Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:31
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 257116 keer)

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #585 Gepost op: 20 december 2020, 21:35:38 »
Wolter, een mooi resultaat!
Jij bent een van de weinigen; die de moeite neemt om van een simpel gebouwtje, een mooi model te maken (y)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #586 Gepost op: 21 december 2020, 11:12:15 »
Dank voor jullie reacties.





Op 21 december 1958 kwam dit korte convooi voor Marum Kruisweg langs in Tolbert. De pas gereviseerde ketelwagen vervoert meestal gasolie, voor intern gebruik van NS. Omdat de ketel ook van binnen helemaal schoon is zit er nu slaolie in. Café-Restaurant ‘De Kruisweg’ gaat oliebollen verkopen aan dorpsgenoten. Dit jaar voor het eerst. “Lekker en vers”, is de slogan, en “U hoeft niet in de stank te zitten”. Het Café-restaurant heeft ruim ingekocht: 8.000 liter maar liefst.

Toevallig kwam de bus naar Drachten net voorbij, een Norev-model van een Citroën-bus uit 1947.

Rest me jullie goede feestdagen en een goed en gezond 2021 te wensen.

Wolter



Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #587 Gepost op: 21 december 2020, 11:37:08 »
 (y) (y)

Insgelijks !


Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1074
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #588 Gepost op: 21 december 2020, 14:22:46 »
Idem (y)

Grt. Ric

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Frans loodsje et cetera: sloopwerk en opbouw
« Reactie #589 Gepost op: 23 december 2020, 18:23:13 »
Deze herfst kocht ik een bosje oude rijtuigen. Pruisische hokken in de uitvoering van de DRG van Fleischmann. Ze waren behoorlijk gedetailleerd. En de meeste waren nog voorzien van de Fleischmann-haakkoppeling.



Die koppelingen gingen er helemaal af, inclusief de bevestiging op de bodem.



Ik maak de gaten dicht met een plaatje styreen volgens de maten van het kladje.



Het papiertje dient om te testen of het allemaal een beetje klopt.



Wolter
Moins mais mieux.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Frans loodsje et cetera: meer rongenwagens
« Reactie #590 Gepost op: 26 december 2020, 20:50:41 »
Vanwege een onbalans in mijn materieelpark is uitbreiding onderweg. Twee rongenwagens deze keer. In het echt zijn er verhoudingsgewijs weinig rongenwagens. Ik had er zegge en schrijve twee, op een wagenpark van enkele tientallen wagens. Het valt trouwens niet mee om enigszins natuurgetrouwe rongenwagens uit tijdperk 3 en (vroeg) 4 te vinden.

Verder heb ik mijn zinnen gezet op zo’n Zweedse rongenwagen met ‘blikken’ kopschotten. Die werden vanaf de jaren 30 in grote aantallen gebouwd. Die is in de gewenste vroege uitvoering niet te koop. Märklin levert ze, maar in een te lompe uitvoering. En ze lijden ook aan de Märklin-kwaal dat ze te hoog op de wielen staan.
Die wagens kwamen trouwens ook in Noord-Nederland. Ik heb een dia gevonden waar zo’n ding leeg achteraan de ‘Drachtster tram’ Groningen binnenrijdt, ongeveer 1981.

Leuk trouwens, dat Groningen-Drachten. Je kwam op de lijn midden jaren 70 regelmatig vierassige Roemeense goederenwagens tegen (de modernere variant van de ‘Bromberg’), op het spoortje van de Groninger groenteveiling aan de Peizerweg Italiaanse puntdakwagens en Interfrigo koelwagens. En soms dus een Zweedse rongenwagen voor Drachten of een onderwegbestemming.

Ik ben de onderdelen voor die rongenwagens al aan het verzamelen. Weer een nieuw project!

Wolter

Moins mais mieux.

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #591 Gepost op: 27 december 2020, 09:57:50 »
Benieuwd hoe je verder het koppeling detail uit gaat voeren. (y)
Volg in afwachting :D

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #592 Gepost op: 27 december 2020, 10:03:57 »
Het rongenwagenprobleem kan ik onderschrijven. Bijna niet te vinden, alleen de Rmms33 (of zo) van Piko kom je hier en daar nog wel eens tegen.

Gert van Opbroek

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #593 Gepost op: 27 december 2020, 12:22:51 »
Wolter,

Zweedse rongenwagons (stolpvagn) zijn nog wel te koop van NMJ, o.a bij Jeco.se
Dacht dat Bentink in Apeldoorn ook wel modellen van NMJ verkoopt.
Met vriendelijke groet,
Gert

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #594 Gepost op: 27 december 2020, 14:13:44 »
Wat betreft rongenwagens:
Ze worden nauwelijks tweedehands aangeboden. Wellicht omdat ze met die uitstekende delen nogal kwetsbaar zijn.

Dat bleek ook bij een geëtste rongenwagen van messing, die als beginnersmodel werd aangeboden. Moeizaam gevouwen en gesoldeerde rongen braken spontaan af, ondanks goed schoonmaken na het solderen. Omdat het ding ook ontwerpfouten had - een grote spleet tussen zijwanden en laadvloer - heb ik het ding verder gesloopt.

@Gert: dat klopt. De wagens van NMJ zijn vanaf 1962 gebouwd. Mooie modellen, dat wel.

Mijn interesse gaat naar de wagens die vanaf 1933 zijn gebouwd. In Zweden bekend als O-vogn.
Ze zijn vroeger onder meer door Lima gemaakt, maar niet meer op iedere straathoek te vinden.

Jan, dat klopt helaas. Ik heb me trouwens altijd afgevraagd of die wagen van Piko überhaupt klopt.

Wolter

 
Moins mais mieux.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Frans loodsje et cetera: Zweedse wagens
« Reactie #595 Gepost op: 27 december 2020, 14:21:10 »
Over die Zweedse rongenwagens staat een heel verhaal (in het Deens) onder de volgende link:

https://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/skala-h0/märklins-o-vognsæt-med-3-vogne

Met plaatjes en afmetingen.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 27 december 2020, 14:54:01 door Noordernet. Reden: Link naar Deense site »
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #596 Gepost op: 27 december 2020, 16:13:48 »
O, die Rmms33 deugt.
Piko heeft er nog eentje, die in het "hobby"-segment is ondergebracht. Maar wat dat voor type is weet ik niet. En ik weet dus ook niet of die wel deugt.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5666
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #597 Gepost op: 27 december 2020, 18:50:50 »
Die rongenloze rongenwagen van Piko bedoelen jullie?

edit;
Met rongen:
Piko 54460
Rmm33
24.63€

Google search
« Laatst bewerkt op: 27 december 2020, 19:01:50 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #598 Gepost op: 27 december 2020, 19:34:42 »
Ja, dat is 'm, de Rmms33  (y)
Die deugt.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2020, 17:13:53 door 44 »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #599 Gepost op: 27 december 2020, 20:43:38 »
Nooit aan Piko gedacht, eerlijk gezegd. Ik bekijk het merk nog steeds met enige argwaan. Maar komt komt misschien ook door mijn eindeloze ombouwpogingen van spul uit DDR-tijden, waar steeds weer andere stukken plastic afbraken.

Maar die rongenwagens zijn leuk. Ze zijn er bijvoorbeeld ook in ÖBB-uitvoering.

Ik ontdekte trouwens vanmiddag dat Hobbytrade rond 2011 de gezochte Zweedse wagens uitgebracht heeft. Dat is me destijds helemaal ontgaan.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 27 december 2020, 20:48:41 door Noordernet. Reden: Aanvulling »
Moins mais mieux.