Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
Vandaag om 21:22:12
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
Vandaag om 21:19:00
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 21:12:22
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:03:27
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 21:00:05
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
Vandaag om 20:56:45
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:49:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 20:47:36
Märklin 2025 door barry1972
Vandaag om 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
Vandaag om 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
Vandaag om 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
Vandaag om 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
Vandaag om 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
Vandaag om 18:34:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 365839 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2040 Gepost op: 31 October 2023, 07:39:53 »
Ik kom met mijn kruin nog niet tot halverwege de verticale muur.

Dat van die 600-en wist ik niet, maar het is wel logisch. Groningen/Onnen had er altijd een paar rondscharrelen voor het bedienen van allerlei aansluitingen resp. het heuvelen.

Door de tunnel pasten ook locs van de Duitse BR 216, heb ik gezien.

Dank voor je getuigenverslag, Jacob, Jack!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Lucien

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
  • narrow minded and proud of it
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2041 Gepost op: 31 October 2023, 08:17:18 »
Het franse loodjse is leuk geworden Wolter. Erg mooi  (y)
Lucien

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2167
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2042 Gepost op: 31 October 2023, 08:26:09 »
Loodsje is mooi geworden. Wordt je Franse diorama een “Tolbèrt” op zijn frans, of ga je voor een ander sporenplan?

Groeten,
Gerard

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2043 Gepost op: 31 October 2023, 08:58:33 »
Merci!

Het wordt natuurlijk een ander sporenplan.
Daarin wil wel wat elementen van de vindplaats laten terugkomen. De vindplaats was Eu-Le Tréport. De loods staat met de linker gevel vrijwel tegen Het Kanaal/La Manche aan op een wat schraal haventerrein met allerlei zooi en wat overslag. Ik kwam daar ook nog een loods van de Franse reddingmaatschappij tegen.

Het moet zo worden dat het logisch is dat er gerangeerd wordt. Verder moet het spoor zo nu en dan achter de gebouwen verdwijnen.

Op weg naar Albert/Scratchbuilt maakte ik een afstekertje om nog wat ontbrekende wissels, een drieweg- en een Engels wissel (Double slip), aan te schaffen. Daarmee is op beperkte ruimte wel wat te maken.

À continuer, dus.

Groeten,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2904
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2044 Gepost op: 31 October 2023, 10:55:09 »
Aan Noordennen heb ik positieve herinneringen. Tot pak hem beet 5 jaar terug was er ook een vestiging in mijn eigen stad, Harderwijk. Daar heb ik nog eens Peco flexrails besteld, prima service! Helaas is die winkel gesloten, dus weinig H0 spoor in de omgeving......

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2045 Gepost op: 04 November 2023, 09:25:01 »


Een paar kleuren om nat in nat een paar achtergronden te rollen.



Want wees eerlijk, het behang en de profiel van het wandsysteem zijn storend.





En, geïnspireerd door de verhalen van Ferdinand Bogman, zette ik een paar wagens op het spoor. Ik kreeg ze van mensen die voor mij belangrijk zijn: de Frico-wagen van mijn ‘spoorse’ oom en de Italiaanse wagen van mijn jongste stiefdochter.
De aanpassingen aan de wagens zijn wel van mij. En of de modellen de juiste kleur en maatvoering hebben, vind ik hier volkomen onbelangrijk.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8793
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2046 Gepost op: 04 November 2023, 12:36:13 »
Beide leuke karretjes. De Frico zit al 40jr in mn verzameling, geloof ik. Die ialiaan mist nog 🙃
En inderdaad, soms is het worst of de kaas wel kaas is.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1348
  • Klaar voor vertrek
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2047 Gepost op: 04 November 2023, 12:59:50 »
Ze zijn mooi vies! Die FRICO met remmershuis zit ook in mijn verzameling, maar dan met spaakwielen. Als ik het goed zie, heeft je Italiaan één as met spaakwielen; leuk detail.

Is de Italiaan ook van Liliput? De mijne mist twee buffers, ik ontdek net dat het schroefbuffers zijn!

En ik neem aan dat ‘ie is afgeleid van een standaard Duits wagonnetje: wel op schaal, maar niet de juiste lengte misschien?

Belangrijker: wat was er “spoors” aan je oom?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3282
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2048 Gepost op: 04 November 2023, 13:27:34 »
Als er emoties aan een model verbonden zijn. maakt de staat of schaal niet meer uit.
Dan zijn het de gedachten die je bij het model hebt die tellen.
Mooi spul wolter!! (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2049 Gepost op: 04 November 2023, 13:41:05 »
Het is geen uniek spul. De achtergrondverhalen maken de wagens voor mij belangrijk.

De Frico-wagen (Liliput) had eerst spaakwielen met erg hoge flenzen. Daar kon ik, als jong en onervaren Proto 87 rijder niets mee. De wielen werden weggegooid, want afdraaien lukte me niet. Vervolgens sneuvelde het onderstel bij onhandige pogingen om een vorm van compensatie/driepuntsoplegging te krijgen.

Poreuze lantaarnijzers van plastic braken natuurlijk af, en ook de handgrepen waren niet voor de eeuwigheid gemaakt. Er kwamen nette grepen van messingdraad aan en op de hoeken geëtste, maar wel platte, lantaarnijzers van MK Modelbouwstudio’s. Studio’s nog in meervoud, overigens.

Een paar jaar geleden kwam een vervangend, goudkleurig (!) geverfd, onderstel van net zo’n wagen van de Houtense beurs.

De Italiaanse wagen behoort tot de serie wagens van Piko die in de jaren 80 voor een paar gulden te koop waren. Piko bouwde best behoorlijk gedetailleerd en had een paar standaardonderstellen en een hele serie min of meer passend gemaakte wagenbakken. Deze ‘houten’  Italiaan heb ik nooit in deze vorm op een grootbedrijffoto gezien. Voor een Italiaan is het onderstel ook te Duits. Wél zette ik de Italiaanse opstapbeugels onder de schuifdeuren.

Hij behoorde bij de spoorbaan van mijn jongste stiefdochter, opgebouwd uit een Piko startset en holle rails, een paar wissels, een paar lichtseinen. En een ‘tungel’, die je over de baan kon zetten. Toen stiefdochter het huis uitging om te studeren mocht ik de spullen hebben. Het Italiaanse wagentje heb ik gehouden.

Mijn ‘spoorse’ oom was zelf opgegroeid tussen de rails. Later droeg hij zijn belangstelling over op zijn zoon en op mij. En vanaf toen mocht ik nogal eens mee met spoorse uitstapjes.
Met mijn, een jaar jongere, neef stond ik in Emden in 1967 al in de cabine van een V100.2. Dat is verdraaid hoog voor een zevenjarige. We speelden treintje met een kar van mijn neef, waarbij netjes een sluitsein aan de kar werd gehangen. Natuurlijk hadden we echte spoorpetten op!

Toen mijn oom in 1992 overleed mocht ik een paar herinneringen uitzoeken.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3282
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2050 Gepost op: 04 November 2023, 14:49:46 »
Als de achtergrond je zo stoort... Is wat groen dan niet mooier??
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2051 Gepost op: 04 November 2023, 14:56:58 »
Ja, eigenlijk wel. Albert bood al hulp bij een achtergrond aan. Het komt dus vast wel goed, maar het kan even duren.
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8793
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2052 Gepost op: 04 November 2023, 15:24:18 »
Dan toch maar eens op italianenjacht.
Piko oude stijl had meer mooie dingen. Ik heb hier een br56 stoomgeval waarbij de vlampijpen achter de rookkastdeur bijna uitgenomen kunnen worden, zo gedetailleerd zijn ze.
Helaas rijdt het ding bar slecht.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #2053 Gepost op: 06 November 2023, 20:19:58 »
Over de grote plas is een pakje van Tramfabriek onderweg. Daarin moet niet alleen een vervangend motortje zitten voor een Roco-locomotiefje, maar ook een paar nette wielen voor hom, hanulmeterspoor.

Want het is zonde om niets te doen met de smalspoorkriebels. Franse kriebels, welteverstaan.
Ik betrap me erop dat ik steeds minder heb met Duits spul. Dat ging deels in de verkoop.

Nu nog wachten op nr. 115 van de Voie Libre voor nieuwe, Franse inspiratie. Omdat ik het nummer ook nog niet heb, maar nota bene in de afgelopen maanden drie rappels heb ontvangen over het verlengen van het abonnement, ging een wat korzelig e-mailtje naar de uitgever. Of mijn schoolfrans enig effect heeft?

Wolter


Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3365
Re: Frans loodsje et cetera: Voie Libre 115
« Reactie #2054 Gepost op: 07 November 2023, 16:15:36 »
Die Voie Libre 115 kwam vanmiddag.
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.