Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Booster en opdelen baan in 2 delen  (gelezen 5146 keer)

Berttrein

• Offline Offline
Booster en opdelen baan in 2 delen
« Gepost op: 22 December 2018, 16:46:13 »
Beste treingenoten,

Het is weer tijd om aan deel 2 van mijn gelijkstroom treinbaan te beginnen. Hierover heb ik een aantal vragen.

Ik heb een schaduwstation en 2 klimspiralen gemaakt. Nu wil ik beginnen aan het bovenste gedeelte van de baan. Deze wil ik voorzien van een booster en ik heb er een aparte ringleiding voor aangelegd.

Ik gebruik een Fleischmann twin center als centrale en bezetmelders S88-n die via een loconet aangesloten zijn aan de twin center. Wisseldecoders worden via een gewone trafo gevoed.

Nu heb ik de volgende vragen:

1. Ik heb nog een arnold booster liggen met nr 86015 en een trafo arnold 86002.Kan ik deze gebruiken icm Fleischmann twin center?
2. Of kan ik beter een andere booster en trafo aanschaffen en wat adviseren jullie dan?

2. Hoe moet ik deze arnold booster verbinden met de twin center?

3. Op welke wijze moet ik de verbindingen maken/isoleren tussen de twee baandelen? Moet er een overgangszone zijn of kan ik volstaan met een dubbele isolatie tussen twee blokken? En heb ik daarvoor nog andere electronica nodig?

4. Ik gebruik de s88n bezetmelders. Kan ik de laatste bezetmelder van de onderstaande baan verbinden met de volgende bezetmelder voor de bovenbaan of moet dit ook volledig van elkaar gescheiden zijn?

Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn en dat jullie mij weer een stap verder op weg kunnen helpen zodat ik de komende tijd weer verder aan de baan kan werken.

Bedankt alvast!

Met vriendelijke groet,
Bert

henk

• Offline Offline
Re: Booster en opdelen baan in 2 delen
« Reactie #1 Gepost op: 22 December 2018, 21:20:00 »
De Arnold booster is van een ander type (zgn. H-brug booster) dan de versterker in het Twincenter (common ground booster). Je kan ze niet ieder een stuk baan laten voeden. Dat gaat mis bij de overgang.

Als het even kan kies je een booster die zo veel mogelijk lijkt op de versterker in je centrale. Tweedehands zijn de boosters die Fleischmann en Uhlenbrock toen leverden nog best te vinden. Anders een common ground booster uit het huidige assortiment van Uhlenbrock?

De overgang bestaat uit niet meer dan een dubbele isolatie.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Berttrein

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2018, 09:34:12 »
Hallo Henk,

Dank voor je bericht. Was mooi geweest maar dan moet ik op zoek naar alternatief.
Is digikeijs ook een oplossing?

Tenslotte nog de laatste vraag: moet je (indien nodig) de bezetmelders voor het bovenste gedeelte nog scheiden van de onderste (voeding TC versus booster).

Wederom dank voor jullie reactie!

Met vriendelijke groet, Bert

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2018, 10:19:29 »
Digikeijs is ook een H-brug booster.
Voor de minste kans op problemen zou ik een Uhlenbrock aanschaffen, bijvoorbeeld de 63240 Power 4.

S88 kan in één keten.

Berttrein

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 December 2018, 10:39:29 »
Dank Henk,

Ik ga eens op zoek naar een goede booster.
Uit een ander draadje lees ik dat je dezelfde trafo als de voeding voor je TC  moet gebruiken om problemen bij de overgang te voorkomen.
Klopt dit? Dat betekent dan dat ik een tweede trafo fl 6811 moet kopen en niet de arnold trafo kan gebruiken?

Dank voor je reactie!

Met vriendelijke groet,

Bert

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2018, 12:22:01 »
Die trafo kan je eerst proberen. Kan hooguit leiden tot te vaak ingrijpen van de beveiliging en dan kan je altijd nog een andere trafo kopen. Er gaat niks kapot.

Dit in tegenstellimg tot het combineren van een h-brug en een common ground booster. Dat leidt tot gefrituurde boosters.

Hoeveel treinen wil je tegenlijk aan het rijden hebben? Persoonlijk heb ik het niet op boosterovergangen en heb dus een 5A versterker (Lenz). Dat is genoeg voor mijn baan. Je kan ook één wat zwaardere booster kopen en alleen die op de baan aansluiten. Misschien is die Power4 wel genoeg.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2018, 14:10:37 »
Op zich zijn de twee booster types wel te combineren mits de booster ingang van de uitgang gescheiden is. Maar dit is vaak niet zo. Je zou dit zelf kunnen toevoegen maar dan is het niet zo plug en play. Ik zou dus ook voor een zelfde type gaan. Maar ik zou misschien zelf de TC booster überhaupt loskoppelen van de baan omdat in het verleden de booster in een IB/TC nog wel eens gesneuveld is bij een sluiting.

Gelijke trafo's / gelijke spanningen zijn inderdaad aan te raden om overbelasting te voorkomen als je over de scheiding rijdt. Maar inderdaad, je kan het altijd proberen. Heb je in de toekomst wel problemen met overbelasting als je over de scheiding gaat weet je in ieder geval waar je moet zoeken.

Wat betreft S88, een echte S88 terugmelder staat compleet los van het spoor. Jij hebt waarschijnlijk S88 terugmelders gecombineerd met stroom detectie bezetmelding, bijvoorbeeld de DR4088-CS. Ja, de naamgeving wordt vaak door elkaar gebruikt. Maar op alle bezet-terugmelders die ik ken is S88 gescheiden van de railspanning. Deze moet je per module aanbieden of kan je zelfs nog splitsen op één module zoals op de DR4088-CS. Van welke booster deze railspanning dan komt is dan niet van belang. Wel is het van belang dat van de achterliggende secties de andere railstaaf op dezelfde booster zit.[/sup]*[/sup].

Timo

* Of nouwja, dat maakt het overzichtelijk/fool-proof. Met common GND boosters en de bezetmelders in de rode (/niet GND draad) zou het niet uitmaken daar alle bruine (/GND) draden dus aan elkaar zitten (vandaar common).
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Berttrein

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2018, 16:57:53 »
Hallo Henk en Timo,

Dank voor jullie reacties. Het is mij weer een stukje duidelijker.
Ik ga op zoek naar een Uhlenbrock of Fl booster.

Henk, ik wil ongeveer 6-8 treinen tegelijkertijd laten rijden waarvan sommige met geluid.

Mbt de trafo snap ik dat het beste is om twee gelijke te hebben. Als je echter in het fleischmann gamma kijkt zie dat de TC wordt aangeboden met een Fl 6811 trafo en de booster met een andere trafo (6812). Of hebben deze exact dezelfde eigenschappen en is de behuizing alleen anders?

Stel dat ik de p4 koop, kan ik dan een 6811 als trafo gebruiken?

Sorry voor mijn vragen maar Gelet op de kosten kan je maar beter in 1x de gode keuze maken en aan opgeblazen boosters of TC heb ik ook niets.

Timo,
Je hebt gelijk mbt de bezetmelders. Sorry voor de onduidelijkheid. Dit zijn S88sd16-n terugmelders die via een S88ln aan het TC zijn verbonden en via loconet naar de pc gaan.  Deze terugmelders kan ik dus gewoon doorlussen met een rj45 kabel en de voeding van de terugmelders aan dezelfde ringleiding zetten als die van het schaduwstatio (niet gedetecteerde stukken) of juist niet en moet dit op een of andere manier aan de booster worden gekoppeld?

Ik merk dat ik het nog lastig vindt om de stroomconsequenties te begrijpen van het werken met een booster.

Maar de aanhouder wint en uiteindelijk moet het gaan lukken!

Bedankt voor jullie geduld.

« Laatst bewerkt op: 23 December 2018, 17:13:17 door Berttrein »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 December 2018, 01:02:45 »
Hoi Bert,

De voeding voor de melders komt ook via de RJ45 ;D De railspanning naar de melder moet je dus steeds hangen aan de booster van dat stuk van de baan.

Dat zal niet direct de voeding zijn voor de ongedetecteerde stukken daar deze nog een diodeschakeling nodig hebben. Dus gebruikelijk is het om eigenlijk drie draden ringleiding voor de railspanning te hebben. Eén retour (bruin / J), één voor de bezetmelder zonder diode schakeling (rood / K) en één met diodeschakeling voor ongedetecteerde stukken (ook rood / K maar met diodeschakeling).

En dit dan per booster. Maar je hoeft deze leidingen dus niet neer te leggen waar je de booster niet wilt gebruiken. De laatste leiding kan dus ook achterwegen gelaten worden als je geen ongedetecteerde stukken hebt of als je steeds lokaal een diodeschakeling toepast.

Timo

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 24 December 2018, 10:29:21 »
Je kan ook gebruik maken van een gewijzigde keerlusschakeling op basis van bezetmelding om de overgang te maken tussen 2 willekeurige boostersecties. In plaats van de polariteit om te  schakelen wissel je tussen de 2 boosteruitgangen. Vereist een aangepaste bedrading van de contacten van het  Schakelrelais. Werkt al verschillende jaren zo op mijn baan. Aangezien al mijn elektronica zelfbouw is was dit goedkoop te realiseren. Boosteromschakelaar is ook commercieel kant en klaar verkrijgbaar maar heb ik geen ervaring mee.

Mvg, Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #10 Gepost op: 24 December 2018, 10:51:36 »
hoi,

Mbt de trafo snap ik dat het beste is om twee gelijke te hebben. Als je echter in het fleischmann gamma kijkt zie dat de TC wordt aangeboden met een Fl 6811 trafo en de booster met een andere trafo (6812). Of hebben deze exact dezelfde eigenschappen en is de behuizing alleen anders?

Als ik zo naar de specificaties kijk:

Fleischmann 6811: 16v en 2,73A Wisselspanning
Fleischmann 6812: 18v en 4,00A Wisselspanning

Ik gebruik de 6812 voor mijn Lenz LH100 en Intellibox.

Henk, ik wil ongeveer 6-8 treinen tegelijkertijd laten rijden waarvan sommige met geluid.

Je kan ook kijken naar een zwaardere trafo. Een Fleischmann Twincenter kan maximaal 3A op de baan zetten. Met de huidige trafo 6811 zet je mogelijk maar 2 - 2,5A op de baan. Met een zwaardere trafo kan je naar 3A. Dan haal je gemakkelijk de 5 tot 6 treinen rijdend op de baan.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 24 December 2018, 11:01:22 »
Het is overigens überhaupt raar om een lichtere trafo te gebruiken dan de centrale/booster aan kan. Op die manier breng je eerder de trafo in overbelasting dan dat de kortsluitbeveiliging van de booster/centrale aan kan spreken :-\ Ook al is die in een IB/TC dan weer niet heel robuust...

Timo

trdl

• Offline Offline
Gelijke boosters, voeden uit 1 trafo
« Reactie #12 Gepost op: 24 December 2018, 12:28:18 »
Alle,

ideaal is als alle boosters dezelfde eigenschappen hebben. Als je dan de boosters voedt uit 1 en dezelfde trafo, dan krijgt iedere booster altijd exact dezelfde ingangsspanning, ongeacht de belasting in het verzorgingsgebied van de booster.
Dus geen spanningsverschillen op de overgangen van de verzorgingsgebieden.

In plaats van 1 zware trafo kun je ook meerdere identieke trafo's parallel schakelen.
De trafo's moet je wel met de juiste waarden zekeren, zowel primair als secondair. En de voedingskabels moeten een dikte hebben die passend is voor de maximale stroom en de lengte.

Zelf heb ik drie 3A boosters aan drie parallel geschakelde trafo's van 60 watt.
De centrale heeft een afzonderlijke trafo. De centrale is echter niet aangesloten aan het spoor maar aan een afzonderlijk circuit voor de wissels en seinen.
Het programmeerspoor is galvanisch gescheiden van de baan en omschakelbaar. Voor bedrijf aan een booster, voor programmeren aan de centrale.

Groet, Willem

Berttrein

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 24 December 2018, 15:45:53 »
Hallo allen,
Dank voor al jullie reacties. Om eerlijk te zijn is mijn verwarring wel iets groter geworden. Ik ben niet onderlegt met electrotechnische kennis dus dit soort fora zijn erg belangrijk voor mijn vorderingen.

Ik rijdt al jaren met de TC en een 6811 trafo. 4 a 5 treinen geen probleem. Echter, omdat ik nu een grotere baan aan het bouwen ben wil ik zeker weten dat ik in de toekomst voldoende capaciteit heb. Daarom de keuze voor een booster voor het bovengedeelte van de baan.

Om te voorkomen dat ik zaken aanschaf die achteraf niet blijken te werken heb ik de vragen gesteld.
Ik begrijp dat er meerdere mogelijkheden zijn en dat in het algemeen dezelfde trafo wordt aanbevolen. Dat betekent dan de 6811 vervangen voor de 6812 en dan dezelfde kopen voor de booster.
Of kan ik ook een  6811 voor de booster kopen?
Ik wil dus geen korsluiting of haperingen op de scheidingsstukken.

Timo, ik heb nu op mijn TC ook de diode ertussen zitten naar de bezetmelders.
Ik werk ook met ongedeteerde stukken.
Dus als ik het goed begrijp kan ik de RJ45 kabel gewoon doorlussen vanaf de vorige terugmelders maar moet ik de aansluiting op de railspanning (de meest twee rechtse uitgangen van de terugmelder) aansluiten op de aan het booster aangesloten gedeelte en dus gescheiden van het gedeelte dat aan de TC is gekoppeld?

Bestaat er ergens een tekening hoe een booster aangesloten moet worden en idem voor een terugmelder in combinatie met het gebruik van een booster? Ik ben nogal beeldend ingesteld dus wellicht begrijp ik het dan sneller. ;)

Wederom bedankt voor jullie geduld!

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24 December 2018, 16:08:27 »
Timo, ik heb nu op mijn TC ook de diode ertussen zitten naar de bezetmelders.
Ik werk ook met ongedeteerde stukken.
Uhm... Dan doet de diodeschakeling niets ::) De diodeschakeling moet alleen naar de ongedetecteerde stukken. De gedetecteerde stukken direct via de bezetmelder (en die bevat al een diodeschakeling). Als je zowel de ongedetecteerde stukken als de bezetmelders voedt via de diodeschakeling is deze compleet nutteloos.

Dus als ik het goed begrijp kan ik de RJ45 kabel gewoon doorlussen vanaf de vorige terugmelders maar moet ik de aansluiting op de railspanning (de meest twee rechtse uitgangen van de terugmelder) aansluiten op de aan het booster aangesloten gedeelte en dus gescheiden van het gedeelte dat aan de TC is gekoppeld?
Juist (y)

Blauw en cyaan moeten dus naar de booster of centrale waar je de rest van de rails op dat deel van de baan hebt.

Waar blauw en cyaan respectievelijk uitgang 1 t/m 8 en 9 t/m 16 voeden. Dus eventueel mag je uitgangen 1 t/m 8 voor het TC deel van je baan gebruiken (blauw gaat naar de TC) en 9 t/m 16 op het booster deel van je baan (cyaan gaat naar je booster).

Timo
« Laatst bewerkt op: 24 December 2018, 18:22:23 door Timo »