Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 100130 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #375 Gepost op: 26 januari 2022, 16:56:35 »
Dat klopt. Ik heb zelf weinig van Brawa, maar buiten verf en losse onderdeeltjes als buffers, sluitseinijzers etc. heb ik wel deze Brawa umbauwagens uit tijdperk 4 die gebruikt worden in de badenhosenzug, ervoor staat de nieuwe Piko 1146, die ik gisteren in Utrecht heb gekocht.









De 1146 gekoppeld met plan N. De blauwe Ford Taunus is ook nieuw, ook een tijdperk 4 icoon.


Groeten,
Richard

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #376 Gepost op: 26 januari 2022, 17:00:37 »
Dat klinkt interessant! Heb je toevallig voorbeelden van beeldmateriaal of treinsamenstellingen met deze rijtuigen?

Als NS jaren '50 verzamelaar is dit dan voor mij ook wel interessant. Maar ik heb er nog geen beeld bij.

Groet, Mathyn

Tijdens het bekijken van de Brawa neuheiten 2022 ontdekte ik dit rijtuig. Deze lijkt me wel te gebruiken in 1954 samen met wat NS bolkoppen en ovalenramen rijtuigen als koerswagen naar Amsterdam oid. DB rijtuigen in model met de oude 1/2/3 klassenindeling zijn vrij schaars, fijn dus dat Brawa deze aankondigd.


Bron: elriwa.
De fijne details maken het rijtuig tot een juweel. En ik ben gek op dit soort juwelen :)
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Joran

  • Offline Offline
  • Berichten: 1528
  • NS tijdperk IV (1981)
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #377 Gepost op: 26 januari 2022, 17:06:12 »
Ziet er fraai uit zo met die 1100.  (y)

Dat klinkt interessant! Heb je toevallig voorbeelden van beeldmateriaal of treinsamenstellingen met deze rijtuigen?

Als NS jaren '50 verzamelaar is dit dan voor mij ook wel interessant. Maar ik heb er nog geen beeld bij.

Groet, Mathyn


Deze https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93058.msg3222110787#msg3222110787?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #378 Gepost op: 26 januari 2022, 20:00:37 »
Dank je. De wetenschap dat DB umbaurijtuigen ook in Nederland (uitgezonderd Dordt in stoom 1986) hebben gereden heb ik van dàt plaatje (y)
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #379 Gepost op: 26 januari 2022, 20:04:40 »
Mooie Piko aanwinst Richard  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #380 Gepost op: 26 januari 2022, 20:16:28 »
Mathyn, toch heb ik twijfels over de inzet na 1950 van het Pruisische rijtuig in Nederland. Omdat het een oud type rijtuig was werd het wellicht niet meer ingezet door de DB op internationale routes en had daar ook geen toelating meer voor. Ik vind geen bewijzen op foto's van deze rijtuigen na de tweede wereldoorlog in NL. Als je de ladders en handgrepen aan de kopwand van het ex-Pr. rijtuig bekijkt kun je voorstellen dat de NS daar toentertijd niet blij mee was vanwege makkelijk contact met de bovenleiding. NS was zelf uit veiligheidsoverwegingen in 1934 al bezig om ladders en handgrepen naar de dakrand te verwijderen.
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #381 Gepost op: 26 januari 2022, 20:16:54 »
Thnx Wim (y)
Groeten,
Richard

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #382 Gepost op: 27 januari 2022, 09:40:57 »
Volgens mij was Nederland in 1954 nog niet geheel voorzien van een waslijn.

In Duitsland reed men ook nog steeds met dit soort rijtuigen onder de waslijn door.

Kees.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #383 Gepost op: 27 januari 2022, 21:55:49 »
Hoi Kees,
in 1954 waren de meeste belangrijke routes in Nederland net zo'n beetje onder de draad gebracht. En ik heb verder het idee dat de DB vanaf 1950 begon met het verwijderen van ladders, voetsteunen en handstangen die toegang gaven tot het dak. Ook de losse ladders voor schoonmaakpersoneel onder de rijtuigbak verdwenen in die tijd.
Verder heb ik nog wat boeken doorgespit op zoek naar foto's van Duitse int. treinen in Nederland van na de oorlog. Op wat ik kon vinden, kan ik concluderen dat er voornamelijk DRG types zoals schürzenwagens, jaren-dertig eilzugwagens, gruppe 28 D-treinwagens en ook rijtuigen van het type "Hecht" werden ingezet, maar oudere Länderbahn typen zoals het bovengenoemd ex-KPEV rijtuig komen klaarblijkelijk niet meer naar Nederland in de jaren'50.
Toch zag ik een foto van zo'n rijtuig uit 1960 (!) in Nijmegen. Dat "telt" eigenlijk niet omdat het een bijzondere trein uit Duitsland was die Engelse militairen naar de Nijmeegse vierdaagse bracht en die trein Nederland verder niet inkwam. Het rijtuig zelf zag er gemoderniseerd uit, geen ladders op de kopwanden, hoogzittende klassecijfers en DB-keks op de zijwand. De losse ladder onder het rijtuig lijkt ook verdwenen.

Kortom, het Brawa rijtuig lijkt mij niet geschikt om in een Nederlandse setting van 1954 te figureren :( Mochten er lezers zijn die meer informatie hebben dan graag een reactie.

« Laatst bewerkt op: 27 januari 2022, 22:19:06 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #384 Gepost op: 01 maart 2022, 16:10:04 »
Hoi Richard,

Ja, het is alweer even geleden, maar ken je de site https://db58.de/ ? Daar heb ik destijds best veel informatie vandaan geplukt voor mijn Noord-Duitse baan qua treinenloop en treinsamenstellingen. Op de site kom je ook samenstellingen van internationale treinen tegen, met gebruikte wagen types. Misschien ook wel handig voor jouw project.

Groet, Marco

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #385 Gepost op: 01 maart 2022, 19:39:19 »
Ah, dat ziet er interessant uit Marco. Dank voor de link!
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #386 Gepost op: 01 maart 2022, 19:51:44 »
Afgelopen weekend zijn er wat doosjes met Preisertjes gekocht. Zowel voor tijdperk 3 als 4.
Hieronder 2 voorbeelden voor Amsterdam in 1974.


Meisjes die zich helemaal té gék voelen


Hasan met zijn gezin in de Wibautstraat. De gezinshereniging van de eerste generatie gastarbeiders is in volle gang. Voor Hasan werd dat tijd, het bestaan zonder zijn vrouw in een smerig pension was hij al een poos beu!
Groeten,
Richard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #387 Gepost op: 01 maart 2022, 20:25:44 »
Tafereeltje Wibautstraat lijkt me 1985.
In 1975 liep Suriname leeg richting Bijlmermeer.
Kleermaker Gumus dat was echt later, 1989 zegt wiki.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2022, 20:28:26 door hrp »
Groet,
      Ronald

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #388 Gepost op: 01 maart 2022, 20:44:18 »
Surinamers met afrokapsels staan in de zelfbouwplanning ;D

Hasan is al sinds 1969 in Nederland en werkzaam in ploegen als rangeerder-wagenmeester op de Rietlanden. Over gezinshereniging vond ik dit op internet,
"Toch neemt de populatie van de oorspronkelijke gastarbeiders sterk toe dankzij de invoering van de wet op de gezinshereniging[6] (1974). Hierdoor konden gastarbeiders hun achtergebleven familie naar Nederland laten komen. Vanaf dan arriveren veel vrouwen en kinderen, vooral uit Marokko en Turkije, in Nederland."
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22193
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #389 Gepost op: 01 maart 2022, 20:46:35 »
Geweldig dat Preiser volk  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim