Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Karben
Vandaag om 14:13:06
Revier Rheinbrenner (H0) door Arjan6511
Vandaag om 14:12:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door dh3201
Vandaag om 14:08:15
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:04:00
Piko blauwe 1000 door Pauldg
Vandaag om 13:51:39
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 13:32:38
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 12:01:03
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Huup
Vandaag om 11:50:18
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Diorama Oelde Mittelweg Hp door spoorijzer
Vandaag om 10:40:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:16:18
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
  

Auteur Topic: Digitale start, waar rekening mee te houden?  (gelezen 8104 keer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #15 Gepost op: 23 December 2018, 00:30:38 »
Misschien moet je dan maar niet aan beginnen aan een digitale baan, hou het analoog en concentreer je inderdaad op de scenery.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #16 Gepost op: 23 December 2018, 10:41:38 »
hoi,

Wat 72sonett aangeeft is niet helemaal waar. Digitaal heeft niets te maken met die "moeilijke" schakelingen.

En dit zijn dus de pagina's waar ik nachtmerries van krijg ;)

Kijk eens naar een ESU-switchpilot voor je aandrijving van servo's. Dan hoef je alleen maar wat stekkertjes te prikken. Dus de servo's op de decoder. De decoder aansluiten op de digitale spanning. De drukschakelaars met draadjes aansluiten op de decoder. Dan nog wel de servo's en decoders via je digitale centrale (de MSII) instellen. Daarna heb je voor je wissels besturing je digitale centrale niet meer nodig.

Of je geeft een keer aan waar je woont en vraagt een mede-modelspoorder of je daar eens mag kijken. Of je gaat eens kijken bij een modelspoorvereniging in de buurt. Of dat een mede-modelspoorder voor jou het aansluiten van de wissels doet. Ken meer mensen die er niets van willen weten en alleen het "landschapsdeel" doen en niet het "technische" deel. Maar dan moet je wel om "hulp" vragen.

Dan blijf je een hele mooie hobby houden  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #17 Gepost op: 23 December 2018, 10:59:35 »
En dit zijn dus de pagina's waar ik nachtmerries van krijg ;)
Het hoeft ook allemaal niet zo moeilijk.
Zoals ik al eerder aangaf is de ESU SwitchPilot prima geschikt voor jou zonder dat je moeilijke fratsen hoeft uit te halen.
En zonder proberen zal het altijd een "nachtmerrie" voor je blijven.

Nogmaals. Begin stap voor stap. Iedereen is zo begonnen. Al dan niet met vermeende nachtmerries  ;)
Gr.
Eric

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #18 Gepost op: 24 December 2018, 01:27:00 »
Als het je niet te doen is om de techniek en je lekker met de hand wilt rijden zou ik wissels niet digitaal aansturen. Dat is dan alleen maar een irritatie dat je steeds op nummer moet schakelen etc. Dan gaat er niets boven een drukknop / schakelaar. (y)

Maar dat is met een servo wel iets lastiger. Enige commerciele product wat ik weet die je ook gewoon met knopjes kunt aansturen is de SwitchPilot Servo van ESU. Maar volgens mij kom je daar nog steeds in het programmeren van CV's voor dingen als snelheid :-\

Wat betreft zelfbouw zijn er tal van oplossingen. Sommige simpeler dan andere. Van simpel schakelen tussen twee servo testers (maar dan mis je langzaam omzetten), van volledig analoge schakelingen tot zelfwerk met Arduino's. Zelf heb ik daarvoor de adServo* gemaakt. Nadeel: zelf solderen en het programma laden op de Arduino. Voordeel: goedkoop, na eenmalig programmeren alles met de knoppen in te stellen en re-de-lijk uitgekauwd.

Maar goed, je moet wel zelf aan de slag en kan begrijpen dat het een drempel is. Dus als je dat niet wilt:
- Aansturen met een SwitchPilot Servo en CV-programmeren voor lief nemen / leren
- Geen servo's nemen maar bijvoorbeeld Tortoise
- Een andere kant en klare oplossing die analoog servo's aan kan sturen zonder programmeren (maar hier heb ik dus geen weet van  :angel:)


Timo


* Let op, topic is verder redelijk technisch maar handleiding is redelijk basis (maar niet compleet ::)).
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22710
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #19 Gepost op: 24 December 2018, 07:54:11 »
En moeten het per se servo’s zijn?

Met de hand digitaal rijden heeft als belangrijkste voordeel dat je de treinen echt onafhankelijk van elkaar kan besturen. Het is niet lastiger dan een analoge baan met stroomonderbrekingen, tig schakelaars en twee trafo’s om enigsizins de indruk te wekken dat er sprake is van een soort van onafhankelijke besturing.

Je ‘kan’ van alles instellen in decoders. Dat doe je door de waarde van een cv (configuration variable) in het geheugen van de decoder te veranderen. Je hoeft niet verder te gaan dan het adres aan te passen in cv1 van de locdecoders. Maar je gaat op den duur toch meer aanpassen, omdat dat leuk is en uiteindelijk ook niet bijster ingewikkeld. Wordt het wel ingewikkeld, dan kan je het lekker laten zitten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
  • **
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #20 Gepost op: 24 December 2018, 09:02:38 »

[/quote]

Maar dat is met een servo wel iets lastiger. Enige commerciele product wat ik weet die je ook gewoon met knopjes kunt aansturen is de SwitchPilot Servo van ESU. Maar volgens mij kom je daar nog steeds in het programmeren van CV's voor dingen als snelheid :-\


Nope, bij de Switchpilot kan je zowel de uitslag als de snelheid met de drukschakelaars instellen..

Manual ESU :

Alternatively you can use the comfortable three-button input: You are able to control addresses, the end positions of all four servos and the corresponding motion speed directly, during operation and without any complicated programming- at all command stations!

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #21 Gepost op: 24 December 2018, 10:54:39 »
Ahh, excuses! :-[ Dan is de ESU SwitchPilot Servo de enige commerciële analoge servo sturing en is deze wat dat betreft gelijk aan adServo. WEl duurder maar goed, als techniek niet je ding is zou die prijs dat ook niet zo moeten zijn denk ik. :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
  • **
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #22 Gepost op: 24 December 2018, 11:03:11 »
Een mens kan niet alles weten  ;)

Techniek is wel mijn ding maar ik ben ook wel van het " makkelijke "

Als iets al bestaat en verkrijgbaar is dan heb ik niet zoveel zin om zelf nog te gaan rommelen, maar dat heeft ook veel te maken met een chronisch gebrek aan vrije tijd.  ::)

Dat is ook de reden waarom ik mijn oude hobby als zendamateur indertijd heb opgegeven...
Waarom moeilijk doen op korte golf om iemand aan de andere kant van de wereld te spreken terwijl het nu zo simpel kan..

Zo gebruik ik het nu :


RobVille

  • Gast
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #23 Gepost op: 24 December 2018, 11:21:54 »
Hoi,

Ik zie een SwitchPilot Servo en een SwitchPilot Extension ... Is die laatste nu verantwoordelijk voor het schakelen van de servo's via je bedieningspaneel of regel je de polarisatie van de hartstukken van de wissels via de Extension en bedien je de servo's via de gesoldeerde draden aan de SwitchPilot Servo naar je paneel?

Groetjes,
Rob

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1771
  • **
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #24 Gepost op: 24 December 2018, 11:38:52 »
Hallo Rob

De Switchpilot Servo :

Onder zie je de 4 servo aansluitingen ( zwart, rood, wit )
Links daarvan de bekabeling naar het bedieningspaneel voor de druk schakelaars.

Op de Extension voor iedere servo 2 relais uitgangen.

1 voor de hartstuk polarisatie en de 2e is voor de led indicatie op het bedieningspaneel.

Grt

Ferry

RobVille

  • Gast
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #25 Gepost op: 24 December 2018, 11:43:03 »
Ferry,

Duidelijk ;)

Groetjes,
Rob

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #26 Gepost op: 24 December 2018, 20:06:11 »
Als alle bijdragen op deze pagina met:
a) switchpilot
b) locdecoder
c) ESU
vervallen, dan blijven er maar weinig bijdragen over. Of willen jullie de vraagsteller alsnog een nachtmerrie aanpraten?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #27 Gepost op: 24 December 2018, 20:10:16 »
@martin: En welke "simpele" oplossing heb jij dan? Want daar ben ik wel beniewd naar. Zo moeilijk is de oplossing "Esu Switchpilot" niet echt. Alleen maar goed de handleiding lezen. Maar goed dat moet met alles.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #28 Gepost op: 24 December 2018, 20:16:38 »
Alleen maar goed de handleiding lezen.
En dat is helaas vaak het probleem. Ook het opstellen van een handleiding kan vaak beter.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Digitale start, waar rekening mee te houden?
« Reactie #29 Gepost op: 24 December 2018, 20:23:37 »
@martin: En welke "simpele" oplossing heb jij dan? Want daar ben ik wel beniewd naar.
Voor mij is de OC32 een "simpele" oplossing. Hoe dat vergeleken moet/kan worden met de switchpilot van ESU, laat ik graag aan anderen over.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.