Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
Met welke tang knip je verenstaal? door Eric B
Vandaag om 19:18:38
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 18:42:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door AP3737
Vandaag om 18:00:35
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39

Auteur Topic: Marklin/Trix koploper  (gelezen 471604 keer)

modelspotter

• Gast
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #165 Gepost op: 10 February 2008, 14:33:55 »
Helaas heb ik het model van de Koploper mogen aanschouwen met glimmend zilverkleurig dak... Over het blauw met geel valt weinig te zeggen.

Het moet gezegd, het is een lange trein, niet zo lang als de M* Senator maar toch. Langer is de T* ICE, -tig bakken aan elkaar... waar laat je zoiets. De doorsnee modelspoorweg is kleiner.

Overigens, de ACTS machines oogden aardig.

Veel fraaier is het nieuws van Vitrain (Italiaans), een echte Veolia GTW Stadler 2/6 en op schaal, alhans de lengte wordt aangegeven met 454 mm.
Tevens bij hen een NS Rs 344 zoals Klein Modellbahn die had (heeft). Verder Franse dubbeldekkers zoals die hier in het proefbedrijf hebben gereden.

Modelspotter

« Laatst bewerkt op: 10 February 2008, 15:02:45 door modelspotter. Reden: spelvauten »

WillemNS

• Gast
« Reactie #166 Gepost op: 10 February 2008, 14:37:54 »
Jammer van het dak. De GTW Stadler 2/6 was al bekend, mooi dat er nu een handmodel is ;D De NS Rs die Klein modellbahn had, hebben ze niet meer. Ik was in een winkel van henzelf, en daar hadden ze ze niet meer, konden ook niet meer leveren...

Willem
« Laatst bewerkt op: 10 February 2008, 15:41:02 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

modelspotter

• Gast
« Reactie #167 Gepost op: 10 February 2008, 14:41:51 »
Presseinformation

Der markanteste Zug der Niederlande

Der Koploper fällt auf durch Leistung und Aussehen

Göppingen, 7. Februar 2008. Zur Modernisierung des schnellen Personenverkehrs benötigten die Niederländischen Staatsbahnen Mitte der 1970er Jahre neues Material. In dem dicht besiedelten Land sind flexibel einsetzbare Züge notwendig, um den Verkehr in den Ballungszentren zu bewältigen. Somit wurden ab 1977 bis 1994 insgesamt 144 Triebwagen, die Familie der Koploper, in Dienst gestellt, die an Haltepunkten schnell und leicht zu trennen und zu kuppeln waren. Wichtig erschien auch, es den Fahrgästen zu ermöglichen, während der Fahrt von einer Einheit in die andere zu wechseln. Somit wurde kurzerhand der Führerstand um eine Etage nach oben verlegt und die Triebwagen wurden mit Übergängen an den Stirnseiten versehen. Diese Einrichtung gibt den Koplopern eine bullige, außergewöhnliche Erscheinung. Gebaut wurden die Koploper von den Firmen Talbot, CEM Oerlikon und Holec und wurden von den Niederländischen Staatsbahnen als Serie 4000 und 4200 eingereiht, die sich u. a. durch unterschiedliche Motorisierungen unterscheiden. Vor kurzem wurden die Koploper einer Modernisierungswelle unterzogen, in der sie mit Klimaanlagen und behindertengerechten Einrichtungen versehen wurden. Die Triebwagen, die bis 160 km/h erreichen können, sind in den klassischen Farbschemata der NS unterwegs, werden aber auch gerne als Werbeflächen genutzt, wie zum Beispiel aktuell für die Olympischen Spiele 2008 in Peking. Die Koploper sind mit Sicherheit eine erfolgreiche Entwicklung der Schienenfahrzeugtechnologie und mit ihrem ungewöhnlichen Äußeren prägen sie deutlich den Personenverkehr in den Niederlanden.

Der Elektro-Triebzug hat die Artikelnummer 37421. Sein Vorbild ist der „Koploper“ Serie ELD4 der Niederländischen Eisenbahnen (NS). Das Märklin-Modell ist in 4-teiliger Ausführung. Das Fahrgestell beim motorisierten Endwagen besteht aus Druckguss. Es ist mit Digital-Decoder mfx und einem 5-poligen, schräg genuteten Motor mit Schwungmasse und Geräuschgenerator ausgestattet. Die Führerstände in den beiden Endwagen sind mit Inneneinrichtung. Es werden zwei Achsen in einem Drehgestell angetrieben. Die Innenbeleuchtung ist serienmäßig eingebaut. Das Spitzensignal leuchtet mit vorbildgerechten, leicht gelben, die Innenbeleuchtung mit warmweißen LED. Die Inneneinrichtung ist auf den jeweiligen Wagen-Typ abgestimmt. Das Spitzensignal, die zwei roten Schlusslichter und die Innenbeleuchtung leuchten konstant im konventionellen Betrieb, digital sind sie zu- oder abschaltbar. Die Bahnhofsansage und das Signalhorn sowie die Anfahr- und Bremsverzögerung sind ebenfalls mit Control Unit oder Systems schaltbar. Die Gesamtlänge des Zuges, der eine komplette Neuentwicklung ist, misst 114,8 cm. Der Zug kostet unverbindlich empfohlen EUR 369,95.

Das Modell in Gleichstrom-Ausführung ist im Trix H0-Sortiment unter der Artikelnummer 22355 erhältlich.

Modelspotter

Nb. En als je goed leest hebben ze (NS) de Führerstand na enige tijd naar boven verplaatst...
« Laatst bewerkt op: 10 February 2008, 15:08:22 door modelspotter »

henk

• Offline Offline
« Reactie #168 Gepost op: 10 February 2008, 14:55:23 »
Ben ik gefrusteerd.....valt best mee maar dat zinloze afbranden van alles wat niet 1:87 is (zeker wanneer met MaTrix is) wordt ik ondertussen doormoe van, zeker wanneer ze menen uit naam van heel modelsporend Nederland te spreken.

Groetjes Ronald (zal hier ongetwijfeld ook wel weer over afgebrand worden....)

Nee, maar is het zo moeilijk om te accepteren dat andere mensen een andere mening hebben Ronald?
Wie brand er nou voortdurend af? Ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen die 1:100 mooi zat vinden voor zemelaars werden uitgemaakt, terwijl dat omgekeerd kennelijk maar normaal is.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #169 Gepost op: 10 February 2008, 15:07:57 »
En mag dat wel een model van een andere merk showen?
Zoals die gepimpte lima en die fleischmann 1600?
Welke Fleischmann 1600?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

• Offline Offline
« Reactie #170 Gepost op: 10 February 2008, 15:09:50 »
Minitrix komt met een 1600 in schaal n en heeft kennelijk een Fleischmann 1600 als handmonster gepresenteerd. Eigenaardige gewoonte van het Mätrix concern.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #171 Gepost op: 10 February 2008, 15:15:37 »
Of het is een eigen handmonster, de uitlevering zou immers volgende maand al zijn. Zijn er foto's van?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #172 Gepost op: 10 February 2008, 15:50:54 »
Dat gezemel altijd over 1:87 , 1:93 , 1:100  >:(

Er is hier een groep 1:87 puritisten die denken dat ze voor heel modelsporend Nederland praten en sterk van mening zijn dat alles wat geen 1:87 is niet meer aan de huidige standaard voldoet.
Elk model wat er maar uit  komt van wel merk dan ook wordt daar keer op keer op afgezeken. Dat is iets waar ik af en toe doodmoe van wordt.

[knip]

Ben ik gefrusteerd.....valt best mee maar dat zinloze afbranden van alles wat niet 1:87 is (zeker wanneer met MaTrix is) wordt ik ondertussen doormoe van, zeker wanneer ze menen uit naam van heel modelsporend Nederland te spreken.

Groetjes Ronald (zal hier ongetwijfeld ook wel weer over afgebrand worden....)

Gegarandeerd, ja. Waarom is het iedere keer dat wanneer je zegt dat je liever een 1:87 had gehad (zeker wanneer ze dat beloofd hadden) er steeds weer mensen komen die zeggen dat je niet moet zeuren?

Sorry hoor, maar de indruk die ik van het bovenstaande krijg is dat je kennelijk niet je mening mag ventileren, omdat je misschien wel tegen het zere been schopt van diegenen die om wat voor reden dan ook nog steeds op industriebogen rijden.

Toen dit forum startte, heb ik mij er voor hard gemaakt dat we geen Mätrklin-hetze zouden krijgen en dat is goed gelukt. Maar nou slaat het naar de andere kant door, dat zodra je een keer terechte kritiek hebt op een model, je meteen het ach en wee krijgt van een klein groepje Märklin-adepten die zich aangevallen voelen.

Ik vind een correcte lengteschaal belangrijk. Wat anderen belangrijk vinden kan me echt voor geen meter interesseren. De Koploper is 1:93 (en heeft een zilveren dak). Mooi, dat betekent dus geen Koploper. Als het de bedoeling is dat ik even €320 voor een model op tafel leg, mag ik daarvoor verwachten dat het aan mijn eisen voldoet.

En waar je vandaan haalt dat diegenen, die 1:87 belangrijk vinden, voor modelsporend Nederland zouden denken te spreken, is mij een volkomen raadsel. Maar ja, je hele bericht staat dan ook vol met generalisaties.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #173 Gepost op: 10 February 2008, 16:04:14 »
Je mag van mij je mening geven en ik ben het met je eens Peter.
Ik vind dat we als forum zijn moeten zeggen: wij verwachten van een fabrikant een zo goed mogelijk product, waar wij commentaar op leveren.
Hierdoor wordt de koper geinfomeerd met wat hij koopt. Ik zie niet als 14 jarige of het dak klopt. Ik hoor alleen maar hoe een model rijdt bij een dealer. En ik vind zowat alles mooi. Maar door dit forum koop ik toch wel producten die hier niet teveel worden bekritiseerd. De koploper wilde ik ook kopen, maar ik begin te twijfelen. Ik kan een heleboel anders voor kopen. En voor mij kost hij 370 en dan heb ik geen zin om thuis een dak te gaan verfen. Die lengteschaal dat maakt mij niet uit, maar ik vind het niet erg dat het hier is verteld, integendeel.

@Ronald
De meeste hier zijn 2-railers. Je zal dus altijd wat meer kritiek krijgen op marklin. Ookal vind ik de bovenstaande kritieken op de koploper terrecht. Als je minder commentaar op marklin wil zul je naar het 3-rail forum moeten, waar ik ook op zit, omdat je daár mensen op zitten die anders tegen het model aankijken.

Ik zie dit forum gewoon als informatiepunt, wat door de klant/ervaren modelbouwers is gevgeven en dat is objectiever dan in de wikel, want die wil zijn speeltje wel kwijt.

Hoe zit het trouwens met de koppelingen?

Groeten
Daan
« Laatst bewerkt op: 10 February 2008, 16:07:17 door marklin h0 »

Tom

• Offline Offline
« Reactie #174 Gepost op: 10 February 2008, 16:13:29 »
Hallo,

Ik vind het een heel goed initiatief om een mailtje naar MaTrix te sturen met de mededeling welke kleur het dak van de Koploper behoort te zijn.

Maar? Hebben we al niet veel vaker gezien dat de eerste demonstratiemodellen 'afwijkingen' vertoonden die niet in de productiemodellen te zien waren?
Denk aan de Piko Hondekop.

Met vriendelijke groet,

Tom
(P.S. Als de Koploper in de winkels ligt, dan neem ik een verlofdag en ga er eentje scoren. Ik heb de centjes ervoor al gereserveerd :-)

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #175 Gepost op: 10 February 2008, 16:42:19 »

Maar? Hebben we al niet veel vaker gezien dat de eerste demonstratiemodellen 'afwijkingen' vertoonden die niet in de productiemodellen te zien waren?

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Voor de zekerheid is een mailtje altijd goed. :)

SjoerdB

• Offline Offline
« Reactie #176 Gepost op: 10 February 2008, 17:15:13 »
Hoe zit het trouwens met de koppelingen?

Dat vroeg ik me ook af. Op de foto en filmpje lijken het 'gewone' Marklin koppelingen te zijn (relex?) en vind ik persoonlijk op die foto's de bakafstand nog vrij groot. In de folder 'nieuwigheden 2008' van Marklin wordt gesproken over speciale kortkoppelingen met schaargeleiding. Daarnaast zullen ze, denk ik, stroomgeleidend moeten zijn om de interieurlichting, rijstroom en sluitverlichting mogelijk te kunnen maken. Op het filmpje van de nieuwheden DVD is het niet echt duidelijk te zien. (zie plaatje)

Bron: Neuheiten-Video 2008 DVD Marklin - als dit om copyright redenen niet zou mogen, zou iemand me dat dan zo snel mogelijk kunnen zeggen, dan haal ik het er weer af.

Het wordt dus even afwachten wat voor nieuws er uit Neurenberg komt. Ik ben in ieder geval benieuwd! (en al heel hard bezig te kijken hoe ik het geld bij elkaar ga krijgen ;))

Sjoerd

Brigitte

• Offline Offline
  • RFO 193 623
« Reactie #177 Gepost op: 10 February 2008, 20:42:34 »
D'r is nog nix echt spannends van de MaTrix Koplopert, ook niet op Neurenberg  :-| Chris zijn berichtje van gisteravond op 3railforum wil ik dus wel ff voor jullie kopieëren  ;)

het is op dit moment slechts een houten-kartonnen model.
Maar goed, de basis is er.

morgen 249 nurnberg fotos online.

ik zit nu nog in duitsland

Mijn eigen bericht daarop:   tssssssss   >:(  kan dus nog alle kanten op   ::)
wordt beantwoord met...komt helemaal goed, echt. Kan alleen maar beter   

Ik verwacht dus helemaal geen zilverkleurig dak, vage koppelingen en alle andere voorziene fouten  :P

Gr.
Brigitte

Swaan

• Offline Offline
« Reactie #178 Gepost op: 11 February 2008, 02:20:08 »
Na het zien van de foto's van Het Groterdam lijkt de koploper van Matrix wel erg op die van Lima. Hij heeft ICM-0 puistjes op de neus en cabineramen lijken sprekend op die van de Lima ICM-0. Telerailantenne trouwns ook. Heb altijd al gehad dat ik de Lima doorloopdeuren breed vind.... en deze lijkt er ook weer zo op... ???
« Laatst bewerkt op: 11 February 2008, 02:21:46 door CkW® »

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #179 Gepost op: 11 February 2008, 07:45:14 »
Wordt de koploper nu dus pas in Q4 bekend gemaakt?