BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Ivo tB op 19 december 2018, 22:21:13

Titel: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Ivo tB op 19 december 2018, 22:21:13
In afwachting van de NS 1300 van Artitec/REE models heb ik een Rivarossi 1300 eens uit mijn verzameling gehaald. Zoals jullie weten als je een beetje volgt wat ik hier post, vind ik over het algemeen het berlijns blauw van de grootseriefabrikanten veel te licht. De theorie van het schaaleffect ken ik en ook het bezwaar dat als je echt berlijns blauw toepast het naar zwart gaat lijken. Toch vind ik het berlijns blauw van Phildie en THS veel meer de werkelijkheid benaderen en kijk maar eens op foto's: als de 1000, 1100, 1200 en 1300 niet behoorlijk smerig waren was het inderdaad zeer donker. Dat komt ook overeen met mijn herinnering.
Ik heb al meerdere 1100-en en plan E's in de Phildie kleur gezet en het overtuigt mij gewoon meer. Maar ieder zijn eigen smaak.

Door naar de 1300. Eerst deze maar eens uit zijn doos gehaald en meteen zie je dat ik er nog geen onderdelen op had aangebracht:

(https://farm5.staticflickr.com/4803/44568636500_5e3857d47f_z.jpg) (https://flic.kr/p/2aUnUTf)

Ziet er qua kleur best goed uit, maar foto's zeggen ook niet alles, evenmin als de monitoren waarmee we naar de foto's kijken. Ik zou er eigenlijk 2 moeten hebben voor de vergelijking die ik wil maken, maar ik heb geprobeerd de belichting zo gelijk mogelijk te houden.

Dit model heb ik ergens rond 2000 gekocht. Toen ik deze op de rails zette ging de lok niet voor- of achteruit. Bij het volledig uit elkaar halen bleek dat de tandwielen in de draaistellen volledig vastzaten in gelig vet wat voor de smering zou moeten zorgen. Daarom heb ik alles nu uit elkaar en moet ik het vet nog eens grondig zien weg te krijgen.

Na het strippen is dit het resultaat qua kleur. De foto's zijn in de volgorde optimale belichting volgens de camera onder kunstlicht, met één stop onderbelicht en met twee stoppen onderbelicht. Het laatste vind ik het meest natuurgetrouw met direct zicht overkomen:

(https://farm5.staticflickr.com/4828/45662354314_eb64487b00_z.jpg) (https://flic.kr/p/2cz2v5W)

(https://farm5.staticflickr.com/4887/44568636420_437b337c02_z.jpg) (https://flic.kr/p/2aUnURS)

(https://farm5.staticflickr.com/4897/45662354194_3bfcbbf6a5_z.jpg) (https://flic.kr/p/2cz2v3S)

Vervolgens ziet de lok er na een laag Phildie berlijns blauw er zo uit:

(https://farm5.staticflickr.com/4811/44568636250_c73f3215b3_z.jpg) (https://flic.kr/p/2aUnUNW)

Dit is dezelfde belichting als de eerste foto. Van deze kleur word ik wel blij ;)

Daarna heb ik de opschriften er weer opgebracht vanuit een set van Kleinspoor. Nu heb ik ook de deuren genummerd in 1 en 2. Dat was Rivarossi vergeten.

Hierover heen komt dan weer een matlak laag en dan wordt het weer lichter:

(https://farm5.staticflickr.com/4853/44568635890_cd9436c500_z.jpg) (https://flic.kr/p/2aUnUGJ)

Hier heb ik al aardig wat losse onderdelen op de lok gezet en gaat het geheel als een goed model eruit zien. De nummerplaten ontbreken nog. Ik heb verschillende sets van Philotrain, maar die blijken helaas niet van nieuwzilver. Met het inkleuren in blauw en vervolgens het weer schoonmaken van de blankmetalen delen komt de messing kleur eronder vandaan. Daarom zal ik Erwin wel vragen of hij deze nog eens in nieuwzilver kan laten etsen.

Ik heb in deze kap overigens de sluitlichten doorboord. Daarachter wil ik rode LED's aanbrengen en ipv het blanke lampje zal ik ook gele LED's als frontlichten inbouwen. Ik twijfel nog over de sluitseinijzers op de fronten onder de lantaarns. Ik denk dat deze van Philotrain te grof ogen. Misschien heb ik daarvoor nog wel een alternatief van etsplaten voor coupérijtuigen. Ik heb trouwens gezien dat op het front naast de ruiten in de rijrichting aan de linkerkant nog een buis zit, die volgens mij werd gebruikt om een vlag in te plaatsen. Die is Rivarossi vergeten. Benieuwd of Artitec die wel heeft gezien.

De verdere opbouw zal ik hier nog wel laten zien. Nu maar hopen dat de Artitec/REE niet ook meteen uit elkaar moet voor een goede blauwe kleur. Ik heb de 1310 met A sein besteld, die nog tot ongeveer 1984 blauw is geweest.


mvg,
Ivo
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Biesje op 19 december 2018, 22:45:53
Dag Ivo,

Als 'fan' van de oude Rivarossi heb ik mij inderdaad altijd wat geërgerd aan de iets te lichte en fletse kleur blauw vergeleken bij de Roco plan D die ik er achter had staan. Ik wilde ook de plastic nummerplaat vervangen. Maar nu ik ook een Reetitec (ArtiRee?) ga ik daar niet veel meer mee doen. In oude draadjes staat nog wel hoe ik de sluitseinen en omgekeerd L-sein heb gedaan. Ik heb nog een 1308 in blauw zonder logo en een met een gesuperde Lima 1307 kap (LEDs, traanplaten en Carmina panto's)

Ziet er erg goed uit zo  (y) Veel mensen gebruiken zijdeglans om modellen te spuiten, in het mat vind ik het mooier ogen dan zijdeglans. Het lijkt alsof fabrikanten een soort van tussenvorm gebruiken tussen mat en zijdeglans in.

Mvg,

Robert
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Tedo op 19 december 2018, 22:53:06
Ziet er top uit zo (na de blanke lak)!
Dit is/was tot de komst van de REE/Artitec toch de beste grootserie vertolking van een NS 1300, wat mij betreft.
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: roadster36 op 20 december 2018, 01:25:04
Gaaf Ivo, tot nu toe nog steeds de mooiste uitvoering van de 1300 vind ik.
Waarom de schilden er niet even afgehaald of afgeplakt?
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Met een sik op 20 december 2018, 09:46:23
Mooie actie Ivo  (y)
Wel ben ik benieuwd naar je werkwijze met betrekking tot het blank houden van de sierstrips en de "patrijspoorten"
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Ivo tB op 20 december 2018, 10:01:38
Ik ben ook heel benieuwd hoe deze naast de Artitec staat. Met name als deze ook een berlijns blauw jasje heeft. Hier in huis heb ik verder nog een Lima en een paar Electrotrens. De Lima heeft een goede kap, maar een basis onderstel en de kap is behoorlijk te pimpen tot iets moois vermoed ik. De Electrotren heb ik niet in blauw, maar alleen in turquoise en geel/grijs. Ik begon me teveel te ergeren aan de te bolle kap en de schorten.

Eerst deze maar eens verder afmaken. Ik moet nog op zoek naar een redelijke foto van het interieur om dat ook te schilderen en de platen moeten erop.

@Jan, de platen heb ik niet laten zitten, want deze missen reliëf. En ook het rood in de frontplaten klopt volgens mij niet.

Verder vind ik de isolatoren op het dak iets te plastic. Een likje verf maakt dat al beter en dan meteen iets minder transparant wit, misschien probeer ik wel heel lichtgrijs. Ze zijn volgens mij van wit porcelijn, maar dat werd vast snel vuil.

@Met een sik: de sierstrips zijn gewoon afgeplakt met 0,75mm brede tape tot en met de blanke lak laag, de koplampen hebben een rond geponsd stukje tape gekregen en de patrijspoorten heb ingesmeerd met Humbrol Maskol, omdat ik geen pons had met de juiste diameter. Simpel dus eigenlijk.
Mooier was misschien geweest om het te spuiten met Alclad aluminium, maar dan wordt het mogelijk teveel blingbling. Er ligt ook nog een Roco 1100 met botsneus te wachten om aluminium strips op te zetten (is door Roco gewoon opgedrukt zonder reliëf). Misschien dat ik de Alclad daarop zet.


mvg,
Ivo
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Ivo tB op 20 december 2018, 10:18:02
Voor de liefhebbers:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=15093.msg341647#msg341647

Hier heb ik al eerder de aanpassing van een Roco botsneus laten zien. Die waren destijds goedkoop op de markt, dus toen een stuk of 3 aangeschaft. Eén voor een helemaal gele neus, één voor een deels gele neus (alleen de voorkant) en één voor de geel grijze variant. Overigens zijn er voor de blauwe nog meerdere varianten geweest. Onder andere met aluminium frontramen en patrijspoorten en versies met volledig grijze kozijnen.


mvg,
Ivo
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Rob Ellerman op 20 december 2018, 10:27:06
Hi Ivo,

Het project voor de aanpassing van mijn exemplaar ligt nu ff stil ivm een zolderverbouwing die niet wil vlotten... Ik ben iig bezig om de verlichting aan te passen met smd leds, omgekeerd L-sein dus ook, heb een printplaat met decoderinterface uit een donorloc gesloopt, de panto's vervangen door nieuwe exemplaren van Roco, de lantaarnijzers gebruik ik van de Roco 1100 en ik geloof dat ik ook de isolatoren heb vervangen door kleinere uit de rommeldoos, maar volgens mij kwamen die bij Sommerfeldt vandaan. Heb ergens (...) wat plaatjes op een harde schijf staan, maar da's ook nog ff zoeken. Misschien dit weekend ff kijken...

Rob
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: spoorzeven op 20 december 2018, 11:36:57
@Ivo tB: dat buisje had ik eerlijk gezegd nooit opgemerkt, maar ik ben even gaan zoeken in mijn diaverzameling en warempel: een opname waarop het buisje duidelijk te zien is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam-CS-1310-070882.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Rotterdam-CS-1310-070882.jpg)

Loc 1310 te Rotterdam CS op 070882. De 1310 is ook de loc die ik heb besteld overigens.
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Ivo tB op 31 december 2018, 19:57:30
Na bovenstaande paint job ben ik begonnen aan het onderstel. Zoals ik al vertelde was er in deze lok na 15 jaar stilstand geen beweging meer in te krijgen. Bij montage van de draaistellen bleek er een enorme klodder geel vet in de tandwielen te zitten, die inmiddels was verhard.

Leuk van de Rivarossi is de nabootsing van de flexibele koppeling tussen motor en wielen:

(https://farm8.staticflickr.com/7925/45631090985_84d3e2b9fb_b.jpg) (https://flic.kr/p/2cwggA2)

Dat zou geloof ik ook in de NS 1100 thuishoren.

Daarna een avond met wasbenzine schoonmaken van alle tandwielen en met houten prikkers vrijwel alles weggekregen. Weerbarstig was nog een bronzen lager dat op de as met de worm zit.

Hier is de tandwielkast schoon:

(https://farm5.staticflickr.com/4901/45631090875_e0c72ea2de_b.jpg) (https://flic.kr/p/2cwggy8)

Ik heb vervolgens alle draaipunten een druppeltje olie gegeven en alle tanden in teflonvet van GM&S gezet. Daarna liep alles als een zonnetje na in elkaar zetten.
Echter op de rails ontstond er toch een probleem. De voorste as van elk draaistel had de neiging uit de rails te lopen. Je kon ook zien dat er geen druk op stond. Ik heb hier op het forum gelezen dat veel mensen met het probleem te maken hebben gehad. Ik heb alleen gelezen het verwisselen van assen. Bij mij bleek er een ander probleem te zijn en wel dat ik een onderdeel was vergeten in het draaistel te plaatsen. Ik heb dat nergens in een handleiding kunnen terugvinden, maar dat bleek wel de oplossing.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Ivo tB op 31 december 2018, 20:40:31
Het missende onderdeel in het draaistel:

(https://farm8.staticflickr.com/7887/45631090645_92ecd83978_b.jpg) (https://flic.kr/p/2cwggua)

Het valt op de foto een beetje weg, maar het is een kort messing stripje dat in de tandwielkast op de pen komt die zichtbaar is. Met het onderste deel waarmee de assen in de tandwielkast worden gevormd is dit stripje een veertje voor de binnenste as. Deze wordt niet aangedreven, maar is een loopas. Door het veertje wordt wel het hele draaistel met de 3 assen keurig op de rails gedrukt. Juist dat miste ik eerder.

Overigens is hier goed zichtbaar de verjonging van de draaistelzijkanten naar de uiteinden. Op deze manier draait de tandwielkast verder dan de draaistelzijkanten, die zo keurig binnen de schorten van de bak blijven.

Hier het onderdeel op zijn plek:

(https://farm8.staticflickr.com/7924/45631090565_f5a77c7b3c_b.jpg) (https://flic.kr/p/2cwggsM)

Wiel erin:

(https://farm5.staticflickr.com/4840/45631090415_e9a81214ae_b.jpg) (https://flic.kr/p/2cwggqc)

En op zijn poten met de onderste kap in de tandwielkast. Aan deze kap zitten ook alle remblokken.

Normaal gesproken neemt de Rivarossi alleen stroom af op 2 assen. Door het solderen van een stukje fosforbrons draad op de stroomafnemer neemt zo de derde as ook stroom op. Probleem is dan wel de juiste druk van de stroomafnemers. Dat is op te lossen door een styreen (niet metaal, want dan ontstaat een keurige kortsluiting) staafje in de tandwielkast te lijmen:

(https://farm8.staticflickr.com/7835/45631090245_0fef38cb5f_b.jpg) (https://flic.kr/p/2cwggng)

Zo wordt zowel de middelste as en de meest links as voorzien van een goede stroomafname.

(https://farm8.staticflickr.com/7900/45631090105_e2dfb08993_b.jpg) (https://flic.kr/p/2cwggjR)

Daarna schilder je het styreen zwart en haal je het stuk in het midden weg, na de stukjes styreen goed te hebben vastgelijmd. Het stuk in het midden moet weg, want daar vallen pennen tussen die zorgen dat de draaistelzijkanten zoveel mogelijk in lijn met de tandwielkast blijven staan:

(https://farm8.staticflickr.com/7839/45631089935_3767bf019d_b.jpg) (https://flic.kr/p/2cwgggV)

(https://farm8.staticflickr.com/7839/45631089935_3767bf019d_b.jpg) (https://flic.kr/p/2cwgggV)

(https://farm5.staticflickr.com/4901/45631089825_66169b867c_b.jpg) (https://flic.kr/p/2cwggf2)

En dan kan nu het draaistel weer terug in het chassis:

(https://farm8.staticflickr.com/7855/44727162120_3777be91ca_b.jpg) (https://flic.kr/p/2b9op2A)

(https://farm5.staticflickr.com/4836/44727162060_6eeece49c2_b.jpg) (https://flic.kr/p/2b9op1y)

mvg,
Ivo


Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Fritsprt op 01 januari 2019, 16:09:50
Knap werk. Wat voor verf gebruikt je?

Gr. Frits
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Ivo tB op 01 januari 2019, 22:05:46
Verf voor wat?  ;)

Voor de bak Phildie berlijns blauw, voor de draaistellen Phildie zwart en voor de styreen staafjes gewoon Humbrol mat zwart uit het potje.

De matlak op de Phildie lak is Humbrol matt cote uit het glazen potje.


mvg,
Ivo
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Richey op 02 januari 2019, 20:09:21
Ik verbaas me echt dat het onderstel er bij jou nog zo knap uitziet. Ik heb een paar jaar geleden een 1312 tweedehands gekocht die nauwelijks meer reed en om eerlijk te zijn is dat nog steeds een hoofdpijnlok. Hij is ondertussen zo vaak over wisselstraten gestruikeld dat de ATB spoelen afgebroken zijn, en zo zijn er nog wel meer delen van de onderframes stuk gegaan.
Bij één van de draaistellen heb ik zelfs een klein kruiskopje moeten nemen om de onderkant van het draaistel vast te zetten, dat raakte hij regelmatig kwijt in een wisselstraat. Die drukveertjes blijf ik ook maar afstellen: als ik ze zo recht maak als die bij op de foto hierboven dan ligt hij er elk moment uit, als ik hem te veel buig rolt de achterste as niet meer.

Een groot probleem voor mij is dus vooral dat er geen reserve onderdelen meer voor te krijgen zijn, ik zou best nog een halve lok willen kopen om weer wat netjes te complementeren  :-[.

Groet,

Richard
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: henk op 02 januari 2019, 20:57:46
Dat is wel pech. Mijn exemplaar heb ik een jaar of 8 geleden voor €80 overgenomen - zo rond het uitkomen van de Electrotren - en die rijdt prima mee. Ontspoort eigenlijk nooit. Na het inbouwen van de decoder nooit meer open hoeven te maken.
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Ivo tB op 05 januari 2019, 23:56:13
Mijn onderstel ziet er redelijk uit om de simpele reden dat deze nog nooit heeft gereden  ;). Gewoon nieuw in doos in de verzameling. Maar dus wel met volledig uitgehard vet.

Inmiddels loopt het ding vrijwel geluidloos.

Nu ben ik nog bezig met de verlichting. Op basis van een tip van Ruud ook maar eens een Digikeijs NS 1100 setje aangeschaft. Moet je wel de draden verlengen.

Vanavond een en ander maar eens aangesloten en meteen de decoder een plek gegeven"

(https://farm5.staticflickr.com/4823/45706673375_3963de8a5d_b.jpg) (https://flic.kr/p/2cCWDAF)

De printjes geven in elk geval licht. Ik heb de printplaat ingekort boven een van de draaistellen en dan kun je eenvoudig een decoder met een stukje dubbelzijdig tape op/tussen het chassis plakken. Even alle draden aansluiten en het ding doet het. Ik heb nu L vorm verlichting, rangeerlicht en cabine verlichting. Ik begrijp alleen niet zo goed dat de bovenste LED van de L verlichting wit is. Ik ben niet zo van het geel / wit, maar ik vind het vreemd dat nu de 2 onderste lampen geel zijn en de bovenste wit. Hoort dit zo op een 1100 en 1300? Vervolgens wil ik eigenlijk de sluitlichten kunnen uitschakelen als de lok voor een trein staat. Dat heb ik nog zo snel niet kunnen vinden in de beschrijving hoe dat moet. Waarschijnlijk moet je dan de sluitlichten schakelen via een aparte functieuitgang van de decoder. Ik mis het schema van de DRC 1100 anders is dat waarschijnlijk snel te vinden.

De printjes voor de fronlichten passen niet zonder meer onder de cabineinrichting. Ik denk dat het makkelijker is daar gewoon mijn eigen LED's achter de lampen te zetten.

Nog een vraag: ik vind dat de printjes voor de witte LED's erg heet worden. Dat is vast niet de bedoeling, maar ik snap niet hoe dat komt. Het zal wel eenvoudig oplosbaar zijn met een extra weerstand in de blauwe leiding, maar ik vind het wel vreemd.


mvg,
Ivo
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Biesje op 06 januari 2019, 01:58:09
Dag Ivo,

Het klopt dat bij de 1000/1100/1200 en ook de 1300 het bovenste sein wit is (of iig warm/)wit aangezien daar een gewone gloeilamp in zat en geen gele lamp zoals bij de lage frontseinen. Wisseling rood/wit werd gedaan door een rood glaasje voor de lamp te draaien.

De constructie onder de cabine is erg krap inderdaad. Volgens mij heb ik de cabine vastgezet op het frame en de nokjes van de klikverbinding weggehaald, zodat de kap er af kan zonder dat de cabine meekomt. Dat maakte het minder ingewikkeld om er LEDs onder te frotten.

Mvg,

Robert.
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: ceuleer op 06 januari 2019, 13:20:44
Zo te zien heb je alle AUX uitgangen van de decoder al gebruikt voor bepaalde lichtfuncties.
Eigenlijk had je beter een adapter board van bv. ESU gekocht, en er dan een 21-pins decoder voor gebruikt, dan kon je alle lampjes apart aansluiten en sturen via de decoder.

http://www.esu.eu/en/products/accessories/adapterplatinen/21mtc-adapter-board-2/
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: ruudns op 06 januari 2019, 13:59:07
Hi Ivo,
de werking van de DC1100 is juist. 2x Geel als front licht. 1x warmwit als toplicht. 2x Rood als sluitlicht. Ik heb er een in een 1100 zitten. Met een 2 extra uitgangen kun je de sluitlichten richting afhankelijk uit zetten. De rangeerlichten en en beide cabine lichten dan elk op één uitgang zetten. Dan moet er dus een lopi in met 4 versterkte aux uitgangen Aux1 t/maux4).
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Ivo tB op 06 januari 2019, 15:38:40
Extra uitgang is snel te maken. Je kunt gewoon op de Lopi nog aanvullende draadjes solderen. De plekken zijn te vinden in de Esu handleiding.

Enige zorgpunt blijft nog dat de witte LED's en/of de omgeving op de print heel erg heet worden. Over de soldeereilandjes waar je een doorverbinding hebt gemaakt om de L aan te sturen en de cabine verlichting (uit mijn hoofd P3 en P4, kun je ook een SMD weerstand solderen om het licht wat te dimmen. Dan zou het denk ik over moeten zijn.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: ruudns op 06 januari 2019, 15:53:19
De extra aansluitingen zijn niet versterkt Ivo ;). De leds wat dimmen kun je ook vanuit de lopi zelf nog.
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Ivo tB op 06 januari 2019, 15:58:59
Versterking voor een LED lijkt me niet echt nodig, maar misschien zit ik er naast. De LED's dimmen vanuit de Lopi kan wel voor de cabines (omdat die apart worden aangestuurd met een aux uitgang) maar niet voor de L verlichting. Deze zitten alle 3 op een uitgang en dimmen betekent dat de gele Led's mee worden gedimd en dat is niet nodig. Het gaat alleen om de witte in de top van de omgekeerde L.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: ruudns op 06 januari 2019, 16:18:16
Dat klopt (y). Door een onversterkte uitgang mag max 10mA lopen. Dus 1x led gaat net. Weerstandje er voor van 2K7 tot 4K7 zit je goed.
Dat doe ik ook wel voor het zwaailicht op een sik of bij de hippel of bakkie.
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: ruudns op 28 januari 2019, 12:35:24
Hi Ivo, nog verder gegaan met de oude 1308 van Rivarossi?
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Ivo tB op 28 januari 2019, 12:38:45
Jazeker, ben nu bezig met het inbouwen van mijn eigen LED verlichting. De Digikeijs print vond ik niks, omdat deze te heet bleef worden.

mvg,
Ivo
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Ivo tB op 10 februari 2019, 23:10:41
De ombouw nadert het einde. Eindelijk de verlichting afgerond. De digikeijs printen passen niet echt goed onder de kap en ik vind dat er onderdelen op deze printen veel te heet worden. Ik heb nu gewone SMD LED's voor de gele frontseinen gezet en een witte en twee rode bovenin. Die laatste zijn geen gewone SMD LED's maar die miniscule LED's van Ledbaron met eraan gesoldeerde lakdraadjes. Dat is zelf niet te doen zo klein zijn die LED's. Maar er passen er 2, een rode en een witte in de toplichten die zijn doorboord.

De lichtgeleiders voor de frontseinen hebben een stukje met een hoek van 45 graden. Die zitten daar omdat de Rivarossi frontlichten door een lampje in het midden worden verlicht. Ik wilde echter 2 gele LED's erin zetten. Daarom heb ik het schuine stuk evenwijdig met de frontlichten gevijld en daar vervolgens met een bolfreesje een holling in gefreesd. Daarin heb ik het bolletje op de SMD LED gelijmd.

(https://farm8.staticflickr.com/7913/46139695175_d3d3fcd66b_z.jpg) (https://flic.kr/p/2dicZTM)

Dit zijn overigens alleen de draadjes van de toplichten.


Vervolgens de kleine LED's in de kop gepriegeld en de LED's met KrystalKlear geborgd en lekker een nacht laten drogen.

Daarna kan het grote draden netjes leggen beginnen wat een enorm gepriegel is. Je moet de draden zoveel mogelijk in het midden proberen te houden anders gaat de kap nooit meer dicht. Je ziet ook nog de bolle schroef van de pantograaf. Deze schroef moet op de print drukken om zo stroomafname van de pantograaf mogelijk te maken.

(https://farm8.staticflickr.com/7846/33178223408_3d9b8cee12_z.jpg) (https://flic.kr/p/SxR4UC)

Na 2 avonden heb ik het eindelijk werkend. Ik heb nu de frontverlichting afwisselend met de rijrichting en ik kan de sluitlichten apart aan- en uitzetten. Er gebeurden veel dingen die ik niet kon verklaren, maar waarschijnlijk te maken hebben met een ongeplande sluiting tussen de rode en witte LED in een van de hoge lichten. Daar raakt de Lokpilot van in de war. Ik heb de gele SMD's in serie gezet en voorzien van een weerstand van 1k5 Ohm en de witte hebben nog een aanvullende van 820 Ohm erbij gehad. Hier wordt gelukkig niets warm. De rode sluitlichten staan ook in serie en maken gebruik van dezelfde weerstand van 1k5 in de blauwe plusleiding van de decoder. Ik had ze liever voorzien van een aparte weerstand, want nu worden de gele lichten gedimd als ik de rode aan doe. Dat snap ik wel want de spanning over de diodes neemt dan af. Maar waarom met een aparte weerstand een soort feestverlichting ontstaat is me een raadsel. Dat zal te maken moeten hebben met hoe f1 en f2 wordt geschakeld in de Lokpilot op aux1 en aux2.

Vervolgens nog een dik uur besteed om de zaak dicht te krijgen want zoals eerder gezegd is de ruimte echt minimaal tussen lokhuis en lokchassis. Maar uiteindelijk zit het goed en de lok rijdt als een zonnetje.

De verlichting:

(https://farm8.staticflickr.com/7827/46329515844_4af042baf8_z.jpg) (https://flic.kr/p/2dzYSXW)

(https://farm8.staticflickr.com/7895/33178224048_098bb4723a_z.jpg) (https://flic.kr/p/SxR56E)

(https://farm8.staticflickr.com/7890/33178223268_1ca9d819fc_z.jpg) (https://flic.kr/p/SxR4Sd)


mvg,
Ivo
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Rob Ellerman op 11 februari 2019, 08:57:14
Ivo, misschien nog een idee om er van die nieuwe Roco stroomafnemers (a la Rc 1200) op te zetten. Ik heb ze op mijn 1300 ook gemonteerd en dat staat echt een stuk beter dan die Sommerfeldt exemplaren...

Rob
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Ivo tB op 11 februari 2019, 09:49:39
Rob, zou kunnen. Of kan ik dan nog beter de Philotrain nemen?

https://www.philotrain.nl/spoorwegmodellen/data/uploads/onderdelen/870-60901.jpg

Is wel de dure optie. Ik heb ook nog nieuwe schuitjes liggen van fissy.

Enige nadeel is dat ik dan de kap weer open moet maken en ik was zo tevreden dat die eindelijk dicht zat ;) :)


mvg,
Ivo
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Simplex op 11 februari 2019, 10:05:12
Open maken dus  ;)
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Rob Ellerman op 11 februari 2019, 13:59:57
De Roco exemplaren (Rc 85531) kosten rond de € 25,-/stuk bij diverse winkels. Ik weet niet wat de Philo's kosten, zal waarschijnlijk nog wel wat meer zijn...

Rob
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: henk op 11 februari 2019, 14:14:30
Twee stuks voor een kleine €70. Zijn Carmina's of daarop gebaseerd dacht ik.

Als je die schuitjes van Fissy al meer hebt geplaatst, zou ik daar mee beginnen. Anders moet je eigenlijk bij al je modellen met dit type stroomafnemers Roco's/Philotrains gaan plaatsen.
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: ruudns op 11 februari 2019, 14:33:52
Hi Ivo, heb je voor mij het bestelnummer van de toplicht leds?
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Ivo tB op 11 februari 2019, 19:03:43
Dag Ruud,

Kan het zo snel niet vinden. Het lijkt op deze:

https://www.ebay.com.sg/itm/10x-SMD-LED-0401-ROT-Microlitze-35-cm-XL-red-rouge-very-tiny-long-micro-litz-/372580614054?hash=item56bf88ffa6

Het is zo dat Ledbaron volgens mij regelmatig partijen te koop aanbiedt. Het is alleen wat er op dat moment bij hem op voorraad is. Het gaat altijd om dit soort superkleine LED's.

Op het zakje dat ik heb staat: LED 0401 ROT mit Cu-Draht. Vf 1,9V #010177 met erachter www.ledbaron.de  Bovenstaande is met litze. Het is geweldig spul, want deze LED's stop ik ook in messing H0 olielantaarns.

Bijvoorbeeld bij deze Grote Sik. Overigens heb ik de LED's nu vanuit de decoder gedimd en inschakelvertraging in geschakeld. Ook zijn ze geel gekleurd.

https://www.youtube.com/watch?v=sDr1ZVRXwVs

mvg,
Ivo
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: ruudns op 11 februari 2019, 19:42:24
 (y) thx, heb de rode zelfs in huis, white net besteld bij Aliexpress.
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Martijn193 op 07 augustus 2019, 18:41:30
Kleine kaap, maar zijn voor dit model ook nog ergens nummerschilden te bestellen?
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Pukkie op 21 juli 2020, 11:25:08
Hoe zit het met de gele 1307 van Lima.
Ik heb er 1 in bezit en wil er graag led inbouwen.
Kan ik er de drc1100 voor gebruiken.
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: henk op 21 juli 2020, 11:41:58
Zou goed kunnen.
Maar Tom van Weert heeft een speciaal lichtsetje voor de gerenoveerde Lima 1300. Normaal op Marktplaats te vinden, maar nu even niet.

Hier wat meer informatie over Tom en zijn lichtsetjes.
 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71569.msg3221699696#msg3221699696 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71569.msg3221699696#msg3221699696)

Je kan hem een pb sturen.
 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=861 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=profile;u=861)
Titel: Re: Rivarossi NS 1300 in Berlijns Blauw
Bericht door: Carel Ruysink op 21 juli 2020, 17:58:00
In mijn blauwe Rivarossi 1300 heb het lichtsetje voor de 1100 van Digikeys zitten. Past gewoon 1 op 1.
Per slot die koppen lijken wel wat op elkaar 😉.

Carel