Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 03:44:29
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door Modellbahnwagen
Vandaag om 02:40:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:22:32
NL baan: Frotterdam in h0 door Modellbahnwagen
Vandaag om 02:17:07
Trafo na laten kijken? door M@rk
Vandaag om 01:31:46
Handbediende wissel RocoLine met bedding door Harold34
Vandaag om 01:13:01
Lima NS1200, het opknappen/verbeteren. door Biesje
Vandaag om 00:08:45
18-luiker in spoor 0 door Huib
30 mei 2020, 23:54:48
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
30 mei 2020, 23:50:35
Buitenlust door Huib
30 mei 2020, 23:47:42
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
30 mei 2020, 23:22:22
Waldberg : Revived. door Rondje_HO
30 mei 2020, 23:13:35
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Menno
30 mei 2020, 23:08:09
Ondergrond rails: hoe doen jullie dat? door Menno
30 mei 2020, 22:43:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tomasso
30 mei 2020, 22:42:39
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
30 mei 2020, 22:31:28
Vergelijk tussen Digikeijs, NS parts en andere NS seinen door ruudns
30 mei 2020, 22:21:16
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door Hans van de Burgt
30 mei 2020, 22:06:53
Roco wissels schakelen maar één kant op (DCC), maar analoog 14-16VAC beide kante door Klaas Zondervan
30 mei 2020, 21:14:25
Wasbenzine/residu door Erik Baas
30 mei 2020, 20:31:14
DCC Voedingsspanning servo Loksound H0 door spock
30 mei 2020, 19:48:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 mei 2020, 19:42:14
Rijdag bij Wullum NS door Remunj
30 mei 2020, 19:24:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
30 mei 2020, 19:20:02
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door AndrevdG
30 mei 2020, 19:18:41
Roco NS1000, oud model, digitaliseren en pimpen door Casmir
30 mei 2020, 19:04:31
Welke perronbreedte voor Roco line door emanje
30 mei 2020, 18:50:25
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Duikeend
30 mei 2020, 18:44:45
FCS, bestaat een Automatisch stop systeem? door ex-DR V100
30 mei 2020, 18:44:30
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Gerke
30 mei 2020, 18:28:42
  

Auteur Topic: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station  (gelezen 18291 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Gepost op: 30 december 2018, 14:13:23 »
Hallo forummers,

Ben begonnen met een modulebaantje dat 2 modules van 1,20 x 40cm plus een fiddleyard van 1,50x30 lang moet worden. Het idee is eigenlijk dat ik m'n materieel mooi kan neerzetten in een leuke omgeving waar dan ook nog wat heen en weer gereden kan worden. Geen echte modelbaan dus maar een soort vitrine. Op de fiddleyard kunnen de treinen uitgewisseld worden.

Afgelopen maanden zitten plannen en proef opbouwen op een oude module die ik verder niet meer gebruik. Daar is een nieuw plan uitgekomen wat nu volledig in m'n hoofd zit.

Thema is een fictief kopstation van 2 sporen met middenperron wat tussen 1938-1940 gebouwd is langs de oostrand van het in 1940 afgebroken Weesperpoort station. De gemeente en NS wilden ondanks de opening van het Amstelstation toch niet helemaal af van het station Weesperpoort en is er toen besloten dat langs de rand van het oude station een nieuw klein verhoogd forensenstation gebouwd zou worden en is deze tak opgenomen in de Oosterpoorwerken van die jaren. De verbindingsboog langs de Vrolikstraat richting CS is wel komen te vervallen en dient het station voor stoptreinen richting Utrecht en Den Haag/Rotterdam via Breukelen. Een echt druk station is het nooit geworden en in 1974 is het gesloten om plaats te maken voor de metro. Zo kan ik door wat met poppetjes en auto's te schuiven elk tijdperk uitbeelden waar ik materieel van heb (tijdperk 2c t/m 4a) en heel stiekem ook eens een SLT neerzetten  :-X als die er ooit komt in h0.

De bouwstijl wordt naar het Muiderpoortstation waar ik afgelopen maanden genoeg inspiratie heb opgedaan.

Ik wilde eens iets anders dan voorgaande modules en banen door de module zijkanten eens lekker hoog (15 cm) te maken zodat het een beetje smoelt en je blik niet afgeleid word naar onder de baan. Nu heb ik die hoge zijwanden onder de grondplaat, niveau 0, gelijmd maar nog niet geschroefd en moet toch wel wennen aan de aanblik, eigenlijk vind ik het een beetje idioot staan om 15 cm hoge zijkanten te gebruiken bij een module breedte van 40 cm. Alsof de sporen op een doodskist liggen zeg maar. Ben er nog niet over uit maar misschien kan ik beter nieuwe zijwanden laten zagen van 8 cm en die eronder zetten. Eerst maar eens koffie en de boel opnieuw bekijken.





Wordt vervolgd.


Groeten, Richard





Groeten,
Richard

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1067
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2018, 15:25:48 »
Een echt druk station is het nooit geworden en in 1974 is het gesloten om plaats te maken voor de metro.
Nooit geweten dat er zoiets bestaan heeft. Maar het heeft vanaf nu mijn aandacht. Succes met het ontwerp. (y)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7128
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2018, 15:32:00 »
Je hebt zo wel een klankkast.

Misschien kun je beter de helft van de ruimte gebruiken? Zo kun je misschien een niveau lager nog wat scenery plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2018, 15:35:17 door Jeronimos »
Jeroen

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2917
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2018, 15:48:50 »
Nooit geweten dat er zoiets bestaan heeft. Maar het heeft vanaf nu mijn aandacht. Succes met het ontwerp. (y)


Thema is een fictief kopstation van 2 sporen met middenperron wat tussen 1938-1940 gebouwd is langs de oostrand van het in 1940 afgebroken Weesperpoort station.

Reinier

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2411
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2018, 16:37:01 »
Martijn

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2018, 16:39:42 »
Het thema is inderdaad puur verzonnen.

Jeroen, een klankkast heeft wel wat. Dan maken de treinen een dreunend geluid net als in de kelders van het echte Muiderpoortstation ;D

Die ruimte is eigenlijk totaal nutteloos en lastig bij transport. De grondplaat wordt het straatniveau en een etage hoger (6,5 cm) komt het station met een onderdoorgang a la Wijtenbachstraat bij Muiderpoort. De ruimte daaronder heb ik dus niks aan. Het is alleen om te kijken of dit met hoge zijwanden er beter uitziet. Uitzicht gaat boven transportgemak. Wellicht dat het met aangedachte achtergondplaat er weer anders uitziet. Ga er nu nog even over nadenken met een Duveltje erbij :laugh:
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2018, 16:40:57 »
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #7 Gepost op: 31 december 2018, 17:01:38 »


Vandaag toch maar lagere module zijkanten van 8 cm breed gaan halen en onder de plaat gezet. Ziet er toch beter uit zo.







Plek waar de onderdoorgang onder het perron komt. Voor latere tramrails zijn uitsparingen gemaakt die vanonder nog verstevigd moeten worden.

Ik wens iedereen hier een fijne jaarwisseling.

Groeten, Richard
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2019, 15:50:57 »


Enorm mooi boek van m'n vriendin gekregen voor nieuwjaar. Sluit erg aan bij mijn bouwprojectje!
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #9 Gepost op: 06 januari 2019, 13:37:41 »


Module 2 is bijna klaar, alleen de kopschotten moeten nog ingebouwd worden, die wachten nog op messing pasbussen.






Module 1 is het houtwerk nagenoeg klaar alleen nog kopschotten en nog een paar pijlers voor het hoogliggende perron. Even rustmomentje genomen en wat treintjes en bussen neergezet voor het idee. Ik ben hier vast begonnen met de reizigerstunnels die uitkomen in de stationshal(voorgrond).

Tot zover.
Groeten,
Richard

Den Zoeterdam

  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #10 Gepost op: 06 januari 2019, 15:00:03 »
Dit is leuk, mooi en ga dit dus volgen (y)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #11 Gepost op: 06 januari 2019, 15:11:07 »


Trappen naar de perrons, het worden er twee. Had nog een kit van de voetgangersbrug "Radolfzell" van Faller liggen en gebruik daar de trappen van (zitten er 2 bij). Helaas zijn deze veel te smal en heb er eentje gehalveerd om de andere te verbreden, nu nog pasmaken en plakken. En dan op zoek naar nog zo'n brug van Faller voor de andere trap.
Groeten,
Richard

Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1338
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #12 Gepost op: 06 januari 2019, 15:53:40 »


Hey Richard, kun je dit bouwpakket gebruiken voor het station Weesperpoort? Het is van Kibri. Het pakket is compleet en bevat genoeg trappen die naar mijn mening breed genoeg zijn. Ik hoor het wel van je.

Met vriendelijke groet, Kees ( Blokpost 54 )
De lengte van de pijl maakt niet uit. Wel het doel wat je kiest.

Breng eens een bezoekje aan mijn Topic:
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn.

Groeten vanuit "NS Blokpost 54" IJlst (Friesland)
Kees

J1971

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #13 Gepost op: 06 januari 2019, 18:04:38 »
Prachtig idee en ik volg het met veel interesse. Vooral omdat het niet eens zó vergezocht is. Plek was daar genoeg na de sloop van het oude Weesperpoort, de oude sporen namen immers een enorm brede strook tussen de bebouwing in. En het is altijd een as geweest die veel (spoor)verkeer trok. Dat bleek wel toen de metro klaar was.

Maak je er ook een weg met tramlijn naast? Lijn 5 en later lijn 7 reden tot de metrobouw immers via de Wibautstraat naar Amstel:

http://fotos.serc.nl/noord-holland/amsterdam/amsterdam-15311/

Grappig genoeg is Muiderpoort het tegenovergestelde van dit idee. Een reëel bestaand station dat vanaf 't begin overgedimensioneerd was - eindeloos lange perrons, de oude hal even groot als Amstel en eigenlijk altijd rustig, zelfs in de spits.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1492
Re: Amsterdam Weesperpoort als nieuw station
« Reactie #14 Gepost op: 06 januari 2019, 18:32:39 »
Dank.
De voorkant van de modules sluit ik af met een trottoir, dat moet het troittor langs de Wibautstraat straat gaan voorstellen, gezien de module breedte van 40 cm is meer dan een stoep niet mogelijk. De stoeprand gaan de modules afsluiten en de straat ligt er denkbeeldig naast, wel komen er een paar parkeervakken en een bushalte.

De tramsporen die de modules haaks gaan kruisen vormen een verbinding tussen lijn 5 en 3 en wordt zo een denkbeeldige tramlus om het station heen. Dat is het plan.

Kees, dank voor het aanbod, alleen kijk ik nog even verder naar die Faller trap. Heb nu door het zagen een halve trap over en die past dan goed op een nieuwe. Mocht het toch niet goed genoeg worden, dan meld ik me nog bij je (y)


Groeten,
Richard