Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 21:27:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 21:24:19
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door martr
Vandaag om 21:16:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim1969
Vandaag om 21:06:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 21:01:37
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
Vandaag om 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:22:56
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:05:35
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:43:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
  

Auteur Topic: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019  (gelezen 9121 keer)

Erik Mijd

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
    • flickr
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
« Reactie #15 Gepost op: 03 January 2019, 14:26:36 »
Passenger Jim Nielson was on the second coach when the crash happened. There was a cargo train coming from Zealand, the opposite direction. It was shaking due to the strong wind," he said.
"One of the containers was blown off the cargo train into the rails, because of the wind. Our driver tried to stop the train, pulling the brake. But the train continued to drive a bit, and crashed into the container blown off from the cargo.

Ben vaak met de vrachtwagen over de Storebælt gereden en als het daar stormt ben je blij als je heelhuids aan de andere kant komt.

Erik.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8343
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
« Reactie #16 Gepost op: 03 January 2019, 15:24:34 »
In een filmpje zegt een van de passagiers dat de zijkant compleet open werd getrokken en bierflesjes ze om de horen vlogen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
« Reactie #17 Gepost op: 03 January 2019, 16:50:18 »
Op deze pagina staat een filmpje. Na 10 seconden zie je redelijk goed dat het eerste rijtuig voor de helft is opengereten aan de zijkant. Het is de rand onder de ramen die te grazen lijkt te zijn genomen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
« Reactie #18 Gepost op: 03 January 2019, 17:11:57 »
Zoals het er nu naar uitziet is de eerste trailer van de huckepack trein geblazen en geramd door de personentrein.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
« Reactie #19 Gepost op: 04 January 2019, 08:54:03 »
Carlsberg stopt tot nader order met het vervoer van bier per trein.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4734
    • Filmpjes op YouTube
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
« Reactie #20 Gepost op: 04 January 2019, 09:05:49 »
Wat een rare beslissing..... Alsof het bij een andere gekozen modaliteit niet mis kan gaan.

Bovendien is het een vrachtwagenoplegger die op een trein staat en daarmee gecombineerd ladingverkeer. Geen "vervoer per trein" a la schuifwandwagen. Verder zal het toch echt over de brug moeten en daar kunnen ook vrachtwagens van af waaien als het wegverkeer niet wordt stilgelegd wat nu wel is gebeurd.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
« Reactie #21 Gepost op: 04 January 2019, 09:14:45 »
Ik snap wel dat, ook al is het niet hun schuld ( bevestiging trailer op huckepakwagen heeft weinig met bierbrouwen te maken) ze imagoschade hebben opgelopen hierdoor en dat niet weer willen. Zolang de vervoerder niet kan garanderen dat het niet weer gebeurt snap ik dat de vrachtwagens voorlopig dan over de weg gaan. Maar dat lijkt mij een emotionele beslissing; 1 vrachtwagen die op die brug omslaat kan minstens evenveel schade kan veroorzaken. En achter de schermen zal er wel iets juridisch worden uitgevochten mbt imagoschade.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
« Reactie #22 Gepost op: 04 January 2019, 09:21:14 »
Tot nader order wil in dit geval zeggen dat ze nu bezig zijn met uitzoeken wat er precies gebeurd is. zolang dat onderzoek duurt, rijden de biertreinen niet. Als na onderzoek geen bezwaren naar voren zijn gekomen tegen het vervoer van bierkratten op deze manier, wordt het transport per spoor weer hervat.

Het personeel dat de wagons beladen heeft wordt verhoord, de betreffende medewerkers zijn behoorlijk van slag door het gebeurde.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
« Reactie #23 Gepost op: 04 January 2019, 12:58:38 »
Je kunt je ook stiekem wel afvragen hoe stevig het geheel eigenlijk is;

Pallets met los gestapelde kratten die ansich niet vast staan in de trailer anders dan opgesloten door de houten planken in de zijwanden.

Uiteindelijk stelt die zijwand van zo'n zeilentrailer natuurlijk ook niet heel veel voor, het zeil vangt alleen wind, het dak heeft weinig stevigheid en verder staat het hele gewicht van de lading tegen de planken in de zijwanden aan te drukken...
Verder staan die trailers volgens mij uiteindelijk los op de goederwagens...

En dat op een open brug boven het water met een flinke windkracht, echt ideaal lijkt het mij allemaal niet...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10769
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
« Reactie #24 Gepost op: 04 January 2019, 13:06:51 »
Helaas zijn er dit soort ongelukken voor nodig om daar achter te komen.
En dat is niet uniek. Na de cafébrand in Volendam zijn brandveiligheidsvoorschriften aangescherpt. De vuurwerkramp in Enschede heeft de visie op vuurwerkopslag en- verkoop blijvend verandert en sinds de ramp met de Herald of Free Enterprise (wie kent die nog?) varen ferry's niet meer met openstaande boegdeuren de haven uit.
« Laatst bewerkt op: 04 January 2019, 13:31:51 door Marc tramt. Reden: Typo »
No dress rehearsel, this is our life.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
« Reactie #25 Gepost op: 04 January 2019, 13:21:25 »
@Thom, dat geldt voor het wegvervoer net zo, zie de foto's van vrachtwagenongelukken. Bij railvervoer maakt de trailer echter minder bewegingen omdat het meeste spoor redelijk rechtdoor gaat. Het omwaairisico geldt echter in gelijke mate, zeker als de trailers los op de wagens staan. Dus als er een rijverbod voor vrachtwagens gold had deze wellicht ook voor deze trein moeten gelden.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
« Reactie #26 Gepost op: 04 January 2019, 14:44:48 »
Losstaand van wat de eigenlijk oorzaak zal zijn geweest  wil ik toch even inpikken op hoger bericht.   De trailer staan bij mijn weten zeker niet los op de wagens maar zijn dmv hun Kingpin aan de koppelschotel van de Hupacwagon vergrendeld.   Om deze los te maken moet  ook eerst manueel  de grendelstang losgetrokken worden ( zelfde systeem als bij het normale weg vervoer.   Bijkomende zijn de achterassen dmv keggen gefixeerd.  Om vooral voor of achterwaardse bewegingen tegen te gaan en de trailer als een geheel met de wagon te verbinden.
Tevens liggen de trailers in dit soort type van wagons  laag tegen de rails aan.  ( wielen liggen als het ware in een soort verlaagde vloer.) waardoor het zwaartepunt van het geheel lager komt te liggen en er ook dus veel minder kans is dat deze omkantelen ) . Indien een trailer weggeblazen was geweest door de wind van de trein dan had de ramp denkelijk niet te overzien  geweest want dan had de volledige wagon en de rest van de trein mee uit de rails gegaan daar de connectie met de koppelschotel / king pin zeer sterk is en gewoon de heel boel mee omversleurd.
De stabiliteit van een tautliner trailer of schuifgordijnwegen bestaat uit de verplaatsbare metalen of aluminium schuifbalken die het dak ondersteunen ( meestal 4-5 stuks per zijkant  die onderaan stevig met het chassis vastgeklikt worden ). Dit in combinatie met de houten / or aluminium langslatten die in de sponningen van deze verticale balken geplaatst worden na belading.   Het schuifzeil  wordt op een 20/25 tal plaatsen onderaan de trailer  vastgeklikt en op de kopkanten moet het zeil worden opgespannen zodat dit geen wind kan vangen en losscheurt.   Het geheel zorgt dan voor een redelijk stabiel geheel waar  zelfs bij een verschiften of omvallen van lading  niet gelijk echte problemen van ladingverlies zullen optreden. daar dit dan  gewoon aan de binnenkant tegen het zeil aan blijft hangen.

Een ander verhaal wordt het wanneer hier iets niet correct is vergrendeld geweest.   Dit zien we helaas maar ook al te vaak.  Verbogen schuifbalken tgv belading dmv een heftruck, ontbrekende zij langslatten of  het zeil dat onvergrendeld in de kopkant zit zijn zaken doe wij hier in het transport bijna dagelijks zien passeren. 
Bij zware wind is dit beetje speling dan juist voldoende om de krachten vrij spel te geven en eens als iets in beweging is....   

Hetzelfde principe geldt voor de MSC Zoe met zijn containers.   Als alles goed geborgd en gelashed is volgens de regels van de kunst dan vormt zo'n containerstack  1 solide blok waar de krachten over het geheel verdeeld worden.   Valt er echter een schakel hieruit weg ( een lashing rod die niet goed aangedraaid is geweest en uit zijn pocket komt  of een container die hiervoor  kan verschuiving en uit zijn socket springt ) dan staat het geheel letterlijk en figuurlijk op losse schroeven en is dit niet meer opgewassen tegen de krachten van de natuur. het is niet voor niets dat men op zeeschepen en ook containerschepen dagelijks de lashing van de lading en van de containers  nakijkt en waar nodig bij aanspant.

Meestal   
Petdig1

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
« Reactie #27 Gepost op: 04 January 2019, 20:27:35 »
Hoe hoog of laag een trailer in een goederenwagen geplaatst is, veranderd dat natuurlijk niets aan het zwaartepunt van de trailer ansich, hooguit aan dat van de totaliteit van trailer en goederenwagen.
Dat verdiepte laden bij een hupack wagen zal ongetwijfeld te maken hebben om onder een bepaalde hoogte te blijven.

Daarnaast lijkt mij dat er wel verschil in constructie van de koppelschotel van een trekker en een hupack wagen zal zitten.
Bij een trekker glijdt de pen bij het achteruitrijden in de koppelschotel en word daarna opgesloten, ik weet niet precies hoe het bij een hupack wagen werkt maar die trailer worden daar met een kraan opgezet. Dan komt de kingpin verticaal op de schotel af ipv horizontaal en dat zal toch een andere constructie vergen.

Keggen doen natuurlijk niet zoveel tegen opwaartse bewegingen van de wind, en dan heeft de zee wind dus vrijspel op een 30-40 ton wegende trailer die alleen met een kingpin dan vast zit...

Erik Mijd

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
    • flickr
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
« Reactie #28 Gepost op: 05 January 2019, 07:57:36 »
Op dit YouTube filmpje is duidelijk te zien dat van de eerste wagen van de goederentrein achter de loc (DB 185 401-7) een semi-trailer is omgeblazen door de storm.

https://www.youtube.com/watch?v=JsLeCN1U8Eo                                 (bij 2.38 min.)

De kingpen kan de oplegger niet tegenhouden, de oplegger wordt omgeblazen door de storm, tordeert en hangt naast de goederenwagen. Ook is te zien dat de intercity deze oplegger langs de goederentrein heeft geduwd waardoor de opleggers en de intercity opengereten zijn.

Sommige opleggers hebben 2 laadvloeren boven elkaar, wat de stabiliteit van de oplegger niet bevorderd.

En dan de lading! Niet vastgezet (gezekerd) met spanbanden. Moet je in Duitsland proberen!

Mvg.Erik.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Treinongeluk Grote Beltbrug, Denemarken, 2 januari 2019
« Reactie #29 Gepost op: 05 January 2019, 20:29:39 »
Het verwonderd mij erg , dat bij zo'n storm dit goederenvervoer nog toegelaten wordt . In nederland wordt bij dit weer de vrachtauto's van de weg gehaald . Zie ook het verlies van 200 containers net boven het duitse eiland Born . Dit vervoer met deze type trailers is bij deze weersomstandigheden zeer onverantwoord .