Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 254197 keer)

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #840 Gepost op: 06 juni 2021, 23:55:04 »
Toen we in 1980 in Winsum kwamen wonen, waren alle steenfabrieken in de omgeving recent gestopt met het bakken van stenen, drainagebuizen en bloempotten. De vraag naar de producten was weggevallen, er lagen veel voorraden.
Eind jaren 70 produceerde steenfabriek Lombok alleen al evenveel stenen als alle Groninger steenfabrieken tezamen in 1935!
Dit vertelde B. van der Veen Czn., de laatste fabrikant op steenfabriek Rusthoven bij Appingedam, me toen. Hij was trouwens heel precies, zelf gebruik ik nog steeds zijn aantekeningen, wanneer ik iets over verdwenen windmolens in Groningen wil opzoeken.

Op de grondsoortenkaart op schaal 1:50.000 van de omgeving kan je trouwens exact zien waar klei is afgeticheld voor de fabrieken.


spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #841 Gepost op: 07 juni 2021, 09:04:58 »
Gave foto! Overduidelijk een Diema  (y). Als ik zoek op Diema's in Winsum kom ik 2 fabrieken tegen, Timmer en Lombok. Ik zag niet (zo snel?) welke steenfabriek dit betrof? Het lijkt mij een DS30, dan zou het DIEMA 1741 kunnen zijn. De levensloop volgens Industriespoor.nl (http://www.industriespoor.nl/Hoofdstuk%2029.pdf)

Bouwjaar 1955 spw. 600 mm:
1955-1955 IVB Zwolle
1955-1979 Steenfabriek Lombok Strating Winsum
na 1979 verblijf onbekend

Groeten,
Rogier

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #842 Gepost op: 07 juni 2021, 10:50:32 »
Ik vermoed dat het de Diema van de Steenfabriek Timmer is geweest. Ik kwam, toen ik 16 en 17 jaar was (in 72 en 73) regelmatig op de locatie van de foto's langs gescheurd met mij Jamaha. Ik woonde in Appingedam en had vrienden in Zoutkamp. Dus logische route.

Ik kan het fout hebben maar volgens mij lag Steenfabriek Timmer daar ergens oost van de weg terwijl Steenfabriek Lombok meer naar Winsum toe lag.

Mooie foto trouwens. Stukje nostalgie.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #843 Gepost op: 07 juni 2021, 11:59:31 »
Op Timmer krijg ik via de gemelde website de volgende hits:

DIEMA 1788 type DS20 bwj. 1955 spw. 600 mm
1955-1955 IVB Zwolle, 1955-1981 Steenfabriek Timmer & Weg Winsum, na 1981 verblijf onbekend

DIEMA 2323 type DS28 bwj. 1960 spw. 600 mm
1960-1960 IVB Zwolle, 1960-1981 Steenfabriek Timmer & Weg Winsum, na 1981 verblijf onbekend

DIEMA 2349 type DS28 bwj. 1960 spw. 600 mm
1960-1960 IVB Zwolle, 1960-1984 Steenfabriek Timmer & Weg Winsum, 1984-1985 Rixona Warffum,
1985-1989 Ammeraal Kloosterburen, 1989- V.d.Ploeg Zoutkamp

Aan de foto te zien moet de loc in elk geval voor 1957 gebouwd zijn, daarna kregen de Diema's een knik in het frame (waarbij de machinist dus lager zat. Bij deze loc loopt het frame geheel vlak). Ook de cabine (een bol lopend dak, maar wel met vierkante ramen) verraad dat het een loc is uit het (begin) van de jaren 50. Het moet dan dus Diema 1788 zijn.

Groeten,
Rogier


Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #844 Gepost op: 07 juni 2021, 12:20:49 »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #845 Gepost op: 07 juni 2021, 13:10:35 »
Het blijft leuk, dat smalspoor  (y)
Volgens mij heeft men bij de aanleg van de Eemshaven nog smalspoor gebruikt.
Ik herinner mij nog een locje onderaan een dijk. Kan ook onderhoud van de dijken geweest zijn.
Daarna werd het met dumpers en kiepers gedaan.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #846 Gepost op: 07 juni 2021, 17:58:33 »
Dit is een van de twee locs van Lombok.

Lombok lag toen net voorbij het einde van de bebouwde kom van Winsum.
Timmer lag een paar kilometer oostwaarts, ook langs het Winsumerdiep.
Beide bedrijven reden op 60 cm smalspoor, met ieder een eigen draaibrug over het water.

En volgens mij heeft Rijkswaterstaat Groningen voor het onderhoud van de zeedijken tot begin jaren 80 smalspoor gebruikt. Ik heb dat zelf nooit gezien.


Wolter
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2021, 18:05:25 door Noordernet. Reden: Aanvulling »
Moins mais mieux.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #847 Gepost op: 07 juni 2021, 18:36:00 »
Leuk wat een foto zo al los kan maken op het forum.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #848 Gepost op: 07 juni 2021, 18:41:37 »
Ik zie trouwens dat ik beide locs van Lombok heb vereeuwigd: de loc met het platte dak, achteraan de rij kipkarren, en de loc met het ronde dak op de overweg van de weg Winsum-Middelstum.

Wolter
Moins mais mieux.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #849 Gepost op: 08 juni 2021, 08:55:15 »
De foto van de loc met plat dak kan ik niet vinden? Of is die op de eerste foto ergens te ontwaren?

Ik heb mijn huiswerk even overgedaan  ;D.

Loc met rond dak:
DIEMA 1741 type DS30 bwj. 1955 spw. 600 mm
1955-1955 IVB Zwolle, 1955-1979 Steenfabriek Lombok Strating Winsum, na 1979 verblijf onbekend

Loc met plat dak:
DIEMA 2785 type DS20 bwj. 1965 spw. 600 mm
1965-1965 Feldbahnfabrik Breidenbach Mannheim-Neckerau BRD,1965-? Nugessen Pfungstadt
BRD, ?-1979 Steenfabriek Lombok Strating Winsum, na 1979 verblijf onbekend

De loc met het platte dak is dus pas kort voor het einde gekomen, waarschijnlijk als vernieuwing, maar door de baksteencrisis destijds zijn veel fabrieken begin jaren 80 gesloten. Zo ook Lombok?

Overigens, bij het Gelders Smalspoormuseum hebben we van beide types een loc in de collectie:

Diema DS30, bol dak: http://smalspoor.nl/materieel.php?id=5

Diema DS20 met plat dak: http://smalspoor.nl/materieel.php?id=14 (wel met ronde raampjes, dus uit begin 1957)

Tot zover deze smalspoor onderbreking ;D. Mooie plaatjes  (y)

Groeten,
Rogier

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #850 Gepost op: 08 juni 2021, 12:57:28 »
...
En volgens mij heeft Rijkswaterstaat Groningen voor het onderhoud van de zeedijken tot begin jaren 80 smalspoor gebruikt.
...

Dat moet het dan geweest zijn. Het was idd die periode.

de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #851 Gepost op: 08 juni 2021, 17:58:29 »
reactie op Rogier/Spoorijzer:

De loc staat aan het einde van de trein op de foto van reactie 831.

Ik kwam zowaar nog een detailopname van de fabrieksplaat en van de plaat van de tussenhandelaar tegen. Foto volgt.

Wolter

« Laatst bewerkt op: 08 juni 2021, 18:01:02 door Noordernet. Reden: Duidelijker »
Moins mais mieux.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #852 Gepost op: 08 juni 2021, 20:42:29 »




Dit is de DS20 van Lombok. Opnamen van mei 1978

Wolter
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2021, 20:46:54 door Noordernet. Reden: Fabrieksplaat toegevoegd »
Moins mais mieux.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #853 Gepost op: 09 juni 2021, 09:28:15 »
Wolter, bedankt voor het plaatsen van je foto's. Ik zal deze zomer eens de verschillende spoorwijdtes opmeten bij de restanten van rails in en bij de voormalige steenfabrieken in Winsum. In de steenfabriek Lombok werden trouwens ook wagens gebruikt waarop haaks  onder een hoek van 90 graden andere rails met een kleinere spoorwijdte was bevestigd, hierop stond een andere smalspoorwagen die met verse stenen de droogschuur? werd ingereden.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #854 Gepost op: 09 juni 2021, 09:32:46 »
@ Wolter: dank voor de foto's! Dit is inderdaad de bevestiging  (y). Overigens..... Deze Diema's zijn werkelijk heerlijke locs om te rijden. Middels een hendel kan je 3 versnellingen soepel kiezen, waarmee je op de mm kan rangeren. Een hele verbetering met de oudere Diema's, die een liggend stuurwiel hadden om te schakelen.

@ Piet: dat zijn vaak traversewagens geweest. Vaak reden die bv op 500mm, die reden dan de droogloodsen in. Eerst handmatig, later kon dit ook geautomatiseerd worden.

Groeten,
Rogier