Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:54:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 17:53:46
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:38:41
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 346423 keer)

Noordernet

• Online Online
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #375 Gepost op: 12 August 2020, 11:36:54 »
Klopt, maar Luck Feinmechanik heeft die wel: www.luck-radsaetze.de heeft Speichenradsätze (spaakwielen) in de lengtes 24,00 mm oplopend tot 25,00 mm.

Ik ken ze zelf niet, maar ze schijnen een kunststof binnenwerk te hebben. Gewoon HO, NEM311. Prijzen op aanvraag.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

• Online Online
  • Bricolage français.
« Reactie #376 Gepost op: 12 August 2020, 13:29:46 »

Wand 1 van de loods van de Coöp. Landbouwvereniging Tolbert en omstreken. Op een prikkelarme ondergrond, uiteraard. Tuurlijk, ik werd wakker geschud door Hijlco’s bouwactiviteiten (De Wadlander) in Marum, een dorp verder aan de tramlijn naar Drachten.

Wolter

Noordernet

• Online Online
  • Bricolage français.
« Reactie #377 Gepost op: 15 August 2020, 14:46:26 »

Alvast een fotomapje gemaakt voor Tolbert Landbouw ... Ik schreef het al vaker: informatie vergaren is onderdeel van de hobby. Zie ook onderstaande foto, in 2010 gemaakt in Frankrijk.

Wolter

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #378 Gepost op: 15 August 2020, 19:20:15 »
Aha, dat zijn de twee dia's die jezelf hebt gemaakt. Zo is goed de markante bouw van de loods te zien. Waard om nagebouwd te worden.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Noordernet

• Online Online
  • Bricolage français.
« Reactie #379 Gepost op: 15 August 2020, 20:36:19 »
Leuk dat je er ook zo over denkt, Hijlco. Ik bouw eerst een mock up van karton om de onderlinge verhoudingen te vinden. Ik vind het niet nodig om tot op de millimeter nauwkeurig te bouwen.
Zeven dakspanten telde ik in de gauwigheid. En een werkelijke lengte van circa 20 m. Dat zijn in HO nog handige gebouwtjes.

Wolter

Noordernet

• Online Online
  • Bricolage français.
« Reactie #380 Gepost op: 15 August 2020, 23:05:45 »

De echte loods was eigenlijk een dichtgemaakte kapschuur.
Van de mock up maakte ik alvast een kopgevel. De hoogte is goed, tenminste als ik oordeel naar de Belgische wagen die ik met Jan (44) ruilde. Het geklemde stuk plastic is de langsgevel. Het is puur  toeval dat die daar strak onder past. De breedte bevalt me wat minder: ik kom nog niet bij het beeld van mijn twee (!) voorbeelddia’s: vakken die gevuld zijn met negen gestapelde betonnen wanddelen. Hoe hoog waren zulke wanddelen eigenlijk: 50 cm of iets dergelijks?

Ik maak komende dagen nog een paar varianten. Materiaal: karton uit een dikke envelop, met plakkaatverf om een goed gevoel bij het volume te krijgen. Hartstukke leuk om te doen en het kost nagenoeg niets. Vreugde!

Wolter

VFR

• Offline Offline
« Reactie #381 Gepost op: 16 August 2020, 09:41:49 »
Toen jij begon over de bouw van deze loods, werd ik nieuwsgierig naar waar deze loods precies stond in het dorp Tolbert. Uit mijn herinnering weet ik nog dat het spoor vanaf Marum rechts van de weg lag (De Holm en het laatste stukje heet Hoofdstraat). En aan de oostelijke kant van het dorp liep het spoor ook weer rechts van de Oldebertweg richting Leek. Maar hoe het sporenverloop daar tussen was; geen idee.

Ik zag gisteren nog het intro filmpje van de eerder genoemde vereniging Fredewalda. Daar zitten ook beelden in van de grote maquette van het dorp. En daarmee kun je net zien hoe het spoor liep en waar jouw loods vroeger stond. In werkelijkheid is alles verdwenen en is er een woonwijk overheen gebouwd. Alleen in de naam van enkele straten komt dit verleden terug, maar die straten geven niet het werkelijke sporenverloop aan.

Er staat een apart gele kar voor de loods op jouw foto. Enig idee wat dit kan zijn Wolter?
Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Noordernet

• Online Online
  • Bricolage français.
« Reactie #382 Gepost op: 16 August 2020, 11:18:30 »
Dank voor je reactie, Hijlco.

Het precieze spoorverloop tussen Leek en Tolbert moet ik ook even terughalen, dat is al lang geleden.

Ik ben regelmatig langs het eerste stuk van de stoomtramlijn gefietst vanaf Groningen, en heel vaak in 1976, het jaar waarin de Tramweg Stichting met de LTM 21 pendelde tussen Groningen en Leek. De tram moest dan omlopen in Tolbert, omdat dat in Leek toen al niet meer kon. Dat gebeurde via het tweezijdig aangesloten laad- en losspoor.

Meteen na het laatste wissel een krappe boog naar rechts, een links wissel naar de Landbouwvereniging, en daarna een krappe boog naar links, waarmee de lijn in de zuidelijke berm van de weg naar Marum uitkwam. Middenin de S-boog lag dus een aftakkend wissel! Modelspoorders mogen zoiets vast niet ;).

Van Marum Kruisweg heb ik maar een paar foto’s, toen de lijn al gesloten was.

Wolter

Luit

• Offline Offline
« Reactie #383 Gepost op: 16 August 2020, 13:02:41 »
Net naar de Post had je op de Leek een aftakspoortje , richting Tolbert op het industrieterrein lagen ook wat spoortjes en daarna dook het Tolbert in en kwam net na de garage weer langs de weg tot Niebert waar er ook een loodsje bedient moest worden(ter hoogte van De Klaver) . En dan door naar Marum Kruisweg voor Aankoop en aan de andere kant de kolenboer. Hoe het verder liep weet ik niet , kwam die kant niet zoveel op

VFR

• Offline Offline
« Reactie #384 Gepost op: 16 August 2020, 13:08:19 »
Dat loodsje aan de overkant van In de klaver staat er nog steeds. Was ook van de landbouwvereniging.
Luit, ook connecties met het Westerkwartier?
Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Noordernet

• Online Online
  • Bricolage français.
« Reactie #385 Gepost op: 16 August 2020, 13:09:18 »
Leuk om te weten, Luit!

Ik ben nog niet verder gegaan met het spoorverloop naar Tolbert, maar blijven hangen bij de restauratie van de Cazemierboerderij, op de website van Fredewalda. Hijlco attendeerde me op dat museum.

Wolter

Luit

• Offline Offline
« Reactie #386 Gepost op: 16 August 2020, 16:13:40 »
Geboren aan de Kruisweg en al vroeg spoorloper ;D Lopend op de veiligste wijze naar opa en opoe.

Noordernet

• Online Online
  • Bricolage français.
« Reactie #387 Gepost op: 16 August 2020, 16:51:48 »
Aha, dat verklaart veel. Vergeleken met jou en Hijlco ben ik hooguit deeltijd-Westerkwartierder, van 1965 tot 1974 in Noord- en Zuidhorn.
Maar we gingen wel eens naar de Leekster markt (Hé, spoorrails), of gingen met de auto via de Zuiderweg (al weer spoorrails, in mijn herinnering een meegebogen wissel in het raccordement van ‘De Halm’) in Hoogkerk naar de E43 (A7).
Ik heb voorjaar 1974 nog even meegeholpen met de D6 (NTM), die in Midwolde in een sloopboerderij werd gerestaureerd. Om die wagenbak in de schuur te krijgen werden eerst smalspoorramen en een paar platte lorries gehaald bij sloper Jager. Die lorries reden aan de trekhaak van de auto van Johan Buikstra over de weg, gewoon op hun flenswielen. Dat waren toch wel andere tijden. Maar zoiets mocht toen ook niet.

Wolter

Noordernet

• Online Online
  • Bricolage français.
« Reactie #388 Gepost op: 16 August 2020, 18:39:06 »
Terugkomend op een eerdere vraag: het spoorverloop tussen Leek en Marum is mooi te zien op https://www.topotijdreis.nl/
Op het invulschermpje vul je de plaatsnaam in: Tolbert. Je kunt met een schuifbalk kiezen welk jaar je wilt zien.

Wolter

VFR

• Offline Offline
« Reactie #389 Gepost op: 16 August 2020, 19:28:41 »
@Wolter
De topotijdreis tot in 1971 laat in Leek een zijspoortje zien, waar goederentram bij staat geschreven. Grappig dat ze toen nog steeds spraken van een tram, terwijl het gewoon een trein is. In mijn herinnering was dat meer dan één spoor. Volgens mij zelfs meerdere sporen en er werd ook wel driftig gerangeerd daar. Ik kan op het internet nog geen afbeeldingen er van vinden. Maar misschien is mijn herinnering ook helemaal fout. Weet jij hier nog iets van Wolter?

@Luit
Hoi mede-Marummer!
Groet, Hijlco
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander