Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rijstappen, wat betekent dat nu eigenlijk? door Locofiel
Vandaag om 16:00:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:00:34
Herbeginner zoekt baanplan voor 2,44m x 1,22m door SBBcargo
Vandaag om 15:55:04
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door arnout
Vandaag om 15:37:34
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Chris
Vandaag om 15:37:13
Oriënt Express in Nederland, 22 juni 2021 door Thom
Vandaag om 15:29:45
Modelbouw voor gevorderden door Ronald Halma
Vandaag om 15:16:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:37:09
Santa Maria 2.0 (H0m, 2,85 x 1,75m, Rhätische Bahn) door spoorijzer
Vandaag om 14:33:05
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 13:49:12
kolen voor in de tender schaaltje iets groter dan 1/87 door stefan88
Vandaag om 13:31:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:19:38
Nachttreinen vanuit Parijs vanaf 2024 met Midnight trains door Sven
Vandaag om 12:50:53
Openen REE Modeles rijtuig door CC72067
Vandaag om 12:44:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 12:43:16
Van China naar Tilburg door Thom
Vandaag om 12:14:06
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door 44
Vandaag om 11:55:07
Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen door VvKan
Vandaag om 11:51:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 11:44:07
Dienstregeling van 15 mei 1929 - internationale treinen naar het buitenland door Marc tramt
Vandaag om 10:32:36
Albert's fantasie in schaal 0e door BartvD
Vandaag om 10:28:45
Harzwald Hafen Bahn door BartvD
Vandaag om 10:27:24
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door spoorijzer
Vandaag om 09:31:37
Plux22, kun je ESU door Piko-decoder vervangen? door Matthijs vd Schoor
Vandaag om 08:53:42
25 jaar geleden door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:55:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:57:37
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Chris Westerduin
Vandaag om 02:53:48
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door R v/d Hoven
24 juni 2021, 23:54:58
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door damngrazy
24 juni 2021, 23:23:37
Je koopt een oud boek.... door Cc72000
24 juni 2021, 22:55:12
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 89189 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1524
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #735 Gepost op: 15 april 2021, 18:47:28 »
Vorige week liet ik een schetsje zien, gedateerd 15-2-2021.

En zoals dat gaat: ik krijg een paar mooie suggesties aangereikt door een bouwer die ook aan het Noordernet woont.

Een van die suggesties was het omdraaien van de bediening van ‘Tolbert Landbouw’. Tja, hoe je dat?



Een paar varianten, en even schetsen op wat stukjes afvalpapier. Iets dat je in het intermezzo tussen een paar digitale overleggen kunt doen. En bij de volgende pauze: hmm, dat kan nog wel anders. En ik heb ook nog een wagendraaischijf liggen, kan ik die ook gebruiken?’

Ik ben inmiddels 60 en schets gevoelsmatig al 100 jaar sporenplannen.

Natuurlijk weet ik uit de hobbyvakliteratuur wel dat het niet primair om het sporenplan gaat, maar ook en vooral om het landschap en de bedrijvigheid die je wilt weergeven. Maar ik begin altijd met een sporenplan, de rest denk ik er maar even bij. Dat hebben de boeken van Iain Rice en anderen niet kunnen veranderen.

Of mijn baandelen worden als op de schetsen? Geen idee, dat kan nog alle kanten op.

Wolter



« Laatst bewerkt op: 15 april 2021, 21:46:09 door Noordernet. Reden: Taalfoutjes »

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2198
  • Really old handsome bastard
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #736 Gepost op: 15 april 2021, 19:12:11 »
57 jaar oud en die gevoelsmatige 100 jaar haal ik ook wel bijna. Schrijfblokken vol. Uiteindelijk teken ik het ontwerp 1:1 op de achterkant van een behangrol. Zodat ik weet of het ook past. En ook om gevoel voor verhoudingen (in twee dimensies) te krijgen.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1524
Re: Frans loodsje et cetera: baanplanschetsen en V36 met lage flenzen.
« Reactie #737 Gepost op: 16 april 2021, 14:07:25 »
Ik kreeg nog via PM het advies bij schets 3 de wagendraaischijf en de gestreept getekende wissels/sporen weg te laten.



Dan ontstaan schets 4 en vervolgens op nummer 5 de nadere invulling. In die invulling kijk ik al naar het vervoer. Nodig ook: ik heb geen zin om doelloos karretjes over de baan te schuiven. Daar hoort weliswaar enig papierwerk bij, maar daar ben ik voor opgeleid.

Op mijn vrije dag, van plusuren, kreeg mijn V36 lagere flenzen. Ik ergerde me al lang aan de hoge flenzen volgens NEM. Daarbij gebruikte ik een RP25-wiel van Thomschke als referentie.







Alles doet het weer prima en en passant zijn de wiellagers gesmeerd toen de assen er toch even uitlagen.


Wolter
« Laatst bewerkt op: 16 april 2021, 14:09:12 door Noordernet. Reden: Titel aangepast »

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 3484
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #738 Gepost op: 16 april 2021, 14:14:11 »
Zelf afgedraaid?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1524
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #739 Gepost op: 16 april 2021, 15:15:09 »
Bij benadering, Jacob.

Eén wiel van de as trekken. Het overblijvende wiel met as in de Dremel klemmen en heel voorzichtig een gewone metaalvijl tegen het wiel houden. Dat is dus ook verspaning, hetzelfde principe als met de draaibank en een draaibeitel gebeurt. Maar dit is meer de kleinbehuisden-/armeluismethode.

Die voorzichtigheid is nodig vanwege de warmte: de wielband wordt heet als je te snelt wilt, en vervormt dan het plastic deel van het wiel.

Nadat je de drie assen met wiel hebt afgedraaid heb je nog drie losse wielen over. Die krijgen een lagere flens door ze tijdelijk even op een locomotiefasje met kartels te schuiven. Ik had nog zo’n (Roco-) asje liggen van hetzelfde merk.

En als afwerking rond je met de vijl de nu wat vierkante flens af.

Nee, het wordt niet zo strak als wanneer je de wielen op een draaibank afdraait. Mij stoort dat niet. Het was een klusje van ruim een uur.

Wolter

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 3484
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #740 Gepost op: 16 april 2021, 15:49:57 »
Prima gelukt  (y)
Ik denk dat je zo nog minder gauw fouten maakt dan in een draaibank.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1524
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #741 Gepost op: 16 april 2021, 15:52:18 »
Dat vind ik ook. Het is een vrij beheersbaar proces.

Wolter

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 3484
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #742 Gepost op: 16 april 2021, 16:00:17 »
Precies! Ik weet nou al dat bij mij met zo'n draaibank de beitel een hap uit de flens zou nemen  :D
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 393
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #743 Gepost op: 16 april 2021, 16:29:47 »
Het lijkt mij een leuk baanplan en groeit zo mooi met de versies mee. 2 puntjes van meedenken (en zeker niet als kritiek):

1. Een wagendraaischrijf is een mooie toevoeging, alleen is dat functioneel lastig te bedienen (of je moet locs op beide sporen of bv een kaapstaander werkend?)
2. Voor de rangeerbeleving zou ik zelf wel een omloopmogelijkheid toevoegen, zodat je tenminste niet altijd van FY naar FY hoeft te rijden.

Succes!

Groeten,
Rogier

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1524
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #744 Gepost op: 16 april 2021, 16:32:29 »
Heb ik ook gehad. Ik ‘draai’ sneller met een Dremel dan met een bank.
Overigens, respect voor de werktuigbouwers die netjes met een pannetje/nest maken voor hun wieltjes, zodat ze stabiel en mooi rond worden afgedraaid.

W.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1524
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #745 Gepost op: 16 april 2021, 16:48:52 »
Het lijkt mij een leuk baanplan en groeit zo mooi met de versies mee. 2 puntjes van meedenken (en zeker niet als kritiek):

1. Een wagendraaischrijf is een mooie toevoeging, alleen is dat functioneel lastig te bedienen (of je moet locs op beide sporen of bv een kaapstaander werkend?)
2. Voor de rangeerbeleving zou ik zelf wel een omloopmogelijkheid toevoegen, zodat je tenminste niet altijd van FY naar FY hoeft te rijden.

Succes!

Groeten,
Rogier


Dat meedenken stel ik juist erg op prijs, dus hou je niet in. Maar uiteindelijk beslis ik.
Ik begrijp dat jij voorstanders van de 3e schets bent. Daar staat - gestreept - een verbinding tussen het doodlopende spoor en een van de doorgaande sporen. Ik vond dat zelf ook erg handig, maar mijn eerdere adviseur, die in een klein Fries dorpje woonde, had er niet zo veel mee. En met die schijf ook niet.

Ja, die schijf is lastig te bedienen: in de verste hoek van de baan. Je kunt hem trouwens wel bedienen met een fietsspaak. En wagens een stukje voortduwen kan met een stokje. Liefst had ik een rangeerpaard in schaal Ho!

Wolter



Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1524
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #746 Gepost op: 18 april 2021, 11:44:30 »
Even wat anders.

Een vrije interpretatie van een hokje waar ik tijdens een treinreis in Midden-Nederland langskwam. En thuis daarna een schetsje gemaakt van wat ik had opgeslagen. Mijn vrouw had mij jaren geleden eens Ho-papier gegeven, met daarop vakje van 11,5 mm, die telkens een werkelijke meter voorstellen. Of het hokje er nog staat? Geen idee.









Dat gepruts in Ho is wel erg klein. Ik maak hem ook in schaal 0. Ook om een beetje gevoel te krijgen bij die schaal.

Wolter

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #747 Gepost op: 18 april 2021, 13:21:37 »
Citaat: Ik maak hem ook in schaal 0. Ook om een beetje gevoel te krijgen bij die schaal.

Je wist dat ik hierop zou aanslaan, Wolter......  ;D ;D

Ik juich dit vanzelfsprekend van harte toe. Ik vind raampjes maken in schaal 0 al een dingetje. Dus petje af.

Albert

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1524
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #748 Gepost op: 18 april 2021, 13:37:33 »
Ja Albert. Iets met een stimulus en een respons.  :).

In Ho is het wel een uitdaging, zeker omdat de vensteropeningen niet perfect gelijk zijn. De raampartij is niet perfect, maar dat verlang ik ook niet. Maar ik heb wel ontdekt dat oefening kunst baart.
Dus veel prutsen levert op dat je beter en sneller gaat bouwen. Maar dat wist jij al lang.

Wolter




NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 3484
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #749 Gepost op: 18 april 2021, 14:29:03 »
Schaal G is er ook nog!
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0