Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ex-DB TEE VT11.5 krijgt nieuw leven bij Railadventure door laurent
Vandaag om 00:42:39
functiemappen decoder Doehler & Haass door saskia
Vandaag om 00:29:35
Raadplaatje door frank002
Vandaag om 00:09:53
Russische pantsertrein in Oekraïne video door Maartenw
Vandaag om 00:01:27
Rondom Charlois door Alewijn
23 mei 2022, 23:52:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
23 mei 2022, 23:45:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door NS1220
23 mei 2022, 23:11:09
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
23 mei 2022, 22:54:30
No Slot! door Ronald Koerts
23 mei 2022, 22:34:09
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Ivo tB
23 mei 2022, 22:24:47
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Ellerman
23 mei 2022, 22:17:23
De Hoekse Lijn open door hrp
23 mei 2022, 22:06:30
Bahnstrecke 5867 door Edsko Hekman
23 mei 2022, 21:47:48
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Jeroen Water
23 mei 2022, 21:46:58
"Gordijnen" in ligrijtuigen/couchetterijtuigen. door Ronald69
23 mei 2022, 21:29:32
Roco 1601 verenstaal aandrijving vervangen voor cardan as door erikkral
23 mei 2022, 21:15:31
Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0 door damngrazy
23 mei 2022, 20:53:15
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
23 mei 2022, 20:41:17
Stoomtrein Goes-Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Duikeend
23 mei 2022, 20:24:39
Bouw van mijn LTM-Garrat in spoor-0 door 1795
23 mei 2022, 20:17:31
Hoe zaag je een Lima hondekop door? door Duikeend
23 mei 2022, 20:01:02
Voordelige treinkaartjes door Karben
23 mei 2022, 19:57:12
Baanplannen van langgerekte stations door Jeronimos
23 mei 2022, 19:53:47
Oneindige Overslag 0e RC door Sven
23 mei 2022, 19:18:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 mei 2022, 18:51:27
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door Ben
23 mei 2022, 17:01:25
Mooi weer om buiten te spelen door JaJo
23 mei 2022, 16:59:26
Piko 59482 NS 6495 hoe gaat het draaistel open? door Klaas Zondervan
23 mei 2022, 16:43:16
NS 2600 Beel (CAD) - Overall Winnaar Onshape World Competition 2022 door Rob Ellerman
23 mei 2022, 16:20:22
Kleine H0-modelbaan, DB tijdperk III door tijgernootje
23 mei 2022, 15:45:48
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 80029 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2733
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #375 Gepost op: 26 januari 2022, 16:56:35 »
Dat klopt. Ik heb zelf weinig van Brawa, maar buiten verf en losse onderdeeltjes als buffers, sluitseinijzers etc. heb ik wel deze Brawa umbauwagens uit tijdperk 4 die gebruikt worden in de badenhosenzug, ervoor staat de nieuwe Piko 1146, die ik gisteren in Utrecht heb gekocht.









De 1146 gekoppeld met plan N. De blauwe Ford Taunus is ook nieuw, ook een tijdperk 4 icoon.


Groeten,
Richard

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3516
    • MCKmodelbouw
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #376 Gepost op: 26 januari 2022, 17:00:37 »
Dat klinkt interessant! Heb je toevallig voorbeelden van beeldmateriaal of treinsamenstellingen met deze rijtuigen?

Als NS jaren '50 verzamelaar is dit dan voor mij ook wel interessant. Maar ik heb er nog geen beeld bij.

Groet, Mathyn

Tijdens het bekijken van de Brawa neuheiten 2022 ontdekte ik dit rijtuig. Deze lijkt me wel te gebruiken in 1954 samen met wat NS bolkoppen en ovalenramen rijtuigen als koerswagen naar Amsterdam oid. DB rijtuigen in model met de oude 1/2/3 klassenindeling zijn vrij schaars, fijn dus dat Brawa deze aankondigd.


Bron: elriwa.
De fijne details maken het rijtuig tot een juweel. En ik ben gek op dit soort juwelen :)

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #377 Gepost op: 26 januari 2022, 17:06:12 »
Ziet er fraai uit zo met die 1100.  (y)

Dat klinkt interessant! Heb je toevallig voorbeelden van beeldmateriaal of treinsamenstellingen met deze rijtuigen?

Als NS jaren '50 verzamelaar is dit dan voor mij ook wel interessant. Maar ik heb er nog geen beeld bij.

Groet, Mathyn


Deze https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93058.msg3222110787#msg3222110787?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2733
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #378 Gepost op: 26 januari 2022, 20:00:37 »
Dank je. De wetenschap dat DB umbaurijtuigen ook in Nederland (uitgezonderd Dordt in stoom 1986) hebben gereden heb ik van dàt plaatje (y)
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 15920
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #379 Gepost op: 26 januari 2022, 20:04:40 »
Mooie Piko aanwinst Richard  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2733
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #380 Gepost op: 26 januari 2022, 20:16:28 »
Mathyn, toch heb ik twijfels over de inzet na 1950 van het Pruisische rijtuig in Nederland. Omdat het een oud type rijtuig was werd het wellicht niet meer ingezet door de DB op internationale routes en had daar ook geen toelating meer voor. Ik vind geen bewijzen op foto's van deze rijtuigen na de tweede wereldoorlog in NL. Als je de ladders en handgrepen aan de kopwand van het ex-Pr. rijtuig bekijkt kun je voorstellen dat de NS daar toentertijd niet blij mee was vanwege makkelijk contact met de bovenleiding. NS was zelf uit veiligheidsoverwegingen in 1934 al bezig om ladders en handgrepen naar de dakrand te verwijderen.
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2733
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #381 Gepost op: 26 januari 2022, 20:16:54 »
Thnx Wim (y)
Groeten,
Richard

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #382 Gepost op: 27 januari 2022, 09:40:57 »
Volgens mij was Nederland in 1954 nog niet geheel voorzien van een waslijn.

In Duitsland reed men ook nog steeds met dit soort rijtuigen onder de waslijn door.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Mijn ombouw verslagen en modellen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2733
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #383 Gepost op: 27 januari 2022, 21:55:49 »
Hoi Kees,
in 1954 waren de meeste belangrijke routes in Nederland net zo'n beetje onder de draad gebracht. En ik heb verder het idee dat de DB vanaf 1950 begon met het verwijderen van ladders, voetsteunen en handstangen die toegang gaven tot het dak. Ook de losse ladders voor schoonmaakpersoneel onder de rijtuigbak verdwenen in die tijd.
Verder heb ik nog wat boeken doorgespit op zoek naar foto's van Duitse int. treinen in Nederland van na de oorlog. Op wat ik kon vinden, kan ik concluderen dat er voornamelijk DRG types zoals schürzenwagens, jaren-dertig eilzugwagens, gruppe 28 D-treinwagens en ook rijtuigen van het type "Hecht" werden ingezet, maar oudere Länderbahn typen zoals het bovengenoemd ex-KPEV rijtuig komen klaarblijkelijk niet meer naar Nederland in de jaren'50.
Toch zag ik een foto van zo'n rijtuig uit 1960 (!) in Nijmegen. Dat "telt" eigenlijk niet omdat het een bijzondere trein uit Duitsland was die Engelse militairen naar de Nijmeegse vierdaagse bracht en die trein Nederland verder niet inkwam. Het rijtuig zelf zag er gemoderniseerd uit, geen ladders op de kopwanden, hoogzittende klassecijfers en DB-keks op de zijwand. De losse ladder onder het rijtuig lijkt ook verdwenen.

Kortom, het Brawa rijtuig lijkt mij niet geschikt om in een Nederlandse setting van 1954 te figureren :( Mochten er lezers zijn die meer informatie hebben dan graag een reactie.

« Laatst bewerkt op: 27 januari 2022, 22:19:06 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #384 Gepost op: 01 maart 2022, 16:10:04 »
Hoi Richard,

Ja, het is alweer even geleden, maar ken je de site https://db58.de/ ? Daar heb ik destijds best veel informatie vandaan geplukt voor mijn Noord-Duitse baan qua treinenloop en treinsamenstellingen. Op de site kom je ook samenstellingen van internationale treinen tegen, met gebruikte wagen types. Misschien ook wel handig voor jouw project.

Groet, Marco

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2733
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #385 Gepost op: 01 maart 2022, 19:39:19 »
Ah, dat ziet er interessant uit Marco. Dank voor de link!
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2733
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #386 Gepost op: 01 maart 2022, 19:51:44 »
Afgelopen weekend zijn er wat doosjes met Preisertjes gekocht. Zowel voor tijdperk 3 als 4.
Hieronder 2 voorbeelden voor Amsterdam in 1974.


Meisjes die zich helemaal té gék voelen


Hasan met zijn gezin in de Wibautstraat. De gezinshereniging van de eerste generatie gastarbeiders is in volle gang. Voor Hasan werd dat tijd, het bestaan zonder zijn vrouw in een smerig pension was hij al een poos beu!
Groeten,
Richard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #387 Gepost op: 01 maart 2022, 20:25:44 »
Tafereeltje Wibautstraat lijkt me 1985.
In 1975 liep Suriname leeg richting Bijlmermeer.
Kleermaker Gumus dat was echt later, 1989 zegt wiki.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2022, 20:28:26 door hrp »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2733
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #388 Gepost op: 01 maart 2022, 20:44:18 »
Surinamers met afrokapsels staan in de zelfbouwplanning ;D

Hasan is al sinds 1969 in Nederland en werkzaam in ploegen als rangeerder-wagenmeester op de Rietlanden. Over gezinshereniging vond ik dit op internet,
"Toch neemt de populatie van de oorspronkelijke gastarbeiders sterk toe dankzij de invoering van de wet op de gezinshereniging[6] (1974). Hierdoor konden gastarbeiders hun achtergebleven familie naar Nederland laten komen. Vanaf dan arriveren veel vrouwen en kinderen, vooral uit Marokko en Turkije, in Nederland."
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 15920
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #389 Gepost op: 01 maart 2022, 20:46:35 »
Geweldig dat Preiser volk  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim