Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: NS bestelt 88 extra sprinters  (gelezen 10027 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4145
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
NS bestelt 88 extra sprinters
« Gepost op: 27 december 2018, 09:19:27 »
De NS bestelt 88 extra sprinters, met een totale waarde van 400 miljoen euro. Dat zegt NS-topman Roger van Boxtel in een interview met De Telegraaf. Daarmee bouwt de Spaanse fabriek CAF in totaal ruim 200 nieuwe treinen voor de NS, goed voor 35.000 zitplaatsen.

In 2020 komen nog eens 79 nieuwe intercity's op het Nederlandse spoor, die ook op de hogesnelheidslijn inzetbaar zijn. Er ligt een optie op nog eens tientallen van deze treinen.

De nieuwe aankopen en het opknappen van bestaande treinen zijn volgens Van Boxtel niet voldoende om de verwachte groei van reizigers op te vangen. "Betere spreiding van reizigers is essentieel om het openbaar vervoer niet te laten vastlopen", zegt Van Boxtel tegen de krant.

Een proef die de NS deed om reizigers met 40 procent korting buiten de drukste uren te laten reizen, is volgens de topman geslaagd. "Dat is het verschil tussen staan en zitten", zegt hij. De NS gaat er komend jaar dan ook mee door. "Overheid, onderwijs en bedrijven zien de voordelen van flexibeler werk-, vergader- en collegetijden."

Van Boxtel vindt dat het ministerie van Infrastructuur ook een rol heeft in de aanpak van het openbaar vervoer. "We vragen Den Haag anderhalf miljard euro extra per jaar voor infrastructuur. Essentieel om het Nederlandse ov in beweging te houden en files te bestrijden."

Als voorbeeld noemt Van Boxtel station Schiphol. "Een te krap station, een groeiend probleem. Als we internationaal treinverkeer willen stimuleren, is voldoende capaciteit rond dat knooppunt cruciaal."

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2018, 09:35:16 »
Ja, nu wil ik dus zo'n CAF Sprinter in H0. Hebben nog een beetje eigenzinnig uiterlijk. Wat dus ook wel de reden zal zijn dat er geen CAF Sprinter in H0 komt.  :-\
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3839
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2018, 09:39:02 »
Ja dat zou ik ook wel willen  :)

Maar rijden deze dingen nu al, en w zijn de ervaringen?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2018, 09:42:02 »
Maar rijden deze dingen nu al, en w zijn de ervaringen?
Ja, die "dingen" rijden al even. Tussen Haarlem en Leiden/Den Haag. De ervaringen, wat ik zo van de collega's hoor, is positief. Schijnt een hele fijne trein te zijn.  8)
Groeten Joop, machinist Lls

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4500
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2018, 09:44:07 »
Om het belang van een SNG in h0 nog meer te benadrukken: Met deze bestelling wordt de SNG de grootste materieelserie van NS als het om het aantal treinstellen gaat.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2018, 13:32:04 »
En blijkbaar is de introductie naar wens verlopen. Dat is ook wel eens een opsteker.

Even de Fyra buiten beschouwing gelaten, was de introductie van de SLT ("SanitairLoze Trein" ;)) minder voorspoedig. Buiten de oeps van de wc, stonden de treinen in het begin vaker stil dan dat ze reden vanwege software problemen. Alleen volledige reset, zoals we die van de computer kennen; stekker eruit, zorgde ervoor dat de trein na enkele minuten weer door kon.
Ik heb die SLT geregeld gezien onder het Pr Clausplein, volledig in het donker.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3839
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2018, 13:53:20 »
Na ja, daarom vroeg ik het ook. Bij SLT zullen de kinderziektes er bijna uit zijn. Dasr konden ze ook voor kiezen. Bij SNG blijkbaar niet aanwezig....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #7 Gepost op: 27 december 2018, 14:27:06 »
NS kon nu helemaal niet meer voor SLT kiezen. Wanneer er nieuwe treinen besteld worden, na openbare aanbesteding, wordt er meestal een contract afgesloten met een basisbestelling en opties voor vervolgbestellingen. Aan zo'n contract zit ook een einddatum. Bij SLT was er ook een mogelijkheid om extra stellen bij te bestellen. Daar.is toentertijd vanaf gezien,vanwege de wc discussie. Inmiddels is dat contract 'verjaard' en kan SLT niet meer bijbesteld worden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #8 Gepost op: 27 december 2018, 18:14:02 »
Maar rijden deze dingen nu al, en w zijn de ervaringen?

Ervaringen zijn inderdaad positief. Ik vind het persoonlijk een fijn treintje om mee te rijden. Hele verbetering t.o.v. SLT. Voornamelijk doordat SNG weer zijruiten heeft in de cabine, dit mis ik toch wel erg in een SLT waardoor je het gevoel krijgt dat je met oogkleppen op rijdt. Bovendien zit je in de cabine ook weer een stuk dichter op de frontruit wat toch een beter overzicht geeft. De zogenaamde ''halterem'' (rem die automatisch activeert onder een bepaalde snelheid) bij SNG is ook fijner voor mijn gevoel. Deze activeert pas bij 2 km/h en bij SLT al bij 5 km/h wat toch een grotere schok geeft bij het stilzetten (hier zijn uiteraard ook weer trucjes voor om dit te voorkomen, maar dat ter zaken).

Gr. Rick
« Laatst bewerkt op: 27 december 2018, 18:16:42 door Rick 91 »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2018, 18:41:18 »
Buiten de oeps van de wc,
Geen oeps maar een weloverwogen keuze, genomen i.o.m reizigers organisaties en vakbonden.
Citaat
stonden de treinen in het begin vaker stil dan dat ze reden vanwege software problemen.
Hoofdzakelijk waren het bedieningsfouten.
Citaat
Alleen volledige reset, zoals we die van de computer kennen; stekker eruit, zorgde ervoor dat de trein na enkele minuten weer door kon.
Enkele minuten? Hooguit 3. En die kon je er makkelijk weer uit rijden ;D :angel: 

Overigens. Ik heb zelf nog nooit kapot gestaan met een SLT. Zal wel geluk zijn denk ik :-X
Groeten Joop, machinist Lls

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #10 Gepost op: 27 december 2018, 22:15:33 »
Na ja, daarom vroeg ik het ook. Bij SLT zullen de kinderziektes er bijna uit zijn. Dasr konden ze ook voor kiezen. Bij SNG blijkbaar niet aanwezig....
Nu even een trein bestellen waarvan de bouw tussen 2007 en 2012 was kun je anno 2019 wel vergeten hoor, al die mallen daarvoor zijn allang de container in verdwenen, om over het hierboven al aangehaalde aanbestedingsverhaal maar te zwijgen :)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #11 Gepost op: 27 december 2018, 22:34:08 »

Waarom kon er in 2008 wel een V(irm) besteld worden dan? die mal stamt ook van begin jaren 93/94...

Ja, nu wil ik dus zo'n CAF Sprinter in H0. Hebben nog een beetje eigenzinnig uiterlijk. Wat dus ook wel de reden zal zijn dat er geen CAF Sprinter in H0 komt.  :-\
Een SLT is er ook niet in model.
Zelfs geen flirt terwijl die in zoveel verschillende landen rijden... Alleen de flirt 1 van Liliput, maar zij durven de kop niet eraf te zagen in de mal.



Ik moet eerlijk zeggen, van de moderne sprinters vind ik de CAF wel heel mooi gelukt de neus en front sluit goed bij de rest aan, een SLT is afgeleid van de BR 423? geloof ik, terwijl die neus heel anders is en wel goed aansluit op de rest.

Kan een CAF trouwens gekoppeld rijden met een Flirt  ;D?
« Laatst bewerkt op: 28 december 2018, 09:50:21 door Bert van Gelder »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #12 Gepost op: 27 december 2018, 23:57:43 »
Waarom kon er in 2008 wel een V(irm) besteld worden dan? die mal stamt ook van begin jaren 93/94...
Dat is het jaartal waarin het eerste stel werd afgeleverd, je weet dat tussendoor nog vervolgbestellingen zijn geplaatst...
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #13 Gepost op: 28 december 2018, 00:20:55 »
Niet onbelangrijk; ook de normen (oa. crash en brandveiligheid) en regelgeving zijn de laatste tien jaar aardig veranderd. Alleen daarom moet er al een nieuwe aanbestedingscyclus gedaan worden. Zo mocht GTW niet meer nabesteld worden, ook al zou er nog een optie open gestaan hebben.
Jeanne Kok

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: NS bestelt 88 extra sprinters
« Reactie #14 Gepost op: 28 december 2018, 00:46:48 »
Dat is het jaartal waarin het eerste stel werd afgeleverd, je weet dat tussendoor nog vervolgbestellingen zijn geplaatst...
Klopt maar de 2008 virm werd echt pas in 2008 besteld en geleverd in 2009.
Kan me niet voorstellen dat Siemens geen nieuwe SLT kan leveren, dan zal die wel iets anders zijn van binnen maar dat is de laatste V-IRM ook, hele interieur wijkt af.

Gelukkig mocht er geen GTW meer besteld worden, de kop is al een reden om het niet te bestellen, tevens het rare middenrijtuigje wat een Flirt niet heeft en uit het zelfde fabriek rolt.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?