Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS sproeitrein in h0 door Eric B
Vandaag om 16:21:25
Baanplan Edwin (poging 2) door H0eGenaamd
Vandaag om 16:20:09
Modelspoorbeurs Houten 29 juni 2019 voor/nabeschouwing door NL-modelspoor
Vandaag om 16:19:44
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven) door Eric B
Vandaag om 16:19:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:09:26
Servo-positie instellen met MultiMaus door Timo
Vandaag om 16:00:10
Overstappen op schaal TT? door emanje
Vandaag om 15:47:42
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 15:40:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Moerkerken
Vandaag om 15:31:40
De NS 600/2000 van MK Modelbouwstudio door Rob Moerkerken
Vandaag om 15:29:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 15:07:47
Raadplaatje door RhBfan
Vandaag om 14:37:04
Marklin Mobile station 2 voor spoor n door 89er
Vandaag om 13:59:59
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 13:49:44
EifelBurgenBahn door tuurtje
Vandaag om 12:50:29
NS modelbaan Hoekdam H0 door mass am see
Vandaag om 12:19:09
De Hondsrugbaan, H0 door mass am see
Vandaag om 12:08:53
Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0) door nkob
Vandaag om 09:16:54
Advies beste lijm voor bouwpakketten door Marij Stoffels
Vandaag om 07:47:31
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 07:36:55
Digitaal maken van een lok: doorgebrande leds door 008200
25 juni 2019, 22:34:40
Gezocht: 11mm wielen met asb door Pauldg
25 juni 2019, 21:50:21
Buitenlust door Wijktrein
25 juni 2019, 20:40:26
Dat overkomt mij niet. door Wim1969
25 juni 2019, 19:57:42
Baan in Los Angeles door AndrevdG
25 juni 2019, 18:15:58
Pimp mijn DB 407 door Dave.......
25 juni 2019, 17:26:20
Roco z21 geeft ERROR 2 door ZwolsBas
25 juni 2019, 17:23:13
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door rolfm
25 juni 2019, 15:56:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Thom
25 juni 2019, 15:12:42
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
25 juni 2019, 15:08:37
  

Auteur Topic: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw  (gelezen 4906 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4805
Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
« Gepost op: 19 december 2018, 22:21:13 »
In afwachting van de NS 1300 van Artitec/REE models heb ik een Rivarossi 1300 eens uit mijn verzameling gehaald. Zoals jullie weten als je een beetje volgt wat ik hier post, vind ik over het algemeen het berlijns blauw van de grootseriefabrikanten veel te licht. De theorie van het schaaleffect ken ik en ook het bezwaar dat als je echt berlijns blauw toepast het naar zwart gaat lijken. Toch vind ik het berlijns blauw van Phildie en THS veel meer de werkelijkheid benaderen en kijk maar eens op foto's: als de 1000, 1100, 1200 en 1300 niet behoorlijk smerig waren was het inderdaad zeer donker. Dat komt ook overeen met mijn herinnering.
Ik heb al meerdere 1100-en en plan E's in de Phildie kleur gezet en het overtuigt mij gewoon meer. Maar ieder zijn eigen smaak.

Door naar de 1300. Eerst deze maar eens uit zijn doos gehaald en meteen zie je dat ik er nog geen onderdelen op had aangebracht:



Ziet er qua kleur best goed uit, maar foto's zeggen ook niet alles, evenmin als de monitoren waarmee we naar de foto's kijken. Ik zou er eigenlijk 2 moeten hebben voor de vergelijking die ik wil maken, maar ik heb geprobeerd de belichting zo gelijk mogelijk te houden.

Dit model heb ik ergens rond 2000 gekocht. Toen ik deze op de rails zette ging de lok niet voor- of achteruit. Bij het volledig uit elkaar halen bleek dat de tandwielen in de draaistellen volledig vastzaten in gelig vet wat voor de smering zou moeten zorgen. Daarom heb ik alles nu uit elkaar en moet ik het vet nog eens grondig zien weg te krijgen.

Na het strippen is dit het resultaat qua kleur. De foto's zijn in de volgorde optimale belichting volgens de camera onder kunstlicht, met één stop onderbelicht en met twee stoppen onderbelicht. Het laatste vind ik het meest natuurgetrouw met direct zicht overkomen:







Vervolgens ziet de lok er na een laag Phildie berlijns blauw er zo uit:



Dit is dezelfde belichting als de eerste foto. Van deze kleur word ik wel blij ;)

Daarna heb ik de opschriften er weer opgebracht vanuit een set van Kleinspoor. Nu heb ik ook de deuren genummerd in 1 en 2. Dat was Rivarossi vergeten.

Hierover heen komt dan weer een matlak laag en dan wordt het weer lichter:



Hier heb ik al aardig wat losse onderdelen op de lok gezet en gaat het geheel als een goed model eruit zien. De nummerplaten ontbreken nog. Ik heb verschillende sets van Philotrain, maar die blijken helaas niet van nieuwzilver. Met het inkleuren in blauw en vervolgens het weer schoonmaken van de blankmetalen delen komt de messing kleur eronder vandaan. Daarom zal ik Erwin wel vragen of hij deze nog eens in nieuwzilver kan laten etsen.

Ik heb in deze kap overigens de sluitlichten doorboord. Daarachter wil ik rode LED's aanbrengen en ipv het blanke lampje zal ik ook gele LED's als frontlichten inbouwen. Ik twijfel nog over de sluitseinijzers op de fronten onder de lantaarns. Ik denk dat deze van Philotrain te grof ogen. Misschien heb ik daarvoor nog wel een alternatief van etsplaten voor coupérijtuigen. Ik heb trouwens gezien dat op het front naast de ruiten in de rijrichting aan de linkerkant nog een buis zit, die volgens mij werd gebruikt om een vlag in te plaatsen. Die is Rivarossi vergeten. Benieuwd of Artitec die wel heeft gezien.

De verdere opbouw zal ik hier nog wel laten zien. Nu maar hopen dat de Artitec/REE niet ook meteen uit elkaar moet voor een goede blauwe kleur. Ik heb de 1310 met A sein besteld, die nog tot ongeveer 1984 blauw is geweest.


mvg,
Ivo
*

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1384
    • Biesje.nl
Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2018, 22:45:53 »
Dag Ivo,

Als 'fan' van de oude Rivarossi heb ik mij inderdaad altijd wat geërgerd aan de iets te lichte en fletse kleur blauw vergeleken bij de Roco plan D die ik er achter had staan. Ik wilde ook de plastic nummerplaat vervangen. Maar nu ik ook een Reetitec (ArtiRee?) ga ik daar niet veel meer mee doen. In oude draadjes staat nog wel hoe ik de sluitseinen en omgekeerd L-sein heb gedaan. Ik heb nog een 1308 in blauw zonder logo en een met een gesuperde Lima 1307 kap (LEDs, traanplaten en Carmina panto's)

Ziet er erg goed uit zo  (y) Veel mensen gebruiken zijdeglans om modellen te spuiten, in het mat vind ik het mooier ogen dan zijdeglans. Het lijkt alsof fabrikanten een soort van tussenvorm gebruiken tussen mat en zijdeglans in.

Mvg,

Robert

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2017
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2018, 22:53:06 »
Ziet er top uit zo (na de blanke lak)!
Dit is/was tot de komst van de REE/Artitec toch de beste grootserie vertolking van een NS 1300, wat mij betreft.
Grtz!
Tedo

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4648
  • Team Mitropa
Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2018, 01:25:04 »
Gaaf Ivo, tot nu toe nog steeds de mooiste uitvoering van de 1300 vind ik.
Waarom de schilden er niet even afgehaald of afgeplakt?

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 552
  • mekkerend het leven door
Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2018, 09:46:23 »
Mooie actie Ivo  (y)
Wel ben ik benieuwd naar je werkwijze met betrekking tot het blank houden van de sierstrips en de "patrijspoorten"
Groet,

Gerard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4805
Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2018, 10:01:38 »
Ik ben ook heel benieuwd hoe deze naast de Artitec staat. Met name als deze ook een berlijns blauw jasje heeft. Hier in huis heb ik verder nog een Lima en een paar Electrotrens. De Lima heeft een goede kap, maar een basis onderstel en de kap is behoorlijk te pimpen tot iets moois vermoed ik. De Electrotren heb ik niet in blauw, maar alleen in turquoise en geel/grijs. Ik begon me teveel te ergeren aan de te bolle kap en de schorten.

Eerst deze maar eens verder afmaken. Ik moet nog op zoek naar een redelijke foto van het interieur om dat ook te schilderen en de platen moeten erop.

@Jan, de platen heb ik niet laten zitten, want deze missen reliëf. En ook het rood in de frontplaten klopt volgens mij niet.

Verder vind ik de isolatoren op het dak iets te plastic. Een likje verf maakt dat al beter en dan meteen iets minder transparant wit, misschien probeer ik wel heel lichtgrijs. Ze zijn volgens mij van wit porcelijn, maar dat werd vast snel vuil.

@Met een sik: de sierstrips zijn gewoon afgeplakt met 0,75mm brede tape tot en met de blanke lak laag, de koplampen hebben een rond geponsd stukje tape gekregen en de patrijspoorten heb ingesmeerd met Humbrol Maskol, omdat ik geen pons had met de juiste diameter. Simpel dus eigenlijk.
Mooier was misschien geweest om het te spuiten met Alclad aluminium, maar dan wordt het mogelijk teveel blingbling. Er ligt ook nog een Roco 1100 met botsneus te wachten om aluminium strips op te zetten (is door Roco gewoon opgedrukt zonder reliëf). Misschien dat ik de Alclad daarop zet.


mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4805
Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2018, 10:18:02 »
Voor de liefhebbers:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15093.msg341647#msg341647

Hier heb ik al eerder de aanpassing van een Roco botsneus laten zien. Die waren destijds goedkoop op de markt, dus toen een stuk of 3 aangeschaft. Eén voor een helemaal gele neus, één voor een deels gele neus (alleen de voorkant) en één voor de geel grijze variant. Overigens zijn er voor de blauwe nog meerdere varianten geweest. Onder andere met aluminium frontramen en patrijspoorten en versies met volledig grijze kozijnen.


mvg,
Ivo
*

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2489
  • 6300 E-A-D-G Klinkt als muziek in m'n oren...
Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2018, 10:27:06 »
Hi Ivo,

Het project voor de aanpassing van mijn exemplaar ligt nu ff stil ivm een zolderverbouwing die niet wil vlotten... Ik ben iig bezig om de verlichting aan te passen met smd leds, omgekeerd L-sein dus ook, heb een printplaat met decoderinterface uit een donorloc gesloopt, de panto's vervangen door nieuwe exemplaren van Roco, de lantaarnijzers gebruik ik van de Roco 1100 en ik geloof dat ik ook de isolatoren heb vervangen door kleinere uit de rommeldoos, maar volgens mij kwamen die bij Sommerfeldt vandaan. Heb ergens (...) wat plaatjes op een harde schijf staan, maar da's ook nog ff zoeken. Misschien dit weekend ff kijken...

Rob
« Laatst bewerkt op: 20 december 2018, 10:28:40 door Wijktrein »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 2942
Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2018, 11:36:57 »
@Ivo tB: dat buisje had ik eerlijk gezegd nooit opgemerkt, maar ik ben even gaan zoeken in mijn diaverzameling en warempel: een opname waarop het buisje duidelijk te zien is.



Loc 1310 te Rotterdam CS op 070882. De 1310 is ook de loc die ik heb besteld overigens.
Groet, Frank

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4805
Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
« Reactie #9 Gepost op: 31 december 2018, 19:57:30 »
Na bovenstaande paint job ben ik begonnen aan het onderstel. Zoals ik al vertelde was er in deze lok na 15 jaar stilstand geen beweging meer in te krijgen. Bij montage van de draaistellen bleek er een enorme klodder geel vet in de tandwielen te zitten, die inmiddels was verhard.

Leuk van de Rivarossi is de nabootsing van de flexibele koppeling tussen motor en wielen:



Dat zou geloof ik ook in de NS 1100 thuishoren.

Daarna een avond met wasbenzine schoonmaken van alle tandwielen en met houten prikkers vrijwel alles weggekregen. Weerbarstig was nog een bronzen lager dat op de as met de worm zit.

Hier is de tandwielkast schoon:



Ik heb vervolgens alle draaipunten een druppeltje olie gegeven en alle tanden in teflonvet van GM&S gezet. Daarna liep alles als een zonnetje na in elkaar zetten.
Echter op de rails ontstond er toch een probleem. De voorste as van elk draaistel had de neiging uit de rails te lopen. Je kon ook zien dat er geen druk op stond. Ik heb hier op het forum gelezen dat veel mensen met het probleem te maken hebben gehad. Ik heb alleen gelezen het verwisselen van assen. Bij mij bleek er een ander probleem te zijn en wel dat ik een onderdeel was vergeten in het draaistel te plaatsen. Ik heb dat nergens in een handleiding kunnen terugvinden, maar dat bleek wel de oplossing.

mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4805
Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
« Reactie #10 Gepost op: 31 december 2018, 20:40:31 »
Het missende onderdeel in het draaistel:



Het valt op de foto een beetje weg, maar het is een kort messing stripje dat in de tandwielkast op de pen komt die zichtbaar is. Met het onderste deel waarmee de assen in de tandwielkast worden gevormd is dit stripje een veertje voor de binnenste as. Deze wordt niet aangedreven, maar is een loopas. Door het veertje wordt wel het hele draaistel met de 3 assen keurig op de rails gedrukt. Juist dat miste ik eerder.

Overigens is hier goed zichtbaar de verjonging van de draaistelzijkanten naar de uiteinden. Op deze manier draait de tandwielkast verder dan de draaistelzijkanten, die zo keurig binnen de schorten van de bak blijven.

Hier het onderdeel op zijn plek:



Wiel erin:



En op zijn poten met de onderste kap in de tandwielkast. Aan deze kap zitten ook alle remblokken.

Normaal gesproken neemt de Rivarossi alleen stroom af op 2 assen. Door het solderen van een stukje fosforbrons draad op de stroomafnemer neemt zo de derde as ook stroom op. Probleem is dan wel de juiste druk van de stroomafnemers. Dat is op te lossen door een styreen (niet metaal, want dan ontstaat een keurige kortsluiting) staafje in de tandwielkast te lijmen:



Zo wordt zowel de middelste as en de meest links as voorzien van een goede stroomafname.



Daarna schilder je het styreen zwart en haal je het stuk in het midden weg, na de stukjes styreen goed te hebben vastgelijmd. Het stuk in het midden moet weg, want daar vallen pennen tussen die zorgen dat de draaistelzijkanten zoveel mogelijk in lijn met de tandwielkast blijven staan:







En dan kan nu het draaistel weer terug in het chassis:





mvg,
Ivo


*

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
« Reactie #11 Gepost op: 01 januari 2019, 16:09:50 »
Knap werk. Wat voor verf gebruikt je?

Gr. Frits

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4805
Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
« Reactie #12 Gepost op: 01 januari 2019, 22:05:46 »
Verf voor wat?  ;)

Voor de bak Phildie berlijns blauw, voor de draaistellen Phildie zwart en voor de styreen staafjes gewoon Humbrol mat zwart uit het potje.

De matlak op de Phildie lak is Humbrol matt cote uit het glazen potje.


mvg,
Ivo
*

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 996
Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
« Reactie #13 Gepost op: 02 januari 2019, 20:09:21 »
Ik verbaas me echt dat het onderstel er bij jou nog zo knap uitziet. Ik heb een paar jaar geleden een 1312 tweedehands gekocht die nauwelijks meer reed en om eerlijk te zijn is dat nog steeds een hoofdpijnlok. Hij is ondertussen zo vaak over wisselstraten gestruikeld dat de ATB spoelen afgebroken zijn, en zo zijn er nog wel meer delen van de onderframes stuk gegaan.
Bij één van de draaistellen heb ik zelfs een klein kruiskopje moeten nemen om de onderkant van het draaistel vast te zetten, dat raakte hij regelmatig kwijt in een wisselstraat. Die drukveertjes blijf ik ook maar afstellen: als ik ze zo recht maak als die bij op de foto hierboven dan ligt hij er elk moment uit, als ik hem te veel buig rolt de achterste as niet meer.

Een groot probleem voor mij is dus vooral dat er geen reserve onderdelen meer voor te krijgen zijn, ik zou best nog een halve lok willen kopen om weer wat netjes te complementeren  :-[.

Groet,

Richard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18211
Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
« Reactie #14 Gepost op: 02 januari 2019, 20:57:46 »
Dat is wel pech. Mijn exemplaar heb ik een jaar of 8 geleden voor €80 overgenomen - zo rond het uitkomen van de Electrotren - en die rijdt prima mee. Ontspoort eigenlijk nooit. Na het inbouwen van de decoder nooit meer open hoeven te maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.