Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door MartinH0
Vandaag om 14:10:48
Functiebeschrijving Roco NS2453 Sound gezocht door Fritsprt
Vandaag om 14:10:06
Line-up foto's van modellen door Jeroen Water
Vandaag om 14:08:56
Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
Vandaag om 14:04:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door hrp
Vandaag om 14:02:39
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 13:58:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 13:45:08
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door Robert E
Vandaag om 13:39:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 13:38:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 13:21:46
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door denobis
Vandaag om 13:08:36
Werkplaats - (Baanplan H0) door Eric B
Vandaag om 13:08:20
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 13:06:40
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:05:45
Originele verpakking door brutus142
Vandaag om 12:49:58
GVBA 396 messing model door hrp
Vandaag om 12:49:17
Modeltreinverzameling en waterschade door Peter Spruit
Vandaag om 12:46:24
The Intercontinental Railroad Company door Frans Peeters
Vandaag om 12:44:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 12:43:22
DR5000 centrale, update software 1.6.0. Nu update 1.6.1, per 19 juli 2021 door Bert_Apd
Vandaag om 12:36:46
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:10:05
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Haradigi
Vandaag om 10:54:35
Show je werkplek door Tomasso
Vandaag om 10:12:29
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 09:43:00
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 08:27:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 07:33:24
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
24 juli 2021, 23:45:12
Prijsdifferentiatie in Oostenrijk door Thom
24 juli 2021, 22:49:03
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 94157 keer)

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #840 Gepost op: 06 juni 2021, 23:55:04 »
Toen we in 1980 in Winsum kwamen wonen, waren alle steenfabrieken in de omgeving recent gestopt met het bakken van stenen, drainagebuizen en bloempotten. De vraag naar de producten was weggevallen, er lagen veel voorraden.
Eind jaren 70 produceerde steenfabriek Lombok alleen al evenveel stenen als alle Groninger steenfabrieken tezamen in 1935!
Dit vertelde B. van der Veen Czn., de laatste fabrikant op steenfabriek Rusthoven bij Appingedam, me toen. Hij was trouwens heel precies, zelf gebruik ik nog steeds zijn aantekeningen, wanneer ik iets over verdwenen windmolens in Groningen wil opzoeken.

Op de grondsoortenkaart op schaal 1:50.000 van de omgeving kan je trouwens exact zien waar klei is afgeticheld voor de fabrieken.


spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #841 Gepost op: 07 juni 2021, 09:04:58 »
Gave foto! Overduidelijk een Diema  (y). Als ik zoek op Diema's in Winsum kom ik 2 fabrieken tegen, Timmer en Lombok. Ik zag niet (zo snel?) welke steenfabriek dit betrof? Het lijkt mij een DS30, dan zou het DIEMA 1741 kunnen zijn. De levensloop volgens Industriespoor.nl (http://www.industriespoor.nl/Hoofdstuk%2029.pdf)

Bouwjaar 1955 spw. 600 mm:
1955-1955 IVB Zwolle
1955-1979 Steenfabriek Lombok Strating Winsum
na 1979 verblijf onbekend

Groeten,
Rogier

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #842 Gepost op: 07 juni 2021, 10:50:32 »
Ik vermoed dat het de Diema van de Steenfabriek Timmer is geweest. Ik kwam, toen ik 16 en 17 jaar was (in 72 en 73) regelmatig op de locatie van de foto's langs gescheurd met mij Jamaha. Ik woonde in Appingedam en had vrienden in Zoutkamp. Dus logische route.

Ik kan het fout hebben maar volgens mij lag Steenfabriek Timmer daar ergens oost van de weg terwijl Steenfabriek Lombok meer naar Winsum toe lag.

Mooie foto trouwens. Stukje nostalgie.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #843 Gepost op: 07 juni 2021, 11:59:31 »
Op Timmer krijg ik via de gemelde website de volgende hits:

DIEMA 1788 type DS20 bwj. 1955 spw. 600 mm
1955-1955 IVB Zwolle, 1955-1981 Steenfabriek Timmer & Weg Winsum, na 1981 verblijf onbekend

DIEMA 2323 type DS28 bwj. 1960 spw. 600 mm
1960-1960 IVB Zwolle, 1960-1981 Steenfabriek Timmer & Weg Winsum, na 1981 verblijf onbekend

DIEMA 2349 type DS28 bwj. 1960 spw. 600 mm
1960-1960 IVB Zwolle, 1960-1984 Steenfabriek Timmer & Weg Winsum, 1984-1985 Rixona Warffum,
1985-1989 Ammeraal Kloosterburen, 1989- V.d.Ploeg Zoutkamp

Aan de foto te zien moet de loc in elk geval voor 1957 gebouwd zijn, daarna kregen de Diema's een knik in het frame (waarbij de machinist dus lager zat. Bij deze loc loopt het frame geheel vlak). Ook de cabine (een bol lopend dak, maar wel met vierkante ramen) verraad dat het een loc is uit het (begin) van de jaren 50. Het moet dan dus Diema 1788 zijn.

Groeten,
Rogier



NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 3606
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #845 Gepost op: 07 juni 2021, 13:10:35 »
Het blijft leuk, dat smalspoor  (y)
Volgens mij heeft men bij de aanleg van de Eemshaven nog smalspoor gebruikt.
Ik herinner mij nog een locje onderaan een dijk. Kan ook onderhoud van de dijken geweest zijn.
Daarna werd het met dumpers en kiepers gedaan.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #846 Gepost op: 07 juni 2021, 17:58:33 »
Dit is een van de twee locs van Lombok.

Lombok lag toen net voorbij het einde van de bebouwde kom van Winsum.
Timmer lag een paar kilometer oostwaarts, ook langs het Winsumerdiep.
Beide bedrijven reden op 60 cm smalspoor, met ieder een eigen draaibrug over het water.

En volgens mij heeft Rijkswaterstaat Groningen voor het onderhoud van de zeedijken tot begin jaren 80 smalspoor gebruikt. Ik heb dat zelf nooit gezien.


Wolter
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2021, 18:05:25 door Noordernet. Reden: Aanvulling »

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2201
  • Really old handsome bastard
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #847 Gepost op: 07 juni 2021, 18:36:00 »
Leuk wat een foto zo al los kan maken op het forum.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #848 Gepost op: 07 juni 2021, 18:41:37 »
Ik zie trouwens dat ik beide locs van Lombok heb vereeuwigd: de loc met het platte dak, achteraan de rij kipkarren, en de loc met het ronde dak op de overweg van de weg Winsum-Middelstum.

Wolter

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #849 Gepost op: 08 juni 2021, 08:55:15 »
De foto van de loc met plat dak kan ik niet vinden? Of is die op de eerste foto ergens te ontwaren?

Ik heb mijn huiswerk even overgedaan  ;D.

Loc met rond dak:
DIEMA 1741 type DS30 bwj. 1955 spw. 600 mm
1955-1955 IVB Zwolle, 1955-1979 Steenfabriek Lombok Strating Winsum, na 1979 verblijf onbekend

Loc met plat dak:
DIEMA 2785 type DS20 bwj. 1965 spw. 600 mm
1965-1965 Feldbahnfabrik Breidenbach Mannheim-Neckerau BRD,1965-? Nugessen Pfungstadt
BRD, ?-1979 Steenfabriek Lombok Strating Winsum, na 1979 verblijf onbekend

De loc met het platte dak is dus pas kort voor het einde gekomen, waarschijnlijk als vernieuwing, maar door de baksteencrisis destijds zijn veel fabrieken begin jaren 80 gesloten. Zo ook Lombok?

Overigens, bij het Gelders Smalspoormuseum hebben we van beide types een loc in de collectie:

Diema DS30, bol dak: http://smalspoor.nl/materieel.php?id=5

Diema DS20 met plat dak: http://smalspoor.nl/materieel.php?id=14 (wel met ronde raampjes, dus uit begin 1957)

Tot zover deze smalspoor onderbreking ;D. Mooie plaatjes  (y)

Groeten,
Rogier

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 3606
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #850 Gepost op: 08 juni 2021, 12:57:28 »
...
En volgens mij heeft Rijkswaterstaat Groningen voor het onderhoud van de zeedijken tot begin jaren 80 smalspoor gebruikt.
...

Dat moet het dan geweest zijn. Het was idd die periode.

de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #851 Gepost op: 08 juni 2021, 17:58:29 »
reactie op Rogier/Spoorijzer:

De loc staat aan het einde van de trein op de foto van reactie 831.

Ik kwam zowaar nog een detailopname van de fabrieksplaat en van de plaat van de tussenhandelaar tegen. Foto volgt.

Wolter

« Laatst bewerkt op: 08 juni 2021, 18:01:02 door Noordernet. Reden: Duidelijker »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #852 Gepost op: 08 juni 2021, 20:42:29 »




Dit is de DS20 van Lombok. Opnamen van mei 1978

Wolter
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2021, 20:46:54 door Noordernet. Reden: Fabrieksplaat toegevoegd »

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #853 Gepost op: 09 juni 2021, 09:28:15 »
Wolter, bedankt voor het plaatsen van je foto's. Ik zal deze zomer eens de verschillende spoorwijdtes opmeten bij de restanten van rails in en bij de voormalige steenfabrieken in Winsum. In de steenfabriek Lombok werden trouwens ook wagens gebruikt waarop haaks  onder een hoek van 90 graden andere rails met een kleinere spoorwijdte was bevestigd, hierop stond een andere smalspoorwagen die met verse stenen de droogschuur? werd ingereden.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 457
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #854 Gepost op: 09 juni 2021, 09:32:46 »
@ Wolter: dank voor de foto's! Dit is inderdaad de bevestiging  (y). Overigens..... Deze Diema's zijn werkelijk heerlijke locs om te rijden. Middels een hendel kan je 3 versnellingen soepel kiezen, waarmee je op de mm kan rangeren. Een hele verbetering met de oudere Diema's, die een liggend stuurwiel hadden om te schakelen.

@ Piet: dat zijn vaak traversewagens geweest. Vaak reden die bv op 500mm, die reden dan de droogloodsen in. Eerst handmatig, later kon dit ook geautomatiseerd worden.

Groeten,
Rogier