Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 01:04:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 September 2025, 22:43:39
NS 3502 van zwart naar groen door Met een sik
20 September 2025, 22:31:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
Da's Daz 2 door NS264
20 September 2025, 22:06:28
Pendel module door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:56:09
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:37:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 September 2025, 21:20:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
20 September 2025, 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
20 September 2025, 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
20 September 2025, 20:28:44
Wat doen jullie als het koud wordt? door defender
20 September 2025, 20:14:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
20 September 2025, 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
20 September 2025, 19:17:06
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
20 September 2025, 18:27:56
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
20 September 2025, 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
20 September 2025, 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
20 September 2025, 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
20 September 2025, 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 September 2025, 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
20 September 2025, 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
20 September 2025, 13:27:39
Aachenau West door Ronald Halma
20 September 2025, 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
20 September 2025, 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
20 September 2025, 10:21:22
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
20 September 2025, 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 361776 keer)

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
  • narrow minded and proud of it
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #945 Gepost op: 21 July 2021, 19:29:49 »
Prachtige wagen!
Lucien

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #946 Gepost op: 21 July 2021, 19:57:36 »
Ja, vond ik ook. De opschriften dateren nog van voor de oprichting van de SNCF. Dat maakt hem goed combineerbaar met ander materieel uit Tijdperk II. Ja, de wagen mag de grens over.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
  • narrow minded and proud of it
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #947 Gepost op: 21 July 2021, 20:02:26 »
Ik heb voor mijn duitse (Württembergse)tijdperk I baan normaalspoorwagens van de Württembergse staatsspoorwegen, maar ook eentje van de PH (Prince Henri) uit Luxemburg voor de buitenlandse afwisseling. Deze exoten maken het juist leuk.
Lucien

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #948 Gepost op: 22 July 2021, 11:11:11 »
Een beetje afwisseling is prachtig. Daarom doe ik dat ook. Ik wil niet altijd tegen Duitse wagens aankijken.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera: gaten dichten in V 36
« Reactie #949 Gepost op: 23 July 2021, 23:20:12 »
Vandag hadden we weer een ijsbak leeg. Meestal verdwijnen die dingen naar mijn ‘hok’, waarna het een tijdje duurt voor zich een nieuwe klus aandient.

Zo niet vanavond. Mijn V36 reed al een tijdje rond zonder NEM-schachten. Ik wil er mooiere trekhaken in maken. Uit de restjesbak kwam het styreen om de gaten in de hoge bufferbalken te dichten. Want die gaten zijn niet meer nodig. Een klusje van een uurtje, waarin ook de loc uit elkaar ging.











De komende dagen maar even plamuren, gronden en rood verven.




En vlakbij een groot Zweeds zelfbedieningswarenhuis stond deze leuke Barkas. Ook rood met zwart. Hij fungeert daar als reclameobject.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #950 Gepost op: 27 July 2021, 14:55:15 »

(Hier moesten drie foto’s staan: ik heb ook last van het momentele uploadprobleem.)

Meteen maar even het onderstel vervuild, ik kon er nu toch goed bij.
Ik gebruik de drie kleuren verf uit de foto, verdund met de inmiddels bekende ruitenwisservloeistof. De primer op de bufferbalken is Vallejo Surface primer 74.601, met de kwast opgebracht.

Dit gaat de goede kant op. En de foto’s komen een andere keer.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #951 Gepost op: 29 July 2021, 13:23:45 »






Hierbij dan de beloofde foto’s.
En dank aan degenen die het plaatsen van foto’s weer mogelijk maakten.


Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera: verbetering Roco V36
« Reactie #952 Gepost op: 30 July 2021, 22:31:31 »







Die V36 kreeg verf op de bufferbalken. Rood is een lastige kleur, had ik eens gelezen. Dat klopte helemaal. Na heel veel laagjes dekte het redelijk.

Uit de onderdelenbak kwam volledige luchtslangen, uit zo’n meegeefsetje van Roco. De trekhaken zijn van een setje OBK120 van H0.fine.de. Ze waren bedoeld voor goederenwagens. Ze steken dan ook een stukje uit onder de wagen. Ik knipte er een stukje af om ze te laten passen bij de bufferbalk.
Ik ben voorlopig tevreden over het resultaat. Ooit worden de trekhaken vervangen door fijnere messing exemplaren.


Wolter


Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #953 Gepost op: 01 August 2021, 11:15:41 »
In het draadje van Rick, Beached op dit forum, kwam ik tegen dat het afwerken van zijn sleepje vierassers veel tijd kost.

Ik merk dat ook. Bij zelfbouwprojecten vooral.  Ontwerpen, bouwen en afwerken kosten ieder ongeveer een derde van de tijd. Soms denk ik na het plakken en solderen wel eens dat het bijna klaar is, alleen nog ‘even’ verven. En ‘even’ duurt vaak nog best lang. Of dat erg is? Nee, niet echt.

Wolter






« Laatst bewerkt op: 04 August 2021, 09:58:53 door Noordernet. Reden: Foutje »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #954 Gepost op: 01 August 2021, 15:18:48 »


De V36 zit weer in elkaar en het koppelen functioneert.
De aanblik van de bufferbalk bevalt me.

Volgend project!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6225
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #955 Gepost op: 01 August 2021, 16:42:47 »
Zit mooi kort aan elkaar  (y)
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #956 Gepost op: 04 August 2021, 10:34:41 »




Ik kocht laatst een paar couverts, Franse gesloten wagens, van LSModels. Mooi spul, maar kwetsbaar. Zo waren er wat stangen afgebroken waarmee de ventilatieschuiven in het echt worden bediend. De verkoper loste dit soepel op. Dank nogmaals. (y)

Gelukkig bleek dat de ventilatieschuiven met maar een minuscuul dotje lijm vastzitten. Die konden er gemakkelijk af met een puntig mesje. De goede onderdelen verhuisden naar de ‘zichtzijde’ en werden vastgezet met een drupje Revell Contacta.
En de beschadigde onderdelen vervang ik door messing delen, zowel de ventilatieschuif als de bedieningsstang. In PS wordt dat namelijk opnieuw kwetsbaar: de bedieningsstangen hebben maar 0,5 mm doorsnede. Mooi, zo houdt de werkplaats werk. :)

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 846
  • mekkerend het leven door
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #957 Gepost op: 04 August 2021, 10:41:13 »

En de beschadigde onderdelen vervang ik door messing delen, zowel de ventilatieschuif als de bedieningsstang. I

Dag Wolter,

Ik ben zeer benieuwd naar deze actie. Overigens weer slim aangepakt  (y)
Groet,

Gerard

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #958 Gepost op: 04 August 2021, 16:01:08 »
Ik ben zelf ook benieuwd hoe dit afloopt.

W.
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
  • narrow minded and proud of it
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #959 Gepost op: 04 August 2021, 16:27:57 »
Nou, je plaatjes en de verwijzing naar H0fine hebben bij mij wel iets getriggerd.
Ik zie mogelijkheden om mijn DB Kö, de K.W.St.E. T3 en de Bemo koppelwagens nu eens te voorzien een mooie koppeling die ook nog werkt met de beugels op de normaalspoorwagens. En misschien die wagens ook maar meteen ombouwen naar de OMK koppelingen, een dozijn wagens is nog te overzien.
Voorlopig maar even het enthousiasme afremmen, maar ik zag ook een hele mooie detailleringsset voor de Roco schuifwandwagens, er is veel moois te koop daar.
Bedankt voor de tip Wolter!
Lucien