Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

S88n bus splitsen door Dirk J
Vandaag om 09:07:27
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 09:04:55
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:47:25
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 08:36:04
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:16:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 07:37:07
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
09 July 2025, 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
Roco 290 digtaliseren door Herb73
09 July 2025, 16:31:45
Vreemd probleem door RobVille
09 July 2025, 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
09 July 2025, 12:16:43
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 112628 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #375 Gepost op: 26 January 2022, 16:56:35 »
Dat klopt. Ik heb zelf weinig van Brawa, maar buiten verf en losse onderdeeltjes als buffers, sluitseinijzers etc. heb ik wel deze Brawa umbauwagens uit tijdperk 4 die gebruikt worden in de badenhosenzug, ervoor staat de nieuwe Piko 1146, die ik gisteren in Utrecht heb gekocht.









De 1146 gekoppeld met plan N. De blauwe Ford Taunus is ook nieuw, ook een tijdperk 4 icoon.


Groeten,
Richard

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3855
    • MCKmodelbouw
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #376 Gepost op: 26 January 2022, 17:00:37 »
Dat klinkt interessant! Heb je toevallig voorbeelden van beeldmateriaal of treinsamenstellingen met deze rijtuigen?

Als NS jaren '50 verzamelaar is dit dan voor mij ook wel interessant. Maar ik heb er nog geen beeld bij.

Groet, Mathyn

Tijdens het bekijken van de Brawa neuheiten 2022 ontdekte ik dit rijtuig. Deze lijkt me wel te gebruiken in 1954 samen met wat NS bolkoppen en ovalenramen rijtuigen als koerswagen naar Amsterdam oid. DB rijtuigen in model met de oude 1/2/3 klassenindeling zijn vrij schaars, fijn dus dat Brawa deze aankondigd.


Bron: elriwa.
De fijne details maken het rijtuig tot een juweel. En ik ben gek op dit soort juwelen :)
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1541
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #377 Gepost op: 26 January 2022, 17:06:12 »
Ziet er fraai uit zo met die 1100.  (y)

Dat klinkt interessant! Heb je toevallig voorbeelden van beeldmateriaal of treinsamenstellingen met deze rijtuigen?

Als NS jaren '50 verzamelaar is dit dan voor mij ook wel interessant. Maar ik heb er nog geen beeld bij.

Groet, Mathyn


Deze https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93058.msg3222110787#msg3222110787?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #378 Gepost op: 26 January 2022, 20:00:37 »
Dank je. De wetenschap dat DB umbaurijtuigen ook in Nederland (uitgezonderd Dordt in stoom 1986) hebben gereden heb ik van dàt plaatje (y)
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25938
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #379 Gepost op: 26 January 2022, 20:04:40 »
Mooie Piko aanwinst Richard  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #380 Gepost op: 26 January 2022, 20:16:28 »
Mathyn, toch heb ik twijfels over de inzet na 1950 van het Pruisische rijtuig in Nederland. Omdat het een oud type rijtuig was werd het wellicht niet meer ingezet door de DB op internationale routes en had daar ook geen toelating meer voor. Ik vind geen bewijzen op foto's van deze rijtuigen na de tweede wereldoorlog in NL. Als je de ladders en handgrepen aan de kopwand van het ex-Pr. rijtuig bekijkt kun je voorstellen dat de NS daar toentertijd niet blij mee was vanwege makkelijk contact met de bovenleiding. NS was zelf uit veiligheidsoverwegingen in 1934 al bezig om ladders en handgrepen naar de dakrand te verwijderen.
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #381 Gepost op: 26 January 2022, 20:16:54 »
Thnx Wim (y)
Groeten,
Richard

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5726
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #382 Gepost op: 27 January 2022, 09:40:57 »
Volgens mij was Nederland in 1954 nog niet geheel voorzien van een waslijn.

In Duitsland reed men ook nog steeds met dit soort rijtuigen onder de waslijn door.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #383 Gepost op: 27 January 2022, 21:55:49 »
Hoi Kees,
in 1954 waren de meeste belangrijke routes in Nederland net zo'n beetje onder de draad gebracht. En ik heb verder het idee dat de DB vanaf 1950 begon met het verwijderen van ladders, voetsteunen en handstangen die toegang gaven tot het dak. Ook de losse ladders voor schoonmaakpersoneel onder de rijtuigbak verdwenen in die tijd.
Verder heb ik nog wat boeken doorgespit op zoek naar foto's van Duitse int. treinen in Nederland van na de oorlog. Op wat ik kon vinden, kan ik concluderen dat er voornamelijk DRG types zoals schürzenwagens, jaren-dertig eilzugwagens, gruppe 28 D-treinwagens en ook rijtuigen van het type "Hecht" werden ingezet, maar oudere Länderbahn typen zoals het bovengenoemd ex-KPEV rijtuig komen klaarblijkelijk niet meer naar Nederland in de jaren'50.
Toch zag ik een foto van zo'n rijtuig uit 1960 (!) in Nijmegen. Dat "telt" eigenlijk niet omdat het een bijzondere trein uit Duitsland was die Engelse militairen naar de Nijmeegse vierdaagse bracht en die trein Nederland verder niet inkwam. Het rijtuig zelf zag er gemoderniseerd uit, geen ladders op de kopwanden, hoogzittende klassecijfers en DB-keks op de zijwand. De losse ladder onder het rijtuig lijkt ook verdwenen.

Kortom, het Brawa rijtuig lijkt mij niet geschikt om in een Nederlandse setting van 1954 te figureren :( Mochten er lezers zijn die meer informatie hebben dan graag een reactie.

« Laatst bewerkt op: 27 January 2022, 22:19:06 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 393
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #384 Gepost op: 01 March 2022, 16:10:04 »
Hoi Richard,

Ja, het is alweer even geleden, maar ken je de site https://db58.de/ ? Daar heb ik destijds best veel informatie vandaan geplukt voor mijn Noord-Duitse baan qua treinenloop en treinsamenstellingen. Op de site kom je ook samenstellingen van internationale treinen tegen, met gebruikte wagen types. Misschien ook wel handig voor jouw project.

Groet, Marco

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #385 Gepost op: 01 March 2022, 19:39:19 »
Ah, dat ziet er interessant uit Marco. Dank voor de link!
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #386 Gepost op: 01 March 2022, 19:51:44 »
Afgelopen weekend zijn er wat doosjes met Preisertjes gekocht. Zowel voor tijdperk 3 als 4.
Hieronder 2 voorbeelden voor Amsterdam in 1974.


Meisjes die zich helemaal té gék voelen


Hasan met zijn gezin in de Wibautstraat. De gezinshereniging van de eerste generatie gastarbeiders is in volle gang. Voor Hasan werd dat tijd, het bestaan zonder zijn vrouw in een smerig pension was hij al een poos beu!
Groeten,
Richard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #387 Gepost op: 01 March 2022, 20:25:44 »
Tafereeltje Wibautstraat lijkt me 1985.
In 1975 liep Suriname leeg richting Bijlmermeer.
Kleermaker Gumus dat was echt later, 1989 zegt wiki.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 01 March 2022, 20:28:26 door hrp »
Groet,
      Ronald

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #388 Gepost op: 01 March 2022, 20:44:18 »
Surinamers met afrokapsels staan in de zelfbouwplanning ;D

Hasan is al sinds 1969 in Nederland en werkzaam in ploegen als rangeerder-wagenmeester op de Rietlanden. Over gezinshereniging vond ik dit op internet,
"Toch neemt de populatie van de oorspronkelijke gastarbeiders sterk toe dankzij de invoering van de wet op de gezinshereniging[6] (1974). Hierdoor konden gastarbeiders hun achtergebleven familie naar Nederland laten komen. Vanaf dan arriveren veel vrouwen en kinderen, vooral uit Marokko en Turkije, in Nederland."
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25938
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #389 Gepost op: 01 March 2022, 20:46:35 »
Geweldig dat Preiser volk  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim