Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 23:37:15
OntraXS! 2022, 23-25 september, Spoorwegmuseum door D_Loc
Vandaag om 23:37:05
Fotowedstrijd 1:1 ? door MichielB
Vandaag om 23:32:10
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
Vandaag om 23:19:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:12:53
Beneluxspoorweekend in het Nederlands Transport Museum 8-9 oktober door bask185
Vandaag om 23:12:36
Ecos functietoetsen wisselen door KNed
Vandaag om 23:02:20
6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals door R.C.Grootveld
Vandaag om 22:54:30
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:46:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:40:59
Baanplan voor kleine H0 baan door Peter J K
Vandaag om 22:39:47
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 22:36:04
Rondom Charlois door hrp
Vandaag om 22:34:47
2530 in Uruguay door Rob Bennis
Vandaag om 22:30:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door St00mboy
Vandaag om 22:21:49
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:47:07
Wissels aansturen met Servo door timvanoostrom
Vandaag om 21:38:28
Wim Vink kalender 2023 door MOVisser
Vandaag om 21:23:02
Standaard kleurcodering/dikte elektradraad voor (digitale) baanaansturing? door timvanoostrom
Vandaag om 21:19:53
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 20:44:15
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 20:38:26
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 20:22:24
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Hans1963
Vandaag om 20:00:30
Ermehuizen anno 1974 door Edwin2121992
Vandaag om 19:58:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door brutus1
Vandaag om 19:48:04
RoSoft produkten door Karst Drenth
Vandaag om 19:46:53
Stadswapens nieuwe 1600 roco door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 19:40:44
NS Vectron, Piko, Roco of Mä/Trix ? door Railhopper
Vandaag om 19:06:36
De meisjes van Verkade door hrp
Vandaag om 19:01:05
Nieuw in de winkel! door Fritsprt
Vandaag om 18:26:58
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 170093 keer)

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #840 Gepost op: 06 juni 2021, 23:55:04 »
Toen we in 1980 in Winsum kwamen wonen, waren alle steenfabrieken in de omgeving recent gestopt met het bakken van stenen, drainagebuizen en bloempotten. De vraag naar de producten was weggevallen, er lagen veel voorraden.
Eind jaren 70 produceerde steenfabriek Lombok alleen al evenveel stenen als alle Groninger steenfabrieken tezamen in 1935!
Dit vertelde B. van der Veen Czn., de laatste fabrikant op steenfabriek Rusthoven bij Appingedam, me toen. Hij was trouwens heel precies, zelf gebruik ik nog steeds zijn aantekeningen, wanneer ik iets over verdwenen windmolens in Groningen wil opzoeken.

Op de grondsoortenkaart op schaal 1:50.000 van de omgeving kan je trouwens exact zien waar klei is afgeticheld voor de fabrieken.


spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 684
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #841 Gepost op: 07 juni 2021, 09:04:58 »
Gave foto! Overduidelijk een Diema  (y). Als ik zoek op Diema's in Winsum kom ik 2 fabrieken tegen, Timmer en Lombok. Ik zag niet (zo snel?) welke steenfabriek dit betrof? Het lijkt mij een DS30, dan zou het DIEMA 1741 kunnen zijn. De levensloop volgens Industriespoor.nl (http://www.industriespoor.nl/Hoofdstuk%2029.pdf)

Bouwjaar 1955 spw. 600 mm:
1955-1955 IVB Zwolle
1955-1979 Steenfabriek Lombok Strating Winsum
na 1979 verblijf onbekend

Groeten,
Rogier

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1390
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #842 Gepost op: 07 juni 2021, 10:50:32 »
Ik vermoed dat het de Diema van de Steenfabriek Timmer is geweest. Ik kwam, toen ik 16 en 17 jaar was (in 72 en 73) regelmatig op de locatie van de foto's langs gescheurd met mij Jamaha. Ik woonde in Appingedam en had vrienden in Zoutkamp. Dus logische route.

Ik kan het fout hebben maar volgens mij lag Steenfabriek Timmer daar ergens oost van de weg terwijl Steenfabriek Lombok meer naar Winsum toe lag.

Mooie foto trouwens. Stukje nostalgie.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 684
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #843 Gepost op: 07 juni 2021, 11:59:31 »
Op Timmer krijg ik via de gemelde website de volgende hits:

DIEMA 1788 type DS20 bwj. 1955 spw. 600 mm
1955-1955 IVB Zwolle, 1955-1981 Steenfabriek Timmer & Weg Winsum, na 1981 verblijf onbekend

DIEMA 2323 type DS28 bwj. 1960 spw. 600 mm
1960-1960 IVB Zwolle, 1960-1981 Steenfabriek Timmer & Weg Winsum, na 1981 verblijf onbekend

DIEMA 2349 type DS28 bwj. 1960 spw. 600 mm
1960-1960 IVB Zwolle, 1960-1984 Steenfabriek Timmer & Weg Winsum, 1984-1985 Rixona Warffum,
1985-1989 Ammeraal Kloosterburen, 1989- V.d.Ploeg Zoutkamp

Aan de foto te zien moet de loc in elk geval voor 1957 gebouwd zijn, daarna kregen de Diema's een knik in het frame (waarbij de machinist dus lager zat. Bij deze loc loopt het frame geheel vlak). Ook de cabine (een bol lopend dak, maar wel met vierkante ramen) verraad dat het een loc is uit het (begin) van de jaren 50. Het moet dan dus Diema 1788 zijn.

Groeten,
Rogier


Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1351
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #844 Gepost op: 07 juni 2021, 12:20:49 »
“Micro layouts are small model railroads, usually less than three or four square feet in area that nonetheless have a clear purpose and excellent operating capability.”
Carl Arendt

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 4785
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #845 Gepost op: 07 juni 2021, 13:10:35 »
Het blijft leuk, dat smalspoor  (y)
Volgens mij heeft men bij de aanleg van de Eemshaven nog smalspoor gebruikt.
Ik herinner mij nog een locje onderaan een dijk. Kan ook onderhoud van de dijken geweest zijn.
Daarna werd het met dumpers en kiepers gedaan.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #846 Gepost op: 07 juni 2021, 17:58:33 »
Dit is een van de twee locs van Lombok.

Lombok lag toen net voorbij het einde van de bebouwde kom van Winsum.
Timmer lag een paar kilometer oostwaarts, ook langs het Winsumerdiep.
Beide bedrijven reden op 60 cm smalspoor, met ieder een eigen draaibrug over het water.

En volgens mij heeft Rijkswaterstaat Groningen voor het onderhoud van de zeedijken tot begin jaren 80 smalspoor gebruikt. Ik heb dat zelf nooit gezien.


Wolter
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2021, 18:05:25 door Noordernet. Reden: Aanvulling »
De (spoor)weg is het doel. En dat in brede zin.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2284
  • Really old handsome bastard
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #847 Gepost op: 07 juni 2021, 18:36:00 »
Leuk wat een foto zo al los kan maken op het forum.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #848 Gepost op: 07 juni 2021, 18:41:37 »
Ik zie trouwens dat ik beide locs van Lombok heb vereeuwigd: de loc met het platte dak, achteraan de rij kipkarren, en de loc met het ronde dak op de overweg van de weg Winsum-Middelstum.

Wolter
De (spoor)weg is het doel. En dat in brede zin.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 684
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #849 Gepost op: 08 juni 2021, 08:55:15 »
De foto van de loc met plat dak kan ik niet vinden? Of is die op de eerste foto ergens te ontwaren?

Ik heb mijn huiswerk even overgedaan  ;D.

Loc met rond dak:
DIEMA 1741 type DS30 bwj. 1955 spw. 600 mm
1955-1955 IVB Zwolle, 1955-1979 Steenfabriek Lombok Strating Winsum, na 1979 verblijf onbekend

Loc met plat dak:
DIEMA 2785 type DS20 bwj. 1965 spw. 600 mm
1965-1965 Feldbahnfabrik Breidenbach Mannheim-Neckerau BRD,1965-? Nugessen Pfungstadt
BRD, ?-1979 Steenfabriek Lombok Strating Winsum, na 1979 verblijf onbekend

De loc met het platte dak is dus pas kort voor het einde gekomen, waarschijnlijk als vernieuwing, maar door de baksteencrisis destijds zijn veel fabrieken begin jaren 80 gesloten. Zo ook Lombok?

Overigens, bij het Gelders Smalspoormuseum hebben we van beide types een loc in de collectie:

Diema DS30, bol dak: http://smalspoor.nl/materieel.php?id=5

Diema DS20 met plat dak: http://smalspoor.nl/materieel.php?id=14 (wel met ronde raampjes, dus uit begin 1957)

Tot zover deze smalspoor onderbreking ;D. Mooie plaatjes  (y)

Groeten,
Rogier

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 4785
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #850 Gepost op: 08 juni 2021, 12:57:28 »
...
En volgens mij heeft Rijkswaterstaat Groningen voor het onderhoud van de zeedijken tot begin jaren 80 smalspoor gebruikt.
...

Dat moet het dan geweest zijn. Het was idd die periode.

de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #851 Gepost op: 08 juni 2021, 17:58:29 »
reactie op Rogier/Spoorijzer:

De loc staat aan het einde van de trein op de foto van reactie 831.

Ik kwam zowaar nog een detailopname van de fabrieksplaat en van de plaat van de tussenhandelaar tegen. Foto volgt.

Wolter

« Laatst bewerkt op: 08 juni 2021, 18:01:02 door Noordernet. Reden: Duidelijker »
De (spoor)weg is het doel. En dat in brede zin.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #852 Gepost op: 08 juni 2021, 20:42:29 »




Dit is de DS20 van Lombok. Opnamen van mei 1978

Wolter
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2021, 20:46:54 door Noordernet. Reden: Fabrieksplaat toegevoegd »
De (spoor)weg is het doel. En dat in brede zin.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #853 Gepost op: 09 juni 2021, 09:28:15 »
Wolter, bedankt voor het plaatsen van je foto's. Ik zal deze zomer eens de verschillende spoorwijdtes opmeten bij de restanten van rails in en bij de voormalige steenfabrieken in Winsum. In de steenfabriek Lombok werden trouwens ook wagens gebruikt waarop haaks  onder een hoek van 90 graden andere rails met een kleinere spoorwijdte was bevestigd, hierop stond een andere smalspoorwagen die met verse stenen de droogschuur? werd ingereden.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 684
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #854 Gepost op: 09 juni 2021, 09:32:46 »
@ Wolter: dank voor de foto's! Dit is inderdaad de bevestiging  (y). Overigens..... Deze Diema's zijn werkelijk heerlijke locs om te rijden. Middels een hendel kan je 3 versnellingen soepel kiezen, waarmee je op de mm kan rangeren. Een hele verbetering met de oudere Diema's, die een liggend stuurwiel hadden om te schakelen.

@ Piet: dat zijn vaak traversewagens geweest. Vaak reden die bv op 500mm, die reden dan de droogloodsen in. Eerst handmatig, later kon dit ook geautomatiseerd worden.

Groeten,
Rogier