Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 10:07:34
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 10:01:33
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
ABLOAD gaat stoppen door spoorzeven
Vandaag om 09:54:26
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Minimaal Digitaal maar met sound  (gelezen 12695 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15412
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #30 Gepost op: 21 december 2018, 14:37:49 »
Met de kanttekening dat het analoog rijden met een digitale soundloc je misschien toch tegen gaat vallen. Vanwege het vrij hoge startvoltage voordat je, en geluid hebt en een rijdende loc, is de fun een stuk minder. Met een goedkope digitale set (bv die Multimaus) zul je er veel meer plezier aan beleven. Just my 2 cents ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25289
    • Pagina van klaas
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #31 Gepost op: 21 december 2018, 14:54:06 »
Ik was er ook niet enthousiast over. Ik heb een TEE treinstel van Roco dat destijds alleen met geluidsdecoder werd geleverd. Aanvankelijk leek het wel aardig. Je kon er analoog meteen de volle spanning op gooien. Dan hoorde je eerst de hulpdiesel opstarten, daarna de eerste hoofddiesel dan de tweede hoofddiesel. Dat duurde bij elkaar een halve minuut, daarna ging het ding pas rijden, mooi langzaam optrekkend. Best indrukwekkend. Maar als je een stroomonderbreking kreeg, hoe kort ook, dan stopte het ding abrupt. Alle diesels weer opstarten en na een halve minuut weer verder rijden. Als je dat een paar keer hebt meegemaakt raak je dat gedrag wel beu.
ik heb de decoder er uit gesloopt en verkocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #32 Gepost op: 21 december 2018, 17:02:58 »
Die Piko 2200 heeft standaard een heuse Goldcap stroombuffer aan boord. Dat is toch weer anders. Ik denk dat zelfs bij een doorsnee stationsstop het geluid doorloopt en de verlichting blijft branden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #33 Gepost op: 27 december 2018, 12:24:27 »
Al heel wat gelezen. Kan een nu verkrijgbare startset al die adressen van de 2200 sound aan, 28 hadden jullie het over ? Of zijn er nog verschillende types met meer/minder mogelijkheden?
En wat gebeurt er met mijn analoge locs als ik zo'n startset baan leg, kunnen die er helemaal niet op rijden?
En wat doet een digitale loc als je die op een analoge baan zet ?
Herintreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk Nederland 3a maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #34 Gepost op: 27 december 2018, 12:27:21 »
Digitale lok op een analoge baan:  zie reactie #24  :)

Analoge lok op een digitale baan:  nee, dat gaat niet. De lok zal dan een hoop herrie gaan maken maar rijden ho maar  ;)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15412
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #35 Gepost op: 27 december 2018, 12:45:46 »
Niet helemaal waar.... er zijn systemen die dat in principe wel kunnen. Lenz bv gebruikt adres 0 om een analoge loc te besturen. Het is geen aanrader vanwege het geluid (gezoem) en de mogelijke oververhitting van de motor. Maar het kan zeker wel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25289
    • Pagina van klaas
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #36 Gepost op: 27 december 2018, 12:57:07 »
De mogelijkheid om met 1 analoge loc op een digitale baan te rijden zit al vanaf het begin in het ontwerp van DCC ingebakken. Maar het heeft intussen zoveel opgerookte motortjes opgeleverd dat ze het daar helemaal niet meer over hebben. Jammer, als ze die optie niet hadden ingebouwd had het DCC protocol 2 keer zo snel kunnen zijn.

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #37 Gepost op: 27 december 2018, 15:04:53 »
OK duidelijk en snel  8)
Omdat ik een klein baantje heb gaat er maar een tegelijk rijden, dus of analoog met gewone trafo of digitaal met de hele digitale zwik er aan; omwisselen trafo >> digitaal is niet ingewikkeld; 2 draadjes.
Maar kunnen de momenteel in de winkel liggende sets allemaal hetzelfde wat betreft het aantal adressen  functies dat ze aankunnen ?
Herintreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk Nederland 3a maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8673
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #38 Gepost op: 27 december 2018, 15:30:08 »
hoi,

Omdat ik een klein baantje heb gaat er maar een tegelijk rijden, dus of analoog met gewone trafo of digitaal met de hele digitale zwik er aan; omwisselen trafo >> digitaal is niet ingewikkeld; 2 draadjes.

Daarvoor gebruik ik standaard stekkers XLR-stekkers om snel te wisselen tussen de systemen  8)

Maar kunnen de momenteel in de winkel liggende sets allemaal hetzelfde wat betreft het aantal adressen  functies dat ze aankunnen ?

Ligt echt helemaal aan de lok / set welke functies er ondersteund worden. Naast de decoder in de lok moet ook de centrale de functie aan kunnen sturen. Met een Multimaus kom je tegenwoordig tot 28 functies. De meeste loks hebben maar een functie of  4 maximaal en dan op basis van het licht en rijsnelheden: Licht aan / uit, sluitverlichting aan / uit, rangeerstand aan / uit. Mogelijk nog binnenverlichting maar dan heb je het wel gehad. Met geluid is het meestal heel anders. De oudere meestal tot 15 functies de nieuwste tot 28+ Je zal het dus in de handleiding moeten kijken wat voor functies ze hebben.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #39 Gepost op: 27 december 2018, 15:41:16 »

OK dan ga ik maar eens een startset met de nieuwste multimaus zoeken; en de rest verkopen want die hoef ik niet zag ik wel  :(
Allemaal hebben ze locs en wagons die ik niet wil, en rails heb ik al zat. Een mooie startset met de 2200 b.v. moet ROCO maar eens gauw uitbrengen, met rails zonder bedding, en wat leuke tijdperk III wagons.
Herintreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk Nederland 3a maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen.

zuylen

  • Online Online
  • Berichten: 4462
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #40 Gepost op: 27 december 2018, 15:51:57 »
Volgens mij is er wel ooit zo'n startset geweest. Helaas weet ik het cat. nr niet.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8673
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #41 Gepost op: 27 december 2018, 15:54:13 »
hoi,

OK dan ga ik maar eens een startset met de nieuwste multimaus zoeken; en de rest verkopen want die hoef ik niet zag ik wel  :(

Als je de rest toch gaat verkopen: Zoek dan een startset met een z21start met multimaus. Dan heb je het helemaal goed voor elkaar. De Multimaus is via een update via de z21(start) naar firmware 1.05 te brengen en kan dan 28 functies aan. Je kan nog wel wat voor de rails, loks en wagons krijgen.

Allemaal hebben ze locs en wagons die ik niet wil, en rails heb ik al zat. Een mooie startset met de 2200 b.v. moet ROCO maar eens gauw uitbrengen, met rails zonder bedding, en wat leuke tijdperk III wagons.

Ze hadden ooit een 2200 met 3 zelflossers in een startset met Multimaus. Daar ben ik namelijk opnieuw mee begonnen. Die had maar 2 functies in de lokdecoder.  :) Je krijgt er altijd rails met bedding (geoline) bij. Dat is namelijk voor de "beginner". De rails gaat nu naar een Neefje  8) Piko heeft nu ook een hele mooie 2200 uit. Dat is een hele goede optie.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #42 Gepost op: 27 december 2018, 16:18:48 »
Ja dat is waar, met de PIKO 2200 begon mijn interesse inderdaad.
Ik zag dat er een startset is geweest met een 2400 van Roco; maar vind die maar. En waarschijnlijk dan een oudere multimaus die minder functies kan
Herintreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk Nederland 3a maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8673
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #43 Gepost op: 27 december 2018, 16:35:45 »
hoi,

Ik zag dat er een startset is geweest met een 2400 van Roco; maar vind die maar. En waarschijnlijk dan een oudere multimaus die minder functies kan

Iedere multimaus kan een update krijgen naar de nieuwste firmware. Alleen je hebt er een (witte) z21(start) of zwarte Z21 of een Multimaus Pro voor nodig om het te doen. Ik heb hier 3 multimausen met 1.05 firmware liggen die zijn al iets van 7 - 8 jaar oud.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

rudolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: Minimaal Digitaal maar met sound
« Reactie #44 Gepost op: 27 december 2018, 19:28:47 »
OK ik blijf zoeken  8)
Herintreder ; HO; HOe ; DC inmiddels ook gedeeltelijk digitaal, alleen locs dan; tijdperk Nederland 3a maar niet erg streng ; locs bij voorkeur in afleveringslivrei ; beetje fantasie ook; ook beetje met N spelen.