Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:52:49
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 17:38:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 17:29:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 16:39:18
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 16:11:21
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:26:45
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 14:39:17
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16

Auteur Topic: Marklin/Trix koploper  (gelezen 465685 keer)

René Huibers

• Offline Offline
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #900 Gepost op: 24 December 2008, 17:30:14 »
Uhhh, mag Cor even zelf weten welke decoders hij koopt...

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #901 Gepost op: 24 December 2008, 17:39:03 »
Ja, maar dan later niet hier zeuren over de problemen met de gekozen decoder zoals zo vaak gebeurt. En de decoder adviezen geven we niet voor niets.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

René Huibers

• Offline Offline
« Reactie #902 Gepost op: 24 December 2008, 17:43:22 »
Misschien weet Cor wel meer over decoders dan wij met zijn allen bij elkaar....Is nu niet bepaald een beginner.

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #903 Gepost op: 24 December 2008, 21:17:18 »
In de 1200 zit volgens mij geen volwaardige geluidsdecoder, maar alleen een schakeling die het 'zieke koe' geluid produceert.
Inderdaad, in de 1200 zit een gewone decoder met aan 1 van de functieuitgangen een stukje geluidselectronica...
Er zit dus geen (dure) geluidsdecoder in...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #904 Gepost op: 24 December 2008, 21:21:22 »
Alleen jammer dat je bij Matrix op de site dat verschil niet ziet, er staat alleen dat er geluidselectronica in zit wat absoluut waar is maar de lading niet altijd dekt!

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #905 Gepost op: 24 December 2008, 21:23:34 »
Helemaal mee eens!

Je kan het hooguit afleiden uit de tekst bij een artikel waar meestal in genoemd worden hoeveel geluiden erin zitten.
Bij 1 simpele geluidsfunctie (hoorn) zal het vaak om een oplossing zoals de 1200 gaan...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

cor_b

• at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
« Reactie #906 Gepost op: 24 December 2008, 21:25:24 »
Ik heb met Lenz en Kuehn zeer goede ervaring, dus het wordt een van de twee, en als het niet goed gaat komt er zo een ander in.

Cor

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #907 Gepost op: 24 December 2008, 21:27:50 »
Helemaal mee eens!

Je kan het hooguit afleiden uit de tekst bij een artikel waar meestal in genoemd worden hoeveel geluiden erin zitten.
Bij 1 simpele geluidsfunctie (hoorn) zal het vaak om een oplossing zoals de 1200 gaan...

Koen

Ja inderdaad, maar goed dat moet je weten en ik vind het heel begrijpelijk als niet iedereen dat zo snel door heeft.

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #908 Gepost op: 24 December 2008, 23:52:10 »
Eindelijk m'n Trix koploper op de baan staan. Wat een takke klus. De twee tussen rijtuigen zaten zo vast in de doos dat ze er met een schroevendraaier uitgewrikt moesten worden (niet gedaan natuurlijk).

Het schroefje op de printplaat wilde maar niet loskomen. Uiteindelijk maar een ander setje schroevendraaiers gekocht. Toen lukte het, maar schroefje liep erg zwaar, alsof ie er verkeerd in gedraaid is. Decoder stekker is bekent, die komt moeilijk los.

Treinstel op de baan gezet en gekoppeld. Bleek dat de pinnetjes in de stekker aan de motorbak scheef stonden. Heeft m'n vrouw verholpen, die heeft handige kleine vingers. Ingesteld op de mm, geen enkel probleem ondanks dat er een trix decoder in zit (zie toppic over de 21-polige trix decoder). Ook instellen van cv's ivm rem en optrek geen probleem. Snap er niets meer van, dit is de decoder die in genoemd toppic voor problemen zorgde in de 2558, ook van trix.

Dan het rijden. Het stel rijdt als een dweil, zichzelf voortslepend over de rails. Ben benieuwd of het wel in staat is om in model de maximum snelheid van het grote voorbeeld (160 km/u) te halen.

Er zit een overgang in de rails van roco-line zonder bedding naar bedding, daar blijft het stel dus slippend op staan, nou moe. Binnenverlichting is weer erg mooi, alleen jammer van het 'zwarte' stukje. Wat dat betreft zijn de reclame foto's hier en daar misleidend.

Alleen op de baan ziet het stel er geweldig uit. Maar naast ander 1:87 materieel verliest de kop toch iets van z'n stoerheid.

Toch ben ik er blij mee en komt de olympische ook. Hoop alleen nog een oplossing te vinden voor het rijgedrag.

Gerard.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Clipboard01_25.jpg

Jo Heuschkiel

• Offline Offline
  • B-1220 (uit 1914) van de ZLSM (foto van 29-5-'05)
« Reactie #909 Gepost op: 25 December 2008, 00:48:14 »
Hallo allemaal,

Ook ik ben "trotse" bezitter van de Trix-koploper geworden.
Helaas staat dat trotse niet voor niets tussen aanhalingstekens.

Bij het programmeren waren al problemen; of ik deed iets fout.....
Ik moest nl. beide stuurstands koppelen en zo op de prog.rail plaatsen, anders werd de decoder (ESU -decoder en -programmer) niet herkend.
Ook voor het snelheids-ijken in Koploper (en IB) waren beide stuurstands nodig.
De motor-kop rijdt niet alléén !?!?!
Komt dit door die relais-schakeling ?
Kun je die op eenvoudige manier uitschakelen ?
De maximale snelheid van 160km/h wordt gelukkig wel ruimschoots gehaald en kan door de decoder mooi worden afgeregeld.

Op zich is het model ontzettend mooi in afwerking, maar het rijgedrag is, zoals reeds eerder aangehaald, gewoon bedroevend slecht.
Als 4-tje komt-ie de eerste de beste helling van 1% en een radius van Roco-line R5 NIET op en blijft-ie staan doorslippen. Trekken of duwen maakt geen verschil. Alleen als 2-tje haalt ie tot boven.
En ja, de rails is schoon etc.

Volgens mij biedt de motorloze stuurstand te veel weerstand door o.a. de sleepcontacten.

Ik hoop, dat er hier iemand is, die deze problemen ook heeft erkend en ze heeft opgelost, want ik ben daardoor enigszins teleurgesteld in mijn nieuwste aanwinst !

Is er bijv. een mogelijkheid om alleen stroom te trekken via de motor-bak, zodat de slepers in de andere kop uitgeschakeld cq. verwijderd kunnen worden ?

Ik zie de voorstellen en adviezen met grote belangstelling tegemoet.

M.vr.gr.
Jo

PS.: Oh ja, ik rijd met reed/magneet-detectie, dus de plaats van stroomafname is wat dat betreft voor mij niet belangrijk !
2-rail H0 & IB2+Digikeijs & TrainController-Gold

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #910 Gepost op: 25 December 2008, 00:56:23 »
Hoi Jo,

Het verhaal beide stuurstands klopt, heb ik ook, niet iets om je druk over te maken. Alleen analoog rijd ze alleen.

Henk heeft het relais in het pimp je KL - draadje overbrugt, maar ik weet niet zo of je dan met alleen de motorbak kan rijden.

Trekkracht is waardeloos ja, kruipen door een Piko R3 ( Roco R4 ) laat hem als 4tje slippen ( En dit is een vlakke baan )

Dat dit mede wordt veroorzaakt door de stroeve loop lijkt me helder. Alleen denk ik dat niet de slepers de schuldigen zijn, de tussenbakken lopen ook stroef. Ik denk dat het komt omdat de asjes in klemmetjes zijn geklikt en niet zoals normaal in klemmetjes op de op het uiteinde van de asjes zitten. Er is al een tip geweest om die klemmetjes voorzichtig iets uit te buigen omdat ze bij plaatsen iets dicht gedrukt zouden kunnen zijn.

Of dat werkt weet ik niet, ik heb het nog niet geprobeerd. De slepers zou ik laten zitten, daar verwacht ik, zoals eerder aangehaald, niet het probleem.

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 25 December 2008, 00:59:54 door Remco »

Fred van E

• dus!!........... zodoende
  • Offline Offline
« Reactie #911 Gepost op: 25 December 2008, 01:01:19 »
Even een reactie over het moeilijk uit de doos krijgen van dit treinstel.
Ik lees van sommigen dat dit moeilijk gaat.
De truuk zit hem in doos zelf , er zitten gaten in het piepschuim waar je met je vingers de wagens naar boven kan duwen.
kijk maar even aan de onderkant van het piepschuim.

Esperopt

• Offline Offline
« Reactie #912 Gepost op: 25 December 2008, 01:11:08 »
Even een reactie over het moeilijk uit de doos krijgen van dit treinstel.
Ik lees van sommigen dat dit moeilijk gaat.
De truuk zit hem in doos zelf , er zitten gaten in het piepschuim waar je met je vingers de wagens naar boven kan duwen.
kijk maar even aan de onderkant van het piepschuim.

Yep, zie ik nu ook. Maar ondanks de gaten is de ruimte erg krap. Voor de kopbakken dus weer niet, ging/gaat prima.

Mijn laminaat baantje ligt ook vlak. Kleinste boogstraal R4 (roco-line). Komt ie redelijk doorheen. Hoger is geen probleem. Ook de wissels gaan goed (roco-line 15 graden).

Ben bang dat de motor snel aan onderhoud toe is, het lijkt erop dat deze een hoop werk te verstouwen heeft. Misschien gaat het straks, gekoppeld aan de olympische beter. Denk alleen dat deze combo een stroomvreter wordt.

Ben eigenlijk van plan de wielen onder de drie bakken vandaan te halen, (niet het motorstel dus), en er een heel klein beetje vet op te doen. Hopelijk helpt dat.

Gerard.

Gerard.
« Laatst bewerkt op: 25 December 2008, 01:17:35 door Esperopt »

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #913 Gepost op: 25 December 2008, 01:13:10 »
Bij mij zat er trouwens plastic omheen waarmee ik ze er vrij eenvoudig uit kon tillen, bij jullie niet ?

Esperopt

• Offline Offline
« Reactie #914 Gepost op: 25 December 2008, 01:19:05 »
Er zat plastic aan de bovenkant van de rijtuigen. Ik dacht ook dat het de bedoeling was de delen hieraan uit de doos te tillen (net als bij roco en lsm). Maar het stak er maar aan één kant uit, had ik dus niets aan.

Gerard.