Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 16:57:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 14:58:50
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door meino
Vandaag om 14:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 12:08:50
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
Wat spoor 1 brouwsels door FritsT
Vandaag om 11:11:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door meino
Vandaag om 11:10:02

Auteur Topic: Snelheidsbegrenzing op H0 speelbaantje doet het niet meer.  (gelezen 4912 keer)

Bjor

• Offline Offline
Snelheidsbegrenzing op H0 speelbaantje doet het niet meer.
« Gepost op: 28 December 2018, 16:44:24 »
In het volgende draadje heb ik van velen van jullie waardevolle adviezen gekregen over hoe ik op de speelbaan voor mijn kleinkinderen (inmiddels 4 en 6 jr.) de spanning van de beide trafo's kan halveren, zodat de treinen niet uit de bocht vliegen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=74942.0
Zie daar vooral pag 1 en 2 over de rijspanning

Een jaar lang hebben de mannen heerlijk met de baan gespeeld en ik had hem voor aankomend weekeinde weer opgesteld. Bij een eerste proefritje bleek er van halvering van de rijspanning geen sprake meer.
De trafo's zetten nu bijna weer de volle max voltage op de baan
Ik ben destijds begonnen met 9 paar 1A diodes antiparallel tussen trafo en baan te zetten. Dat werkte .................... even. Op vol vermogen reden de treinen nog zeer beheerst.
Na een paar rondjes was het uit met de pret. Vol gas was weer vol gas en loks en wagons stuiterden uit de rails.

Daarna (zie de posting van januari 2018) de diodes vervangen door 9 paar 3A diodes. Dat werkte dus een jaar, maar nu ook niet meer.

Ik heb de spanning (zonder loc op de baan) gemeten rechtstreeks op de steker die de trafo met de baan verbindt (ik gebruik daarvoor PTT stekers en -contactdozen)
Daarna met dezelfde stand van de regelaar de spanning achter de diodes op de baan gemeten.

Voor de duidelijkheid: Het is een gelijkstroombaantje.

Hier een overzichtje:

Binnenbaan, Roco 10704 trafo 18V

Stand regelaar          Spanning op steker          Spanning op baan
50                            6,6V                               5V
100                          9,8V                               8,5V
150                         14,6V                             13,6V
200                         18,6V                             18V

Bij de Fleischmann 6735 voor de buitenbaan geldt ongeveer hetzelfde. Hier een vemindering van de spanning van max 0,6 tot 0,7V

Nu is mij opgevallen dat de mannen de neiging hebben de regelaar van de trafo niet op 0 te zetten als ze de trein tot stilstand brengen, maar die in het "dode" gebied van ca. 0 - 60 laten staan.
Kan dat de oorzaak zijn van het doorslaan (?) van de diodes? Of zijn ze sowieso te licht?
Het lijkt me ook niet best voor de motoren, maar de Fleischmann 1306 lokjes houden tot nu toe dapper stand en een defecte is voor weinig te vervangen.

Zo ja, wat is dan het alternatief: 10A diodes?

Graag jullie deskundig advies.

Met vriendelijke groeten,

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Ronald1974

• Gast
Re: Snelheidsbegrenzing op H0 speelbaantje doet het niet meer.
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2018, 17:00:03 »
Hoi Ben,

Als je over de diode heen meet moet je 0,6 a 0,7 volt.meten, zo niet dan zal de diode doorgeslagen zijn.
Je kan ze vervangen door een 1N540.. 3A type 1N5401 of 1N5402

M.v.g. Ronald.

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #2 Gepost op: 28 December 2018, 18:51:15 »
Blijkbaar zijn die diodes stuk... Vreemd, maar ik zou met daar niet druk over maken als ze maar 3 cent per stuk kosten?
Als er regelmatig kortsluiting wordt gemaakt is het wel verklaarbaar, anders misschien inductieve effecten als het 50V types zijn?
http://nl.aliexpress.com/item/100pcs-1N5408-IN5408-3A-1000V-DO-27-Rectifier-Diode/1889175867.html
Zolang het niet iedere week gebeurt gewoon nieuwe ertussen solderen en vrolijk verder treinen?
« Laatst bewerkt op: 28 December 2018, 18:52:50 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2018, 08:07:44 »
@Ronald, Hans,

Natuurlijk kan ik ze vervangen. Maar mijn vragen waren:

"Nu is mij opgevallen dat de mannen de neiging hebben de regelaar van de trafo niet op 0 te zetten als ze de trein tot stilstand brengen, maar die in het "dode" gebied van ca. 0 - 60 laten staan.
Kan dat de oorzaak zijn van het doorslaan (?) van de diodes? Of zijn ze sowieso te licht?
(...)
Zo ja, wat is dan het alternatief: 10A diodes?"

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Ronald1974

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2018, 10:07:44 »
Ben,

De oorzaak kan  door een veelvoud van omestandigheden.
Een mogelijkheid is een tegen EMK van de motor (opwekte spanning door de motor) in combinatie met slecht contact dus geen stroom afname en in eens weer wel.
Maar ook rijtrafo vooruit en weer snel achteruit zetten.
Als de rijtrafo kortstondig meer dan 1A kan leveren dan bestaat de kans dat een diode van het type uit de reeks 1N400.. kapot gaat.
Met een diode uit de reeks 1N5400 is de kans veel kleiner dat deze kapot gaat deze kan 3A aan.

Als je het echt wil weten dan zal je met een scoop moeten meten, maar niet iedereen heeft een scoop dus die optie valt al gauw af.

M.v.g. Ronald.

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2018, 10:41:20 »
Ronald,

Nu wordt het wat duidelijker. De jongens gaan soms wat ruw met de regelknop om en de Piko Hohlgleisen laten de loc op hoge snelheid stuiteren, dus dat verklaart e.e.a. wel denk ik.
Maar 3A diodes zitten er in en die slaan dus door. Ik zal maar eens 10A proberen.............

Dank.

Ben

borotof

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2018, 10:52:32 »
Wat is eigenlijk het probleem ? Lijkt me prima dat die jongens leren dat dingen te hard kunnen gaan en dat het dan wel eens mis gaat.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2018, 11:48:03 »
Helemaal mee eens.
Kapotte trein of beschadigd?  Laat ze maar iets in een geldpotje doen? Of mee afwassen of zo iets.....

Ronald Visser
(ik ben nog uit de tijd der Germanen)  :angel:
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2018, 09:10:16 »
@ Borotof, Ronald,

Dat zal wel, maar jullie vergeten de modelspoorwet: Het is MIJN baan  :P ;D

Maar even goed bedankt  ;)

Ben

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2018, 10:03:28 »
Goede of slechte adviezen:  je kan ze, en mag ze, negeren.

Ronald Visser
(doen mijn opdrachtgevers geregeld) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 30 December 2018, 10:19:28 »
Ben,

De oorzaak kan  door een veelvoud van omestandigheden.
Een mogelijkheid is een tegen EMK van de motor (opwekte spanning door de motor) in combinatie met slecht contact dus geen stroom afname en in eens weer wel.

de tegen EMK van de motor zal niet groter worden dan de voorwaartse spanning dus dit kunnen we volgens mij wel uitsluiten.
Ik vermoed dat de treintjes af en toe kortsluiting maken tijdens het rijden bv bij ontsporingen of op wissels/kruisingen. Dit zullen de diodes als minder prettig ervaren en als de rijregelaar dan open blijft staan volgt er gebakken silicium. Al eens gedacht om een kleine scheidingstrafo voor te schakelen van 230/115V zodat de rijtrafo het maar met de helft van de spanning moet doen ( en dan zonder diodes)?

Mvg , Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 30 December 2018, 13:35:13 »
Patrick,

Inderdaad. Bij hoge snelheid stuitert er wel eens lok uit de rails of blijft hij op een wissel die in de verkeerde stand staat, hangen. Dan is er inderdaad sprake van sluiting. En een 4-jarige heeft nog niet het besef dat hij dan de regelaar dicht moet draaien of de lok recht op de rails zetten. En Opa is er niet continue bij  ::)

Maar jouw suggestie lijkt mij een goede. Bedoel je zoiets? https://tinyurl.com/yatav9dr
Ik heb 1 trafo met 7,5 VA en 1 met 14VA. Kunnen die twee op één scheidingstrafo?

Alvast bedankt.

Ben

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 30 December 2018, 15:49:07 »
Dag Bjor,

ik had een "beproefde" gewikkelde trafo in gedachten. Ik ben niet zeker maar dit lijkt me een elektronische trafo te zijn (maar ik kan me vergissen).
Als het een gewikkelde trafo is dan zit je goed maar ik heb geen idee wat de treintrafo's gaan doen als belasting op een elektronische trafo.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #13 Gepost op: 30 December 2018, 16:25:32 »
Dat ís een gewikkelde trafo (wordt gewoonlijk bloktrafo genoemd).
45 Watt past voor zoiets simpels echt wel in zo'n klein kastje.

Ik zou zelf gewoon een paar dikke (10 Ampère) gelijkrichtbruggen in serie zetten. Zitten 4 diodes in 1 huisje, steeds per huisje 2x2 in serie en over anti-parallel hoef je ook niet meer na te denken. Grote kans dat ze die niet meer stuk krijgen. Eerlijk gezegd verbaast het me ook dat een 14 VA trafo een 3 Ampère diode zo gemakkelijk naar de knoppen helpt.

De 2,8 Ampère die ik ooit door dergelijke exemplaren trok deed ze uiteindelijk de das om wegens inadequate koeling.

Bjor

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 30 December 2018, 16:44:33 »
Menno,

Als ik jouw goed begrijp kan ik dus mijn treintrafo's aansluiten op deze: https://tinyurl.com/yatav9dr ?
Kunnen er dan twee treintrafo's op één scheidingstrafo, of heb er daarvan dan twee nodig.
Als dat betekent dat met die dingen de rijspanning ongeveer wordt gehalveerd, is dat prima.

Mijn elektronicakennis is heel beperkt. U=I*R snap ik nog en de baan bedraden gaat ook nog, maar veel verder gaat het niet.
En nou zeg je dat ik ook gelijkrichterbruggen kan gebruiken. Wat richten die dan gelijk? Want er komt al gelijkstroom uit de treintrafo's.
Maar als die ook werken, welk type heb ik dan nodig voor de halvering van de rijstroom en hoeveel?

Sorry voor mijn domme vragen, maar ik ben beter in scenery dan in elektronica.

Ben