Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vollmer ringloods deuren door Duikeend
Vandaag om 16:37:37
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Joz
Vandaag om 16:14:33
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:30:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
  

Auteur Topic: Booster en opdelen baan in 2 delen  (gelezen 5466 keer)

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Booster en opdelen baan in 2 delen
« Reactie #15 Gepost op: 24 December 2018, 16:37:23 »
Hallo Timo,
Dank! Voor wat betreft het eerste. Zo heb ik het ook aangesloten. Sorry v verwarring.
Terugmelder is nu duidelijk.
Nu het mysterie van de trafo’s en de booster nog ???
Groeten Bert

Paul_V

  • Offline Offline
  • Berichten: 39
Re: Booster en opdelen baan in 2 delen
« Reactie #16 Gepost op: 24 December 2018, 18:09:11 »

Waar blauw en cyaan respectievelijk uitgang 1 t/m 8 en 9 t/m 16 voeden. Dus eventueel mag je uitgangen 1 t/m 8 voor het TC deel van je baan gebruiken (blauw gaat naar de TC) en 1 t/m 16 op het booster deel van je baan (cyaan gaat naar je booster).


Timo

Timo,
In je laatste zin is volgens mij een foutje geslopen. Ik denk dat je bedoelt: ‘...en 9 t/m 16 op het booster-deel van je baan...’

MvrGr,
Paul

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Booster en opdelen baan in 2 delen
« Reactie #17 Gepost op: 24 December 2018, 18:23:09 »
@Paul_V, staat er toch ook  :angel: :angel: :angel:

Snel aangepast, dank je! ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Booster en opdelen baan in 2 delen
« Reactie #18 Gepost op: 24 December 2018, 21:06:02 »
Nu het mysterie van de trafo’s en de booster nog ???
Groeten Bert

Wat is het misterie dan nog Bert?
Welke trafo heb je bij dat Twincenter?

Anyway, met 6 tot 8 treinen is meer capaciteit wel aan te raden.
Verder verdient het de voorkeur dat de gebruikte trafo/voeding ruimschoots het maximale vermogen van de booster moet kunnen leveren.
« Laatst bewerkt op: 24 December 2018, 21:08:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Booster en opdelen baan in 2 delen
« Reactie #19 Gepost op: 24 December 2018, 21:57:40 »
Hallo Henk,

Onduidelijkheid aan mijn kant bestaat nog in de keuze van een booster en een trafo die het beste passen bij mijn configuratie (TC met trafo fl 6811) en waarbij rijzekerheid belangrijk is en ik geen ingewikkelde constructies hoef uit te voeren.

Daarom de vraag of bij de nog aan te schaffen booster (FL6807)zowel de 6811 als de 6812 v fleischmann kan.
In een eerdere ronde kwam naar voren dat de beide trafo’s identiek moeten zijn maar als ik Fleischmann advies volg gebeurt dat niet (6812 met booster en 6811 met TC).
Of kan ik een heel andere booster met trafo gebruiken? Dit laatste wordt mij afgraden in de vorige antwoorden.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is?
Groeten Bert

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Booster en opdelen baan in 2 delen
« Reactie #20 Gepost op: 24 December 2018, 22:26:51 »
Hoi,

Je kan een andere versterker gebruiken. Het is meer dat je niet te groot spanningsverschil tussen de versterker en de centrale wil hebben. Twee identieke versterkers en trafo's kunnen ook verschillen geven. Natuurlijk zullen trafo's en versterkers van één merk dichter bij elkaar liggen dan verschillende merken.

Een andere optie is om 2 versterkers en trafo's te kopen en het twincenter compleet los van de baan te zetten. Je bent wel vrij om te kiezen met versterkers en trafo's ;)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Booster en opdelen baan in 2 delen
« Reactie #21 Gepost op: 24 December 2018, 23:11:36 »
We kunnen alleen maar adviseren Bert.
Mijn advies zou zijn om de baan aan te leggen en de boosterscheidingen alvast te maken.
Dan sluit je de hele baan (beide secties) op je Twincenter aan en kijkt of je tekort komt. Denk het wel.
In dat geval zou ik een Power4 kopen met bijbehorende trafo van 16 volt 70VA (bijvoorbeeld Uhlenbrock 20070). Die sluit je in plaats van het Twincenter op de hele baan (beide secties) aan. Kijken of je tekort komt. Denk het niet.
Kom je toch tekort, dan Twincenter en Power4 ieder op een eigen sectie aansluiten. Dat moet kunnen.

« Laatst bewerkt op: 24 December 2018, 23:25:31 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Berttrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Booster en opdelen baan in 2 delen
« Reactie #22 Gepost op: 25 December 2018, 09:47:59 »
Hallo Ronald en Henk,

Dank voor jullie hulp. Duidelijk advies. Ik ga eerst de baan verder leggen met een scheiding.

Nog 1 vraag. Ronald, wat bedoel je met het tc compleet los van de baan zetten. De tc stuurt toch koploper aan?
Dank en prettige kerstdagen!
Groeten Bert

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Booster en opdelen baan in 2 delen
« Reactie #23 Gepost op: 25 December 2018, 10:23:03 »
Hoi Bert,

Daarmee doelt hij er op om de railaansluiting van de TC niet te gebruiken en de baan alleen te voeden met één of twee boosters. De TC wordt daarmee echt alleen centrale. Extra voordeel, zoals ik al eerder zei, er zijn nogal wat mensen die slechte ervaring hebben met de (kortsluitbeveiliging van de) booster in de TC/IB waarbij na een kortsluiting de hele TC/IB niet meer werkte.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Booster en opdelen baan in 2 delen
« Reactie #24 Gepost op: 25 December 2018, 10:27:05 »
De TC/IB is eigenlijk twee delen in een :
- 'centrale' (maakt het DCC signaal)
- 'booster' (versterkt het DCC signaal)

Met 'los van de baan' wordt bedoeld dat de rails door de twee boosters + trafo's gevoed worden (elk een sectie van de baan)
De TC/IB stuurt als centrale alleen de boosters aan maar zit zelf niet met de rails verbonden.
Je kunt de ingebouwde booster dan nog wel gebruiken voor bijvoorbeeld aansturen van accessoires zoals wisseldecoders (of gewoon niet gebruiken).

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8821
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Booster en opdelen baan in 2 delen
« Reactie #25 Gepost op: 25 December 2018, 10:29:18 »
Inderdaad het is wat Timo, Henk en Remvo aangeven: Het Twincenter puur gebruiken als centrale (het digitale signaal maken) en niet aansluiten op de baan maar de baan van spanning voorzien met één of twee versterkers. Henk gaf ook al zoiets aan met één versterker van bijvoorbeeld 4A of 5A Dat zou bijna voldoende moeten zijn voor 6 a 8 treinen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Booster en opdelen baan in 2 delen
« Reactie #26 Gepost op: 25 December 2018, 10:45:58 »
Nog 1 vraag. Ronald, wat bedoel je met het tc compleet los van de baan zetten. De tc stuurt toch koploper aan?
Bijna goed. Koploper stuurt de TC aan.  ;D

Persoonlijk vindt ik de beste oplossing om voor de baan gelijke boosters en trafo's te gebruiken om spanningsverschillen zoveel mogelijk te voorkomen.

De track out van je TC kan je dan gebruiken om wisseldecoders en schakeldecoders aan te sturen.
Daar heb je niet veel vermogen voor nodig en kan je TC prima aan.

De boosters zorgen dan alleen voor het vermogen om je locs te laten rijden.
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22630
Re: Booster en opdelen baan in 2 delen
« Reactie #27 Gepost op: 25 December 2018, 11:09:36 »
Henk gaf ook al zoiets aan met één versterker van bijvoorbeeld 4A of 5A Dat zou bijna voldoende moeten zijn voor 6 a 8 treinen.

Groet Ronald.

Ja, ik zou een wat zwaardere booster van 4 of 5 ampère aanschaffen. Dikke kans dat dat genoeg is voor je baan.

Als je het Twincenter niet op de baan aansluit, maakt het ook niet meer uit welk type booster je kiest. Dan kan je een Uhlenbrock Power4 (common ground) of een Lenz LV102 (5A h-brug booster) of twee Digikeijs boosters aanschaffen of ...
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.