Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Ben
Vandaag om 07:08:12
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 06:30:18
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
19 June 2025, 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
19 June 2025, 15:30:49
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 342883 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2400 Gepost op: 07 October 2024, 09:08:11 »
Dank jullie.

Het is wel een oefening en experiment in de hoogte: bovenkant spoorstaaf is nu 1.55 m. Ik ben 1.74 m lang. Dat betekent vrijwel een ‘Spoornulperspectief’.

Groet,
Wolter



« Laatst bewerkt op: 12 October 2024, 08:31:43 door Noordernet. Reden: Verwarrend stuk weggehaald. »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3069
  • DB Tijdperk III
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2401 Gepost op: 07 October 2024, 09:49:08 »
Ik zie het juist als een voordeel. Hoef je niet zo te bukken om het op ooghoogte te kunnen bekijken ;)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2152
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2402 Gepost op: 10 October 2024, 17:05:43 »
Goeie oplossing die hoogte. Wat onhandig als je er aan wilt knutselen maar voor het zicht en ook rangeren denk ik dat het eigenlijk prima werkt. Mijn "maaiveld" ligt op 112 cm. Vanuit de bureau stoel is dat iets meer dan ooghoogte. En als ik opruim (nu te veel rotzooi op de grond) zou ik langs de baan kunnen rijden met mijn stoel.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2403 Gepost op: 10 October 2024, 21:22:20 »
In mn garage hangt de baan op plusminus 1.50. Te hoog voor het zittende oog. Als ik t goed wil zien, ga ik ff staan. Onder het baantje is de werktafel, wat de hoogte definieerde.

 Op zich is het een prettiger hoogte dan de ene meter die ik hiervoor bij Heen, En en Weer hanteerde. Zelfs zittend moest ik bukken en bij bovenleidingreparaties idem. Erg belastend voor mn rug.
.

Overigens: Ik zie t voor me, Bart! Rails op de vloer, een tjoektjoek voor je stoel en omloopwissels......

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2404 Gepost op: 11 October 2024, 09:03:58 »
Ik zie t voor me, Bart! Rails op de vloer, een tjoektjoek voor je stoel en omloopwissels......

Google op: https://www.youtube.com/results?search_query=teppichbahn+h0

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2405 Gepost op: 11 October 2024, 10:50:14 »
Wat een aflevering over de baanhoogte allemaal niet uitlokt!

Ik ben eerlijk gezegd nogal tevreden met het wandsysteem dat het mogelijk maakt met de hoogte een beetje te variëren. En 1.55 m is voor mij te hoog: het wordt lastig om handmatig wagens te ontkoppelen op het achterste spoor.

Van Wim Mesu kwam een kitje van een poldermolentje. Ik heb al een tijdje zin om het te bouwen, ongeveer elke keer als ik zo’n molen in het echt zie.




Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2406 Gepost op: 16 October 2024, 17:22:38 »
In Reactie #2360 liet ik een (restant van) een gebouw zien dat kennelijk betere tijden had gekend. Het ding intrigeerde mij. Mijn vrouw, navigateuse, wist nog keurig te vinden waar het ding stond. Google maakte er 12 jaar geleden een plaatje van; het gebouw in vol ornaat.



Dit soort gebouwen inspireert me. Ik betrap me er vaak op dat ik wat losjes, ontspannen wil bouwen, maar zit toch al snel stenen te tellen om de verhoudingen een beetje goed te krijgen.
Soms gaat dat grandioos mis. Ik maakte een paar jaar geleden een kartonnen loods naar een echt voorbeeld in Normandië. Pas dit jaar ontdekte ik dat de betonnen standaardblokken waaruit het ding was opgetrokken platter zijn dan ik had berekend. Dus is mijn loodsje een flink stuk te hoog.

Ik leer toch van mensen die min of meer uit de losse pols, een gebouw neerzetten.
Misschien moet ik wat meer door de oogharen leren kijken. Dan wordt het modelbouwersleven een stuk gemakkelijker.

Groet,

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2407 Gepost op: 16 October 2024, 19:07:45 »
Grappig. Ik meet vaak verkeerd waardoor huisjes soms een tussenverdieping lijken te hebben.....

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2408 Gepost op: 16 October 2024, 21:50:46 »
Ik weet niet zeker of 'makkelijker' het juiste woord is. Maar ik snap wat je bedoelt. Tja,  stenen tellen. Je kunt van een foto af stenen tellen. Dan weet je of de ruimte tussen twee ramen smal of breed is. Maar hoe breed? En je weet dat een raam bijvoorbeeld 20 stenen hoog is. En is dat dan 1,2 meter of 1 meter? Of 1,40? En is een steen in een oud pand in Normandië 25 bij 5? Of 28 bij 7? En zijn alle voegen even dik? En is dat in Oost Groningen dan ook zo? Altijd? En als de voeg nou eens een halve cm breder is dan je denkt? Dat scheelt op een flinke gevel in model gauw een cm. Of meer.

Ik maak een tekening op ruitjespapier cq millimeterpapier. Kijk naar de voorbeeld foto. Leg er een H0 figuur naast. Zet er een H0 auto naast. Past het een beetje?  Soms moet de deur wat breder en lager. Soms wat smaller en hoger. En heeft de deuropening een toplicht? Kijk naar de verhoudingen. Kijk naar de voorbeeld foto. Lijkt het er op? Vergeet de baksteen. En kijk naar de voorbeeld foto. Gebruik in model jouw favoriete steentjes plaat maar tel de stenen niet. En had ik al gezegd naar de voorbeeld foto te kijken? Tekenen (model bouwen dus ook) is kijken, kijken en kijken.

Albert.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2145
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2409 Gepost op: 17 October 2024, 07:29:58 »
Ik gebruik nog wel eens google earth. Op mijn tabletversie kan ik een meetoptie gebruiken (zowel metriek als imperial). Bij voldoende inzoomen kan je een aardige indicatie van de lengte en diepte van een gebouw krijgen. Daarmee zou je toch een redelijke inschatting kunnen krijgen over hoe hoog een gebouw is. En dan wat Albert zegt.

Daarbij, ik merk zelf dat hoe ik naar gebouwen kijk erg beïnvloed wordt door onze moderne tijd met van alles en nog wat, wat min of meer gestandaardiseerd is en in bouwvoorschriften is vastgelegd. Als ik bijvoorbeeld naar de tekeningen van Allan Downes of Pendon kijk, zijn bijvoorbeeld deuren voor mijn gevoel vaak te klein. Toch lijkt het te kloppen. Als verklaring heb ik gevonden dat via deuren warmte verloren gaat. Hoe kleiner de deur (en het raam) hoe minder warmte er verdwijnt. Vroeger niet onbelangrijk. De meeste mensen moesten zuinig met brandstof zijn, denk ik.

Wat ik eigenlijk zeggen wou, als het eindresultaat qua verhoudingen voor mijn gevoel ongeveer klopt maak ik me niet druk om een (paar) mm meer of minder in het eindresultaat.

Groeten,
Gerard

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2410 Gepost op: 18 October 2024, 10:37:12 »
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, dat blijkt wel weer. Ik gebruik een combinatie van jullie methoden. Google Earth voor de ongevere lengte en breedte en Streetview voor verschillende perspectieven, ruitjespapier en soms nog een ruw model.



Toen ik dit voorjaar weer in Vimoutiers was, was ik verbaasd dat de loods zo laag was.
Het bleek dat de betonblokken 20 cm hoog waren in plaats van de 25 cm die ik becijferd had.
De ex-finescaler in mij was daar even wat sip over. Wat mij bij het bouwen nekte, was dat ik maar eigen twee foto’s had, schuin van voren genomen.

Mijn Franse collega’s van beheer openbare ruimte uit Vimoutiers zullen mijn model  herkennen. Nee, ik ga de loods niet opnieuw bouwen. Iets met door de oogharen kijken. En wat je niet kunt, kun je leren.

De les van deze keer: foto’s ook recht van voren maken.

Groet,

Wolter




Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3069
  • DB Tijdperk III
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2411 Gepost op: 18 October 2024, 13:30:18 »
Je hebt de loods gebouwd met artistieke vrijheid ;)

En zo is het weer recht geluld ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3328
  • Bricolage français.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2412 Gepost op: 20 October 2024, 21:55:20 »






Mijn zondagavondgepruts: nog iets begrassen bij Tolbert Landbouw, een hoeksteen om de loods te beschermen tegen oude boerenwagens met uitstekende astappen. Omdat zelfs een flutbaantje nooit af is.

Groet,
Wolter

« Laatst bewerkt op: 20 October 2024, 22:13:48 door Noordernet »
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2413 Gepost op: 20 October 2024, 22:46:47 »
Hoekkeitje. Leuk! Zijn de keitjes echt?

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3069
  • DB Tijdperk III
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2414 Gepost op: 21 October 2024, 10:21:47 »
Leuk detail (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal