Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:36:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 23:31:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:27:56
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 23:19:12
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 23:17:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:12:54
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:50:05
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:38:13
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Tijdperk||
Vandaag om 22:19:22
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:08
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 22:06:20
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 21:46:14
DE-I en DE-II gekoppeld rijden door Mark D.
Vandaag om 21:06:03
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:59:27
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:50:03
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:15
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door Alewijn
Vandaag om 20:00:01
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door Jeroen95
Vandaag om 19:49:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 19:46:17
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 19:27:12
Lodewickshaven door Eric B
Vandaag om 19:25:20
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 18:51:11
Fleischmann 1306 O&K op Piko Spoor met bedding door henk
Vandaag om 17:40:25
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 17:02:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
Vandaag om 16:44:24
SBB eurofima rijtuigen. door Luc2000
Vandaag om 16:25:14
Miwula gehackt door Falkenberg
Vandaag om 16:22:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:00:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:54:31
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:24:16
  

Auteur Topic: Marklin/Trix koploper  (gelezen 491422 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22670
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #840 Gepost op: 21 December 2008, 22:26:46 »
Gelukkig telde NS die wel mee Herman. Er zit daar een flink balkon en het had ook wat slordig gestaan als de reizigers op de tast de doorloopkop hadden moeten vinden.  :D
Het andere koprijtuig is van voor tot achter verlicht en zo hoort het ook.

Flink minpunt op wat toch vooral een heel mooi model is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #841 Gepost op: 21 December 2008, 22:31:46 »
Nja, 1 voordeel. Het is geen massief blok lood of staal.
De motor weg plus plastic overkapping en je plaatst een andere motor, stukje nieuw interieur en beetje extra licht en je bent klaar.

(Ja, klinkt heel simpel, en ik begin er (nog) niet aan)

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #842 Gepost op: 21 December 2008, 22:38:18 »
pfoe....is me nogal een operatie, maar aan wat voor andere motor zat je dan aan te denken zonder dat ie de goeie rijeigenschappen die hij nu heeft om zeep helpt?

Gr,

Erwin
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #843 Gepost op: 21 December 2008, 22:42:01 »
Geen idee, ik ben tevreden.   ;D

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #844 Gepost op: 22 December 2008, 00:07:23 »
Ja ik zou ook niet weten wat je er aan zou willen veranderen, het is een prima motor, lekker stil, zoals ik al eerder meldde Trix onwaardig ;D het is net een Roco blok dus dat is een dikke pluim voor Trix, ze kunnen het wel :)

Gr. Remco.

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #845 Gepost op: 22 December 2008, 01:07:44 »
Het afzonderlijk schakelen van de interieur verlichting is wel te maken. De vijfpolige koppeling heeft de volgende draden:
- rood en bruin voor de stroomafname van de motorloze kopbak door te voeren
- oranje en grijs voor de front/sluitverlichting (met maar twee draden dus)
- zwart voor de interieurverlichting, deze wordt dan met ofwel grijs of oranje gebruikt, afhankelijk van de rijrichting.

Herstel, de zwarte draad wordt totaal niet gebruikt. De interieurverlichting werkt dus gewoon op de aansturing van de front/sluitverlichting. In de tussen bakken en motorloze kopbak is dit wel eenvoudig te veranderen. Een smd weerstand verplaatsen. De print is er al geschikt voor. De binnenverlichting werkt dan wel alleen als de front/sluitverlichting ook aan staat. Als je dit niet wil zul je nog iets meer werk moeten verzetten (aansluiting van grijs/oranje naar de gelijkrichter onderbreken en de gelijkrichter op de bruine/rode draad zetten).

Voor de motorbak is het iets complexer. Er missen daar een tweetal weerstanden en een transistor op de print. Moet nog even uitvogelen welke dan verzet moeten worden. De print lijkt mij overigens overmatig complex.


Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #846 Gepost op: 22 December 2008, 08:00:08 »
Heren,
De Treinenpassage is niet Mark!!
Mark is slechts een persoon die daar af en toe is.
De zaak word gerunt door René.

Ik hoop de Koploper binnen afgelopen donderdag en nu te ontvangen en dit super mooie model te laten rijden!!
Greetz:Menno
« Laatst bewerkt op: 22 December 2008, 21:39:26 door Chris van Diesen »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Peter_12

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #847 Gepost op: 22 December 2008, 09:38:26 »
Goedendag allemaal,

Ik heb een vraag over de Koploper op een klimspiraal.

Chris v Diesen schrijft bij de modelbespreking van de Koploper op Groterdam :
Het 4 delige stel heeft wat moeite met hellingen die 4% of meer zijn, zeker als die ook nog eens in een boog liggen van R3 of minder

Ik heb zelf een spiraal met Fleischmann Profi R2 (42 cm) om te klimmen (ca. 3% stijging.) en R1 (35,6) voor te dalen
Hebben jullie het idee dat hij dit aan kan.
Dit zou mijn eerste treinstel worden, maar als hij het niet aan kan zou het een dure investering zijn.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Peter


ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #848 Gepost op: 22 December 2008, 09:43:33 »
Citaat
Herstel, de zwarte draad wordt totaal niet gebruikt. De interieurverlichting werkt dus gewoon op de aansturing van de front/sluitverlichting. In de tussen bakken en motorloze kopbak is dit wel eenvoudig te veranderen. Een smd weerstand verplaatsen. De print is er al geschikt voor. De binnenverlichting werkt dan wel alleen als de front/sluitverlichting ook aan staat. Als je dit niet wil zul je nog iets meer werk moeten verzetten (aansluiting van grijs/oranje naar de gelijkrichter onderbreken en de gelijkrichter op de bruine/rode draad zetten).

Voor de motorbak is het iets complexer. Er missen daar een tweetal weerstanden en een transistor op de print. Moet nog even uitvogelen welke dan verzet moeten worden. De print lijkt mij overigens overmatig complex.

Hallo René,

Kun je dit (als je eruit bent ) op een schemaatje zetten en hier op dit forum plaatsen?


Mvg Ad
« Laatst bewerkt op: 22 December 2008, 11:12:49 door René Huibers »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #849 Gepost op: 22 December 2008, 09:46:14 »
Ik heb zelf een spiraal met Fleischmann Profi R2 (42 cm) om te klimmen (ca. 3% stijging.) en R1 (35,6) voor te dalen
Hebben jullie het idee dat hij dit aan kan.
Dit zou mijn eerste treinstel worden, maar als hij het niet aan kan zou het een dure investering zijn.


Hoi Peter,

Ik denk niet dat hij dit zonder slippen gaat halen, zoals al vaker gemeld loopt het treinstel vrij zwaar en slipt de motorbak door als hij het zwaar krijgt.

Gr. Remco.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #850 Gepost op: 22 December 2008, 10:02:16 »
Nederland is nou eenmaal een vlak land..  maar eigenlijk is dat door slippen te gek voor woorden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8992
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #851 Gepost op: 22 December 2008, 11:34:24 »
Volgens mij is de bewering van Chris niet strijdig met je baanplan.
Overigens snap ik nu ook waarom Groterdam een update krijgt: 4%.......
;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22670
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #852 Gepost op: 22 December 2008, 12:06:29 »
Daarnet het schakelrelais overbrugd. Ik wil dat de trein altijd van beide koprijtuigen stroom afneemt, vandaar.

Even de datasheet van het gebruikte relais opgezocht en het blijkt eenvoudig.
Aan iedere kant van het relais is op de middelste drie soldeerpunten een omschakelcontact aangesloten. Nog even nameten of die contacten inderdaad op de stroomafname zijn aangesloten en dat blijkt het geval.
Aan beide zijden van het relais de middelste drie contacten overbruggen en de trein doet wat ik wil.



Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8992
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #853 Gepost op: 22 December 2008, 12:08:00 »
Henk en andere updaters van de ICM, mss handig om daarvoor toch een pimp-draadje te starten. In deze draad vind je nu al niks meer terug....

Gr/H

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Marklin/Trix koploper
« Reactie #854 Gepost op: 22 December 2008, 12:09:12 »
Netjes Henk,

Nou als je gelijk een draadje start ;D De detectie is nu in orde ?

Gr. Remco.