Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 17:17:33
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:59:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 16:54:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Forever Rocofan
Vandaag om 15:45:16
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Hatsune Miku
Vandaag om 13:49:22
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:24:23
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door kar
Vandaag om 13:17:19
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 11:04:40
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door bellejt
Vandaag om 10:21:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:50:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:34:08
  

Auteur Topic: wissels schakelen in de verkeerde volgorde  (gelezen 5957 keer)

treintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 38
Re: wissels schakelen in de verkeerde volgorde
« Reactie #30 Gepost op: 26 January 2008, 11:06:23 »
Klaas,

Ik ben er ook niet zeker van dat het een bruikbare code oplevert, maar het tegendeel is ook niet bewezen. En ook ik heb geen zin om het diepgaand te analyseren... ;D

Gevoelsmatig is het m.i. wel mogelijk dat een decoder toch reageert op een omgekeerd signaal. De vraagsteller gaf ook aan dat de decoder traag reageerde, wat erop duidt dat hij moeite heeft met het signaal.

Ook ik ben op de hoogte met de trinaire aard van het signaal, ik heb nl. ooit eens een direct drive programma geschreven, dat door tijdgebrek overigens alweer geruime tijd onaangeroerd ligt te wachten op een vervolg. De door jou bedoelde X trit wordt ook wel "open" genoemd.

Het protocol is uitstekend beschreven door Andrea Scorzoni: klik

Als je daar kijkt zie je dat een "open" trit feitelijk niets anders is dan een binaire 1 gevolg door een binaire 0. (dus niet helemaal 50% DC)

M.a.w. het omkeren van de polariteit zorgt ervoor dat het "open" trit op zichzelf niet meer geldig is, echter het levert nog steeds een geldige binaire reeks op. En wie zegt mij dat er in die binaire reeks niet ergens een stukje is dat toevallig weer een geldige trinaire reeks is?

Voor de volledigheid: een trinaire 1 bestaat uit twee binaire enen, een trinaire 0 bestaat uit twee binaire nullen.

Er zijn trouwens ok adressen mogelijk waar het hele open trit niet in voor komt. Het hangt er wellicht ook nog van af hoe de decoder geschreven is en hoe nauwkeurig die zich aan de specificaties houdt...

Dus voorlopig houd ik het erop dat er bij het omdraaien van de polariteit in de hele pulstrein ergens stukjes voor kunnen komen die een decoder abusievelijk als geldige trinaire reeksen zou kunnen herkennen.
Tenzij jij een betere verklaring hebt, natuurlijk...

Groetjes,
Robin

« Laatst bewerkt op: 26 January 2008, 11:13:54 door Treintje »
Er is niets zo eerlijk verdeeld als verstand, iedereen denkt dat hij er genoeg van heeft.

Willem S

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: wissels schakelen in de verkeerde volgorde
« Reactie #31 Gepost op: 26 January 2008, 16:01:54 »
bedankt voor alle reakties zover.
ik heb de opto 6n138 vervangen door de 6n137 en wel/niet pootje 7 en 8 doorverbonden maar het geeft geen resultaat.

ik ben er inmiddels wel achter dat er kennelijk verschillende soorten boosters zijn, multiprotocol en dcc, waarbij de pamali booster een dcc booster is
Dus vrees ik dat ik voor mijn toepassing de verkeerde booster heb gebouwd, maar ik hoop dat ik ongelijk heb

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: wissels schakelen in de verkeerde volgorde
« Reactie #32 Gepost op: 26 January 2008, 16:12:05 »
Willem S, ook deze booster is multi-protocol. Alleen is het geen commom-ground booster, dus eigenlijk niet geschikt als booster bij een zeg maar even een marklin systeem als basis. Dus met deze booster heb je ook problemen als je S88 terugmelders gaat gebruiken op basis van massa-detectie.
Gewoon de eenvoudige booster bouwen welke in de MRDirect handleiding staat. Of gewoon de Delta Control blijven gebruiken, daar is niet mis mee.


Dus gewoon deze booster



Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2008, 16:20:09 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

treintjesgek

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: wissels schakelen in de verkeerde volgorde
« Reactie #33 Gepost op: 26 January 2008, 19:33:46 »
Klaas en Wim
een booster is alleen maar een versterker lijkt me een beetje kort door de bocht aangezien het volledig voorbij gaat aan bv bandbreedte (waarschijnlijk niet zo relevant) en flanksteilheden (kan relevant zijn).

Helaas is mijn kennis van electronica tamelijk roestig en die van digitale treinen zeer beperkt, maar bovenstaande punten kwamen bij me op toen ik las dat het niet getest was met motorola.

PS
Als we het over audio zouden hebben gehad, zou ik me bij zo'n antwoord afvragen waarom iedere audio versterker anders klinkt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26967
    • Pagina van klaas
Re: wissels schakelen in de verkeerde volgorde
« Reactie #34 Gepost op: 26 January 2008, 19:53:49 »
Treintjesgek,

Je kunt een digitale booster niet zomaar vergelijken met een audioversterker.
Een audioversterker moet over het hele spanningsbereik aan de uitgang een getrouwe afbeelding geven van wat er aan de ingang binnenkomt.

Een booster is op dat punt wat eenvoudiger. Die kent maar 2 toestanden: de uitgang is voluit plus, of voluit min. De overgangen daartussen moeten zo snel mogelijk verlopen, oftwel de flanken moeten zo steil mogelijk zijn. Hierboven heeft Wim het schema van de MRD booster laten zien. Daarin zit een condensatortje van 47nF tussen de bases van de beide eindtransistoren. Dat condensatortje vind je in bijna alle boosterschema's terug, en heeft als functie om de flanken zo steil mogelijk te maken.

En ik denk dat als de flanken steil genoeg zijn voor DCC, dan zijn ze ook steil genoeg voor Motorola.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: wissels schakelen in de verkeerde volgorde
« Reactie #35 Gepost op: 27 January 2008, 14:21:25 »
Willem,

Wat bedoel je met *heeft geen resultaat*, m.a.w. wat heb je vastgesteld?

Om de booster werkend te krijgen als common ground zou je nog al de volgende aanpassingen moeten maken aan de booster de je gebouwd hebt:

1° Verbinding tss. 7 en 8 met de 6N137 moet er zeker zijn
2° GND Verbinding tss. 3 en 5 van de 6N137 doorsnijden
3° GND aansluiting vanuit X4-2 naar de 0V van de schakeling doorsnijden. De verbinding van X4-2 naar Pen 3 6N137 / D1 behouden
4° De digitale centrale is nu potentiaal vrij t.o.v. de booster
5° Wat nu volgt is heel belangrijk: De trafo die gebruikt voor het voeden van de booster via X1-1 en X1-2 mag je nergens anders meer voor gebruiken. M.a.w., de 2 draden van de trafo naar X1-1 en X1-2 en nergens anders nog naartoe.
6°Uitgang X2-1 of X2-2 kan je nu gebruiken als de common ground in het marklin systeem. Maakt niet zoveel uit welke van de 2.
7° Aansluiting pin 5 van OK2 naar +5V onderbreken - waar deze nu op moet zou ik verder moeten uitzoeken - dient voor de kortsluitterugmelding naar de centrale
8° Nu is het tijd om te testen of e.e.a. werkt naar wens

Indien niet, mogelijk is het uitgangssignaal omgedraaid. Dit kan je op 2 manieren oplossen.

1° Probeer eerste met aansluitingen X4-1 en X4-2 onderling te verwisselen
2° Indien dit niet helpt, sluit X4-1 en X4-2 dan terug aan zoals voorheen en verwissel onderling de aansluitingen X2-1 en X2-2 die naar de rails gaan
3° Indien dit niet helpt, verwissel dan nu ook X4-1 en X4-2 (X2-1 en X2-2 laat je zoals in stap 2)

Indien het nu nog niet werkt ... wordt het heel moeilijk om verder te geraken zonder dat er gemeten wordt.

mvg,

Patrick Smout
« Laatst bewerkt op: 27 January 2008, 15:27:39 door Patrick Smout. Reden: Extra opmerking m.b.t. onderbreking toegevoegd voor OK2. »
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Willem S

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: wissels schakelen in de verkeerde volgorde
« Reactie #36 Gepost op: 27 January 2008, 20:25:43 »
patrick bedankt voor je reactie, ik heb je suggesties bestudeert aan de hand van het schema van wim maar ik heb de versie 8.9 gebouwd volgens de site van paul limpens. Nu voorzie ik nog enige haken en ogen als ik jou suggerties ga uitproberen, namelijk:

de kortsluitdetectie werkt niet meer
de ack schakeling ook niet en de relais 1 en 2 ook niet meer.
bij zo'n grondige verbouwing van deze print denk ik dat ik beter de suggestie van wim kan volgen namelijk voorlopig de delta control als booster gebruiken en evt een losse ack detectie schakeling erbij
of eventueel de mr direct booster

nadeel van de delta control als booster is eigenlijk alleen het geluid en de trage kortsluit beveiliging.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: wissels schakelen in de verkeerde volgorde
« Reactie #37 Gepost op: 27 January 2008, 20:41:20 »
Voor een kortsluitbeveiliging kun je een autolamp gebruiken. Bij een kortsluiting gaat die branden en voorkomt daarmee schade aan het rijdende materiaal.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net