdeuren de haven uit.
«
Laatst bewerkt op: 04 January 2019, 13:31:51 door Marc tramt. Reden: Typo
»
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4233
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
«
Reactie #25 Gepost op:
04 January 2019, 13:21:25 »
@Thom, dat geldt voor het wegvervoer net zo, zie de foto's van vrachtwagenongelukken. Bij railvervoer maakt de trailer echter minder bewegingen omdat het meeste spoor redelijk rechtdoor gaat. Het omwaairisico geldt echter in gelijke mate, zeker als de trailers los op de wagens staan. Dus als er een rijverbod voor vrachtwagens gold had deze wellicht ook voor deze trein moeten gelden.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1640
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
«
Reactie #26 Gepost op:
04 January 2019, 14:44:48 »
Losstaand van wat de eigenlijk oorzaak zal zijn geweest wil ik toch even inpikken op hoger bericht. De trailer staan bij mijn weten zeker niet los op de wagens maar zijn dmv hun Kingpin aan de koppelschotel van de Hupacwagon vergrendeld. Om deze los te maken moet ook eerst manueel de grendelstang losgetrokken worden ( zelfde systeem als bij het normale weg vervoer. Bijkomende zijn de achterassen dmv keggen gefixeerd. Om vooral voor of achterwaardse bewegingen tegen te gaan en de trailer als een geheel met de wagon te verbinden.
Tevens liggen de trailers in dit soort type van wagons laag tegen de rails aan. ( wielen liggen als het ware in een soort verlaagde vloer.) waardoor het zwaartepunt van het geheel lager komt te liggen en er ook dus veel minder kans is dat deze omkantelen ) . Indien een trailer weggeblazen was geweest door de wind van de trein dan had de ramp denkelijk niet te overzien geweest want dan had de volledige wagon en de rest van de trein mee uit de rails gegaan daar de connectie met de koppelschotel / king pin zeer sterk is en gewoon de heel boel mee omversleurd.
De stabiliteit van een tautliner trailer of schuifgordijnwegen bestaat uit de verplaatsbare metalen of aluminium schuifbalken die het dak ondersteunen ( meestal 4-5 stuks per zijkant die onderaan stevig met het chassis vastgeklikt worden ). Dit in combinatie met de houten / or aluminium langslatten die in de sponningen van deze verticale balken geplaatst worden na belading. Het schuifzeil wordt op een 20/25 tal plaatsen onderaan de trailer vastgeklikt en op de kopkanten moet het zeil worden opgespannen zodat dit geen wind kan vangen en losscheurt. Het geheel zorgt dan voor een redelijk stabiel geheel waar zelfs bij een verschiften of omvallen van lading niet gelijk echte problemen van ladingverlies zullen optreden. daar dit dan gewoon aan de binnenkant tegen het zeil aan blijft hangen.
Een ander verhaal wordt het wanneer hier iets niet correct is vergrendeld geweest. Dit zien we helaas maar ook al te vaak. Verbogen schuifbalken tgv belading dmv een heftruck, ontbrekende zij langslatten of het zeil dat onvergrendeld in de kopkant zit zijn zaken doe wij hier in het transport bijna dagelijks zien passeren.
Bij zware wind is dit beetje speling dan juist voldoende om de krachten vrij spel te geven en eens als iets in beweging is....
Hetzelfde principe geldt voor de MSC Zoe met zijn containers. Als alles goed geborgd en gelashed is volgens de regels van de kunst dan vormt zo'n containerstack 1 solide blok waar de krachten over het geheel verdeeld worden. Valt er echter een schakel hieruit weg ( een lashing rod die niet goed aangedraaid is geweest en uit zijn pocket komt of een container die hiervoor kan verschuiving en uit zijn socket springt ) dan staat het geheel letterlijk en figuurlijk op losse schroeven en is dit niet meer opgewassen tegen de krachten van de natuur. het is niet voor niets dat men op zeeschepen en ook containerschepen dagelijks de lashing van de lading en van de containers nakijkt en waar nodig bij aanspant.
Meestal
Gelogd
Petdig1
Thom
Offline
Berichten: 4072
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
«
Reactie #27 Gepost op:
04 January 2019, 20:27:35 »
Hoe hoog of laag een trailer in een goederenwagen geplaatst is, veranderd dat natuurlijk niets aan het zwaartepunt van de trailer ansich, hooguit aan dat van de totaliteit van trailer en goederenwagen.
Dat verdiepte laden bij een hupack wagen zal ongetwijfeld te maken hebben om onder een bepaalde hoogte te blijven.
Daarnaast lijkt mij dat er wel verschil in constructie van de koppelschotel van een trekker en een hupack wagen zal zitten.
Bij een trekker glijdt de pen bij het achteruitrijden in de koppelschotel en word daarna opgesloten, ik weet niet precies hoe het bij een hupack wagen werkt maar die trailer worden daar met een kraan opgezet. Dan komt de kingpin verticaal op de schotel af ipv horizontaal en dat zal toch een andere constructie vergen.
Keggen doen natuurlijk niet zoveel tegen opwaartse bewegingen van de wind, en dan heeft de zee wind dus vrijspel op een 30-40 ton wegende trailer die alleen met een kingpin dan vast zit...
Gelogd
Erik Mijd
Offline
Berichten: 721
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
«
Reactie #28 Gepost op:
05 January 2019, 07:57:36 »
Op dit YouTube filmpje is duidelijk te zien dat van de eerste wagen van de goederentrein achter de loc (DB 185 401-7) een semi-trailer is omgeblazen door de storm.
https://www.youtube.com/watch?v=JsLeCN1U8Eo
(bij 2.38 min.)
De kingpen kan de oplegger niet tegenhouden, de oplegger wordt omgeblazen door de storm, tordeert en hangt naast de goederenwagen. Ook is te zien dat de intercity deze oplegger langs de goederentrein heeft geduwd waardoor de opleggers en de intercity opengereten zijn.
Sommige opleggers hebben 2 laadvloeren boven elkaar, wat de stabiliteit van de oplegger niet bevorderd.
En dan de lading! Niet vastgezet (gezekerd) met spanbanden. Moet je in Duitsland proberen!
Mvg.Erik.
Gelogd
j.ossebaar
Offline
Berichten: 274
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
«
Reactie #29 Gepost op:
05 January 2019, 20:29:39 »
Het verwonderd mij erg , dat bij zo'n storm dit goederenvervoer nog toegelaten wordt . In nederland wordt bij dit weer de vrachtauto's van de weg gehaald . Zie ook het verlies van 200 containers net boven het duitse eiland Born . Dit vervoer met deze type trailers is bij deze weersomstandigheden zeer onverantwoord .
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019