Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 12:42:54
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:39:02
Het Boemeltje - Electronica door Hans GJ
Vandaag om 12:35:17
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 12:31:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door 008200
Vandaag om 12:04:09
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 11:58:46
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:53:48
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 11:50:47
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Remunj
Vandaag om 08:51:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 08:38:01
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52

Auteur Topic: Marklin/Trix koploper  (gelezen 466274 keer)

Ben

• Offline Offline
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #2175 Gepost op: 19 August 2023, 12:19:48 »
Dit product kan helemaal niet concurreren met de rest van de aanbieders, als dat op voorhand de bedoeling was hadden ze wel beter hun best gedaan.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #2176 Gepost op: 19 August 2023, 12:25:41 »
Het maakt voor Märklin helemaal niet uit want ze hebben geen concurrenten, Trix heeft wel concurrenten.
Zo heeft Trix nooit een turquoise NS 1200 uitgebracht want die was al bij voorbaat kansloos.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 19 August 2023, 12:27:51 door prutser »

cor_b

• at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
« Reactie #2177 Gepost op: 19 August 2023, 13:33:30 »
Maar zo,n handelaar/winkelier kan zo,n krom model toch wijgeren want zo iets kun je toch niet verkopen

Cor

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #2178 Gepost op: 19 August 2023, 13:51:13 »
Het maakt voor Märklin helemaal niet uit want ze hebben geen concurrenten, Trix heeft wel concurrenten.
Stephan.
Nou Stephan, dat is maar hoe je het bekijkt. Geen concurrentie inderdaad als het gaat om hen die iets alleen kopen als op de verpakking Märklin staat, maar een wel goede Koploper in AC is straks gewoon te koop voor de modelspoorder die wat kritischer is.
Groet, Frank

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #2179 Gepost op: 19 August 2023, 20:26:59 »
Het heeft weinig met kritisch te maken, maar alles met loopeigenschappen. Een drierailmodel is niet gewoon een tweerailer met een sleper eronder (even puur mechanisch gesproken). Dat extra ding onder de trein zorgt namelijk voor heel andere rijeigenschappen, vooral bij wissels. Dat heeft PB-Models ontdekt met de Wadloper, Artitec destijds met de DE1/DE2 en ooit ook Roco met bijvoorbeeld de eerste 3-rail 1100's. Märklin begint met het ontwerp met een drierailer en laat voor tweerail simpel de sleper weg. Daardoor is vrij zeker dat een Märklin-model goed rijdt op een drierailbaan en dat is wat voor drierailers telt. Drierailers zijn over het algemeen rijders, dus als het er perfect uitziet maar telkens ontspoort laten ze het liggen. De drierailer is nu al op de markt, dus de gemiddelde Märklinist gaat voor het model waarvan hij vrij zeker weet dat het goed rijdt. Dat denk ik, zomaar een theorietje.

Dennis94

• Offline Offline
« Reactie #2180 Gepost op: 19 August 2023, 20:29:18 »
Gisteren bij een bezoek aan een treinenwinkel werd mij vol trots de beruchte 3 delige koploper getoond. Wat issie mooi werd er geroepen door de eigenaar. Ik dacht eerst houd die me voor de gek, maar blijkbaar waren de misstanden de winkelier niet opgevallen. Toen ik mijn mening uitsprak en de minpunten opsomde viel het hem niet op zei die???

Ik ben zelf nog in het bezit van de 3 verschillende stellen van Trix uit 2008 en 2009, en kan er echt niet bij hoe je een treinstel wat je 14 jaar geleden keurig op de markt bracht nu zo belabberd probeert te verkopen voor nog meer geld ook.

Bennie66

• Offline Offline
« Reactie #2181 Gepost op: 19 August 2023, 21:27:42 »
Vind van zo,n winkelier wel gek dat die niet op de hoogte is met al die social media van tegenwoordig ,  of hij wist het wel en wilde jou natuurlijk die  "bananen" graag aan je kwijt..... ;D ;D

Dennis94

• Offline Offline
« Reactie #2182 Gepost op: 19 August 2023, 21:33:31 »
Vind van zo,n winkelier wel gek dat die niet op de hoogte is met al die social media van tegenwoordig ,  of hij wist het wel en wilde jou natuurlijk die  "bananen" graag aan je kwijt..... ;D ;D
Ik denk dat laatste  ;D ;D

Bennie66

• Offline Offline
« Reactie #2183 Gepost op: 19 August 2023, 21:38:06 »
 (y)

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #2184 Gepost op: 19 August 2023, 21:58:12 »
@Dennis94, ik kan mij voorstellen dat je als winkelier een product dat je wilt of probeert te verkopen niet kunt afkraken ook al ken je als winkelier deze punten en verzwijgt deze. Maar als winkelier kun je het ten alle tijden proberen, wellicht trapt de klant er in omdat deze bijvoorbeeld dit draadje niet leest, de minpunten niet kent/opvalt bij bezichtiging of de betreffende klant vind het net als Marklin acceptabel. Om Marklin te laten merken of zien dat de 3-railers dit niet zo vinden zijn er in mijn ogen 2 opties.
1. De rijders laten deze ICMs links liggen met tot gevolg dat de winkeliers ermee blijven zitten.
2. De winkeliers staan samen op en sturen de ICMs terug naar Marklin met de nodige opmerkingen/klachten.

Wellicht vind de een het er perfect uitzien, de ander stoort zich wellicht mateloos aan o.a. die kattenrug. Mijn moeder vertelde eens toen ik net aan de treinbaan begon, als je iets ziet waar jij je aan stoort, pas het gelijk aan want anders ga jij je eigen er steeds meer aan storen.

3-rail heeft zijn loopeigenschappen na mijn mening te danken juist aan de sleper eronder. Hierdoor is men verzekerd van een goede stroomafname t.o.v. 2-rail. ESU heeft na wat mij eens op Houten eens is laten zien/verteld dat ESU 1 model uitgebracht en deze is dan voor zowel 2-rail als 3-rail. Het verschil zit het juist in de sleper. Hangt men de sleper eronder, dan weet de lok dat die 3-rail is. Haalt men de sleper eronder uit, is het gewoon een 2-rail zonder verdere aanpassingen. Aldus, dit is mij verteld en ook zo laten zien.

Wellicht dat Marklin met de KLM-versie meer tijd neemt en deze punten aanpast of verbeterd.

MVG, Hielke1501 vanaf vakantieadres.

NL-modelspoor

• Offline Offline
    • Windhoven
« Reactie #2185 Gepost op: 19 August 2023, 22:07:00 »
Persoonlijk kan ik mij meer storen aan het verfwerk of moet ik eigenlijk zeggen bedrukking want tegenwoordig is het er zowat allemaal op geprint. Die kattenrug is minimaal en valt bij het ene stel meer op dan bij de andere.
Johan

sncf231e

• Offline Offline
    • Mijn website
« Reactie #2186 Gepost op: 19 August 2023, 22:18:47 »
Vind van zo,n winkelier wel gek dat die niet op de hoogte is met al die social media van tegenwoordig , 
Er zijn 100.000 modelspoorders in Nedeland. Dit forum heeft 15.000 gebruikers. Dit draadje heeft 2000 posts. Zelfs als elke post door een andere gebruiker zou zijn geschreven (en dat is het niet) dan is 2% van de modelspoorders en ongeveer 10% van de Benelux forum gebruikers op de hoogte van dit "probleem" en vindt er wat van (de paar leden van het 3-rail forum tel ik niet mee). Dus dat de winkelier het niet weet kan gewoon.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #2187 Gepost op: 19 August 2023, 23:09:06 »
Dat dus. Er is echt maar een heel klein deel van de modelspoorders die hun hobby beleven zoals sommige hier. Meest gestelde vraag op beurzen bij een BNLS stand: wie zijn jullie eigenlijk? De meeste hebben echt iets beters te doen dan een model oeverloos tegen het licht te houden. Het lijkt, het werkt en dat is genoeg.

Echt, jullie mening wordt pas relevant als fabrikanten significant meer kunnen verkopen erdoor. Anders is het een kostenpost voor een product dat door dezelfde groep  ook weer snel als te duur wordt beschouwd. Fabrikanten en winkeliers zitten er niet in voor hun passie, maar voor het geld. Ze stoppen er tijd en moeite in en dat moet betaald worden. Alleen voor de hobbyist is het sentiment en passie.

Dus mensen lekker blij laten zijn met hun aankoop.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Edwin2121992

• Offline Offline
« Reactie #2188 Gepost op: 19 August 2023, 23:25:50 »
En van die 100.000 zijn er zat die helemaal blij zijn als ze voor 10 euro ergens een Lima loc hebben gescoord en voor een euro per stuk wat totaal niet bijpassende rijtuigen. Niet iedereen beleefd het op dezelfde manier en je zal je verbazen hoeveel mensen zonder dat je er op wijst niet het verschil zien tussen de fictieve Piko NS dubbeldekkers en DDM1 van Artitec.

Ik stond eens in een modeltreinwinkel. En naast mij stonden een man en vrouw. De vrouw wijst naar een ICE3 ‘is dat geen mooie voor jou?’ waarop de man antwoord ‘dat zo’n Thalys niet echt iets is voor op zijn baan’ Waarop ik natuurlijk dacht ‘er staat letterlijk ICE op en jij noemt het een Thalys?!’ Maar goed je hebt dus mensen die dat echt niet zien of niet zo veel het grootspoor bestuderen als wij, die gewoon treintjes rijden en rijden wat ze mooi vinden punt.

Moeten we maar mee leren leven.

Groeten Edwin.

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #2189 Gepost op: 19 August 2023, 23:37:52 »
Het heeft weinig met kritisch te maken, maar alles met loopeigenschappen. Een drierailmodel is niet gewoon een tweerailer met een sleper eronder (even puur mechanisch gesproken). Dat extra ding onder de trein zorgt namelijk voor heel andere rijeigenschappen, vooral bij wissels. Dat heeft PB-Models ontdekt met de Wadloper, Artitec destijds met de DE1/DE2 en ooit ook Roco met bijvoorbeeld de eerste 3-rail 1100's. Märklin begint met het ontwerp met een drierailer en laat voor tweerail simpel de sleper weg. Daardoor is vrij zeker dat een Märklin-model goed rijdt op een drierailbaan en dat is wat voor drierailers telt. Drierailers zijn over het algemeen rijders, dus als het er perfect uitziet maar telkens ontspoort laten ze het liggen. De drierailer is nu al op de markt, dus de gemiddelde Märklinist gaat voor het model waarvan hij vrij zeker weet dat het goed rijdt. Dat denk ik, zomaar een theorietje.

Ik denk dat dit niet zomaar een theorie is, maar een waarheid als een koe.

Maar roco en piko maken tegenwoordig ook prima 3 rail modellen, die sprokkelen stiekem ondertussen ook al een flink deel mee uit het kleine Nederlandse modellen 3 rail koekje.
Maar het boeit ze blijkbaar niet meer, de Nederlandse markt, België komt er tegenwoordig zelfs beter vanaf net als Luxemburg qua nieuwe modellen  :-\