Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rheinburg, TP V/VI
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 13:34:58
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 13:34:03
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 13:14:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:12:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Pukkie
Vandaag
om 13:09:20
Frans loodsje et cetera
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:05:32
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 12:11:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:07:06
Spoor 1 nem of finescale
door
sncf231e
Vandaag
om 11:32:01
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 11:17:53
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:11:58
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:00:48
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
martijnhaman
Vandaag
om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten?
door
schipcas
Vandaag
om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
jan47
Vandaag
om 09:50:55
Station Roodeschool
door
aad52
Vandaag
om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Jelmer
Vandaag
om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa
door
laurent
Vandaag
om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W?
door
KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound
door
Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia
door
gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
wissels schakelen in de verkeerde volgorde
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omlaag
Auteur
Topic: wissels schakelen in de verkeerde volgorde (gelezen 5745 keer)
treintje
Offline
Berichten: 38
Re: wissels schakelen in de verkeerde volgorde
«
Reactie #30 Gepost op:
26 January 2008, 11:06:23 »
Klaas,
Ik ben er ook niet zeker van dat het een bruikbare code oplevert, maar het tegendeel is ook niet bewezen. En ook ik heb geen zin om het diepgaand te analyseren...
Gevoelsmatig is het m.i. wel mogelijk dat een decoder toch reageert op een omgekeerd signaal. De vraagsteller gaf ook aan dat de decoder traag reageerde, wat erop duidt dat hij moeite heeft met het signaal.
Ook ik ben op de hoogte met de trinaire aard van het signaal, ik heb nl. ooit eens een direct drive programma geschreven, dat door tijdgebrek overigens alweer geruime tijd onaangeroerd ligt te wachten op een vervolg. De door jou bedoelde X trit wordt ook wel "open" genoemd.
Het protocol is uitstekend beschreven door Andrea Scorzoni:
klik
Als je daar kijkt zie je dat een "open" trit feitelijk niets anders is dan een binaire 1 gevolg door een binaire 0. (dus niet helemaal 50% DC)
M.a.w. het omkeren van de polariteit zorgt ervoor dat het "open" trit op zichzelf niet meer geldig is, echter het levert nog steeds een geldige binaire reeks op. En wie zegt mij dat er in die binaire reeks niet ergens een stukje is dat toevallig weer een geldige trinaire reeks is?
Voor de volledigheid: een trinaire 1 bestaat uit twee binaire enen, een trinaire 0 bestaat uit twee binaire nullen.
Er zijn trouwens ok adressen mogelijk waar het hele open trit niet in voor komt. Het hangt er wellicht ook nog van af hoe de decoder geschreven is en hoe nauwkeurig die zich aan de specificaties houdt...
Dus voorlopig houd ik het erop dat er bij het omdraaien van de polariteit in de hele pulstrein ergens stukjes voor kunnen komen die een decoder abusievelijk als geldige trinaire reeksen zou kunnen herkennen.
Tenzij jij een betere verklaring hebt, natuurlijk...
Groetjes,
Robin
«
Laatst bewerkt op: 26 January 2008, 11:13:54 door Treintje
»
Gelogd
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft.
Willem S
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 9
Re: wissels schakelen in de verkeerde volgorde
«
Reactie #31 Gepost op:
26 January 2008, 16:01:54 »
bedankt voor alle reakties zover.
ik heb de opto 6n138 vervangen door de 6n137 en wel/niet pootje 7 en 8 doorverbonden maar het geeft geen resultaat.
ik ben er inmiddels wel achter dat er kennelijk verschillende soorten boosters zijn, multiprotocol en dcc, waarbij de pamali booster een dcc booster is
Dus vrees ik dat ik voor mijn toepassing de verkeerde booster heb gebouwd, maar ik hoop dat ik ongelijk heb
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: wissels schakelen in de verkeerde volgorde
«
Reactie #32 Gepost op:
26 January 2008, 16:12:05 »
Willem S, ook deze booster is multi-protocol. Alleen is het geen commom-ground booster, dus eigenlijk niet geschikt als booster bij een zeg maar even een marklin systeem als basis. Dus met deze booster heb je ook problemen als je S88 terugmelders gaat gebruiken op basis van massa-detectie.
Gewoon de eenvoudige booster bouwen welke in de MRDirect handleiding staat. Of gewoon de Delta Control blijven gebruiken, daar is niet mis mee.
Dus gewoon deze booster
Mvg
Wim.
«
Laatst bewerkt op: 26 January 2008, 16:20:09 door Wim Ros
»
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
treintjesgek
Offline
Berichten: 45
Re: wissels schakelen in de verkeerde volgorde
«
Reactie #33 Gepost op:
26 January 2008, 19:33:46 »
Klaas en Wim
een booster is alleen maar een versterker
lijkt me een beetje kort door de bocht aangezien het volledig voorbij gaat aan bv bandbreedte (waarschijnlijk niet zo relevant) en flanksteilheden (kan relevant zijn).
Helaas is mijn kennis van electronica tamelijk roestig en die van digitale treinen zeer beperkt, maar bovenstaande punten kwamen bij me op toen ik las dat het niet getest was met motorola.
PS
Als we het over audio zouden hebben gehad, zou ik me bij zo'n antwoord afvragen waarom iedere audio versterker anders klinkt.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26631
Re: wissels schakelen in de verkeerde volgorde
«
Reactie #34 Gepost op:
26 January 2008, 19:53:49 »
Treintjesgek,
Je kunt een digitale booster niet zomaar vergelijken met een audioversterker.
Een audioversterker moet over het hele spanningsbereik aan de uitgang een getrouwe afbeelding geven van wat er aan de ingang binnenkomt.
Een booster is op dat punt wat eenvoudiger. Die kent maar 2 toestanden: de uitgang is voluit plus, of voluit min. De overgangen daartussen moeten zo snel mogelijk verlopen, oftwel de flanken moeten zo steil mogelijk zijn. Hierboven heeft Wim het schema van de MRD booster laten zien. Daarin zit een condensatortje van 47nF tussen de bases van de beide eindtransistoren. Dat condensatortje vind je in bijna alle boosterschema's terug, en heeft als functie om de flanken zo steil mogelijk te maken.
En ik denk dat als de flanken steil genoeg zijn voor DCC, dan zijn ze ook steil genoeg voor Motorola.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Patrick Smout
Offline
Berichten: 440
Re: wissels schakelen in de verkeerde volgorde
«
Reactie #35 Gepost op:
27 January 2008, 14:21:25 »
Willem,
Wat bedoel je met *heeft geen resultaat*, m.a.w. wat heb je vastgesteld?
Om de booster werkend te krijgen als common ground zou je nog
al
de volgende aanpassingen moeten maken aan de booster de je gebouwd hebt:
1° Verbinding tss. 7 en 8 met de 6N137 moet er zeker zijn
2° GND Verbinding tss. 3 en 5 van de 6N137 doorsnijden
3° GND aansluiting vanuit X4-2 naar de 0V van de schakeling doorsnijden. De verbinding van X4-2 naar Pen 3 6N137 / D1 behouden
4° De digitale centrale is nu potentiaal vrij t.o.v. de booster
5° Wat nu volgt is
heel
belangrijk: De trafo die gebruikt voor het voeden van de booster via X1-1 en X1-2 mag je nergens anders meer voor gebruiken. M.a.w., de 2 draden van de trafo naar X1-1 en X1-2 en nergens anders nog naartoe.
6°Uitgang X2-1 of X2-2 kan je nu gebruiken als de common ground in het marklin systeem. Maakt niet zoveel uit welke van de 2.
7° Aansluiting pin 5 van OK2 naar +5V onderbreken - waar deze nu op moet zou ik verder moeten uitzoeken - dient voor de kortsluitterugmelding naar de centrale
8° Nu is het tijd om te testen of e.e.a. werkt naar wens
Indien niet, mogelijk is het uitgangssignaal omgedraaid. Dit kan je op 2 manieren oplossen.
1° Probeer eerste met aansluitingen X4-1 en X4-2 onderling te verwisselen
2° Indien dit niet helpt, sluit X4-1 en X4-2 dan terug aan zoals voorheen en verwissel onderling de aansluitingen X2-1 en X2-2 die naar de rails gaan
3° Indien dit niet helpt, verwissel dan nu ook X4-1 en X4-2 (X2-1 en X2-2 laat je zoals in stap 2)
Indien het nu nog niet werkt ... wordt het heel moeilijk om verder te geraken zonder dat er gemeten wordt.
mvg,
Patrick Smout
«
Laatst bewerkt op: 27 January 2008, 15:27:39 door Patrick Smout. Reden: Extra opmerking m.b.t. onderbreking toegevoegd voor OK2.
»
Gelogd
Met vriendelijk groeten,
Patrick Smout
Willem S
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 9
Re: wissels schakelen in de verkeerde volgorde
«
Reactie #36 Gepost op:
27 January 2008, 20:25:43 »
patrick bedankt voor je reactie, ik heb je suggesties bestudeert aan de hand van het schema van wim maar ik heb de versie 8.9 gebouwd volgens de site van paul limpens. Nu voorzie ik nog enige haken en ogen als ik jou suggerties ga uitproberen, namelijk:
de kortsluitdetectie werkt niet meer
de ack schakeling ook niet en de relais 1 en 2 ook niet meer.
bij zo'n grondige verbouwing van deze print denk ik dat ik beter de suggestie van wim kan volgen namelijk voorlopig de delta control als booster gebruiken en evt een losse ack detectie schakeling erbij
of eventueel de mr direct booster
nadeel van de delta control als booster is eigenlijk alleen het geluid en de trage kortsluit beveiliging.
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: wissels schakelen in de verkeerde volgorde
«
Reactie #37 Gepost op:
27 January 2008, 20:41:20 »
Voor een kortsluitbeveiliging kun je een autolamp gebruiken. Bij een kortsluiting gaat die branden en voorkomt daarmee schade aan het rijdende materiaal.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
1
2
[
3
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
wissels schakelen in de verkeerde volgorde